خبر غافل‌گیرکننده و شگفت‌آور ناسا: کشف قطعی آب روی سطح کره ماه؛ همان آبی که در زمین می‌نوشیم!

0

ناسا یک خبر غافل‌گیرکننده و شگفت‌انگیز دارد: برای اولین بار دانشمندان با استفاده از رصدخانه هوایی سوفیا (SOFIA) موفق به شناسایی آب در سطح کره ماه شدند. آب موجود در ماه بیشتر و گسترده‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شد.

ناسا روز دوشنبه ۲۶ اکتبر در کنفرانسی این خبر بزرگ را اعلام کرد و رهبران پروژه درباره آن بحث و تبادل‌نظر کردند. یکی دیگر از محورهای این کنفرانس، پروژه جاه‌طلبانه Artemis برای فرود آمدن فضانوردان در قطب جنوب ماه در سال ۲۰۲۴ بود.

دانشمندان فضایی و نجوم در سال ۲۰۰۹ علائمی از وجود آب در سطح ماه پیدا کردند و در سال ۲۰۱۸ توانستند قطعه‌های یخی متشکل از آب را در قطب جنوبی ماه کشف کنند؛ در دهانه‌هایی از حفره‌هایی که همیشه در سایه هستند. این یخ‌های آبی قرار بود منبع آب احتمالی آینده فضانوردان در سفر به کره ماه باشند.

باور کنید در ماه آب هست

اما امروز اعلام شد طی دو مطالعه جدیدی که انجام شده، مقداری آب در یکی از بزرگ‌ترین دهانه‌های در معرض خورشید روی سطح کره ماه کشف کردند. همین‌طور، مشخص شد در سطح ماه لکه‌های زیادی از یخ‌های آبی پنهان در دریچه‌های سرد کوچکی وجود دارد. این یخ‌های آبی همیشه وجود دارند؛ چون دائما در سایه قرار دارند و از دو سوی کره ماه آفتاب نمی‌گیرند.

در کشف‌های پیشین، یخ‌آب‌ها براساس امضای طیفی که مشخص‌کننده ترکیب شیمیایی آن‌ها بود؛ شناسایی شدند ولی در کشف جدید، داده‌هایی به دست آمده است که دقیقا امضای شیمیایی یک مولکول آب را در نزدیکی دهانه کلاویوس، یکی از بزرگ‌ترین دهانه‌های کره ماه نشان می‌دهند. این داده‌ها می‌گویند میان یک قطه آب و ماده هیدروکسیل چسبیده به مواد معدنی در سطح ماه هیچ فرق نیست.

این مولکول‌ها دقیقا ساختاری H2O و شبیه به آبی که در زمین می‌شناسیم؛ دارند و اطلاعات پیشین از موجود آب قمری روی ماه را به چالش کشیده است.

با کشف آب در کره ماه، فصل جدیدی در اکتشافات فضایی به وجود آمده است و سوالات زیادی پیش پای دانشمندان قرار می‌دهد. اینکه آب چگونه در سطح کره ماه شکل گرفته و چگونه ذخیره می‌شود؟

یک احتمال این است که آب در ساختارهای کوچکی در دل خاک‌ها پنهان شده باشد. این ساختارها بر اثر گرمای زیاد ناشی از برخورد شهاب‌ سنگ‌ها با یکدیگر درست شده باشند. احتمال دیگر هم پنهان شدن مولکول‌های آب در میان دانه‌های خاک روی سطح ماه است که باعث می‌شود نور خورشید به آن‌ها نتابد و در امان بمانند.

دانشمندان درگیر این پروژه می‌گویند احتمالا چیزی در کره ماه دارد آب تولید می‌کند و چیز دیگری این آب را نگه می‌دارد. چون در غیر این صورت باید آب در اثر گرمای آفتاب از بین می‌رفت.

ویژگی‌های رصدخانه سوفیا

کشف جدید ناسا توسط رصدخانه سوفیا انجام گرفته که روی یک هواپیمای جت ۷۴۷ مستقر شده است. این هواپیمای آلمانی امریکایی اولین پرواز خود را در سال ۲۰۰۷ انجام داده و دقیقا برای برداشت طول موج‌های منحصربه‌فرد مولکول‌های آب در سطح کره ماه به کار گرفته شده است.

روی این هواپیما تلسکوپ FORCAST یا Faint Object infraRed CAmera for the SOFIA Telescope نصب شده است. هواپیمای ۷۴۷ اصلاح شده با بردن این تلسکوپ به بیرون از جو زمین، یک موقعیت خاص برای دریافت طول موج‌های آب فراهم می‌کند.

