همه آنچه که باید درباره فناوری‌های تلویزیون‌ها در سال ۲۰۲۱ بدانید

ابتدا فناوری مورد علاقه خود را انتخاب کنید و بعد سراغ مدل تلویزیون بروید

0

از یک طرف، انتخاب و خرید تلویزیون کار ساده‌ای است. به بازار بروید و گران‌ترین تلویزیون از برندی که دوست دارید را بخرید.

از طرف دیگر، این روزها بازار تلویزیون مملو از نام‌ها، فناوری‌ها، کلمات اختصاری و برچسب‌ها است. هر فردی در این بازار سردرگم می‌شود و قدرت انتخاب را از دست می‌دهد. به راحتی نمی‌توان تفاوت یک نسل تلویزیون را با تلویزیون دیگر فهمید و تصمیم‌گیری فقط براساس رزولوشن کار درستی نیست.

این راهنمای ساده می‌خواهد ابتدا شما را با انواع فناوری‌های تلویزیون در سال ۲۰۲۱ آشنا کند تا بعد بتوانید شفاف‌تر تصمیم بگیرید و بدانید دقیقا چه چیزی می‌خرید.

قطعا مراجعه حضوری به بازار و مشاهده تلویزیون‌ها از نزدیک و مقایسه آن‌ها با یکدیگر و همین‌طور خواندن بررسی‌ها و نظرات کاربران درباره آن‌ها؛ بهترین روش خرید یک مدل جدید تلویزیون است ولی دانستن معنای پشت سر برخی از عبارت‌ها و فناوری‌ها یا اصطلاحاتی که تولیدکنندگان استفاده می‌کند؛ به یک انتخاب بهتر می‌انجامد.

مفاهیم پایه

هنوز مشخصات کلیدی تلویزیون‌ها سر جای خودشان هستند. اندازه صفحه‌نمایش نشان می‌دهد وقتی یک تلویزیون را به خانه ببرید؛ چقدر فضا می‌گیرد و وضوح تصویر (رزولوشن) نشان‌دهنده تعداد پیکسل‌های صفحه‌نمایش و شفافیت یا تیرگی تصاویر را بیان می‌کند.

در حال حاضر، تلویزیون‌های 4K بازار را به تسخیر خود درآوردند و تلویزیون‌های 8K از امسال وارد بازار شدند و دارند کم‌کم برای خودشان جریان‌ساز می‌شوند؛ اگرچه فعلا بسیار گران هستند.

شما به طور کلی، دو روش برای نمایش یک تصویر روی صفحه‌نمایش‌ها دارید. همین بحث را درباره گوشی‌های هوشمند هم داریم.

یک روش OLED (سرنام Organic Light-Emitting Diode) است که گران‌تر و کیفیت بهتری دارد و در آن هر پیکسل نوری به طور مستقل روشن می‌شود.

روش بعدی، که ارزان‌تر و هنوز دارای یک کیفیت خوب است؛ نمایش LCD (سرنام Liquid Crystal Display) است که از یک لایه نورانی در پس‌زمینه پیکسل‌ها استفاده می‌کند.

فناوری LCD در سال‌های اخیر، با استفاده از چراغ‌های کوچک LED (سرنام Light-Emitting Diodes) و در تنظیمات و فناوری‌های مختلف، بهبودهایی را تجربه کرده است که در نتیجه به کنتراست بهتر و عمق رنگ بیشتر نزدیک به پنل‌های اولد منجر شده است.

تلویزیون‌های LCD امروزی در بازار بیشتر با نام‌های LCD LED TV یا LED TV شناخته می‌شوند که باعث سردرگمی بیشتر برای خریداران می‌شوند و مصرف‌کننده دقیقا نمی‌داند این تلویزیون‌ها از چه فناوری بهره می‌برند.

حالا، همین دو دسته اصلی تلویزیون‌ها به چندین زیرگروه تقسیم می‌شوند؛ چون تولیدکنندگان به نام‌ها و اصطلاح‌های جدید برای فروش بیشتر علاقه دارند و متوجه نمی‌شوند که این تفاوت‌ها اسمی برای مشتریان مبهم و گنگ است.

