فیلم فارغ التحصیل The Graduate معرفی، داستان کلی و نقد

3

عنوان فیلم فارغ التحصیل از ابتدا برای من عجیب بود. من تازه در دهه هفتاد شمسی با دیدن یک ویدئوکلیپ از وجود این فیلم مشهور مطلع شدم، فیلمی که در انتهای دهه 60 «میلادی» ساخته شده بود.

کارگردان: مایک نیکولز

نویسندگان فیلمنامه: باک هنری، کالدروپلینگهام – بر اساس کتاب چارلز وب

بازیگران: آن بنکرافت (خانم رابینسون)، داستین هافمن (بنجامین براداک)، کاترین راس (الن رابینسون)، ویلیام دانیلز ( آقای براداک)، موری همیلتون (آقای رابینسون)، الیزابت ویلسون (خانم براداک)، برایان آدری (کارل اسمیت)، والتر بروک (آقای مک گوایر)، نورمن فل (آقای مک کلری)، آلیس گوستلی (خانم سینگلمن، ماریون لوم (دوشیزه دیویت)، ادرا گیل (زن توی اتوبوس).

یک جورهایی داستان این فیلم شبیه شام آخر فریدون جیرانی با بازی کتایون ریاحی – ثریا قاسمی- آتیلا پسیانی – محمدرضا گلزار و هانیه توسلی است. البته داستان کلی و پوسته ماجرا. آن فیلم شام آخر را هم مطمئن نیستم که فیلمنامه مستقلی داشت یا کپی یک فیلم دیگر هالیوودی باشد.

به هر حال داستان‌های عشق دارای اعوجاج، موضوع جذاب و عجیبی بوده که اگر می‌شد فهرستی با جستجو برایش پیدا می‌کردم. اما خوب همچین صلاح نیست!

داستین هافمن را همیشه ما در اوج شکوه بازیگری دیده‌ایم و تصور اینکه روزهای نخستینی هم داشته برایمان ملموس نیست. تصور اینکه بازیگر فیلم‌هایی مانند کابوی نیمه شب، رین من و توتسی، زمانی در تکاپو برای نشان دادن خود با چنین نقش‌هایی بوده باش!. هم هافمن و هم کاراکتری که نقشش را بازی کرد، تلاش برای «یافتن خود» را در این فیلم بروز می‌دهند.

داستین هافمن خیلی خوب از پس نقشش برآمده. وقت کنید و ببینید از او کدام یک از فیلم‌های زیر را ندیده‌اید و حتما ببینید. با هر کدام از آنها ما خاطره‌ها داریم:

کابوی نیمه شب (۱۹۶۹): این را تازه تابستان امسال دیدم! دوست نداشتم زیاد. سلیقه است دیگر!

بزرگمرد کوچک (۱۹۷۰): باورتان می‌شود هنوز ندیده‌ام؟ خوبی سینمایی نویسی این است که آدم متوجه می‌شود، چقدر کم فیلم دیده و چقدر بیهوده مدام دنبال فیلم‌های جدید خوب است.

پاییون (۱۹۷۳): از شکوه این فیلم چه بگویم؟ من هنوز مانده‌ام که در مغز کسانی که این فیلم را به تازگی بازسازی کرده بودند، چه می‌گذشت؟!

النی (۱۹۷۴) + همه‌ی مردان رئیس جمهور و ماراتن من (هر دو در ۱۹۷۶): عاشق ماراتن من هستم. در کودکی فکر کنم یک بار از تلویزیون خودمان پخش شد و تا تابستان سال جاری دیگر نسخه دوبله‌اش را ندیده بودم که سرانجام پیدا کرد. (امنه؟!)

کریمر علیه کریمر (برند‌های اسکار بهترین بازیگر، ۱۹۷۹): تقابل دو غول: هافمن و مریل استریپ جوان و زیباروی آن سال‌ها (البته هنوز هم زیباست!)

توتسی (۱۹۸۲)

رین من (برند‌های اسکار بهترین بازیگر، ۱۹۸۸): به شدت عاطفی و دارای پیام اخلاقی

دیک‌تریسی (۱۹۹۰)

شیوع (Outbreak، ۱۹۹۵) : مناسب برای سال‌های کرونایی ما

سگ را بجنبان (۱۹۹۷): محبوب صدا و سیمای خودمان!

