عملیات نجات ماهی ۶۵ میلیون ساله در کف رودخانه والسان رومانی

0

در بخش کوچکی از رودخانه والسان رومانی، یکی از نادرترین ماهی‌های اروپا و جهان زندگی می‌کند.

ماهی Asprete که محلی‌های رومانیایی به آن Romanichthys valsanicola نیز می‌گویند؛ بیش از ۶۵ میلیون سال است که در رودخانه‌های سنگی و کم عمق زندگی می‌کند. اولین بار در سال ۱۹۵۶ این گونه ماهی توسط یک دانشجوی زیست‌شناسی کشف شد و پس از آن برای دهه‌های متوالی در حال انقراض بود.

نیکلای کراسیون، زیست‌شناس ۵۹ ساله می‌گوید برای نجات این گونه ماهی سال‌های زیادی تلاش شده ولی مردم می‌گویند کاملا منقرض شده است. در این مدت، زیست‌شناسان باور داشتند که هنوز این ماهی را می‌توان در گوشه‌ای از رودخانه والسان پیدا کرد و به تلاش‌های خود ادامه دادند.

ماهی Asprete اندام کوچکی دارد و معمولا زیر سنگ‌ها پنهان می‌شود. زیست‌شناسان تخمین می‌زدند تعداد جمعیت این ماهی‌ها در کل کره زمین فقط ۱۰ الی ۱۵ نمونه باشد که آن هم در یک محدوده یک کیلومتری امتداد کم عمق و سنگی رودخانه والسان رومانی زندگی می‌کنند. اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی تعداد این ماهی‌ها نزدیک ۲۰۰ نمونه بوده است.

بهترین پاداش برای یک زیست‌شناس

اکنون، تیم کوچکی از دانشمندان و متخصصان حفاظت از طبیعت روی این رودخانه کار می‌کنند و سعی دارند ماهی Asprete را از انقراض کامل نجات دهند. سرانجام، در اواخر ماه اکتبر، یک زیست‌شناس ۳۱ ساله که در حوزه ماهی‌ها تخصص دارد؛ موفق شد تعداد ۱۲ نمونه ماهی Asprete را در بخش کوچکی از رودخانه والسان رصد کند.

دیدن ماهی‌های Asprete با چشم یک کشف بزرگ زیست‌شناسی و یک هیجان خارق‌العاده برای تیم‌های نجات این گونه ماهی بود و بزرگ‌ترین پاداشی که یک زیست‌شناس می‌تواند دریافت کند.

ماهی Asprete را می‌توانیم یک فسیل زنده بدانیم که برای میلیون‌ها سال بدون تغییر در حال زندگی در آب‌ها و رودخانه‌ها است. تنها ۶ دهه است که زیستگاه این ماهی توسط انسان‌ها تهدید شده و جمعیت آن‌ها رو به کاهش رفت.

هجوم انسان به محل زندگی ۶۵ میلیون ساله ماهی‌ها

یکی از تاثیرات عمده بر زیست‌گاه Asprete، سدهای برقی آبی است که در اواخر دهه ۱۹۶۰ روی رودخانه‌های کوهستانی ساخته شد. تصور می‌شود تا پیش از آن تاریخ، ماهی Asprete در محدوده‌ای ۳۰ کیلومتری از رودخانه والسان و همچنین دو رودخانه موازی دیگر به نام‌های Arges و Raul Doamnei زندگی کرده است.

این رودخانه‌ها با احداث سدها کاملا خشک شده و بستر رودخانه تبدیل به یک زمین بی آب می‌شود که تاثیر مستقیمی روی انقراض ماهی‌های این منطقه دارد.

محلی‌های این مناطق درباره این ماهی‌ها افسانه‌های زیادی از پدران خود شنیدند ولی باور کرده بودند که دیگر این ماهی‌ها به طور کامل منقرض شدند.

عملیات نجات

در اوایل فصل بهار، یک کوهنورد برجسته و متخصص حفاظت از محیط زیست با تشکیل یک گروه کوچک از زیست‌شناسان و دیگر افرادی که در شناسایی ماهی‌های تخصص دارند؛ عملیات کشف و نجات ماهی‌ Asprete را کلید زدند.

