مرگ سرنوشت همه است! اما این وسط تکلیف میراث دیجیتال ما چه می‌شود؟

آموزش نحوه دسترسی به عزیزان برای مدیریت رمزهای عبور، داده‌های حساس و شبکه‌های اجتماعی پس از مرگ خودتان

0

مرگ به همان اندازه که غم‌انگیز است؛ اجتناب‌ناپذیر هم است. همان‌طور که داریم هر روز زندگی آنلاین بیشتری را تجربه می‌کنیم؛ باید زندگی دیجیتالی خود را برای پس از مرگ هم آماده کنیم.

کرونا باعث شد که خیلی‌ها از جوان‌ها هم به مرگ فکر کنند و با خودشان بگویند که بعد از مرگ احتمالی‌شان تکلیف گجت‌ها، حساب‌های کاربری‌شان که گاه پرطرفدار هست و حتی اموال دجیتیالشان چه می‌شود؟ یا اگر سایتی داشته باشند، چطور این سایت همچنان سرا باقی بماند و فوری نیست و نابود نشود.

البته چنان ه افتد و دانی مسئله برخی‌ دیگر هم کاملا متفاوت است و دوست دارند که بعد مرگشان به هیچ عنوان سی نتواند محتوی داخل گوشی‌ها یا لپ تاپ و پی سی شان را کسی بتواند ببیند! اما در این پست منظور ما بیشتر حل مشکل کسانی است که به صورتی یک میراث دیجیتال باارزش دارند و نمی‌خواهند این میراث به خاطر نبود فیزیکی‌شان، نابود شود.

پس برای این دسته، چیزی که اهمیت دارد این است که بازماندگان ما به حساب‌های کاربری و رمزهای عبور دسترسی داشته باشد و دردسر کمتری سراغ آن‌ها بیاید. نباید مانند پسری باشیم که پس از مرگش، ۲۵۰ میلیون دلار رمزارز او قفل شده و هیچ‌فردی به آن دسترسی نداشته باشد؛ چون فقط خودش رمزعبور را داشته است.

چندین روش وجود دارد که عزیزان شما پس از مرگ‌تان، به حساب‌های کاربری شما دسترسی داشته باشند و بتوانند بدون استرس کارهای لازم را انجام دهند. چندین سرویس آنلاین به شما کمک می‌کنند برخی مخاطبان قدیمی خود را مشخص کرده یا پس از یک دوره عدم فعالیت، اجازه دسترسی بدهید.

در اینجا همه‌چیز درباره اطمینان از مدیریت امور آنلاین شما پس از ترک زندگی توسط عزیزان‌تان گفته شده است.

یک ابزار مدیریت رمزعبور اضطراری بسازید

نرم‌افزارهای مدیریت رمزعبور می‌توانند یک نسخه از تمام گذرواژه‌های حساب‌های کاربری دیجیتالی شما را نگهداری و مدیریت کنند. از جمله شماره‌های بانکی، شماره‌های کارت‌های اعتباری، اکانت‌های شبکه‌های مجازی و سایر اطلاعات مهم دیگری که لازم است از آن‌ها رمزعبور داشته باشید. این برنامه‌ها غالبا انتقال رمزعبور آن‌ها را به نزدیکان و عزیزان شما نیز آسان می‌کنند.

برای مثال، برنامه 1Password در هنگام ثبت‌نام امکان ساخت یک Emergency Kit را می‌دهد که شامل تمام اطلاعاتی می‌شود که یک شخص برای ورود به حساب کاربری شما نیاز دارد. می‌توانید آن را چاپ کنید یا یک نسخه از آن را روی درایو USB بریزید و در جایی امن مانند گاوصندوق قرار دهید. مکانی که نزدیکان شما بتوانند پس از مرگ به آن دسترسی داشته باشند.

اگر از نرم‌افزار مدیریت رمزعبور Keeper استفاده می‌کنید؛ وقتی وارد بخش آنلاین حساب کاربری خود شدید؛ مسیر Account > Manage Account Emergency Access را طی کنید. در اینجا می‌توانید حداکثر ۵ آدرس ایمیل به عنوان مخاطبین اضطراری وارد کنید. همچنین، این سایت به شما اجازه می‌دهد یک دوره انتظار ۷ روزه تنظیم کنید. بنابراین، اگر در دوره از حساب کاربری خود استفاده نکنید؛ مخاطبین شما مطلع شوند.

در نسخه دسکتاپ این برنامه می‌توانید با ورود به بخش Dashlane و رفتن به مسیر Contacts > Emergency > Add New باز چند ایمیل آدرس از مخاطبین یا عزیزان خاص خود وارد کنید که در صورت لزوم بتوانند به حساب کاربری شما دسترسی داشته باشند. همیشه پیش از اینکه این مخاطبان بتوانند به حساب کاربری شما دسترسی داشته باشند؛ بهتر است یک بازه زمانی تعریف کنید تا در صورت عدم فعالیت شما در این بازه، دسترسی‌ها برای آن‌ها فعال شود.