کارگردان این فیلم مایک نیکولز است. تنها فیلم مشهور او قبل از فارغ التحصیل چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد (۱۹۶۶) بود. کارهای شاخص بعدی او کچ ۲۲( ۱۹۷۰) (این یکی سریال هم شده به تازگی)  – سیلکوود (۱۹۸۲)، دختر کارمند (۱۹۸۸) و مینی سریال فرشته‌ها در آمریکا (۲۰۰۳) است.

از آن سو هنرپیشه نقش مقابل داستین هافمن، آن بنکرافت است. در موقع بازی در فارغ التحصیل ۳۶ ساله، یعنی فقط ۶ سال مسنتر از داستین هافمن بود ولی با چهره‌پردازی او را مسن‌تر و شکسته‌تر جا زده بودند و به خوبی توانست نقش یک زن خسته که مجبور است به پنجامین جوان پناه ببرد را بازی کرده.

داستان فیلم: بنجامین براداک (داستین هافمن) که تازه فارغ التحصیل شده، بی‌آنکه بداند چه کار می‌خواهد توی زندگی انجام دهد، به خانه‌اش در حومه‌های مرفه لس آنجلس برمی گردد. در حالی که تابستان را بدون برنامه می‌گذراند توسط همسر شریک حقوقی پدرش، خانم رابینسون (آن بنکرافت) اغوا می‌شود. اوضاع وقتی پیچیده‌تر می‌شود که والدین از همه جا بی‌خبرش، قرار ملاقاتی بین او و دختر رابینسون‌ها، الن (کاترین راس) ترتیب می‌دهند. خانم رابینسون به بنجامین هشدار می‌دهد که دخترش را نبیند …

فارغ التحصیل از بهترین کمدی‌های سینمای آمریکا در دهه ۱۹۶۰است و برای نسلی از آمریکایی‌ها خاطره‌انگیز است و حتی در برخی از فیلم‌ها و سریال‌ها شاید دقت کرده باشید که رمز خانم رابینسون، دقیقا به خانم رابینسون همین فیلم اشاره دارد. چیزی که معمولا زیرنویس‌کننده‌ها متوجه نمی‌شوند!

بن به اصطلاح فارغ التحصیل کالجی است که از «دانشگاه زندگی» چیزی نیاموخته. پس دچار سردرگمی و اشتباه می‌شود، اما دست آخر برای زندگی و شادی مبارزه می‌کند.

و نهایت بی‌انصافی و کج‌سلقیگی است اگر از ترانه زیبای The Sound of Silence پل سایمن و آرت گارفانکل یاد نکنیم. سال‌های سال ما نسخه بدون ویس این ترانه را از برنامه‌های مختلف رادیو می‌شنیدیم، بدون اینکه اینکه بدانیم ترانه فیلم مشهوری است. بعدها در دهه 70 شمسی به لطف کاست‌های «مجاز» نام ترانه را دانستیم و بعدها به لطف وی اچ اس و سی‌دی‌ها و دی‌وی‌دی‌ها ویدئوکلیپ و سرانجام فیلم فارغ التحصیل را دیدیم.

من تصور نمی‌کنیم در هیچ جای دنیا چنین تاریخچه عجیبی برای رسیدن به یک فیلم وجود داشته باشد! فیلم در رده‌بندی ذهنی من مسلما جزو شاهکارها نیست، اما همین سیر طولانی رسیدن به آن، برایم جالب است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های نوستالژیک: آدم‌های و تلویزیون‌هایشان در دوره اوج تلویزیون

دوره اوج شکوه تلویزیون کی بود؟ دست‌کم دوره اوج مونواوگ چه زمانی بود؟یک زمانی تلویزیون پیشرفته‌ترین وسیله ارتباطی ما با دنیای خارج بود. الان تلویزیون‌های هوشمند، گوشی و تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها جای آن به اصطلاخ متکلم وحده را گرفته‌اند.…

