چگونه یادداشت درسی و یا کاری عمیق‌تر و کاربردی‌تر برداریم؟ تکنیک‌های یادداشت‌برداری

0

شما در یک جلسه مهم با مشتری هستید؛ با هزینه زیادی در یک دوره MBA شرکت کردید یا مدت‌ها منتظر حضور در یک کارگاه حرفه‌ای مرتبط با کارتان بودید.

دوست دارید بیشترین اطلاعات و نکته‌برداری را از این جلسات و کلاس‌ها داشته باشید تا بتوانید بیشترین بهره را ببرید و تمام اطلاعات ضروری و مورد نیازتان در آینده را یادداشت کنید.

آیا روش یادداشت‌برداری وجود دارد که هم به شما کمک کند اطلاعات بیشتری به خاطر بسپارید و هم اینکه بعدا وقتی این یادداشت‌ها را می‌خوانید؛ تا آنجا که ممکن است مطالب مهم برایتان یادآوری شود؟

کنت کیورا، استاد روانشناسی تربیتی از دانشگاه نبراسکا-لینکلن بیش از ۴۰ سال است که در حال مطالعه روی تکنیک‌های یادداشت‌برداری است.

او، دانش خود در این زمینه را به ترفندهای کوچک و کوتاهی درآورده و در هفت گام نشان می‌دهد که چگونه باید یادداشت‌برداری بهتری داشته باشیم. این ترفندها برای همه کاربردی هستند و ارزش خواندن دارند؛ چون بسیاری از ما دقیقا نمی‌دانیم چگونه باید مطالب مهم را نکته‌برداری کنیم یا برای یک آزمون آماده شویم.

برخی از نکات مهمی که این استاد برای یادداشت‌برداری توصیه کردند را در زیر آوردیم:

۱- تا جایی که می‌توانید؛ بیشتر بنویسید ولی با دست؛ نه با صفحه‌کلید و دستگاه‌های موبایل

استاد کیورا دو دلیل برای برتری یادداشت‌برداری دستی نسبت به تایپ و استفاده از صفحه‌کلید و صفحه‌نمایش می‌شمرد.

نخست، دانش‌آموزان، دانشجویان یا افرادی که از کامپیوتر برای یادداشت‌برداری استفاده می‌کنند؛ هرگاه خسته شوند؛ سراغ چندوظیفه‌گی و چک کردن ایمیل‌ها، پیام‌های شبکه‌های اجتماعی، بازی و چیزهای دیگر می‌روند.

دلیل دوم، تایپ و یادداشت‌برداری کامپیوتری از نکات مهم و مباحثی که از سوی فردی مطرح شدند؛ شاید در آینده مفید واقع شوند اما بهترین روش برای دریافت همه اطلاعات مهم گفته شده نیست. وقتی تایپ می‌کنید؛ ناچار هستید از کلمات اختصاری، عبارت‌های ناتمام و جملات کوتاه استفاده کنید. در واقع، کلمات کلیدی را یادداشت‌برداری کردید.

افزون بر این، بسیاری از اطلاعات بصری مانند نمودارها، فرمول‌ها و منحنی‌ها را از دست می‌دهید و غالبا این‌ها را یادداشت‌برداری نمی‌کنید.

تحقیق دیگری نشان می‌دهد یادداشت‌برداری کلمه به کلمه (کلمات کلیدی) با یادگیری کم عمق و بی‌معنی همراه است. در عوض، یادداشت‌برداری طولانی و تفسیری از نظر کیفی بهتر هستند و موفقیت‌های بیشتری در جذب کل اطلاعات دارند.

۲- جزئیات را دریابید

بسیاری از ما و البته اکثر دانشجویان، در یادداشت‌برداری از نکات کلیدی یک درس یا سخنرانی یا آن چیزی که استاد کیورا، «یادگیری سطح ۱» می‌گوید؛ خوب هستند.