این کوهنورد سال‌ها در والسان زندگی کرده است و با این زیست‌گاه کاملا آشنایی دارد. آن‌ها با پول شخصی و بدون هیچ حمایتی کار را شروع کردند که در نهایت به کشف یک دسته از این ماهی‌ها انجامید.

در طول دهه‌های گذشته، انواع دستکاری‌های انسانی در این منطقه باعث نابودی جانوران و ماهی‌ها شده است. قطع درختان، خشک کردن بستر رودخانه، احداث سدها و جنگل‌زدایی، دفع زباله‌ها و سرقت شن و ماسه بستر رودخانه‌ها به همراه سنگ‌های بزرگ اطراف آن‌ها همگی در انقراض ماهی Asprete تاثیرگذار بودند. حتی محلی‌های این منطقه نیز از شن و ماسه کف رودخانه برای ساخت و ساز استفاده کردند.

زیست‌شناسی که تعدادی ماهی Asprete را در رودخانه والسان کشف کرده است؛ اعتقاد دارد این منطقه محل زندگی ۶۵ میلیون ساله این ماهی‌ها است و مردم نمی‌توانند ظرف ۵۰ سال آن‌ها را از بین ببرند. این ماهی‌ها باید توسط تیمی از متخصصان حفاظت محیط زیست و دانشمندان به طور کامل مراقبت شوند تا دوباره زیست‌گاه خود را پس بگیرند.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مهندسان بامزه با اختراعات و ابداعات عجیب و غریب و کارا ! گالری عکس

بسیار پیش می‌آید که برای انجام کاری تنها دو راه داریم، یا خرید یک محصول گران و استفاده از آدم‌های کاربلد برای راه‌اندازییا اینکه خودمان با یک سری ابتکار و به صورت به اصطلاح زمخت ولی کارراه‌انداز، تقریبا بدون هزینه کار را انجام بدهیم.…

کاریکاتورهای و تصاویر ساده، مفرح و تفکربرانگیز لوکاس لویتان

لوکاس لویتان هنرمند برزیلی، ساکن مادرید است. او بیشتر برای پروژه‌اش به نام «هجوم عکس» مشهور شده، در این پروژه او نقاشی‌هایی را به عکس‌های اینستاگرام افراد اضافه می‌کند و داستان‌های پنهان را به روشی خلاقانه آشکار می‌کند.کارهای او جذاب و…

صندلی‌های بامزه طراحی شده با هوش مصنوعی توسط بونی کاره‌را

تصور کنید وارد اتاقی می‌شوید و صندلی‌ای را می‌بینید که شبیه یک قاچ هندوانه غول‌پیکر است، همراه با پوست و دانه‌هایش. یا صندلی‌ای که شبیه آناناس سیخ‌دار است، با لبه های تیز و اندرون نرمش؟این دنیای بونی کاره‌را است، هنرمند با استعداد سه…

گالری- تصاویر تبلیغاتی خودروهای ایمپریال کرایسلر در سال‌های 1969 تا 1973

ما بیشتر این عکس‌ها را در فیلم‌ها و کارتون‌ها دیده‌ایم و راستش تعجب می‌کنیم که زمانی خودروی کرایسلر با این طول و عرض و طراحی تولید می‌شد.ایمپریال برند خودروهای لوکس کرایسلر در بازه زمانی سال‌های 1955 تا 1975 و نیز در بازه زمانی سال‌های…

نمونه‌هایی از وندالیسم – البته در شکل نسبتا خفیف آن

وندالیسم به عمل عمدی ایجاد خسارت، تخریب یا اسیب زدن به اموال، اغلب بدون هیچ دلیل یا توجیه قانونی اشاره دارد. این کار شامل اعمالی مانند رسم گرافیتی، برچسب زدن، خراشیدن، شکستن یا نقاشی روی سطوح، از جمله ساختمان‌ها، وسایل نقلیه، فضا‌های عمومی…

اگر این سلبریتی‌ها به همان سبک و سیاق و بزرگسالی کوچک می‌شدند

البته سلبریتی‌ها مسلما عکس‌های اصلی دوران کودکی دارند. هر چند در مورد برخی ممکن است این عکس‌های کودکی اندک یا کم‌کیفیت باشند.اما تصور کنید برای بازتاب دادن وجود همان عوالم بزرگسالانه در دنیای کودکی یا همان اجزای مهم چهره، چهره بزرگسالان…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.