Fotomat: یادآوری غرفه‌های پردازش عکس دهه 1980 آمریکا که با خودرو از کنار آنها می‌گذشتند و فیلم‌…

در دوران قبل از عکاسی دیجیتال و آپلود آسان عکس‌ها (در این دومی شک دارم که فعلا در ایران ساده باشد!)، یک راه حل جذاب و نوآورانه برای ظاهر کردن فیلم‌های آنالوگ وجود داشت:  Fotomat.در طول دهه 1980، این غرفه‌های پردازش عکس در سراسر آمریکا،…

عکس های رنگی مردم «عادی» در دوران استالین که توسط یک دیپلمات آمریکایی که به دلیل جاسوسی اخراج شد،…

زندگی مردم عادی چیزی است که آنچنان که باید و شاید ثبت نمی‌شود. مورخی را تصور کنید که پنج دهه بعد بخواهد در مورد تاریخ الان ایران تحقیق کند. او احتمالا انبوهی از روزنامه‌های و مجلات و کتاب‌ها و مصاحبه‌های شفاهی و آمارها یا اطلاعات سایت‌ها را…

وقتی هم عاشق کارت باشی و هم خلاق، نتیجه‌اش می‌شود این عکس‌هایی که می‌بینید

تا حالا عاشق شده‌اید؟ همه چیز دنیا را زیبا می‌بینید، احساس گرما و سرمای زیاد در تابستان یا زمستان نمی‌کنید و مشتقل از زمان، در زمان سیر می‌کنید.حالا اگر این عشق به کارتان باشد و از خلاقیت بهره خوبی برده باشید، نتایج کارتان زیبا می‌شود.…

نقشه واقعی جهان: این نقشه‌های هوشمندانه، اندازه واقعی کشورهای روی کره زمین را نشان می‌دهند

وقتی به نقشه جهان نگاه می کنید، منطقی است که فرض کنید گرینلند و آفریقا از نظر اندازه مشابه هستند. اما در واقعیت، قاره آفریقا 14 برابر وسعت خشکی یخی شمال است.با احتساب تعدادی از جزایر فراساحلی، مساحت کل گرینلند 2.16 میلیون کیلومتر مربع…

اولم، یکی از عجیب‌ترین جانداران روی زمین – شبیه جنین نارس یا موجودات سری فیلم‌های بیگانگان

جانداری به نام Proteus anguinus که همچنین به عنوان اولم olm شناخته می‌شود، گونه‌ای سمندر است که بومی آب‌های زیرزمینی آلپ در جنوب شرقی اروپا است. این جاندار از معدود مهره‌داران غارنشین است و به دلیل شکل سر و دست‌ها  رنگ سفید مایل به صورتی و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
3 نظرات
  1. غلوم می گوید

    نهایت بی‌انصافی و کج‌سلقیگی است که بگویید فیلمی که در دهه ی ۶۰ میلادی ساخته شده شبیه شام آخر فریدون جیرانی است. برعکس شام آخر فریدون جیرانی شبیه این فیلم است. توالی زمانی را رعایت کنید. نوه شبیه پدر بزرگ میشه نه برعکس

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      پست رو خوب بخونید لطفا. نوشتم خط داستانی شبیهه. نه اینکه فارغ التحصیل از شام آخر تقلید کرده باشه! همون طور هم که ذکر کردم فقط در خلاصه یک خطی شبیه هم هستن و نه ساخت و سرانجام و اینها.

  2. مهرداد می گوید

    “…بزرگمرد کوچک (۱۹۷۰): باورتان می‌شود هنوز ندیده‌ام؟”
    وای!!! …لذت تماشای اول بارَش با دوبله‌ای خاطره‌انگیز که خوب هم روی فیلم نشسته، تجربه‌ای بی‌همانند است. باید ذهن را پاک کرد، مثل نوشیدن قهوه، نخست یک لیوان آب نوشید تا مزه‌ی ذهن و دهان آدم بپرد و بعد بدون هیچ حواس‌پرتی نما به نمای آن را جرعه به جرعه بنوشید تا در تماشای فیلم غرق شوید.
    … نوشته‌ی خوب و دلنشینی بود؛ سپاس!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.