چرا خون دماغ می‌شویم؟ علت‌ها و شیوه درمان آن

0

بیشتر خونریزی‌های بینی کمتر از آنچه به نظر می‌رسند وخیم هستند. مقدار خونی که از این طریق خارج می‌شود کمتر از یک قاشق غذاخوری است. فقط ۵ تا ۱۰ درصد موارد خون دماغ نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

بینی به خاطر شکننده بودن ساختار آن مستعد خونریزی است. درون بینی از صدها مویرگ ریز پوشیده شده است که همه آن‌ها در برابر ضربه آسیب پذیرند.

چه چیز باعث خون دماغ می‌شود؟ اولین چیز آسیب انگشتی است. چه وقتی کودک بودید و انگشت در دماغ می‌کردید، و چه حالا که با یک دستمال درون بینی را تمیز می‌کنید، در هر دو حال نتیجه یکی است. حتی یک گوش پاک کن نرم هم می‌تواند به غشای بینی آسیب برساند.

هوای خشک و سرد زمستان هم از علل دیگر خون دماغ است. در چنین هوایی یک عطسه یا فین کردن شدید به راحتی ایجاد خون دماغ می‌کند.

افراد مسن بیشتر دچار خون دماغ می‌شوند. زنان سالخورده مستعدترند، چون یائسگی باعث چروکیدن و خشک شدن بافت‌های بدن، از جمله پوشش درونی بینی، می‌شود.

کاهش سریع وزن به علت رژیم غذایی با بیماری هم با تحلیل بردن بافت‌ها ایجاد خون دماغ می‌کند. برخی ناراحتی‌ها، از جمله آلرژی، گاهی باعث خون دماغ می‌شوند. عفونت بینی و پولیپ خوش خیم بینی هم خون دماغ ایجاد می‌کنند. فشار خون بالا باعث خون دماغ نمی‌شود، ولی آن را بدتر می‌کند.

بالاخره، تعدادی از داروها هم مسئول ایجاد خون دماغ هستند. استفاده از افشانه استروئیدی برای رفع آبریزش بینی شما را مستعد خون دماغ می‌کند. داروهای دیگری که خون دماغ می‌آورند عبارتند از قرص‌های ضدبارداری، آسپیرین، ایبوپروفن، و برخی داروهای ضد التهاب مفاصل.

خون دماغ چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

خون از بینی فوران‌زده و بعد از پنج دقیقه محکم نگاه داشتن آن بند نمی‌آید.

فشار خون بالا، بیماری قند، یا مشکلات انعقاد خون وجود دارد.

به طور مرتب آسپیرین می‌خورید.

خون پیش از این که از بینی بیاید از حلق پایین رفته است. خونریزی بینی مرتب تکرار می‌شود.

درمان خون دماغ

بینی را فشار دهید. دو طرف بینی را گرفته و به هم فشار دهید. خون دماغ معمولا خودبه خود بند می‌آید، اما فشردن رگ پاره شدن زودتر آن را بند می‌آورد. کار اشتباه به عقب انداختن سر را انجام ندهید، چون هیچ خاصیتی ندارد و فقط احساس خفگی خواهید کرد.

گیره رخت بزنید. اگر دستتان خسته می‌شود، بستن بینی با یک گیره رخت هم کار گرفتن آن را با انگشتان می‌کند. فنیل افرین بزنید. قطعه‌ای پنبه را با داروی ضداحتقان فنیل افرین مرطوب کرده و آن را در بینی بگذارید و آن را به مدت ۵ دقیقه با دست بگیرید.

از لب بالا کمک بگیرید. این روش سنتی پایه‌ای علمی دارد: قطعه‌ای پنبه در زیر لب بالا و روی لثه بگذارید. یکی از رگ‌های تغذیه‌کننده خون بینی از لب بالا می‌گذرد و فشار دادن آن بر روی پنبه خونریزی را بند می‌آورد.

یخ بگذارید. گذاشتن قطعه‌ای یخ روی پیشانی و پل بینی همراه با هر یک از روش‌های بالا، خون دماغ را زودتر بند می‌آورد. یخ بینی را خنک کرده و انعقاد آنرا کمی سرعت می‌بخشد.

جلوگیری از تکرار خون دماغ

یکی از چیزهای ناراحت‌کننده امکان تکرار خون دماغ است. با روش‌های زیر از آن جلوگیری کنید. بینی را دستکاری نکنید. وقتی پارگی رگ بینی در حال التیام است آن را دست نزنید. کندن دلمه خون روی آن باعث خونریزی مجدد می‌شود.

بینی را مرطوب کنید. بعد از خون دماغ، با استفاده از افشانه آب نمک غشای بینی را مرطوب کنید. وازلین هم مرطوب‌کننده خوبی است. کمی از آن را روی انگشت گذاشته و در جلو سوراخ بینی بمالید تا به داخل برود. مهم این است که انگشت را داخل بینی نکنید. این کار را روزی سه تا چهار بار انجام دهید. بعد از پنج روز زخم خونریزی خوب می‌شود.

هنگام مرطوب کردن مراقب باشید که چیزی استنشاق نکنید. وازلین و هر مرطوب‌کننده نفتی دیگر اگر وارد شش‌ها شوند، ممکن است نوعی ذات الریه ایجاد کنند.

