چطور به آدم‌هایی که استرس ناشی از ماسک زدن پیدا می‌کنند، کمک کنیم؟

0

در خیابان و محل کار به وفور کسانی را می‌شود دید که ماسک نمی‌زنند. غالبا وقتی این دسته از آدم‌ها را می‌بینیم، ناراحت می‌شویم و از خودمان می‌پرسیم که چرا باید یک دسته از مردم، کاری برخلاف اصول علمی بکنند و از نظر اجتماعی این همه بی‌مسئولیت باشند و سلامت خود و دیگران را به خاطر بیندازند؟ مگر یک ماسک زدن، چیزی از آنها کم می‌کند؟

اما آدم‌هایی که ماسک نمی‌زنند، چند دسته‌اند. یک دسته آدم‌های بی‌قیدی هستند که کلا برای نشان دادن تفاوت و بی‌اعتنایی خود، دوست دارند که رفتاری نمایشی داشته باشند و تافته جدابافته باشند. اینها گاه و بیگاه مطالب بی‌اعتباری را که در شبکه‌های اجتماعی می‌بینند، پررنگ‌تر، مطرح می‌کنند و هنوز هم اگر پای صحبتشان بنشینی، بیماری را انکار می‌کنند.

دسته دیگری هستند که به اهمیت بیماری معترف هستند و می‌دانند که با نزدن ماسک، خطر می‌کنند، اما کلا اینها آدم‌هایی هستند که بسیار بی‌نظم و تکانشی عمل می‌کنند. آنها واقعا ممکن است صبح هنگام خروج از منزل ماسکی دم دست نداشته باشند. آنها گاهی از خودشان حفاظت می‌کنند و گاهی هم نه.

اما ما دسته‌ای داریم که واقعا از نظر روانی ماسک زدن برایشان دشوار است. متاسفانه تا حال حاضر نتوانسته‌ایم کمکی برای مشاوره و کم کردن این دسته از مردم ارائه بدهیم.

این دسته واقعا دچار تنش عصبی و حتی حملات هراس یا پانیک متعاقب زدن ماسک می‌شوند، تعداد ضربان قلبشان بالا می‌رود، تنگی‌نفس پیدا می‌کنند، احساس فشار در قفسه سینه می‌کنند و عرق‌ریزش و گیجی پیدا می‌کنند.

پس علیرغم اینکه می‌دانند ماسک نزدن آنها را در معرض خطر قرار می‌دهد، آنقدر مشکلشان از نظر روانی دشوار است که از خیر زدن ماسک می‌گذرند.

برخی از اینها، اصلا بیماری کلاستروفوبی claustrophobia دارند، یعنی از فضای بسته می‌ترسند و چون ماسک، یک نوع فضای بسته ذهنی ایجاد می‌کند و دیگر آن حس باز قبلی را ندارند، دچار هراس بیش از حد یا فوبی می‌شوند.

اما واقعا چه می‌شود کرد؟

ماسک مناسب و راحت برای خودتان را پیدا کنید

یک راه این است که این دسته بگردند و ماسکی پیدا کنند که با آن راحت باشند. مثلا جنس ماسک، شیوه نصب آن روی صورت و حتی رنگ و طراحی ماسک برایشان دلخواه باشد.

کم کم به ماسک عادت کردن

اجباری نیست که با زدن ماسک در محیط خارج از خانه به مدت طولانی، خود را به ماسک زدن عادت بدهید. اگر واقعا مشکل دارید، سعی کنید که در خانه که آسایش ذهنی برای شما دارد، دقایق کوتاهی ماسک بزنید، تا کم کم عادت کنید.

چالش با افکار اضطرابی

با افکار اضطرابی و از جمله اضطراب ناشی از ماسک می‌شود با تکنیک‌هایی مانند CBT با رفتاردرمانی شناختی مبارزه کرد.

