۴ عادتی که عمل‌گراها را از رویاپردازها جدا می‌کند

عادت‌های ساده‌ای که بیل گیتس را به چهارمین ثروتمند جهان تبدیل کرد

0

بیل گیتس درباره چگونگی داشتن یک زندگی موفق یا راه‌اندازی یک تجارت موفق مشاوره‌های زیادی داده و صحبت‌های مفصلی داشته است ولی هنوز رسیدن به یک فهرست از عادت‌های روزانه بنیان‌گذار مایکروسافت غیرممکن است.

توسعه و تمرین در زندگی نیازمند عادت‌های جدید است. هموار کردن راه موفقیت نیازمند کمتر خواب دیدن و رویاپردازی و در عوض انجام کارهای بیشتری است. رویکردی که بیل گیتس، به عنوان چهارمین فرد ثروتمند در جهان داشته تا به این جایگاه برسد.

در ادامه می‌توان به چهار عادت ساده بیل گیتس در زندگی روزانه اشاره کرد که باعث شده از افراد رویاپرداز صرف جدا شده و بیشتر عمل‌گرا شود و به موفقیت برسد؛ عادت‌های ساده‌ای که من و شما هم می‌توانیم در زندگی پیاده کنیم:

۱- عمل‌گراها کنجکاوی را پرورش می‌دهند

بیل گیتس در سال ۲۰۱۹ برای دانش‌آموزان، والدین، معلمان و فارغ‌التحصیلان دبیرستان alma mater سیاتل سخنرانی کرد. یک پرسش مطرح شده از بنیان‌گذار مایکروسافت در این جلسه می‌تواند برای نسل جدید جویای کار در آینده بسیار مهم و قابل توجه باشد: «دانشجویان امروز برای پیشرفت در جهان ۲۰۳۰ و ۲۰۴۰ به چه مهارت‌هایی نیاز دارند؟»

گیتس پاسخ داد: «برای دانش‌آموزان و افرادی که دنبال مهارت‌آموزی هستند؛ بهترین زمان است. زیرا توانایی‌های شما برای ارائه دانش و مهارت‌های خود در پادکست‌ها یا سخنرانی‌های آنلاین بسیار بهتر شده است.»

بیل گیتس بر اهمیت حیاتی کنجکاوی به عنوان چارچوبی برای کسب دانش تاکید می‌کند و می‌گوید داشتن ذهنیت رشد، پایه‌ و انگیزه‌ای برای کنجکاو ماندن و ادامه یادگیری است و کمک می‌کند به عنوان نیروی انسانی کار در آینده، آماده تغییرات بزرگ باشید.

خود گیتس در سال‌های گذشته، اشتهای خارق‌العاده‌ای برای کنجکاوی و یادگیری از خود نشان داده است. گیتس در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز گفت هر سال حداکثر ۵۰ کتاب می‌خواند: «این یکی از راه‌های اصلی یادگیری من است و از بچه‌گی با من بوده است.»

کنجکاوی نه تنها کلید فرایند یادگیری است؛ بلکه باعث رضایت‌مندی کلی از زندگی می‌شود. مطالعات جدید نشان می‌دهند افراد کنجکاو ارتباطات بهتری دارند و از معاشرت با دیگران لذت می‌برند. در حقیقت، سایر افراد به سادگی جذب این افراد شده و از نظر اجتماعی به کنجکاوها نزدیک‌تر هستند.

۲- عمل‌گراها با کمک به دیگران، رهبری قدرتمند می‌شوند

بیل گیتس در دوران مدیریت مایکروسافت، ایده‌ای را مطرح کرد که اکنون در فرهنگ کاری مردم‌محور ملاک قرار گرفته است: «اکنون که داریم به قرن آینده نگاه می‌کنیم؛ رهبران واقعی کسانی هستند که دیگران را قدرتمند کنند.»

این روزها یک حقیقت بیشتر از هر چیز دیگر عیان شده است: رهبران خوب با تاثیرگذاری موثر و توانمندسازی نیروی انسانی خود در بحران‌ها، از رویاپردازان جدا می‌شوند. آن‌ها هر کاری که برای محافظت از کارمندان و نیروهای زیر دست خود نیاز است؛ انجام داده و به چالش‌های روزمره آن‌ها واکنش نشان می‌دهند.

این کارها شامل بهداشت روانی کارمندان و خانواده‌های آن‌ها هم می‌شود. چون انزوای اجتماعی، مشکلات اقتصادی و عدم اطمینان از آینده و زندگی فشار زیادی بر کارمندان وارد می‌کند.

رهبران قدرتمند، نمی‌توانند از بین رفتن دیگران را ببینند و به کمک آن‌ها می‌شتابند. همیشه برای هم‌دلی و دل‌سوزی کردن آماده هستند و در اقتصاد کنونی جهان به چنین رهبرانی نیاز داریم تا به سوی جلو حرکت کنیم.

۳- عمل‌گراها نقاط ضعف خود را تقویض می‌کنند

نوع دیگری از طرز تفکر که برای ایجاد موفقیت‌های شخصی لازم است؛ یادگیری تفویض اختیار است.

بیل گیتس اعتراف می‌کند برای او در اوایل مدیریت مایکروسافت، تقویض اختیار آسان نبوده است. می‌دانست که گرایش به برنامه‌نویسی؛ وقتی که هنوز مایکروسافت در یک وضعیت پایدار نیست؛ علاقه‌مندی اشتباه است. بنابراین، آگاهانه به توانایی دیگران در نوشتن نرم‌افزار اعتماد می‌کند.