فراموش نکنید که HDR یا High Dynamic Range توانایی متعادل‌سازی رنگ‌ها در تصویر برای روشن‌ترین تا تاریک‌ترین نقاط است که منجر به نمایش جزئیات در همه نقاط می‌شود. اما همین فناوری به ظاهر ساده و مشخص، در بازار با نام‌های مختلفی مانند HDR10 و +HDR10 و Dolby Vision و غیره معرفی می‌شود.

شما با دانستن استانداردهای مورد علاقه برند تلویزیون خود، می‌توانید پیچیدگی‌ها را کاهش داده و خرید آسان‌تری داشته باشید.

Mini-LED و Micro-LED

تولیدکنندگان مسیرهای خودشان را بهبود مدل‌های تلویزیون و ظهور فناوری‌های جدید پیش می‌برند. همان‌طور که اشاره شد؛ الان بازار تلویزیون فقط به دو دسته اولد و ال‌سی‌دی تقسیم نمی‌شود و هریک چندین زیرگروه از فناوری‌ها و اصطلاح‌ها دارند.

مثلا تلویزیون‌های LCD در سال ۲۰۲۱ به طور مشخصی دارای دو زیر گروه Mini-LED و Micro-LED هستند که شاید شما را به اشتباه بیندازد و تصور کنید داریم درباره یک تلویزیون OLED صحبت می‌کنیم ولی هر دو یک زیرمجموعه LCD هستند.

مشکل تلویزیون‌های LCD که از فناوری LED استفاده می‌کنند؛ این است که کنترل روشنایی پیکسل به پیکسل بسیار مشکل است. به همین دلیل، معمولا در این تلویزیون‌ها شاهد یک هاله نور در اطراف نقاط روشن با پس‌زمینه تیره هستیم.

تولیدکنندگان تلویزیون برای غلبه بر این مشکل، اقدام به تقسیم نور پس‌زمینه به نقاط روشن بیشتر و کوچک‌تر و کنترل جداگانه آن‌ها کردند. به‌طوری‌که برخی از نقاط صفحه‌نمایش می‌تواند عمیقا سیاه یا سفید و روشن باشد؛ بدون اینکه روی دیگر نقاط تلویزیون تاثیر بگذارد.

فناوری Mini-LED و در ابعاد کوچک‌تر آن Micro-LED یک پیاده‌سازی ارتقایافته این ایده هستند. اندازه ال‌ایی‌دی‌ها کوچک‌تر و کوچک‌تر شده؛ در نتیجه کنترل بیشتری روی آن‌ها اعمال می‌شود. بسته به تولیدکنندگان و برندها، هر دو فناوری در تلویزیون‌های LCD سال ۲۰۲۱ دیده می‌شود.

در حال حاضر، تلویزیون‌های Micro-LED کمتر عرضه شده و گران‌تر هستند. مثلا، مدل ۱۱۰ اینچی تلویزیون سامسونگ با این فناوری، ۱۵۰ هزار دلار است.

از نظر تئوری، تلویزیون‌های Micro-LED مزیت‌های LCD و OLED را با هم در یک تلویزیون ارائه می‌دهد. با گذشته زمان، شاهد عرضه تلویزیون‌های ارزان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تری در این بخش خواهیم بود.

شرکت‌های مختلف برای فناوری Micro-LED خود نام‌هایی گوناگونی انتخاب کردند. مثلا سونی به آن‌ها تلویزیون‌های Crystal LED می‌گوید.

یک مقداری کوانتوم دات

اگر اخبار نمایشگاه CES 2021 را دنبال کرده باشید؛ دیدید که برخی از تولیدکنندگان تلویزیون، مدل‌هایی از Mini-LED ولی با یک حرف Q اضافه عرضه کردند. به طور نمونه، ال‌جی تلویزیون QNED و QLED را معرفی کرد. این حرف Q اضافه اشاره به فناوری کوانتوم دات (quantum dot) دارد.