اما ما برای درک عمیق‌تر یک مبحث به جزئیات و واقعیات هم نیاز داریم و باید سراغ یادداشت‌برداری وسیع‌تری از اطلاعات برویم. یکی از روش‌های کاربردی در یادداشت‌برداری، رفتن سراغ سطح ۲، سطح ۳، سطح ۴ و پایین‌تر است.

برای مثال، بیایید سطح‌های مختلف یادداشت‌برداری از ماجرای Brexit (خروج برنامه‌ریزی شده انگلیس از اتحادیه اروپا) را مرور کنیم:

سطح ۱: برگزیت یک آشفتگی است. به نظر نمی‌رسد رهبران انگلیس بتوانند میان خودشان یا رهبران کشورهای اروپایی در اتحادیه اروپا یک توافق و ارتباط مثب ایجاد کنند. باید منتظر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بود.

سطح ۲: بزرگ‌ترین اختلاف میان رهبران انگلیس به این موضوع برمی‌گردد که چه اتفاقی می‌افتد اگر انگلیس قادر به مذاکره درباره توافق‌نامه‌های تجاری با اتحادیه اروپا تا پیش از خروج یا اتمام مهلت برگزیت در ۳۱ اکتبر نباشد. نخست‌وزیر انگلیس، بوریس جانسون، طرفدار یک مذاکره و توافق سخت و بدون توافق است ولی اکثریت اعضای پارلمان و مردم انگلیس نظر دیگری دارند.

سطح ۳: بیشترین اختلاف‌نظر و محتمل‌ترین دلیل برای یک توافق سخت در برگزیت به کشور ایرلند شمالی برمی‌گردد که بخشی از انگلیس است و می‌خواهد از جمهوری ایرلند، عضو اتحادیه اروپا جدا شود ولی مرزهای بین‌المللی دارند که شاید محل اختلاف و مناقشه و خشونت باشند. هیچ کسی دوست ندارد شاهد راه‌اندازی یک مرز بین‌الملی با ایست‌های بازرسی و مقامات گمرک و مهاجرت باشد.

انگلیس می‌تواند قوانین اتحادیه اروپا را رعایت کند؛ حداقل به طور موقت می‌تواند چنین گزینه‌ای را بپزیرد و به نظر می‌رسد هیچ تصمیم جایگزینی وجود ندارد. اما برخی از طرفداران برگزیت می‌گویند پایبندی به قوانین اتحادیه اروپا می‌توان منجر به شکست برنامه خروج این کشور از اتحادیه اروپا شود و اهداف مورد نظر تحقق پیدا نکنند.

مثال بالا به خوبی نشان می‌دهد یادداشت‌برداری سطح ۲ و سطح ۳ چگونه می‌توانند به یادگیری عمیق‌تر یک مطلب کمک کنند. یک بررسی نشان می‌دهد بیش از ۸۰ درصد دانش‌آموزان می‌توانند نکات کلیدی یک درس را فرا گرفته و یادداشت کنند ولی هنگامی که سراغ مطالب سطح ۲، سطح ۳ و سطح ۴ می‌رویم؛ مطالب کمتری یادآوری می‌شود.

همین‌طور، ۱۳ درصد دانش‌آموزان از نوشتن مثال‌های درس خودداری می‌کنند در صورتی که مثال‌ها یک نمونه عالی برای یادگیری هستند.

هرچقدر بتوانید در نکته‌برداری به سطح پایین‌تر بروید و در مطلب با مثال‌ها و جزئیات بیشتر، عمیق شوید؛ به همان اندازه یک یادگیری ماندگار و کامل را خواهید داشت.

۳- هرچه زودتر یادداشت‌های خود را اصلاح کنید

استاد روانشناسی تربیتی می‌گوید یک اشتباه رایج مردم این است که یادداشت‌برداری می‌کنند و بعد به مرور آن‌ها می‌پردازند اما هرگز آن‌ها را اصلاح نمی‌کنند.

باید در اسرع وقت یادداشت‌های خود را پس از سخنرانی، جلسه یا کارگاه آموزشی اصلاح کنید. حتی اگر شده در زمان‌های استراحت کوتاه بین کارگاه و جلسات سریعا یادداشت‌های خود را اصلاح و بازنویسی کنید.

