به خاطر اضطراب نمی‌خوابید؟ این ۵ تکنیک متفاوت کمک می‌کنند آرامش بیابید و راحت‌تر بخوابید

از نوشتن هر چیزی تا توقف فکری و تمرین مدیتیشن

0

خوب خوابیدن یکی از بهترین کارهایی است که باید برای کاهش اضطراب و استرس انجام دهیم.

وقتی بدن خسته است؛ حساسیت بیشتری داریم و در آستانه عصبانیت، فروپاشی و جدل با دیگران قرار داریم. کمبود خواب باعث می‌شود حساسیت‌های ما افزایش پیدا کند و دائم با دیگران وارد حالت «جنگ و گریز» شویم که همه‌چیز را بدتر می‌کند.

همه می‌دانیم که خواب چقدر در زندگی روزانه ما اهمیت دارد و باید تصمیم بگیریم که یک خواب راحت داشته باشیم ولی همیشه این کار به آسانی انجام نمی‌شود. برخی اوقات زودتر به رخت‌خواب می‌روید یا انواع ترفندهای هک خواب را به کار می‌گیرید تا در ساعت‌های متنهی به خواب، آرامش بیشتری داشته باشید اما استرس و اضطراب مانع می‌شوند.

اضطراب می‌تواند با زود خوابیدن و راحت خوابیدن شما مقابله کند و حتی پس از مدتی، شما را از رخت‌خواب بیرون بکشد. خواب‌تان می‌آید ولی بیدار هستید و انگار ذهن شما نمی‌خواهد بخوابد. ساعت ۲ بامداد است و شما دائم ساعت را نگاه می‌کنید؛ به این امید که زودتر صبح بشود و از خواب بیدار شوید و کارهای عادی روزانه زندگی خود را پی بگیرید.

دکتر «کت لدرال»، رئیس مرکز سلامتی خواب Somnia می‌گوید: «طبیعی است که هنگامی که دچار استرس و اضطراب هستیم؛ تجربه خواب بدی داشته باشیم.»

او اضافه می‌کند: «استرس باعث فعال شدن سیستم استرس در مغز و بدن ما می‌شود که منجر به حالت برانگیختگی فیزیولوژیکی و مغزی یا همان «جنگ و گریز» خواهد شد.» این سخنان به این معنی است که همه سیستم‌ها در بدن ما فعال شدند و مانع از آرامش می‌شوند که برای خوابیدن نیاز است.

در ادامه، مجموعه‌ای از توصیه‌ها و ترفندهای پیشنهادی متخصصان برای زمان‌هایی که با اضطراب و استرس وارد تخت‌خواب می‌شوید؛ را جمع‌آوری کردیم تا بتوانید اوضاع را کنترل کرده و با آرامش بیشتری، دنبال خواب راحت‌تر و عمیق‌تر بروید.

۱- هر چیزی به ذهن‌تان می‌آید را یادداشت کنید

اگر هنگام ورود به رخت‌خواب دچار اضطراب و استرس شدید؛ سعی کنید قبل از خواب، افکار خود را بنویسید تا برخی از این احساسات کاهش پیدا کنند.

Sue Peacock، مشاور روان‌شناس، نویسنده و متخصص در زمینه مسائل خواب می‌گوید: «به روزی که گذشت؛ فکر کنی و هر چیزی که خوب بود یا هر اتفاقی که از نظر شما خوب نبود را یادداشت کنید. آیا کاری هستید که باید در ارتباط با آن‌ها برای روز بعد انجام دهید؟ آن‌ها را هم یادداشت کنید و برای فردا به خاطر بسپارید.»

«این عوامل همان دلایلی هستند که مانع از خواب ما شدند. با این کار شانس پردازش آن‌ها پیش از روز بعد را داریم.»

۲- «دیدگاه» خود را تغییر دهید

به جای اینکه دائم با خود صحبت کنید و مشغول سرزنش خود یا دیگران شوید؛ تفکرتان درباره خواب را کمی تغییر دهید و انعطاف‌پذیری داشته باشید.

«جیسون وارد»، روان درمانگر ارشد و متخصص DBT در موسسه DBT London می‌گوید: «سعی کنید فاجعه به بار نیاورید.»

«به خود یادآوری کنید به استراحت نیاز دارید و دنبال مقدمات و لوازم رسیدن به آرامش پیش از خواب باشید. باید بستری فراهم کنید تا مغز به آرامش برسد. اصلا خوب نیست تصمیم بگیرید خواب شبانه را کنار بگذارید و در وسط روز بخوابید.»

۳- «تغییر فکر» را تمرین کنید

اگر ذهن شما پر از افکار رقابتی است؛ این تمرین ساده را امتحان کنید.

«پیکاک» می‌گوید: «به مکانی فکر کنید که در آن احساس آرامش پیدا کردید یا پیدا خواهید کرد. به عنوان مثال می‌تواند ساحل یک دریا، قدم زدن در یک باغ یا سفر به کشور دیگری باشد. آن را با جزئیات کامل برای خود توصیف کنید و به جای اینکه کلمات را در ذهن خود نگه دارید؛ آن‌ها را بر زبان بیاورید و افکار خودتان دراین‌باره را بیرون بریزید.»

