کتاب فرضیه‌ خوشبختی، یافتن حقیقت مدرن در خرد باستان، نوشته جاناتان هایت

0

خوشبختی چیست؟ در مورد خوشبختی در طول زندگی‌مان حرف‌های عجیب بسیار شنیده‌ایم.

– خوشبختی باید در درونت باشد.

– خوشبختی یعنی انسان مفید بودن و محبت کردن بی‌شائبه به همه

-خوشبختی یعنی رسیدن به قله‌های مدیریتی و ریاست

-خوشبختی یعنی هر روز مقدار زیادی کسب منفعت کنی، طوری که دخلت بسیار بیشتر از خرجت شود.

-خوشبختی یعنی رسیدن به قله معرفت و دانش و فرزانگی

اما واقعا خوشبختی چیست و آدم خوشبخت کدام است. کتاب تقریبا تازه معروف شده فرضیه خوشبختی، آنچه را که نوع بشر و حکما و روانشناسان در مورد این مورد در طول تاریخ دریافته‌اند، خلاصه می‌کند و توضیح می‌دهد. به دور از اطناب و روده‌درازی.


بریده‌هایی از آغاز کتاب:

ما مثل آدم‌های کتاب کتابخانه‌ بابل، نوشته‌ی خورخه لوئیس بورخس، شده‌ایم. منظور همون کتابخانه‌ بی‌انتهایی است که همه‌ متن‌های موجود را در درون خودش جا داده. کتابدارهای بورخس شک دارند که هیچ وقت بتونن کتاب موردنظرشون را در انبوه کتاب‌های پیدا کنن.

با وجود چنین کتابخانه‌ عظیم و شگفت‌انگیزی که جلوی رومون چیده شده، ما اغلب کتاب‌ها رو سرسری می‌خونیم یا فقط خلاصه هاشون رو مطالعه می‌کنیم.

این کتاب درباره‌ی تا نظریه‌ی برتر در مورد خوشبختی است. نویسنده کتاب –جاناتان هایت–  یک روان‌شناس اجتماعی از دانشگاه ویرجینیا است.

او یک دوجین از آثار خرد کهن رو مطالعه کرد تا توانست این کتاب را بنویسد. بیشترشون هم به سه منطقه‌ی بزرگ تفکر کلاسیک جهان تعلق داشتن:

هندوستان (مثلا اوپانیشاد، بهاگاواد گیتا و گفته‌های بودا)، چین (گزیده‌های ادبی کنفسیوس، کتاب تائوت چینگ، نوشته‌های منگ تسو و فیلسوفان دیگه) و فرهنگ‌های مدیترانه‌ای (عهد عتیق و عهد جدید، فلاسفه‌ی یونان و روم و قرآن).

همین طور آثار متنوع دیگه‌ای از فلسفه و ادبیات مطالعه کرد که مال پونصد سال اخیر بودن.

این کتاب یه جورهایی درباره‌ی خاستگاه روان‌شناسی مثبت گرا در خرد کهن و کاربردهای امروزی این نوع روان‌شناسیه.

داستان با این ارزیابی شروع می‌شه که ذهن انسان چطور کار می‌کنه:

ذهن به بخش‌هایی تقسیم شده که گاهی با هم در تضادن. مثل فیل سواری که پشت په فیله، خودآگاهی هم، به عنوان بخش استدلالگر ذهن، روی کارهای فیل کنترل محدودی داره. امروزه ما دلیل‌های این تقسیم بندی‌ها رو می‌دونیم و راه‌هایی بلدیم که به فیل سوار و فیل کمک کنه توی قالب به تیم بهتر عمل کنن.

چند تا فرضیه‌ی خوشبختی متفاوت وجود داره. یکیش اینه که خوشبختی و شادی وقتی حاصل می‌شه که شما به خواسته‌تون دست پیدا کنین؛ ولی همه‌مون می‌دونیم و تحقیقات هم ثابت کرده که این جور شادی زودگذره.

