آیا پیاده‌روی واقعا برای سلامت قلب و عروق خوب است؟ شدت ورزش ما چقدر باید باشد تا از نظر سلامتی بهترین تاثیر را داشته باشد؟

0

بسیار از افراد میانسال یا پا به سن گذاشته، از قدم زدن و پیاده‌روی به عنوان ورزش یاد می‌کنند و وقتی به پزشک مراجعه می‌کنند می‌گویند که فعال هستند و هر روز مثلا یک ساعتی پیاده‌روی می‌کنند.

اما سؤال این است که آیا پیاده‌روی واقعا برای سلامت، ورزش بهینه‌ای است یا اینکه ممکن است کافی نباشد و به عبارتی مایی که فکر می‌کنیم فعال هستیم، هنوز به آستانه تحرک مورد نیاز خود نرسیده‌ایم.

نکند یک دفعه پیاده‌روی ما، چیزی شبیه کار خسته‌کننده بی‌فایده باشد و ما سال‌ها خود را فریب داده باشیم؟!

چه میزان فعالیت هوازی توصیه می‌شود؟

شما باید در طول هفته حداقل 150 دقیقه، یعنی 2 ساعت و نیم فعالیت ورزشی در حد متوسط داشته باشید. با 75 دقیقه ورزش شدید در طول هفته هم می‌توانید همین میزان سود را ببرید.

حالا اینکه فعالیت ورزشی متوسط و شدید چیست را در ادامه پست می‌توانید بخوانید.

در ضمن مقداری از ورزش شما هم باید ورزش مقاومتی باشد. حالا شما ممکن است برای این ورزش مقاومتی از دمبل یا دستگاه‌های بدنسازی یا نرمش‌هایی که عضله‌هایتان را در برابر وزن خودتان فعال می‌کنند؛ استفاده کنید.

اما سوال اساسی این است که شدت ورزش را چطور باید تنظیم کنیم؟

بدون استفاده از دستگاه پیچیده ما صرفا با توجه به میزان عرق کردن، تعداد تنفس و طپش قلبمان می‌توانیم تعیین کنیم که ورزشمان در حد متوسط یا شدید است یا نه.

برای اینکه ورزشی در حد متوسط قلمداد شود؛ این فاکتورها را در نظر بگیرید:

-تنفس شما سریع می‌شود، اما هنوز مقدار نفس دارید و فرضا می‌توانید بدون توقف یکی دو جمله را راحت ادا کنید، اما در این حد نفش ندارید که مثلا چیزی زمزمه کنید.
– عرق‌ریزش سبکی بعد از 10 دقیقه فعالیت دارید.

اما اگر تنفش شما سریع و عمیق شود و بعد از چند دقیقه محدود عرق کنید و نفسی در حد گفتن چند کلمه نداشته باشید، فعالیت ورزشی شما شدید است.

یک راه دقیق‌تر این است که شما با شمردن ضربان قلب یا استفاده از ساعت هوشمد یا حسگرها، شدن ورزش خودتان را پاش کنید.

تعداد ماکزیمم طپش قلب این طوری حساب می‌شود: 220 منهای سن شما.

مثلا بیشینه ضربان قلب یک آدم 40 ساله 180 ضربان در دقیقه است.

حالا اگر شما به 50 تا 70 درصد ضربان قلب ماکزیمم برسید، ورزش متوسط کرده‌اید و اگر ضربان قلب شما به 70 تا 85 درصد ضربان ماکزیمم برسد، ورزش شدید کرده‌اید.

شیوه دقیق‌تر:

1- 220 را از سنتان کم کنید که تا بیشینه ضربان قلبتان حساب شود.

2- تعداد ضربان قلب طبیعی در حال استراحت خودتان را حساب کنید. بهترین وقت برای این کار اول صبح است.

3- تعداد ضربان قلب بیشینه را از تعداد ضربان قلب در حال استراحت کم کنید تا ظرفیت ذخیره قلبتان به دست آید.