اضافه کردن یک Legacy Contact به فیسبوک

اطمینان از اینکه عزیزان شما به اطلاعات مالی شما دسترسی پیدا کنند؛ مسئله مهمی است اما درباره شبکه‌های اجتماعی چه باید کرد؟ شاید برای شما پروفایل‌تان در شبکه‌های اجتماعی مهم نباشد ولی این روزها بخش بزرگی از زندگی ما در اینترنت است. بسیاری از علایق، عکس‌های خانواده‌گی، خاطرات، فیلم‌ها و یادگاری‌های دیگر ما روی شبکه‌های اجتماعی است که شاید در آینده برای فرزندان یا دیگر نزدیکان ما مهم باشند.

فیسبوک به شما اجازه می‌دهد یک Legacy Contact (مخاطب موروثی) به حساب کاربری خود اضافه کنید تا بتواند یک پروفایل مجزای خودش را پس از مرگ شما فعال نگه دارد. اصولا در دنیای دیجیتال Legacy Contact به مخاطبی گفته می‌شود که در صورت از یاد بردن اطلاعات حساب کاربری‌تان، می‌تواند به این اکانت دسترسی داشته باشد. وقتی به یک اکانت Legacy Contact را اضافه می‌کنید؛ می‌تواند پس از مرگ یا عدم دسترسی شما؛ درباره حساب کاربری شما تصمیم بگیرد.

مثلا، یک پست یا بنر فوت روی آن قرار دهد و به همه بگوید صاحب این پروفایل دنیا را ترک کرده است یا حساب کاربری شما را از نتایج جست‌وجو بیرون بکشد و یادآوری‌های خاطرات و تولد را خاموش کند. همین‌طور، می‌تواند اجازه دهد هنوز دوستان شما روی تایم‌لاین پست بگذارند.

برای تعریف یک Legacy Contact در فیسبوک، مسیر Settings > General > Memorialization Settings > Edit را دنبال کنید. در کادری که ظاهر شده است؛ نام شخصی که می‌خواهید Legacy Contact شما باشد بنویسید و کلید Add را بزنید. این فرد باید مخاطبی باشد که قبلا با او در فیسبوک دوست هستید. شما می‌توانید به او هشدار دهید که به عنوان Legacy Contact انتخاب شده است یا خیر.

یک Legacy Contact می‌تواند درخواست‌های دوستی جدید را بپذیرد، پروفایل یا عکس کاور استوری شما را تغییر دهد. پیام‌های پین شده یا یادآوری‌ها و خاطرات را مدیریت کند و غیره. برای یادگاری کردن یک اکانت باید به طور مستقیم به این حساب کاربری دسترسی داشت و سراغ آن در فیسبوک رفت. در حالی‌که هر فردی می‌تواند گزارش memorialize برای یک اکانت بدهد؛ فقط یک Legacy Contact می‌تواند به اکانت یادگاری دسترسی پیدا کند.

همچنین، می‌توانید اکانت خود را پس از مرگ غیرفعال کنید. در زیربخش Memorialization Settings صفحه را اسکرول کنید و روی گزینه Request that your account be deleted after you pass away بزنید و در پنجره پاپ‌آپ گزینه درست را انتخاب کنید.

در اینستاگرام که متعلق به فیسبوک است؛ نمی‌توانید Legacy Contact تعریف کنید یا یکی از دوستان و اعضای خانواده را دسترسی بدهید تا پس از مرگ شما، به اکانت شما رسیدگی کند. توییتر و لینکدین نیز خدمات مشابهی ارائه می‌دهد.

تنظیم گوگل Inactive Account Manager

گوگل دارای قابلیتی به نام Inactive Account Manager است تا پس از یک دوره عدم فعالیت شما، کنترل حساب کاربری شما به شخص تعیین شده‌ای تحویل داده شود.

برای راه‌اندازی این قابلیت، به پایین این صفحه بروید و گزینه Start را بزنید. در مرحله بعد، تصمیم بگیرید گوگل چه مدت منتظر بماند تا حساب کاربری شما غیرفعال شود. به طور پیش‌فرض، این گزینه روی سه ماه تنظیم شده است. در زیر آن، شماره تلفن و ایمیل تماس یا ایمیل بازیابی خود را اضافه و تایید کنید.

گوگل پیش از اینکه حساب کاربری شما را به شخص دیگری واگذار کند؛ چندین بار از طریق این شماره تلفن موبایل و ایمیل با شما تماس می‌گیرد. پس از پایان این تنظیمات، روی گزینه Next بزنید.

در مرحله سوم، روی Add Person کلیک کنید و یک آدرس ایمیل از دوست یا نزدیکان خود وارد کنید که قرار است کنترل حساب کاربری شما را به دست بگیرد. دوباره Next کنید و سپس در کادر مشخص شده، روی هر سرویس گوگل که می‌خواهید داده‌ها را از آن دانلود کنید؛ تیک بزنید. می‌توانید به همه‌چیز دسترسی داشته باشید یا خدمات خاصی را انتخاب کنید. پس از پایان کار روی Next بزنید. می‌توانید شماره تلفن طرف دیگر را برای کمک به احرازهویت نیز وارد کنید.

