رعایت نکات بهداشتی درهنگام سفر

0

رپورتاژ

رعایت نکات بهداشتی در همه حال لازم است اما دلیل این که ما برای سفر کردن بر در نظر گرفتن بیشتر این نکات تاکید می‌کنیم مواردی مثل کم شدن مقاومت بدن در سفر به واسطه کم خوابی، راه طولانی و خسته کننده و کمی استراحت می‌باشد.

اول از همه با توجه به اینکه در دوران بیماری کرونا هستیم توصیه به سفر و گردشگری نداریم و حتی المقدور سعی کنید برای تفریح به مسافرت نروید. ولی اگر ناچار شدید و برای کارهای ضروری مجبور هستید به سفر بروید نکات زیر را رعایت کنید.

چه مسافرت راه دور بروید چه به مکانی نزدیک سفر بکنید در هر صورت سلامتی شما بسیار مهم است. اگر تندرستی شما خدشه‌دار شود سفر به شما خوش نخواهد گذشت.

مسافرت، به علت استراحت کم، خستگی راه، تغییر شرایط آب و هوایی و تهیه آب و مواد غذایی از منابع گوناگون در شهرها و روستاهای مختلف مسیر سفر، کاهش مقاومت بدن را به همراه دارد و از طرفی مسافر بیش از سایر مواقع در معرض بیماریها قرار میگیرد و عوامل خطرآفرین بیش از همیشه او را احاطه میکنند. لذا رعایت ضوابط و نکات ایمنی و بهداشتی ضرورت بیشتری مییابد و با حساسیت مضاعف باید مورد توجه قرار گیرد. سفر خواه ناخواه تغییراتی را در الگوی غذایی ما به وجود می آورد. از آنجایی که آب و غذا همیشه می تواند منبع آلودگی باشد، انتخاب درست مواد غذایی در سفر و رعایت اصول بهداشتی در تهیه و مصرف غذا، به ما کمک می کند از ابطال به مسمومیت های غذایی و مشکلات ناشی از آلودگی های غذایی پیشگیری کرده و سفر سالم و خاطره انگیزی را تجربه کنیم.

بهداشت فردی :

۱ .شستشوی مرتب دست ها – شستشو با آب و صابون و داشتن مواد الکلی ضدعفونی کننده – به همراه داشتن دستکش و ماسک

۲ .به همراه داشتن و استفاده از وسایل شخصی – لیوان، قاشق، بشقاب، حوله، وسایل اصلاح، پتوی مسافرتی و….

۳ .استفاده از سجاده، مهر، تسبیح و چادر نماز شخصی در اماکن زیارتی

۴ .همراه داشتن ملحفه تمیز در مسافرت و در هتل

۵ .استفاده از دستمال هنگام عطسه و سرفه

۶ .استفاده از لباس کافی و مناسب فصل جهت جلوگیری از سرماخوردگی

۷ .استفاده از کلاه لبه دار، کرم ضد آفتاب و عینک آفتابی در فصل تابستان و زمان هایی که مجبوریم مدت طولانی در معرض تابش شدید نور خورشید قرار بگیریم.

۸ .خودداری از مطالعه در وسیله نقلیه در حال حرکت زیرا باعث خستگی چشم می شود.

۹ .شستشوی مرتب پاها و جوراب ها

10. خودداری از ریختن زباله در معابر، اماکن، نهرهای آب، کنار جاده و خیابان.

بهداشت مواد غذایی :

۱ .هنگام خرید مواد غذایی به تاریخ استفاده و نحوه نگهداری آن که بر روی بر چسب بستهبندی غذا نوشته شده است دقت کنید و از نگهداری و مصرف مواد غذایی اضافه آمده خودداری کنید. غذاهای محلی ایران در هر شهر و روستایی شناخته شده هستند و معمولا به لحاظ تبحر و آوازه ای که در تهیه آن دارند سالمتر از غذاهای دیگر می تواند باشد.

۲ .در طول سفر از غذاهای ساده استفاده کنید.

۳ .از فروشنده های خیابانی و دوره گرد مواد غذایی نخرید.

۴ .همیشه دست های خود را قبل از صرف غذا با آب و صابون بشویید.

۵ .غذا را به اندازه مصرف یک وعده تان بپزید.

۶ .فقط غذاهایی را که کاملا پخته و داغ هستند، مصرف کنید و از غذاهای نیم پز اجتناب کنید؛ به خصوص گوشت اگر در قطعات ضخیم به صورت کبابی یا سرخ شده پخته شود، ممکن است مرکز آن حرارت کافی نبیند و این خود خطر ابطال به بیماری های خطرناک را به همراه دارد. بارها دیده شده که روی )سطح( کباب به حالت سوخته درآمده اما درون آن همچنان نپخته مانده است. حتی گاهی اوقات در بعضی از رستورانهای درون شهری هم، چنین اتفاقی رخ داده، یعنی گوشت نزدیک استخوان خوب نپخته و خونآلود است، در چنین مواردی باید گوشت را مجددا روی آتش قرارداد تا به اصطلاح مغز پخت شود. همچنین ماهی، زمانی پخته است که گوشت آن به صورت مناسب درآید. در مورد پخت مرغ آبپز، وقتی آب مرغ شفاف و گوشت مرغ سفید شود مرغ پخته و آماده شده است.
۷ .الزام است افراد در رستورانها و هتلها از غذاهای ساده استفاده کنند و غذاهایی را مصرف نکنند که احتمال پخت مجدد آنها وجود داشته باشد.