4- 70 درصد ضربان قلب ذخیره و 85 درصدش را حساب کنید و به تعداد ضربان قلب در حال استراحت بیفزایید، اعداد به دست آمده آستانه ورزش متوسط و شدید شما هستند.

توجه: بهتر است با پزشک قلبتان قبل از طرح‌ریزی ورزش حتما مشورت کنید.

توجه 2: البته فعالیت ورزشی سبک هم برای سلامتی خوب است. هم اثر روانی مثبت دارد و هم به بهبود سوخت و ساز کمک می‌کند، اما اگر می‌خواهید بیشترین سود را ببرید باید اندکی با حساب و کتاب‌تر عمل کنید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

25 آزمایش روانشناسی تاثیرگذار و به‌یادماندنی در تاریخ کدام‌ها هستند؟

تأثیرگذارترین آزمایش‌های روانشناختی در تاریخ رشته روانشناسی، یک رشته آزمایش گسترده هستند که هر یک در حیطه حوزه‌های تخصصی کوچکتر شکل گرفته‌اند. هر یک از این حوزه‌های تخصصی در طول سال‌ها با مطالعات و تحقیقات و آزمایش‌های به دقت طراحی شده،…

مرگبارترین روز در تاریخ، چه روزی بود و چطور رخ داد؟

انسان‌های راه‌های زیادی برای کشتن هم در طول تاریخ ابداع کرده‌اند: سلاح‌های هسته‌ای و زیستی ، بمب‌های آتش‌زا، گلوله‌ها، سرنیزه‌ها، ایجاد قحطی عمدی و ...کاملا قطعی نیست، اما طبق بسیاری از روایت‌ها مرگبارترین روز در تاریخ بشر در واقع نتیجه…

در مورد این عکس‌ها فقط می‌توانیم بگوییم چیزها به نحو عجیب یا خنده‌داری، سر جای خودشان نیستند!

ما در طول زندگی آدم زیاد دیده‌ایم که سر جای خود نبوده، اما در مورد اشیا، گاهی نبودن آنها در سر جای خودشان یا کاربرد بدیع آنها برای خودش یک طنز و شگفتی می‌شود، در این سری عکس‌های می‌خواهیم تعدادی از این موارد را با هم مرور کنیم:راهی…

هوش مصنوعی میدجرنی Midjourney تصور می‌کند که اساتید رشته‌های مختلف باید چه ظاهری داشته باشند؟ گالری…

کودک و نوجوان که بودم برای خودم یک پا Midjourney  بودم. کتاب‌ها را که می‌خواندم از روی توصیف چهره‌ها و مکان‌ها و اشیا تصور می‌کردم که مثلا کاپیتان نمو یا ربات آر دانیل الیواو باید چطوری باشد، فضاها را تصور می‌کردم و آب و رنگ به آنها در ذهن…

اگر در این لحظات تاریخی حساس، شخصیت‌های مهم عکس سلفی می‌گرفتند

عکس سلفی به مفهوم کنونی آن مدت یک دهه است که مرسوم شده و به مفهوم گرفتن عکس آینه‌ای یا تکنیک‌های گرفتن عکس با شاتر زمان‌دار قدمت آن به زمان عکاسی برمی‌گردد.اما تصور کنید که در این لحظات مهم تاریخی، شخصیت‌ها دست به دوربین می‌شدند و به…

برای جبران خطرات سلامتی ناشی از نشستن در طول روز وجود باید تحرک متناوب انجام بدهید. اما هر چند دقیقه…

برای کاهش اثرات مضر نشستن بر سلامتی، هر نیم ساعت یکبار 5 دقیقه پیاده روی سبک داشته باشید. این یافته کلیدی مطالعه جدیدی است که در مجله Medicine & Science in Sports & Exercise منتشر شده است.محققان نوشته‌اند:«ما از 11 فرد سالم…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.