یه نظریه‌ی امیدوارکننده‌تر اینه که خوشبختی و شادی از درون می‌آد و با تلاش برای هم سوکردن دنیا با خواسته‌های خودمون حاصل نمی‌شه. این نظریه توی دنیای باستان فراگیر بوده: بودا توی هندوستان و فیلسوفان رواقی توی یونان و روم باستان، همه شون، مردم رو نصیحت کرده‌اند که وابستگی‌های عاطفی شون به آدم‌ها و اتفاق‌های پیش بینی نشدنی و کنترل نشدنی رو از بین ببرن. اون‌ها توصیه کردن که به جاش نگرش پذیرا رو پرورش بدن.

این نظریه‌ی کهن ارزش توجه کردن داره. قطعا هم این درسته که معمولا تغییر ذھن تون پاسخ کارآمدتری برای درماندگیه تا تغییر دنیا؛ با وجود این نویسنده شواهدی برای اشتباه بودن نسخه‌ی دوم فرضیه‌ی خوشبختی ارائه کرده. تحقیقات اخیر نشان می‌دن به چیزهایی وجود دارن که ارزش جنگیدن دارن؛ بعضی از وضعیت‌های بیرونی زندگی می‌تونن شما رو برای مدت طولانی‌تری شاد کنن.

یکی از این وضعیت‌ها خویشاوندیه، یعنی همون پیوندهایی که ایجاد می‌کنیم؛ ما به پیوند با دیگران نیاز داریم. نویسنده تحقیقی رو ارائه کرده که نشان می‌ده عشق از کجا می‌آد، چرا عشق آتشین همیشه آخرش سرد می‌شه و چه نوع عشقی«حقیقیه».

پیشنهاد می‌کنم فرضیه‌ی بودا و رواقیون درباره‌ی شادی این جوری اصلاح بشه: شادی هم از درون و هم از بیرون می‌آد. ما برای رسیدن به تعادل درست هم به راهنمایی گرفتن از خرد باستان و هم به راهنمایی‌های علم مدرن نیاز داریم.

زیگموند فروید مدلی رو بهمون پیشنهاد کرد؛ گفت ذهن به سه بخش تقسیم شده: ایگو (یعنی ضمیر خودآگاه و منطقی)، سوپرایگو (وجدان که تعهد زیادی سفت و سختی به قانون‌های جامعه داره) و اید (خواستن لذت، هرچه بیش‌تر و هر چه زودتر هم بهتر). می‌شود از این تشبیه استفاده کرد که ذهن رو مثل په درشکه‌ی یک اسبه، تصور کنین که درشکه چی اون، همون ایگو، دیوانه وار تلاش می‌کنه به اسب گرسنه‌ی هول سرکش، یعنی اید، رو کنترل کنه. هم زمان هم پدر درشکه چی، یعنی همون سوپرایگو، اون پشت نشسته و داره یه ریز درباره‌ی اشتباه‌های او ور می‌زنه.

از نظر فروید هدف روان کاوی این بوده که با قدرت بخشیدن به ایگو و کنترل بیش‌تر اون روی اید و مستقل شدنش از سوپرایگو، از چنین مخمصه‌ای رها بشیم.

علوم اجتماعی با این نظریه متحد شده‌اند که آدم‌ها موجوداتی عقلانی هستن؛ هدف‌گذاری می‌کنن و با استفاده از اطلاعات و منابع در اختیارشون اون هدف‌ها رو هوشمندانه دنبال می‌کنن.

اما چرا هنوز هم مردم کارهای احمقانه می‌کنن؟ چرا نمی‌تونن خودشون رو کنترل کنن و هم چنان کارهایی می‌کنن که می‌دونن براشون خوب نیست؟

مثلا من به راحتی می‌تونم عزمم رو جزم کنم و همه‌ی دسرهای توی منو رو نادیده بگیرم، ولی اگه روی میز باشه نمی‌تونم جلوی خودم رو بگیرم. می‌تونم تصمیم بگیرم و روی یه کاری متمرکز بشم و تا تمام نشده، از جام بلند نشم، ولی با این حال یهو به خودم می‌آم و می‌بینم یا توی راه آشپزخانه دارم می‌چرخم یا یه جورهای دیگه‌ای دارم وقت کشی می‌کنم.