۸ .مصرف کباب کوبیده در رستورانها و هتلها توصیه نمیشود چون برای پخت آنها از مواد افزودنی زیادی استفاده میشود. البته مسافران میتوانند جوجه کباب مصرف کنند اما بهتر است مرغ نخورند. چون احتمال گرم کردن چندین باره مرغ وجود دارد.
۹ .در رستورانهای بین راهی رعایت نکات بهداشتی حائز اهمیت است. بهتر است در رستوران از مواد غذایی پخته نشده مثل سالاد و سبزی استفاده نکنید و اگر لیوان یا ظروف یکبار مصرف دیگر در اختیارتان قرار گرفت پس از مصرف آنها را با فشار دست بشکنید تا امکان استفاده مجددش برای سودجویان وجود نداشته باشد.

۱۰ به منظور حفظ سلامت غذا از بکار بردن ظروف یکبار مصرف جهت نوشیدنی های داغ و غذاهای گرم و چرب بطور جدی خودداری نمایید.

۱۱. بهتر است در طول سفر از مواد غذایی خام یا نیم پز استفاده نکنید زیرا ممکن است آلوده به عوامل عفونی باشد. حرارت بالا یکی از راههای از بین بردن عوامل عفونی در مواد غذایی است.

۱۲. چنانچه مجبور به خوردن غذا در رستورانهای بین راهی هستید، درصورت امکان از رستورانهای معتبر و مورد اطمینان و تایید مرکز بهداشت استفاده کنید، اگر چه در صورت استفاده از وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس، رانندگان، در محلهای مورد نظر خود رستورانهای خاص توقف میکنند و استفاده از رستورانهای بهتر، مقدور نیست، ولی برای ارزیابی سطح رعایت بهداشت در این گونه واحدها باید به وضعیت دستشوییها، لباس کارگران، نظافت میزها، حضور مگسها و سایر حشرات، وسایل صرف غذا مانند چنگال، قاشق، لیوان، پارچ آب و غیره توجه کرد.

۱۳. مصرف سبزی و سالاد در رستوران توصیه نمی شود، مگر اینکه از نوع بسته بندی دارای مجوزهای بهداشتی باشد.

۱۴. در صورتی که قصد استفاده از غذاهای کنسرو شده را دارید مراقب باشید که قوطیها برآمده یا فرورفته نباشند و نشتی یا شکستگی نداشته باشند. قوطی کنسرو را پیش از بازکردن و مصرف، ۲۱ دقیقه بجوشانید. از مصرف مواد غذایی سرخ کرده، سنگین و پرحجم هم خودداری کنید.

۱۵. حتی الامکان میوه هایی را که خودتان پوست گرفته اید، مصرف کنید.

منبع : نکات بهداشتی در سفر


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تبدیل شخصیت‌های انیمیشن‌های و کارتون‌ها به نمونه‌های انسانی شبیه به آنها

در انیمیشن‌ها ما حیوانات را دارای شخصیت انسانی می‌کنیم، رخت و لباس به تنشان می‌کنیم، آنها را صاحب جامعه و شهر می‌کنیم و رفتارهای انسانی را به آنها منتسب می‌کنیم.اما تصور کنید که در کاری معکوس، این شخصیت‌های کارتونی را می‌توانستیم به…

مجموعه عکس‌های چیزهای عجیب و ترسناکی که مو بر تن راست می‌کنند

چرا گاهی دوست داریم داستان‌ها یا فیلم‌های ترسناک را ببینیم؟ خود آزاری؟!در این پست که تعدادی عکس نستا ترسناک (بیشتر عحیب) خواهید دید، می‌خواهم نخست کمی در این مورد حرف بزنم.دلایل لذت بردن افراد از وحشت می‌تواند از فردی به فرد دیگر…

نوستالژی: سیر در لوازم التحریر قدیمی

لوازم التحریر زمان کودکی ما نه کیفیت لازم را داشتند (به جز استثنائاتی) و نه تنوع کافی را. خوبی‌اش این بود که ما اصلا نمی‌دانستیم که لوازم التحریر با کیفیت عالی‌تری هم وجود دارد و فاصله فقیر و غنی در مدارس آنقدرها هم زیاد نبود. یعنی تقریبا…

حومه‌نشینی چرا شکل می‌گیرد و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟ + گالری عکس‌هایی از زشتی‌های این پدیده

مناطق حومه شهر، جوامع مسکونی هستند که در حومه مناطق بزرگتر شهری قرار دارند. آن‌ها ویژگی‌های متمایزی دارند که آن‌ها را ازمحیط روستایی و شهری متمایز می‌کند. شکل‌گیری حومه‌ها و مشکلاتی که با آن‌ها مواجه هستند را می‌توان به عوامل متعددی نسبت…

شوخی با مجسمه‌ها – وقتی حال مردم خوش است!

شوخی و طنز هم حال و هوای خاص خودش را می‌طلبد. مردم اگر از نظر پیشبینی شرایط اقتصادی آینده و وضعیت رفاه اکنون، آرامش و اطمینان خاطر لازم را داشته باشند و اگر بتوانند خود مقوله فرهنگ و اخلاق و دانش خود را ارتقا بدهند، شرایظ ظاهری و باطنی دیگر…

10 شهید دنیای فناوری!

هر کدام از ابزارها و دستگاه‌هایی که ما در زندگی عادی خود از آنها استفاده می‌کنیم، ثمره تلاش‌های بی‌وقفه دانشمندان و افراد زیادی بوده‌اند. اگر فداکاری، ریسک‌پذیری، شهامت و ماجراجویی این افراد نبود، ما هیچ کدام از این فناوری‌ها و ابزارها را…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.