آیا حادثه چرنوبیل به صورت ناخواسته به نفع محیط زیست تمام شده؟!

0

دیگر به لطف سریال چرنوبیل، حتی آنهایی که با فاجعه‌بارترین حادثه هسته‌ای دنیا هم آشنا نبودند، با آن کاملا آشنا شده‌اند. این حادثه در سال 1986 در اوکراین که آن زمان عضو اتحاد جماهیر شوروری بود، رخ داد. به دنبال یک آزمایش ایمنی و اشتباهات مکرر، انفجار رخ داد و آسمان پر از آلودگی شد و باران آلوده سراسر اروپا را تهدید کرد.

در این حادثه 100 نفر بالافاصله به خاطر پرتوها فوت کردند. سازمان بهداشت جهانی WHO اعلام کرده که تا سال 2005، چهار هزار مورد مرگ ناشی از حادثه را ثبت کرده است. اما گروه‌های دیگر تعداد فوت‌ها را تا 16 هزار هم تخمین می‌زنند.

بعد از حادثه 117 هزار نفر از ساکنان منطقه از آن خارج شدند. اول ساکنان شهر Pripyat خارج شدند، شهری که اصلا برای سکونت کارکنان نیروگاه و خدمات‌رسانی به آنها ایجاد شده بود.

بعد از آن یک منطقه قرنطینه و ممنوع مشخص شد که شعاعش 30 کیلومتر بود. حتی بخش‌هایی از بلاروس بعد از بارش هسته‌ای، منطقه ممنوع اعلام شد.

مساحت مناطق ممنوعه حدود 2800 کیلومتر مربع برآورد می‌شود. حدود 400 هکتار از درخت‌های کاج بعد از حادثه نابود شدند و به علاوه پوشش گیاهی و جمعیت جانوری و حیات میکروبی منطقه هم آسیب دید. منابع آب هم آلوده شدند.

اما به صورت متناقضی حالا که 35 سال از حادثه گذشته، وقتی دوباره منطقه را می‌بینیم، می‌بینیم که طبیعت دوباره در حال تلاش بر احیای خود است تا هم خود را از آسیب حادثه برهاند و هم از تخریب‌هایی که قبلا انسان‌ها برای ساخت شهر و نیروگاه به عمل آورده بودند.

الان حتی گونه‌های نادری مانند سیاه‌گوش هم در منطقه مشاهده شده. در بخش بلاروسی دچار حادثه جمعیت گراز و گوزن شمالی و آهوها به شدت افزایش یافته‌اند، گرگ‌ها هم همین طور. برآورد می‌شود که جمعیت گرگ‌ها 7 برابر شده باشد. یک نوع اسب نادر به نام اسب Przewalski در منطقه دیده شده است.

البته ما فعلا نمی‌دانیم که جانداران چقدر سالمند و چقدر تحت تاثیر تشعشعات قرار می‌گیرند.

اما نکته عجیب این است که در مجموع، حادثه به نفع دیگر جانداران از گیاهان گرفته تا جانوران تمام شده است!

مقامات اوکراینی برآورد می‌کنند که تا 320 سال دیگر هم انسان‌های نمی‌توانند ساکن منطقه بشوند. البته سازمان صلح سبز و همچنین کارگردان سریال چرنوبیل می‌گویند که این طور نیست و تا 20 هزار سال آینده هم کسی نمی‌تواند ساکن این منطقه بشود!

جالب است بدانید که علیرغم ممنوعیت هنوز 187 نفر در داخل شعاع 30 کیلومتری ممنوعه ساکن هستند. این امر البته غیرقانونی است. اما مقامات محلی سال 2012 به صورت غیررسمی اجازه دادند تعدادی از ساکنان کهنسال منطقه در خانه خود زندگی کنند و به زور بیرون آورده نشوند!

از همه این حرف‌ها باید نکته‌ای بر ما روشن شود:

چقدر خوب که قبل از اینکه حادثه‌ای باعث بیرون رفتن اجباری ما از منطقه شود یا قبل از اینکه جمعیت انسانی به دلیلی منقرض شود، به خود بیاییم و اجازه بدهیم محیط زیست و طبیعت اندکی نفش بکشد!

سال 2008 یک سریال مستند جالب پخش می‌شد که خیلی دوستش داشتم. نام این مستند Life After People بود و در آن نشان داده می‌شد که اگر انسان‌ها ناگهان محو بشوند، چقدر طول می‌کشد که آثار تمدنی به تدریج محو شوند و طبیعت دوباره احیا شود و شهرها و کارخانه‌ها را فرابگیرد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از امتیازبندی جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرح

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از اطلاعات زیر تدوین شده است:۱-جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرحی چون کن، ونیز، برلین، ساندنس و...۲- جوایز انجمن های منتقدانی چون نیویورک، لس آنجلس، واشنگتن دی.سی و...۳-فهرست فیلم…

این دانشجوی 18 ساله با هوش مصنوعی 19 شخصیت سیمپسون‌ها را به صورت شخصیت‌های واقعی درآورد!

برودی هالبروک دست به کار جالبی زده و جان تازه‌ای به شخصیت‌های محبوب سریال سیمپسون‌ها داده است. او در این مورد نوشته:«من از Midjourney برای تبدیل شخصیت‌های مورد علاقه‌‌ان از انیمیشن‌ها به قالب انسان استفاده کردم. البته برخی از اعضای…

همکاران سمی چه بلایی می‌توانند سرتان بیاورند + گالری عکس

همکاران شما ممکن است زیاد آدم‌های بدی به نظر نرسند و جلوه خارجی‌شان خیلی محبوب و موجه هم باشد. اما باید کسی مدتی نزدیک آنها کار کرده باشد تا بداند که چه بلایی سر زندگی و آسایش شما می‌توانند بیاورند. هیچ وسیله‌ای را نباید به آنها قرض داد و…

اگر در زمان این شخصیت‌های معروف مجله تایم وجود داشت و قرار بود روجلد شماره شخصیت سال شوند!

مجله تایم یک نشریه خبری هفتگی معروف است که طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله سیاست، رویداد‌های جهانی، علم، فناوری، سرگرمی و غیره را پوشش می‌دهد. اولین بار در سال 1923 منتشر شد و از آن زمان به یکی از تأثیرگذارترین و شناخته شده‌ترین مجلات در…

پرتره‌های بیماران از بیمارستان روان‌پزشکی بدنامی در بریتانیا در قرن نوزدهم

‌ این عکس‌ها چهره بیمارانی را نشان میدهد که در بیمارستان سلطنتی بیتلم در لندن - که یکی از بدنام‌ترین بیمارستان روانپزشکی بریتانیا در قرن نوزدهم به شمار می‌رفت- تحت درمان قرار گرفتند.عکاسی به نام هنری هیرینگ از تعداد زیادی از بیماران…

برآورد میزان موفقیت قرارهای عاشقانه زوج‌ها با هوش مصنوعی و اندازه‌‌گیری میزان همسانی پاسخ‌های سیستم…

در حین یک قرار آشنایی پاسخ‌های فیزیولوژیکی دو نفر حین گفتگو و دیدار با هم هماهنگ می‌شود، این پدیده‌ای است که از آن با نام همسانی فیزیولوژیکی یاد می‌شود.درجه این همگامی با تعامل در مکالمه و کیفیت همکاری همبستگی دارد و بنابراین می‌تواند…
منبع euronews
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.