لایه‌های جوی باعث می‌شوند برحی طیف‌های رادیویی مانند طیف‌هایی نور مرئی عبور کنند و باقی طیف‌ها مانند مادون قرمز در زمین دریافت نشوند. نور مادوق قرمز که در طیف‌های مختلف بخار آب وجود دارد؛ فقط در بالای جو زمین و با تلسکوپ‌های مادون قرمز دریافت می‌شوند.

برخلاف تلسکوپ فضایی اسپیتزر و رصدخانه فضایی هرشل (هر دو بازنشسته شدند)، رصدخانه سوفیا در هر بار بازگشت به زمین می‌تواند ارتقا پیدا کند و مجهزتر شود. هریک از پروازهای این رصدخانه هوایی ۲۰ ساعت طول می‌کشد و در مرکز تحقیقات پرواز آرمسترانگ پالمدیل کالیفرنیا ناسا نگهداری می‌شود.

کشف آب، بسیاری از پروژه‌ها و برنامه‌های فضایی را تغییر خواهد داد و دوباره برنامه سفر به ماه و بازگشت فضانوردان به سطح این سیاره را زنده می‌کند. حتی امیدها برای کشف آب در سیاره‌های دیگر مانند کره مریخ نیز دوباره زنده شده است.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مجموعه‌ای از تصاویر عجیب و غریبی که در گوگل مپ و گوگل استریت دیده شده‌اند!

گوگل مپ بسیار کار راه‌انداز است و گوگل استریت اصلا اگر سرعت اینترنت اجازه بدهد، اجازه جهانگردی مجازی به ما می‌دهد.اما برخی اوقات اشخاص به صورت تصادفی و یا حین وب‌گردی‌های طولانی تصاویری در این سرویس‌های گوگل شکار کرده‌اند که بسیار بامزه…

هوش مصنوعی میدجرنی Midjourney تصور می‌کند که اساتید رشته‌های مختلف باید چه ظاهری داشته باشند؟ گالری…

کودک و نوجوان که بودم برای خودم یک پا Midjourney  بودم. کتاب‌ها را که می‌خواندم از روی توصیف چهره‌ها و مکان‌ها و اشیا تصور می‌کردم که مثلا کاپیتان نمو یا ربات آر دانیل الیواو باید چطوری باشد، فضاها را تصور می‌کردم و آب و رنگ به آنها در ذهن…

نقشه واقعی جهان: این نقشه‌های هوشمندانه، اندازه واقعی کشورهای روی کره زمین را نشان می‌دهند

وقتی به نقشه جهان نگاه می کنید، منطقی است که فرض کنید گرینلند و آفریقا از نظر اندازه مشابه هستند. اما در واقعیت، قاره آفریقا 14 برابر وسعت خشکی یخی شمال است.با احتساب تعدادی از جزایر فراساحلی، مساحت کل گرینلند 2.16 میلیون کیلومتر مربع…

زره نمادین فلزی پیچیده‌ برای گربه‌ها و موش‌ها – کار یک هنرمند باذوق!

دشمنی بین گربه‌ها و موش‌ها به قدمت تاریخ است. اگر قرار بود آنها مثل آدمیان در برابر هم صف‌آرایی کنند چه چیزهایی برای این نبرد می‌ساختند؟کار یک هنرمند کانادایی تقریباً در همین سمت و سو است. جف دی بوئر با الهام از فرهنگ‌های باستانی و…

خاطره‌بازی‌ با هم‌خوابگاهی‌ها و هم‌خانه‌های کثیف زمان دانشجویی!

الان را نمی‌دانم، اما داشتیم هم‌خوابگاه‌هایی و هم‌اتاقی‌هایی که نظم و بهداشت برایشان اولویت نبود. شاید یک جور لج و لجبازی برای نامرتب بودن و نشان دادن بی‌حالی و غم فلسفی هم در کار بود.ظرف‌های نشسته که دست کم مواد غذایی داخلشان تخلیه…

هوش مصنوعی یکی از تخیل‌های کودکی ما را تصویرسازی کرد: کشتزارهایی از همه چیز: بستنی قیفی –…

شاید سریال کارتونی پینوکیو باعثش شد. شاید هم نه! در آن قسمت دلپذیر و خاطره‌انگیز، روباه مکار و گربه ننه، پینوکیو را فریفتند تا سکه خود را بکارد تا درختی از سکه بروید و بتواند سکه‌های بی‌شمار برداشت کند.سال‌ها از آن زمان گذشته، الان هم…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.