تفاوت‌های آیفون‌های ۱۲ فایوجی میلی‌متری و زیر ۶ گیگاهرتز چیست؟

0

همه آیفون‌های ۱۲ دارای مودم‌های 5G کوالکام هستند ولی خریداران این گوشی‌ها باید بدانند همه شبکه‌های 5G با هم برابر نیستند.

فایوجی مبتنی بر امواج میلی‌متری سرعت بیشتری دارد و البته برد آن بسیار کوتاه است ولی فایوجی زیر ۶ گیگاهرتز محدوده گسترده‌تری دارد اما محدودیت‌های سرعتی دارد.

شایعات زیادی درباره مدل‌های مختلف آیفون ۱۲ و پشتیبانی آن‌ها از شبکه‌های 5G وجود داشت و به نظر می‌رسید سریع‌ترین فناوری 5G محدود به مدل‌های رده بالای آیفون ۱۲ پرو و به طور خاص مدل ۶.۷ اینچی شود ولی در هنگام معرفی آیفون‌های ۱۲ متوجه شدیم همه مدل‌ها از mmWave پشتیبانی می‌کنند ولی فقط در ایالات متحده عرضه خواهند شد.

این راهنمای به شما کمک می‌کند بهتر تفاوت‌های میان شبکه‌های 5G میلی‌متری و زیر ۶ گیگاهرتز را درک کنید و بهتر به این پرسش پاسخ بدهید که آیا فرقی می‌کند آیفون ۱۲ با پشتیبانی از امواج میلی‌متری بخرید یا خیر!

میلی‌متری در برابر زیر ۶ گیگاهرتز

5G نسل پنجم شبکه‌های موبایل و جایگزین شبکه‌های 4G LTE است که ما از سال ۲۰۱۰ به آن متصل هستیم (البته در ایران دیرتر از این تاریخ شبکه‌های 4G راه‌اندازی شدند).

دو نوع شبکه 5G وجود دارد: 5G با امواج میلی‌متری که سریع‌ترین 5G دنیا است و بیشتر مردم وقتی درباره 5G و سرعت فوق‌العاده آن صحبت می‌کنند؛ منظورشان همین 5G است و 5G با امواج زیر ۶ گیگاهرتز که در حال حاضر اکثر مردم آن را تجربه می‌کنند.

تلفن‌های هوشمند با استفاده از فرکانس‌های الکترومغناطیسی رادیویی، صدا و داده‌ها را در هوا منتقل می‌کنند. این فرکانس‌ها در طیف‌ها و باندهای مختلفی سازمان یافته‌اند که هریک دارای یک پهنای‌باند مشخصی است. برخی باندهای رادیویی پهنای‌باند بیشتری دارند و در نتیجه صدا و داده‌ها را سریع‌تر منتقل می‌کنند و برخی باندهای رادیویی پهنای‌باند محدودتری دارند که کندتر ظاهر می‌شود.

امواج میلی‌متری جزو سریع‌ترین باندهای رادیویی هستند و می‌توانند داده‌ها را بسیار سریع‌تر از امواج زیر ۶ گیگاهرتز منتقل کنند.

امواج میلی‌متری به باندهای رادیویی با فرکانس بالاتر از ۲۴ گیگاهرتز تا ۴۰ گیگاهرتز گفته می‌شود. امواج زیر ۶ گیگاهرتز به فرکانس‌های متوسط و پایین زیر ۶ گیگاهرتز اطلاق می‌شود. باندهای فرکانسی پایین زیر ۱ گیگاهرتز هستند و باندهای فرکانسی متوسط از ۳.۴ گیگاهرتز تا ۶ گیگاهرتز را شامل می‌شوند.

شبکه‌های فایوجی میلی‌متری بسیار سریع هستند ولی برد بسیار کوتاهی دارند. برای استفاده از امواج میلی‌متری باید در نزدیکی یک برج یا آنتن 5G بود. عملا تا کنون استفاده از این فناوری و امواج در مناطق روستایی و دورافتاده میسر نشده است.

مشکل دیگر امواج میلی‌متری، مسدود شدن توسط دیوارها، درها، پنجره‌ها، درختان و موانع شهری است. در شهرها که مملو از این موانع است؛ امواج میلی‌متری بسیار محدودتر شده و برد کوتاه‌تری دارند. بنابراین؛ برای استقرار یک شبکه 5G با امواج میلی‌متری به تعداد زیادی آنتن و برج سلولی نیاز است که هزینه زیادی خواهد داشت. استفاده سیستم حمل و نقل عمومی از 5G میلی‌متری بسیار گران تمام خواهد شد.