این ترفند بسیار بهتر از شمردن گوسفندان در تخت‌خواب است.

۴- تمرین مدیتیشن ۰-۹ را امتحان کنید

این ترکیب تنفس و ورزش ذهنی، راهی عالی برای باز شدن درهای جدید در مغز است.

روان‌شناس «وارد» توضیح می‌دهد: «یک نفس عمیق بکشید؛ بعد به آرامی سعی کنید آن را بیرون بدهید و همزمان شماره ۹ را در ذهن خود بگویید. در دم بعدی، شماره ۸ و همین‌طور شماره ۷ و … ادامه بدهید تا به شماره صفر برسید. مدام یک نفس عمیق بکشید و بعد سعی کنید با آرامش آن را بازدم کنید. وقتی به شماره صفر رسیدید؛ دوباره نفس عمیق بکشید و این بار شماره ۸ را دز ذهن خود تکرار کنید و بعد شماره ۷ و … »

«اگر شماره‌ای را گم کردید؛ از آخرین شماره‌ای که به یاد دارید دوباره شروع کنید و تا خوابیدن این تمرین را تکرار کنید.»

۵- از «توقف فکر» استفاده کنید

تکنیک «thought stopping» بسیار ساده و موثر است. یک تمرین عالی برای رسیدن به آرامش و تمرکز بیشتر.

هر دو ثانیه یک بار کلمه «the» را بگویید. به ندرت پیش می‌آید بیشتر از ۵ دقیقه طول بکشد و شما هنوز بیدار باشید. این تمرین باعث می‌شود افکار منفی شما در ذهن مسدود شوند؛ چون شما روی کلمه «the» هیچ احساسی ندارید و هیچ موضوعی وابسته به آن نیست. ذهن شما از سرگردانی درآمده و به سوی تمرکز بیشتر می‌رود.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر این شخصیت‌های سینمایی و تلویزیونی به صورت گربه تصور می‌شدند

این کاری است با هوش مصنوعی انجام آن نستا ساده شده است. اما به یاد دارم که در سالیان دور برای همانند نشان دادن برخی سگ‌ها با شخصیت‌ها انسانی خاص، عکاس و روتوش کار چه زحمتی کشیده بود و این سری عکس‌ها را در شماره ظاهرا نوروزی یک شماره مجله…

عکس‌های بسیار جالبی از روز‌های اولیه هوانوردی، دهه‌های 1890-1930

در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20، جهان شاهد تغییر ژرفی در فناوری شد. رویاپردازانی مانند برادران رایت، اتو لیلینتال و آلبرتو سانتوس-دومونت که با میل سیری ناپذیر برای تسخیر قلمرو‌های ناشناخته پرواز می‌کوشیدند، با جسارت و عزم تزلزل ناپذیر داستان…

وقتی هم عاشق کارت باشی و هم خلاق، نتیجه‌اش می‌شود این عکس‌هایی که می‌بینید

تا حالا عاشق شده‌اید؟ همه چیز دنیا را زیبا می‌بینید، احساس گرما و سرمای زیاد در تابستان یا زمستان نمی‌کنید و مشتقل از زمان، در زمان سیر می‌کنید.حالا اگر این عشق به کارتان باشد و از خلاقیت بهره خوبی برده باشید، نتایج کارتان زیبا می‌شود.…

وقتی با اشعه ایکس از اشیای عادی عکس بگیرید؛ شگفت‌زده می‌شوید! کاری که آندری دومان کرد

مجموعه عکس‌های اشعه ایکس می‌توانند اشیاء روزمره را به روشی باورنکردنی و منحصر به فرد نشان دهند.آندری دومان، عکاس تجاری، حدود یک سال است که این کار را می‌کند. زمانی که دومان کاری را برای مشتریان انجام نمی‌دهد، دوست دارد پروژه‌های شخصی را…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار، نقاشی‌های خود را ارتقا می‌دهد

در حالی که بسیاری از هنرمندان از هوش مصنوعی فرار می‌کنند، هنرمند دیجیتالی به نام Cy Teh از امکانات خلاقانه آن استقبال کرده . او با آمیختن نقاشی‌های دیجیتال خود با هوش مصنوعی، آثار هنری ترکیبی بی نظیری خلق می‌کند که هنر او را به سطح جدیدی…

هوش مصنوعی کودکی بازیگران سریال فرندز Friends را بازسازی کرد!

هوش مصنوعی این روزها کارهای عجیب و غریبی می‌کند و حالا به یاری آن چهره کودکی بازیگران سریال فرندز Friends بازسازی شده است. این فناوری عجیب و غریب، نسخه‌های کودکی شش بازیگر معروف را ایجاد کرده.صفحه فیس بوک the_ai_dreams این کار را کرده،…
منبع stylist
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.