شیوه‌های درمان گرفتگی بینی و علت‌ها ایجاد آن چه هستند؟

0

انگار بینیتان را با چیزی پر کرده‌اند، و نه تنها بوی چیزی را حس نمی‌کنید، بلکه از اینکه هنوز با بینی نفس می‌کشید تعجب می‌کنید.

وقتی بینی گرفته است، پوشش درونی آن دچار تورم گردیده است. شاید در اثر سرماخوردگی، عفونت ویروسی یا باکتریایی، یا آلرژی. عفونت مزمن سینوس و خستگی هم گرفتگی بینی ایجاد می‌کنند. برخی داروها نیز باعث گرفتگی بینی می‌شوند.

سعی نکنید با فین کردن آن را باز کنید. احتمال دارد بینیتان با چیزی غیر از ترشحات مخاطی بسته شده باشد. احتمال انسداد ساختاری مثل انحراف تیغه بینی، پولیپ خوش خیم، یا نوساخته‌های دیگر هم وجود دارد.

گرفتگی بینی چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

درمان خانگی رفع گرفتگی بینی بعد از پنج روز مؤثر نبوده است. همه ساله در فصل خاصی دچار گرفتگی بینی می‌شوید. تب و درد صورت هم وجود دارد.

ترشحات مخاط بینی غلیظ و زرد یا سبز است.

گرفتگی بینی مانع خواب شده یا باعث خروپف می‌شود.

درمان گرفتگی بینی

منتظر بمانید. اگر سرماخوردگی یا عفونت ویروسی عامل گرفتگی بینی است، منتظر پایان گرفتن عفونت باشید. با رفتن عفونت گرفتگی هم از بین می‌رود.

هوا را مرطوب کنید. اگر هوا خشک است، با استفاده از دستگاه بخور هوای اتاق را مرطوب نگاه دارید. اما برای جلوگیری از رشد قارچ و کپک بر روی دستگاه بخور، مرتبا باید آن را تمیز کنید. هفته‌ای یک بار با مواد سفید‌کننده آن را تمیز کنید.

آب نمک مصرف کنید. استفاده از افشانه سرم فیزیولوژیایی، که آب نمک رقیق شده و سترون است، برای مجاری خشک و گرفته بینی خوب است. به جای سرم آماده، می‌توانید یک چهارم قاشق چای خوری نمک را در یک فنجان آب جوشیده سردشده حل کنید.

بینی را بخور دهید. سرتان را روی ظرف آب جوشی گرفته و حوله‌ای روی سر بیندازید. بخار آب را به مدت ۱۵ دقیقه استنشاق کنید. مراقب باشید که صورت را برای جلوگیری از سوختگی در ۴۰ سانتی متری آب بگیرید. این کار را سه بار در روز تکرار کنید.

دارو بخورید. داروهای ضدسرماخوردگی و ضد احتقان بینی گرفته را باز می‌کنند. از داروی ضدحساسیت فقط برای علائم مرطوب، مثل عطسه کردن، خارش چشم، و آبریزش بینی استفاده کنید. اگر لازم است هر دو دارو را بخورید. اما از مصرف داروهای ترکیبی شامل مواد ضدسرفه، ضد حساسیت، ضداحتقان، و مسکن همراه با هم خودداری کنید.

زیاده روی نکنید. این درمان‌ها برای گرفتگی بینی با مخاط پاک و علائم مرطوب ناشی از آلرژی است. داروهای بدون نسخه را بیش از پنج روز مصرف نکنید، چون زیاده روی در مصرف آن‌ها ممکن است عوارضی به بار آورد و حتی بینی را بیش از پیش بگیرد.

داروهایتان را کنترل کنید. برخی داروها، از جمله مسدودکننده‌های بتا، داروهای ضدفشار خون، و استروژن‌ها می‌توانند باعث گرفتگی بینی شوند. فهرست داروها را به پزشک نشان دهید؛ شاید عامل گرفتگی در میان آن‌ها باشد.

شکلات نخورید. مواد فشرده قندی، مخصوصا شکلات، ممکن است تورم غشای بینی را باعث شوند. تا زمانی که بینی گرفته است از این مواد نخورید.

فلفل قرمز در غذا بریزید. کاپسایسین، که ماده فعال فلفل قرمز است، سلول‌های مخاطی بینی را وادار به ترشح کرده و با زیاد کردن آبریزش بینی آن را پاک می‌کند.

ورزش کنید. اگر احساس گرفتگی بینی در اثر سرماخوردگی بدون تب یا سرفه می‌کنید، کمی ورزش ملایم مثل پیاده روی آن را رفع می‌کند. ورزش شما را از ابتلا به سرماخوردگی هم حفظ می‌کند. تحقیقات نشان داده است که دستگاه‌ایمنی بدن در طی ورزش و تا چهار ساعت بعد از آن تقویت می‌شود.

حمام آب گرم بگیرید. حمام آب گرم تمام بدن را گرم کرده و با افزایش جریان خون در بینی اثر ضداحتقانی از خود نشان می‌دهد.

الکل نخورید. مصرف الکل و فراورده‌های تخمیری آن باعث تورم بیشتر بینی و مجاری سینوس شده و گرفتگی را تشدید می‌کند.

چای چینی بنوشید. چای تهیه شده از گیاهی چینی به نام افیدرا داروی ضد احتقان خوبی است. فقط نوع چینی و هندی آن را با نام افدرا سینیکا مصرف کنید، چون نوع امریکایی آن این خاصیت را ندارد. خوردن دو فنجان از این چای در روز کافی است. این گیاه اثر تحریک‌کننده دارد و اگر گرفتار فشار خون یا بیماری قلبی هستید از آن نخورید.