همزمان با رشد مایکروسافت، مسئولیت‌های مدیریتی وی نیز افزایش پیدا می‌کنند و بیل گیتس خیلی زود یاد می‌گیرد که باید نقاط ضعف خود در مدیریت را به نقاط قوت دیگران تفویض کند.

وقتی مسئولیت‌ها بیش از اندازه ظرفیت شما هستند؛ باید به فکر داشتن یک تیم عالی در اطراف خود باشید تا بتوانند وظایف مختلف را برعهده بگیرند. باید یک اعتماد دوطرفه بسازید و هر کسی احساس کند در مسئولیت‌های تفویض شده، راحت است و آزادی عمل دارد.

۴- عمل‌گراها روی چیزی تمرکز می‌کنند که اهمیت بیشتری دارد

بیل گیتس از «وارن بافت» به عنوان معلمی یاد می‌کند که تفکرات و خردش در زندگی او تاثیر و نقش بسیار زیادی داشته است. او از یک نقطه قوت بزرگ وارن بافت، یک درس اساسی زندگی را آموخته که منجر به موفقیت خودش شده است.

گیتس می‌نویسد: «هر چقدر پول داشته باشید؛ نمی‌توانید زمان بیشتری بخرید. برای همه افراد یک روز فقط ۲۴ ساعت است. وارن این موضوع را به خوبی حس می‌کرد و اجازه نمی‌داد تقویم‌اش با جلسات بی‌فایده پر شود.»

این کار برای تمرکز دقیق روی آنچه که برای شما و تجارت‌تان نیاز است؛ ضروری بوده و باعث جلوگیری از انحراف ایده‌ها، اطلاعات و نظرات می‌شود. سوالی که همیشه در طول روز باید از خود بپرسید این است: «آیا الان این مهم است؟»

برای اینکه بفهمید زمان شما چقدر ارزشمند است؛ با ارزیابی جلسات خود شروع کنید. جلسات بی‌فایده مسلما یکی از موانع رشد و تمرکز روی اهداف اساسی و استفاده بهینه از زمان یک روز هستند.

افراد موفقی مانند وارن بافت یا بیل گیتس، کاملا آگاه‌اند که کل روز خود را باید صرف چه کارهایی کنند که بیشترین بازدهی را داشته باشد. آن‌ها زمان را بسیار خوب مدیریت می‌کنند تا بتوانند وقت بیشتری برای تمرکز روی چیز مهم‌تری داشته باشند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

همکاران سمی چه بلایی می‌توانند سرتان بیاورند + گالری عکس

همکاران شما ممکن است زیاد آدم‌های بدی به نظر نرسند و جلوه خارجی‌شان خیلی محبوب و موجه هم باشد. اما باید کسی مدتی نزدیک آنها کار کرده باشد تا بداند که چه بلایی سر زندگی و آسایش شما می‌توانند بیاورند. هیچ وسیله‌ای را نباید به آنها قرض داد و…

نمونه‌هایی از وندالیسم – البته در شکل نسبتا خفیف آن

وندالیسم به عمل عمدی ایجاد خسارت، تخریب یا اسیب زدن به اموال، اغلب بدون هیچ دلیل یا توجیه قانونی اشاره دارد. این کار شامل اعمالی مانند رسم گرافیتی، برچسب زدن، خراشیدن، شکستن یا نقاشی روی سطوح، از جمله ساختمان‌ها، وسایل نقلیه، فضا‌های عمومی…

21 مهارتی که ای کاش در مدرسه یا جای دیگر مقدمات آنها را به ما می‌آموختند!

درس و دانشگاه بسیارند، اما وقتی وارد کار واقعی و زندگی می‌شوید می‌بینید که مهارت‌های زیادی لازم دارید تا تبدیل به یک آدم موفق شوید یا به آرامش و خوشبختی بیشتری در زندگی برسید. گاهی دوره‌های آموزشی خوبی برای آنها وجود دارد و گاهی هم باید…

مجموعه‌ای از تصاویر هراس‌آور، عجیب با به اصطلاح نفرین‌شده!

برای قسمتی از شگفتی یا ترس خودمان از پیرامون یا عکس‌ها نمی‌شود توضیح صریح ارائه کرد. احتمالا منشا این ترس‌ها به تدریج در سیناپس‌های مغزی ما از هزاران سال پیش یه یادگار گذاشته شده.آدم فکر می‌کند اگر قرار باشد برنامه هوش مصنوعی ایجاد شود…

عکس‌های نوستالژیک: آدم‌های و تلویزیون‌هایشان در دوره اوج تلویزیون

دوره اوج شکوه تلویزیون کی بود؟ دست‌کم دوره اوج مونواوگ چه زمانی بود؟یک زمانی تلویزیون پیشرفته‌ترین وسیله ارتباطی ما با دنیای خارج بود. الان تلویزیون‌های هوشمند، گوشی و تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها جای آن به اصطلاخ متکلم وحده را گرفته‌اند.…

۲۵ صدای نوستالژیک فناورانه قدیمی که کودکان امروزی به صورت معمول هرگز نمی‌شنوند!

یک ستاره سینمای کلاسیک را در نظر بگیرید مثلا همفری بوگارت را. تلفن را با یک دست در دست می‌گیرد، سیگاری به لب دارد و بعد با افه خاصی شماره‌گیر را می‌چرخاند و با صدای بم مردانه‌اش می‌گوید که نلفنچی فلانجا را برایم بگیر!چنین منظره‌ای دیگر…
منبع اینک
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.