فناوری کوانتوم دات در گذشته معرفی شده و بر مبنای همان ایده تلویزیون‌های LCD LED است با این تفاوت که یک لایه از نقاط کوانتوم دات بیشتر برای اصلاح و پردازش بهتر رنگ‌ها در تصاویر استفاده می‌شود.

یک تغییر هوشمندانه در فناوری‌های موجود برای رفع محدودیت‌های آن به همراه تغییر نام و معرفی اصطلاحی جدید. یکی از مزایای بزرگ تلویزیون‌های QLED و QNED، روشنایی بهبودیافته است که در برخی موارد حتی بهتر از تلویزیون‌های OLED است. روشنایی و طول عمر از جمله معایب یا نقاط ضعف فناوری OLED است که باز تولیدکننده‌ها دارند روی آن‌ها کار می‌کنند تا در این زمینه هم پیشرفت داشته باشند.

سامسونگ مدتی است که توسعه تلویزیون‌های QLED را آغاز کرده و آخرین نمونه آن‌ها تلویزیون Neo QLED است که در نمایشگاه CES 2021 معرفی شد. Neo به معنای بهبود یافته و جدید است که اشاره به استفاده از فناوری کوانتوم دات دارد. در این تلویزیون، از ال‌ایی‌دی‌های کوچک‌تر، دقیق‌تر با نشت نور کمتر و پاسخ‌گویی بهتر استفاده شده است. این فناوری می‌تواند توسط نرم‌افزارهای نصب شده روی خود تلویزیون نیز مدیریت شود تا در نهایت یک تصویر بهتر و عالی نمایش داده شود.

اما تلویزیون QNED ال‌جی یک تازه‌وارد است. این شرکت کره‌ای می‌گوید از فناوری اختصاصی به نام NanoCell در این تلویزیون استفاده کرده است و حرف N به Nano اشاره دارد. در این تلویزیون بیش از ۳۰ هزار LED استفاده شده و شاهد یک نور پس‌زمینه سراسری و روشنایی بسیار بالا در تصاویر هستیم. باز هم این تلویزیون یک مدل از Mini-LED بهبودیافته است که می‌خواهد نقاط کم نور را حذف کند و نور همه نقاط تصویر یکسان باشد.

هنوز فناوری‌های تلویزیون دیگری داریم

اگر تا اینجا دوباره سردرگم شدید؛ همان ابتدای این مطلب گفتیم که بهترین راه، مقایسه حضوری تلویزیون‌ها با یکدیگر، فارغ از برندها و نام‌ها و فناوری پشت سر آن‌ها است. دیدن تلویزیون از نزدیک یا خواندن یک بررسی دقیق درباره یک مدل بسیار بهتر از بازی با این اصطلاح‌ها است و شما را به خریدی مطمئن‌تر هدایت می‌کند.

همه صحبت‌های بالا درباره فناوری‌های نمایش تصاویر روی پنل‌ها بود و گرنه باید بدانیم که تلویزیون‌ها دارای پردازنده، سیستم‌عامل و ویژگی‌های دیگر قابل بحثی هستند.

برخی مدل‌ها پردازنده سریع‌تر، پیشرفته‌تر و گران‌تری دارند که به تلویزیون‌ها کمک می‌کنند تا میلیون‌ها پیکسل را بهتر مدیریت کند، سریع تغییر رنگ دهد، کنتراست و روشنایی متناسب با تصاویر و واقعیت‌ها تنظیم کند و محتواهای قدیمی شما را در قالب‌های 4K و 8K نمایش دهد (با کمی هوش مصنوعی).

سونی در سال ۲۰۲۱ از تلویزیونی با فناوری «cognitive processing» رونمایی کرد. سونی می‌گوید این فناوری چشم شما را ردیابی می‌کند تا بهفمد به کدام نقطه یا بخش تلویزیون خیره شده است و سپس تنظیمات آن بخش را بهبود می‌دهد.