احساس‌هایی مثل گناه و شهوت و ترس همیشه قوی‌تر از منطق بوده‌اند …


کتاب به همین ترتیب نظریه‌های خوشبختی را یک به یک بررسی می‌کند و سعی می‌کند به یک جمع‌بندی خوب  و پیشنهاداتی برسد.

توصیه می‌کنم متن کامل کتاب (کاغذی یا الکترونیک) را تهیه کنید و مطالعه بفرمایید.


کتاب فرضیه‌ خوشبختی
یافتن حقیقت مدرن در خرد باستان
نویسنده : جاناتان هایت
مترجم : ساناز فرشیدفر
نشر نوین
۲۸۸ صفحه


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

داستان تکامل اتاق خواب‌ها از دوران انسان‌های اولیه تا اتاق‌ خواب‌های هوشمند + گالری عکس

تکامل اتاق خواب‌ها تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تغییرات فرهنگی، فناوری و اجتماعی قرار گرفته است. با گذشت زمان، اتاق خواب‌ها از فضا‌های خواب ساده به پناهگاه‌ها و آسایشگاه‌های چند منظوره و شخصی تبدیل شده‌اند.مروزی کوتاه بر تکامل آنها:…

منتخبی از تصاویر تاریخی کمتر دیده شده

با اینکه دسترسی به مستندهای خوب این روزها خیلی زیاد شده و به سبب وجود اینترنت (یا شبحی از اینترنت!) ما عکس تاریخی بسیار زیاد می‌بینیم (و می‌توانیم حدس بزنیم که که کئام عکس‌های معاصر روزی تبدیل به عکس تاریخی خواهند شد)، اما باز هم حجم…

طراحی‌ها و معماری‌های نبوغ‌آمیز و عالی که باید تحسین‌شان کرد

همان طور که در برخی پست‌های قبلی از طراحی‌ها و معماری بد گفتیم (در اینجا و اینجا برای مثال) سوی مخالف آنها هم وحود دارد. یعنی طراح یا معماری صنعتی به کاربرد و جنبه زیباشناختی اماکن و اشیا دقیقا فکر کرده و چیزی دلخواه و هماهنگ با محیط پدید…

کارخانه متروکی در پرتغال با ماشین‌های کلاسیک قدیمی در آن کشف شد و سوژه عکاسی شد

متروک بودن هم زیبایی خاص خودش را دارد. خانه و هتل و امارت متروک انگار یک تونل زمان است. یک موزه خاک گرفته دست نخورده.اما این بار کارخانه‌ای با ده‌ها ماشین کلاسیک رها شده در پرتغال با کوشش عکاسان سوژه شده.«داخل این ساختمان صنعتی دو…

تنهاترین درخت جهان در کجاست؟

در جزیره دورأفتاده کمپبل، واقع در بیش از ۶۰۰ کیلومتری جنوب  نیوزلند، صنوبر منفرد سیتکا روییده که به عنوان تنهاترین درخت روی زمین شناخته شده است.نزدیکترین درخت نزدیک به آن آن بیش از ۲۲۰ کیلومتر دورتر، در جزایر اوکلند است، در حالی که…

انگار این شخصیت‌های تاریخی و اسطوره‌ای همین الان عکس گرفته‌اند! استفاده از هوش مصنوعی برای بازسازی…

ما بسیاری از شخصیت‌های تاریخی را تنها به صورت طراحی‌های محو و مجسمه‌ها و سردیس‌ها را دیده‌ایم. حالا تصور کنید که این شخصیت‌ها دوباره زنده می‌شدند و با آرایش صورت و مو و ریش امروزی و لباس‌های مدرن به عکاسخانه می‌رفتند.این کاری است که یک…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.