مقابله با آلرژی

اگر پزشک تشخیص داد که گرفتگی بینی شما ناشی از آلرژی است، نکات زیر را رعایت کنید. از آلرژی‌زا دوری کنید. اگر در فضای باز کار می‌کنید، از دست گرده‌های آلرژی‌زا خلاصی ندارید. ولی می‌توانید در خانه از مواد آلرژی‌زا دوری کنید. با امتحان کردن چیزهای مختلف، چیزی را که به آن حساسیت دارید پیدا کنید.

دارو بخورید. پزشک ممکن است برای رفع گرفتگی حساسیتی بینی داروهایی برایتان تجویز کند. این داروها عبارتند از داروهای ضدحساسیت و ضداحتقان، افشانه بینی به نام کرومولین سدیم، و افشانه‌های استروئیدی بینی.

لبنیات نخورید. در ۱۰ درصد افراد آلرژی گرفتگی مزمن بینی ناشی از شیر است. دو هفته لبنیات نخورید و ببینید آیا گرفتگی بینی از بین می‌رود یا نه.

دانشتان را زیاد کنید. با مطالعه مطالب مربوط به آلرژی دانش خود را در این زمینه و روش‌های پرهیز از آن زیادتر کنید.

رفع انسداد بینی

اگر انسدادی در مجاری تنفسی باعث گرفتگی بینی شده است، پزشک با عمل جراحی آن را برطرف می‌کند.

پولیپ‌ها را بردارید. بافت نوساخته خوش خیم گوشتی که پولیپ نام دارد، در اثر رشد غشای درونی سینوس‌ها به داخل بینی است. در بیشتر موارد، پزشک با عمل سرپایی پولیپ را برمی دارد.

تیغه بینی را صاف کنید. اگر ضربه‌ای به بینیتان وارد شده و در اثر شکستگی و انحراف تیغه غضروفی بین دو سوراخ بینی دچار گرفتگی بینی می‌شوید، پزشک با عمل جراحی تیغه بینی را به حالت درست خود بازمی گرداند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

بیماری‌ها و مشکلات روانی می‌توانند به مانند همین غول‌های تصور شده توسط میدجرنی باشند، اما می‌توان…

تا وقتی کسی مبتلا به یک مشکل روانپزشکی نشده باشد یا آشنا و فامیلی نداشته باشد که مبتلا به شکل جدی آنها باشد، نمی‌داند که چقدر روی کیفیت زندگی تاثیرگذار هستند. کسی که افسردگی ندارد، تعجب می‌کند که مثلا چطور کسی از قدم زدن یا غذای خوب یا…

عمو حاجی -کثیف‌ترین مرد جهان- چند ماه پس از نخستین حمام برای اولین بار در ۶۰ سالگی، سال پیش درگذشت!

عمو حاجی (۱۹۲۸–۲۰۲۲) مردی ایرانی بود که بیش از ۶۰ سال به حمام نکردن شهرت داشت. عمو حاجی نام واقعی او نبود بلکه لقبی بود که به این فرد مسن داده می‌شد. او در روستای دژگاه فارس در آلونک و چاله‌ای در زمین زندگی می‌کرد.از آنجایی که او…

شوخی با مجسمه‌ها – وقتی حال مردم خوش است!

شوخی و طنز هم حال و هوای خاص خودش را می‌طلبد. مردم اگر از نظر پیشبینی شرایط اقتصادی آینده و وضعیت رفاه اکنون، آرامش و اطمینان خاطر لازم را داشته باشند و اگر بتوانند خود مقوله فرهنگ و اخلاق و دانش خود را ارتقا بدهند، شرایظ ظاهری و باطنی دیگر…

مجموعه‌ای از «توتورو»های دست‌ساز در ستایش نماد استودیو جیبلی

تعدادی «توتورو»ی شکم گرد نمادین در انیمه My Neighbor Totoro از استودیو جیبلی به عنوان بخشی از مجموعه وسیعی از مجموعه‌ جدید کلکسیونی است که به احترام این شرکت رویاساز ساخته شده.این مجموعه که توسط تیم‌هایی از صنعتگران همکار ناکاگاوا…

تصور کنید که این شخصیت‌های مشهور سینمایی توسط بازیگر مشهور دیگری بازی می‌شدند – پاسخ میدجرنی

در حاشیه فیلم‌های بزرگ همیشه می‌خوانیم که قرار بوده که نقص اصلی یا یک نقش فرعی مهم را کس دیگری بازی کند و آن بازیگر به سبب اینکه فیلم را کم‌اهمیت تلقی کرده یا درگیر پروژه دیگری بوده یا مثلا دست‌آخر ترجیح کارگردان، هرگز به نقش رسیده است.…

نقشه واقعی جهان: این نقشه‌های هوشمندانه، اندازه واقعی کشورهای روی کره زمین را نشان می‌دهند

وقتی به نقشه جهان نگاه می کنید، منطقی است که فرض کنید گرینلند و آفریقا از نظر اندازه مشابه هستند. اما در واقعیت، قاره آفریقا 14 برابر وسعت خشکی یخی شمال است.با احتساب تعدادی از جزایر فراساحلی، مساحت کل گرینلند 2.16 میلیون کیلومتر مربع…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5