همه این‌ها تغییرات و جزئیاتی هستند که تولیدکنندگان دوست دارند هر سال به محصولات خود اضافه کنند. لزوما نباید این‌ها برای شما اهمیت داشته باشند یا اینکه از کنارشان به سادگی بگذرید.

هنوز هم می‌توانیم درباره فناوری‌های بیشتری در تلویزیون‌های سال ۲۰۲۱ صحبت کنیم. اینکه گیمرها باید چه فناوری‌هایی را دنبال کنند یا تولیدکنندگان محتوا باید چه نکاتی را مد نظر قرار دهند. مواردی مانند نرحخ تازه‌سازی تصاویر، زمان تاخیر و پاسخ‌گویی یا درگاه‌های ارتباطی باید برای گیمرها و تولیدکنندگان محتوا اهمیت داشته باشد. این افراد باید مطمئن شوند تلویزیون آن‌ها پورت‌های ATSC 3.0 و HDMI 2.1 را پشتیبانی می‌کند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های بسیار جالبی از روز‌های اولیه هوانوردی، دهه‌های 1890-1930

در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20، جهان شاهد تغییر ژرفی در فناوری شد. رویاپردازانی مانند برادران رایت، اتو لیلینتال و آلبرتو سانتوس-دومونت که با میل سیری ناپذیر برای تسخیر قلمرو‌های ناشناخته پرواز می‌کوشیدند، با جسارت و عزم تزلزل ناپذیر داستان…

اگر قرار بود ابرقهرمان‌ها، لباس‌های قرن نوزدهمی می‌پوشیدند

ما عادت کرده‌ایم ابرقهرمان‌ها را در لباس‌های امروز ببینیم و فیلم‌های زیادی هم که بر مبنای کامیک‌بوک‌ها ساخته شده، این تصور را در ذهن ما تشدید کرده‌اند.اما اگر قرار بود همین ابرقهرمان‌ها لباس‌های قرن نوزذهمی می‌پوشیدند، چه می‌شد؟…

مجموعه‌ای از تصاویر عجیب و غریبی که در گوگل مپ و گوگل استریت دیده شده‌اند!

گوگل مپ بسیار کار راه‌انداز است و گوگل استریت اصلا اگر سرعت اینترنت اجازه بدهد، اجازه جهانگردی مجازی به ما می‌دهد.اما برخی اوقات اشخاص به صورت تصادفی و یا حین وب‌گردی‌های طولانی تصاویری در این سرویس‌های گوگل شکار کرده‌اند که بسیار بامزه…

اگر نئاتدرتال‌ها بر انسان‌های به اصطلاح خردمند غلبه می‌کردند، شاید اینها ستاره‌های سینماهای آنها…

سوابق فسیلی نشان می‌دهد که نئاندرتال‌ها در حدود 40000 تا 30000 سال پیش از سوابق باستان‌شناسی ناپدید شدند، اگر در برخی مکان‌ها ممکن است تا حدود 28000 سال پیش  زنده مانده باشند.نئاندرتال‌ها گونه‌ای از انسان‌های باستانی بودند که تا زمان…

بازیگران سریال به‌یادماندنی «آفیس» را در قالب تصویری گیم GTA یا سریال گیم آو ترونز ببینید!

سریال دفتر یا "The Office" یک سریال کمدی تلویزیونی محبوب آمریکایی بود که از سال 2005 تا 2013 پخش شد. این سریال توسط گرگ دانیلز ساخته شد و توسط ریکی جرویز و استفان مرچنت که در اصل نسخه بریتانیایی سریال را ایجاد کرده بودند، توسعه یافت. سریال…

اگر این شخصیت‌های سینمایی و تلویزیونی به صورت گربه تصور می‌شدند

این کاری است با هوش مصنوعی انجام آن نستا ساده شده است. اما به یاد دارم که در سالیان دور برای همانند نشان دادن برخی سگ‌ها با شخصیت‌ها انسانی خاص، عکاس و روتوش کار چه زحمتی کشیده بود و این سری عکس‌ها را در شماره ظاهرا نوروزی یک شماره مجله…
منبع گیزمودو
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.