امواج میلی‌متری یک نوآوری و فناوری نوظهور هستند. در ابتدای راه قرار دارند و دانشمندان در چند سال گذشته با توسعه آن و افزودن تکنیک‌هایی مانند Massive MIMO توانستند استفاده از آن‌ها را امکان‌پذیر کنند.

عملا، استفاده از امواج میلی‌متری محدود به نقاط متراکم شهری، فرودگاه‌ها، سالن‌های ورزشی و کنسرت می‌شود و پیاده‌سازی آن در نواحی روستایی و حومه شهری امکان‌پذیر نیست.

برعکس، فرکانس‌های Sub-6GHz سریع‌تر از 4G هستند و دامنه بسیار گسترده‌تری نسبت به امواج میلی‌متری دارند. سرعت آن‌ها به پای امواج میلی‌متری نمی‌رسد ولی چون برد موثر طولانی‌تری دارند و می‌توانند از اشیا عبور کنند؛ برای اجرا و پیاده‌سازی در سطح وسیع و مصارفی مانند حمل و نقل عمومی مناسب‌تر هستند.

شایان ذکر است که امواج میلی‌متری پهنای‌باند بیشتری داشته و مشکل ازدحام شبکه را برطرف می‌کنند. در مناطق شلوغ که سرعت 4G LTE به دلیل اتصال تعداد زیادی دستگاه به یک آنتن BTS کند می‌شود؛ فناوری mmWave می‌تواند تعداد زیادی اتصال و دستگاه را بدون افت کیفیت و سرعت شبکه مدیریت کند.

به همین دلیل، امواج میلی‌متری در مناطق شلوغ که دارای ازدحام شبکه هستند؛ بسیار مناسب‌تر هستند. ورزشگاه‌ها، کنسرت‌ها، فرودگاه‌ها، مراکز تجاری و مجتمع‌های خرید بزرگ بهترین نقطه برای استفاده از 5G میلی‌متری هستند.

با استفاده از گوشی آیفونی که از هر دو نوع شبکه فایوجی پشتیبانی می‌کند؛ می‌توانید در مناطق شلوغ و پر جمعیت، از اینترنت 5G بسیار سریعی بهره ببرید و به امواج میلی‌متری وصل شوید. در سایر نقاط هم به شبکه 5G زیر ۶ گیگاهرتز وصل می‌شوید و باز هم سرعتی چندین برای شبکه‌های 4G LTE خواهید داشت.

تفاوت سرعت

به طور تئوری، 5G میلی‌متری می‌تواند حداکثر سرعت دانلود ۵ گیگابیت بر ثانیه داشته باشد که بسیار سریع‌تر از LTE است. در عمل، شبکه‌های mmWave سرعتی به طور متوسط ۲ گیگابیت بر ثانیه ارائه می‌دهند. هرچه به برج‌های 5G نزدیک‌تر باشید؛ این سرعت می‌تواند بیشتر شود و به مرز ۳ گیگابیت بر ثانیه برسد. این سرعت‌ها براساس تست‌های شبکه‌های 5G ورایزون به دست آمده‌اند.

سرعت شبکه‌های 4G LTE در بهترین حالت به ۵۳ مگابیت بر ثانیه می‌رسند ولی بیشتر شرکت‌های مخابراتی سرعتی ۳۵ مگابیت بر ثانیه ارائه می‌دهند.

شبکه‌های زیر ۶ گیگاهرتز سرعتی بین 5G میلی‌متری و 4G LTE دارند. به عنوان مثال، شبکه Sub-6GHz اسپرینت (که اکنون باید تی موبایل بنامیم) حداکثر سرعت دانلود ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه را دارند. یک اتصال خوب LTE می‌تواند به مرز این سرعت برسد ولی به طور متوسط سرعت 5G زیر ۶ گیگاهرتز همیشه بیشتر است. از سوی دیگر، سرعت این شبکه قابل مقایسه با شبکه‌های میلی‌متری نیست.

موسسه OpenSignal در آگوست ۲۰۲۰ سرعت واقعی شبکه‌های فایوجی را در چندین کشور با اسمارت‌فون‌های 5G ارزیابی و اندازه‌گیری کرده است. نتایج این بررسی برای بسیاری از کاربران، به‌ویژه افرادی که در کشور ایالات متحده زندگی می‌کردند و انتظار بالایی از 5G داشتند؛ بسیار تعجب‌برانگیز بوده است. متوسط سرعت 5G روی باندهای ۵ گیگاهرتز فقط ۵۰.۹ مگابیت بوده است؛ در حالی‌که سرعت شبکه 4G LTE حدود ۲۸.۹ مگابیت تخمین زده شده است. چون بیشتر شبکه‌های 5G در این کشور مبتنی بر فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز هستند.