استاد کیورا پیشنهاد می‌کند یادداشت‌های خود را بخوانیم و سعی کنیم مطالب گفته شده را دوباره به یاد بیاوریم. هرگونه اطلاعات اضافی یا ایده جدیدی که به ذهن‌مان می‌رسد را دوباره یادداشت کنیم تا در آینده به بازسازی ذهنی شما کمک کنند.

بهتر است در یادداشت‌های خود فضای خالی زیادی بگذارید تا بتوانید در آینده، مطالبی به آن‌ها اضافه کنید.

یادداشت‌های اصلاح شده شما حاوی اطلاعات و جزئیات بسیار بیشتری نسبت به یادداشت‌های لحظه‌ای هستند. همین پروسه مرور، یادآوری مطالب و نوشتن جزئیات بیشتر کمک می‌کند چیزهای بیشتری در حافظه ماندگار کنید.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تصور دهشت نبرد «واترلو» با هوش مصنوعی میدجرنی

نبرد واترلو، که در ۱۸ ژوئن ۱۸۱۵ رخ داد، یک درگیری نظامی مهم در طول جنگ‌های ناپلئون بود. این جنگ بین ارتش فرانسه به رهبری امپراتور ناپلئون بناپارت و اتحادی از نیرو‌های بریتانیایی، هلندی و پروس به فرماندهی دوک ولینگتون و فیلد مارشال گبهارد…

کسانی که توهم خاص و عجیبی دارند: ما از ستاره‌های دیگر آمده‌ایم و فرازمینی هستیم! پدیده Starseed

ممکن است خیلی احمقانه به نظر برسد. اما افرادی هستند که معتقدند از سایر سیارات به زمین آمده‌اند تا به شفای سیاره زمین کمک کنند و بشریت را به «عصر طلایی» هدایت کنند و به دوره‌ای از خوشبختی، شکوفایی و موفقیت برسانند!جستجوی اینترنتی این…

اگر این سلبریتی‌ها به همان سبک و سیاق و بزرگسالی کوچک می‌شدند

البته سلبریتی‌ها مسلما عکس‌های اصلی دوران کودکی دارند. هر چند در مورد برخی ممکن است این عکس‌های کودکی اندک یا کم‌کیفیت باشند.اما تصور کنید برای بازتاب دادن وجود همان عوالم بزرگسالانه در دنیای کودکی یا همان اجزای مهم چهره، چهره بزرگسالان…

بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته به ویلایی لوکس در «بالی» تبدیل شد

یک بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته که بر روی صخره‌ای در بالی قرار گرفته، به ویلایی لوکس تبدیل شده است. شرکت Hanging Gardens قرار است در‌ آوریل این ویلا را افتتاح کند. ایده این کار زاییده فکر کارآفرینی به نام فلیکس دنیم است. دنیم در حال حاضر هتل‌های…

رهبران شرکت‌ها و کشورها در قالب افراد بی‌خانمان- چه کسی می‌داند اگر جبر جغرافیایی و اکوسیستم نبود،…

اگر پدر زیستی استیو جابز او را در یک سناریویی تخیلی به سوریه می‌برد، استیو جابز چه سرنوشتی پیدا می‌کرد؟ یک کارمند؟ یک مدیر رده میانی؟ یکی از انبوه کشته‌های جنگ داخلی این کشور؟بدیهی است که اکوسیستم مناسب و شرایط اقتصادی و یک آبشار…

روجلدهای قدیمی مجله‌های کیهان بچه‌ها

کیهان بچه‌ها مجله‌ای بود که در دوران کودکی می‌خریدیم. برای من کیهان بچه‌ها بوی نان می‌دهد! چون پدرم همیشه بعد از رفتن نانوایی؛ نان‌ها را لای مجله می‌گذاشت و وقتی به خانه می‌آمد من دوان دوان می‌رفتم و مجله را از او می‌گرفتم.منابع…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5