هوا را مرطوب کنید. گذاشتن یک دستگاه بخور در اتاق خواب یا محل کار مناسب است. فراموش نکنید که برای جلوگیری از جمع شدن کپک‌ها بر روی دستگاه هر روز آن را تمیز کنید.

زیاد آب بخورید. با خوردن لااقل شش لیوان آب در روز بینی (و تمام بدن) را مرطوب نگاه دارید. آسپیرین نخورید. اگر آسپیرین یا هر داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی دیگر می‌خورید، خون دماغ خود را به پزشک اطلاع دهید و از او بپرسید آیا می‌توانید به جای آن استامینوفن بخورید.

کمک‌های پزشکی اگر خون دماغ شدید باشد، پزشک ممکن است کارهای زیر را انجام دهد. پر کردن بینی. پزشک با گذاشتن مقدار زیادی گاز و اسفنج جراحی در داخل بینی خون دماغ شدید را بند می‌آورد. این کار باید توسط پزشک انجام گیرد، چون خطر نشانگان شوک را در پی دارد که گرفتاری نادری در اثر وارد شدن باکتری‌های سمی به جریان خون است.

بستن رگ ها. پزشک متخصص گوش و حلق و بینی با سوزاندن سر رگ پاره شده به وسیله نیترات نقره، یا با دوختن آن با بخیه‌های ریز خونریزی را بند می‌آورد.

برداشتن پولیپ ها. اگر پزشک تشخیص داد که وجود پولیپ باعث خون دماغ شده است، باید علت ایجاد پولیپ را پیدا کند. او ممکن است آزمایش سی تی اسکن یا عکس برداری با پرتو ایکس از سینوس‌ها را توصیه کند. اگر عفونتی مشاهده کند، خوردن آنتی بیوتیک لااقل به مدت سه هفته همراه با افشانه استروئیدی بینی یا داروی استروئید خوراکی برای کاهش التهاب تجویز می‌کند. اگر عفونت درمان شود، ممکن است پولیپ و خون دماغ از بین بروند.

آزمایش خون. اگر مرتبا دچار خون دماغ می‌شوید، آزمایش خون احتمال وجود مشکلات انعقاد خون را معلوم می‌کند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

روش‌های بد نشستن روی صندلی و شیوه نشستن سالم روی صندلی در محیط کار

در موقعیت‌های مختلف یا در هنگام خستگی، روش‌های مختلفی برای نشستن روی صندلی از سوی ما استفاده می‌شود که برای بدن مفید نیستند. برخی از این موارد عبارتند از:خم شدن روی صندلی: وقتی روی صندلی خمیده می‌شوید، ستون فقرات شما به درستی حمایت…

اگر در این لحظات تاریخی حساس، شخصیت‌های مهم عکس سلفی می‌گرفتند

عکس سلفی به مفهوم کنونی آن مدت یک دهه است که مرسوم شده و به مفهوم گرفتن عکس آینه‌ای یا تکنیک‌های گرفتن عکس با شاتر زمان‌دار قدمت آن به زمان عکاسی برمی‌گردد.اما تصور کنید که در این لحظات مهم تاریخی، شخصیت‌ها دست به دوربین می‌شدند و به…

بهترین کتاب های علمی تخیلی برای پرورش تخیل شما |۶۴ اثر خواندنی

تهیه فهرستی از آثار علمی تخیلی که در ایران ترجمه و منتشر شده باشند و محبوب باشند، دشوار است. کلا وقتی فهرست می‌کنیم هدف ما ترغیب خواننده به بیشتر خواندن است و نه اینکه ادعا کنیم چیز کاملی درست کرده‌ایم.پس این شما و شماری از محبوب‌ترین…

داستان تکامل اتاق خواب‌ها از دوران انسان‌های اولیه تا اتاق‌ خواب‌های هوشمند + گالری عکس

تکامل اتاق خواب‌ها تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تغییرات فرهنگی، فناوری و اجتماعی قرار گرفته است. با گذشت زمان، اتاق خواب‌ها از فضا‌های خواب ساده به پناهگاه‌ها و آسایشگاه‌های چند منظوره و شخصی تبدیل شده‌اند.مروزی کوتاه بر تکامل آنها:…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار، نقاشی‌های خود را ارتقا می‌دهد

در حالی که بسیاری از هنرمندان از هوش مصنوعی فرار می‌کنند، هنرمند دیجیتالی به نام Cy Teh از امکانات خلاقانه آن استقبال کرده . او با آمیختن نقاشی‌های دیجیتال خود با هوش مصنوعی، آثار هنری ترکیبی بی نظیری خلق می‌کند که هنر او را به سطح جدیدی…

۱۰ واقعیت جذاب درباره جی رابرت اوپنهایمر -پدر بمب اتمی و سوژه فیلم جدید کریستوفر نولان

جولیوس رابرت اوپنهایمر بیشتر به عنوان فیزیکدانی شناخته می‌شود که به ساخت اولین بمب اتمی کمک کرد. اما سنگ‌ها و کانی‌ها عشق اول او بودند و او همچنین شاعرمسلک بود.اوپنهایمر آزمایشگاهی را رهبری کرد که اولین بمب اتمی را ساخت و با موفقیت…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5