در کشورهای دیگر، سرعت 5G وضعیت بهتری دارد و نشان می‌دهد در چند سال آینده می‌توانیم انتظار سرعت‌های بیشتری داشته باشیم. موسسه OpenSignal می‌گوید به طور متوسط سرعت 5G بین 1.4x تا 14.3x سریع‌تر از 4G است. در این مقایسه، شبکه‌های زیر ۶ گیگاهرتز از شبکه‌های میلی‌متری مجزا نشده‌اند.

یکی دیگر از معیارهای بررسی شده توسط اوپن‌سیگنال، مدت زمان اتصال به شبکه‌های 5G است. در ایالات متحده، دارندگان گوشی‌های تلفن همراه 5G فقط ۱۹.۳ درصد از وقت آنلاین خود را به 5G وصل شدند؛ چون محدودیت‌های دسترسی به این شبکه‌ها دارند.

اخیرا، خود کاربران اپل با آیفون‌های ۱۲ به شبکه‌های 5G وصل شدند و به طور پنهانی به بلومبرگ می‌گویند سرعت 5G بسیار ناامیدکننده است و این شبکه‌های فعلا سرعت بهتری ارائه نمی‌دهند.

اکثر افرادی که می‌خواهند یک گوشی آیفون با پشتیبانی از سرعت‌های بسیار سریع mmWave بخرند؛ وقتی متوجه شوند در بسیاری از نقاط هیچ‌گونه دسترسی به 5G میلی‌متری نیست؛ ناامید خواهند شد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های جالبی که مردم را در «گوگل مپ» به راستی شگفت‌زده کرده است!

گوگل مپ راه خوبی است برای آشنایی با شهرهای نام‌آشنا و یا دورافتاده‌ترین نقاط جهان. اما هر از چند گاهی در گوگل مپ، عکس‌هایی پیدا می‌شود که توجیه‌شان دشوار است یا بسیار خنده‌دار و جالب هستند.این پست مجموعه‌ای است از این عکس‌ها:دورهمی…

نمونه‌هایی از تغییر دکوراسیون‌های زیبا و اقتصادی

بعضی از تغییر دکوراسیون‌ها بسیار زمان‌بر و پرهزینه هستند، اما برخی هم بسیار اقتصادی و مختصیر و مفید هستند، با این همه تغییر زیادی در روحیه ما و زیبایی خانه‌مان ایجاد می‌کنند.این تغییر دکوراسیون‌ها ممکن است برایتان جالب باشند:…

آیا می‌توانید در این عکس شیر کوهی را در حال تعقیب الک (گوزن شمالی) ببینید؟

یک دوربین خودکار راه‌اندازی شده توسط سرویس حیات وحش ایالات متحده، عکس‌هایی از یک شیر کوهی را در حال تعقیب یک گوزن شمالی ثبت کرد. از این عکس‌ها مشخص است که این شکارچی بسیار دشوار است.پس اگر گوزن بزرگ شکار شده باشد و متوجه خطر نشده باشد،…

تصور کنید اگر این مکان‌های مشهور اصلا ساخته نمی‌شدند، منظره پیرامونی آنها چطور می‌شد؟

ساختمان‌های مشهور و بناهای زیبا یا کاربردی عظیم، شهرتی برای منطقه خود به ارمغان می‌آورند و سیل گردشگران را سرازیر می‌کنند و حتی پایشان به کرات به دنیای ادبیات و سینما هم باز می‌شود و باز بر شهرت مکان می‌افزایند.به همین خاطر است که ساختن…

خانه‌های با مبلمان‌هایی از غذاهای خوشمزه

هانسل و گرتل، نام داستانی شاه‌پریانی با منشأ آلمانی است که برادران گریم آن را ثبت کرده‌اند. این داستان ماجرای یک برادر و خواهر کوچک به نام‌های هانسل و گرتل را روایت می‌کند که پس از رها شدن در جنگل به خانه‌ای که از کیک و آب‌نبات ساخته شده…

سلاح‌های مخفی و شگفت‌انگیز آلمان نازی در طی جنگ جهانی دوم

در طول جنگ جهانی دوم، آلمان نازی سرمایه گذاری زیادی در تحقیق و توسعه تسلیحات مخفی انجام داد تا بتواند بر دشمنان خود برتری یابد. برخی از برجسته ترین سلاح های مخفی که توسط آلمانی ها ساخته شده اند عبارتند از:موشک V-2: V-2 اولین موشک…
منبع macrumors
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5