برخی‌ها افکار وسواسی نادرستی پیدا می‌کنند که ناخودآگاه باعث اضطرابشان می‌شود. مثلا با اینکه می‌دانند ماسک جریان اکسیژن ورودی به بدن را کم نمی‌کند و این خبرها نادرست هستند، مشغولیت ذهنی ناخودآگاهی پیدا می‌کنند. با تکنیک‌هایی می‌شود به این دسته از مردم آرامش داد، مثلا به آنها مرتب گوشزد کرد که پس چرا کارد درمان که 100 سال است مرتب از ماسک در شرایط مختلف استفاده می‌کنند، تا حالا دچار مشکلی به خاطر ماسک زدن، نشده‌اند. باید از بیماران خواست در شرایط ریلیکسیشن، جملاتی مؤید نقش مثبت ماسک را پیش خودشان تکرار کنند.

خلاصه اینکه نباید همه کسانی را که ماسک نمی‌زنند، با یک چوپ راند و برخی از این مردم واقعا نیازمند مشاوره و راهنمایی هستند تا سرزنش.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

سرژ ورونوف: پزشکی که بیضه‌های میمون‌ها را به مردها پیوند می‌زد تا آنها را جوان کند!

یکی از پر شورترین ارائه‌ها و سخنرانی‌ها در کنگره بین‌المللی جراحان در لندن در سال 1923 توسط جراح فرانسوی متولد روسیه به نام سرژ ورونوف انجام شد.سه سال پیش‌تر، ورونوف با آزمایش‌های بحث‌برانگیز پیوند غده‌ که به ادعای خودش آدم‌ها را چند…

نوستالژی: سیر در لوازم التحریر قدیمی

لوازم التحریر زمان کودکی ما نه کیفیت لازم را داشتند (به جز استثنائاتی) و نه تنوع کافی را. خوبی‌اش این بود که ما اصلا نمی‌دانستیم که لوازم التحریر با کیفیت عالی‌تری هم وجود دارد و فاصله فقیر و غنی در مدارس آنقدرها هم زیاد نبود. یعنی تقریبا…

ایده‌های خوب و خلاقانه برای دکوراسیون و منظره‌سازی فضای بیرونی خانه‌های و مجتمع‌های مسکونی و اداری

آیا تا به حال به دنبال الهام گرفتن برای دکوراسیون و منظره‌سازی فضاهای بیرونی منزل خود بوده‌اید. آیا دوست داشته‌اید بتوانید به نوعی طبیعت را در فضاهای کوچک حیاط آپارتمان یا خانه ییلاقی خود ادغام کنید.در این صورت مجموعه این پست می‌تواند…

در مورد این عکس‌ها فقط می‌توانیم بگوییم چیزها به نحو عجیب یا خنده‌داری، سر جای خودشان نیستند!

ما در طول زندگی آدم زیاد دیده‌ایم که سر جای خود نبوده، اما در مورد اشیا، گاهی نبودن آنها در سر جای خودشان یا کاربرد بدیع آنها برای خودش یک طنز و شگفتی می‌شود، در این سری عکس‌های می‌خواهیم تعدادی از این موارد را با هم مرور کنیم:راهی…

اولم، یکی از عجیب‌ترین جانداران روی زمین – شبیه جنین نارس یا موجودات سری فیلم‌های بیگانگان

جانداری به نام Proteus anguinus که همچنین به عنوان اولم olm شناخته می‌شود، گونه‌ای سمندر است که بومی آب‌های زیرزمینی آلپ در جنوب شرقی اروپا است. این جاندار از معدود مهره‌داران غارنشین است و به دلیل شکل سر و دست‌ها  رنگ سفید مایل به صورتی و…

نقاشی‌هایی که به بالاترین رقم‌ها قیمت‌گذاری و فروخته شده‌اند

در اینجا می خواهیم لیستی از گران‌ترین نقاشی هایی که در بازار حراجی‌ها به فروش رسیده اند را با هم مرور کنیم. البته هر لحظه امکان تغییر این لیست و جایگزینی نقاشی های دیگری وجود دارد ولی در آن صورت هم می توان نقاشی های زیر را جزء گرانترین های…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5