در زیر این بخش، روی گزینه Set Autoreply کلیک کنید. با این کار می‌توانید پیامی خودکار تنظیم کنید که پس از غیرفعال شدن حساب کاربری شما، برای هر فردی که به شما ایمیل می‌زند؛ ارسال شود. بخش Subject و Message را با پیام‌هایی که می‌خواهید برای دیگران ایمیل شوند؛ پر کنید. همچنین، شما می‌توانید روی گزینه Only send a response to people in my Contacts بزنید و در پایان Save و بعد Next را بزنید.

گزینه آخر به شما اجازه می‌دهد پس از غیرفعال شدن حساب کاربری شما به مدت سه ماه، تمام آن پاک شود. گزینه‌های مختلف این مرحله را بررسی و گزینه مورد نظرتان را انتخاب کنید.

احراز هویت دو عاملی را فراموش نکنید

اگر سیستم احرازهویت دو عاملی را برای اکانت‌های خود فعال کرده باشید؛ عزیزان شما علاوه بر اینکه به نام کاربری و رمزعبورها دسترسی دارند؛ برای رهگیری کدهای ثانویه به تلفن همراه شما نیز دسترسی دارند. یکی از گزینه‌ها می‌تواند افزودن اثر انگشت یا چهره شخص متعمد خود به تلفن همراه باشد.

افرادی که دارای آیفون مجهز به سیستم Touch ID هستند؛ می‌توانند یک اثر انگشت دیگر هم از طریق Settings > Touch ID & Passcode > Add a fingerprint به سیستم اضافه کنند. از آیفون X به بعد، سیستم تشخیص چهره Face ID نیز در دسترس است.

توجه داشته باشید که حتی اگر Touch ID یا Face ID روی آیفون شما فعال باشد؛ در صورت راه‌اندازی مجدد گوشی یا بیش از ۴۸ ساعت غیرفعال بودن؛ باید کد عبور تلفن همراه را وارد کنید. بنابراین شاید ایده خوبی باشد که رمزعبور آیفون خود را به شخص مورد نظرتان هم بدهید.

گزینه‌های استفاده از اثر انکشت یا تشخیص چهره در گوشی‌های اندرویدی بسیار متفاوت است ولی یک جست‌وجوی سریع در گوگل می‌تواند تنظیمات مورد نظر برای دستگاه خاص شما را در اختیارتان قرار دهد.

نگهداری فایل‌های پشتیبان شما

هنگامی که تمام مراحل بالا را انجام دادید؛ بخش قالب توجهی از داده‌ها و اکانت‌های شما به آسانی در دسترس عزیزان شما قرار می‌گیرند. با این حال، هر سرویسی به راحتی اجازه دسترسی به همه اطلاعات را نمی‌دهد.

فراموش نکنید که اطلاعات ورود به سرویس‌های پشتیبان‌گیری را در emergency kit وارد کنید. در غیر این صورت، بهتر است عادت کنید مرتبا از همه داده‌های خود یک نسخه پشتیبان روی هارددیسک اکسترنال داشته باشید تا عزیزان شما بتوانند به آسانی به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

اگر از کامپیوتر ویندوزی استفاده می‌کنید؛ روش‌های متعددی برای پشتیبان‌گیری از فایل‌های خود دارید. برای تهیه نسخه پشتیبان خودکار می‌توانید از ابزار File History در ویندوز یا Time Machine در مک استفاده کنید.

آیا به یک وصیت‌نامه آنلاین نیاز داریم؟

همه ما به وصیت‌نام نیاز داریم ولی می‌دانید به راحتی می‌توانید یک وصیت‌نامه آنلاین برای خودتان درست کنید؟

سرویس‌هایی مانند LegalZoom و Quicken WillMaker & Trust و مشابه این‌ها اجازه می‌دهند هر چیزی را پیش از اینکه دیر شود؛ نوشته و ثبت کنید. نوشتن یک وصیت‌نامه آنلاین هم قواعد و نکات خودش را دارد که دیگر نمی‌خواهیم در این مقاله به آن‌ها اشاره کنیم ولی در اینترنت راهنماهای بسیار خوبی برای آن وجود دارد.

شاید همه این اقدامات و تنظیمات بالا، زمان‌بر و طاقت‌فرسا باشند. باز در اینجا سرویس‌هایی مانند Cake داریم که همه‌چیز را برای شما مدیریت می‌کنند؛ از مراقبت‌های سلامتی و بهداشتی در اواخر زندگی تا سرویس‌های یادبود مجازی و افرادی که باید همه کارهای شما را پیش ببرند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار، نقاشی‌های خود را ارتقا می‌دهد

در حالی که بسیاری از هنرمندان از هوش مصنوعی فرار می‌کنند، هنرمند دیجیتالی به نام Cy Teh از امکانات خلاقانه آن استقبال کرده . او با آمیختن نقاشی‌های دیجیتال خود با هوش مصنوعی، آثار هنری ترکیبی بی نظیری خلق می‌کند که هنر او را به سطح جدیدی…

عکس‌هایی از ترسناک‌ترین ساختمان‌های دنیا – آلبوم عکس

چرا برخی از ساختمان‌ها و خانه‌ها خیلی ترسناک به نظر می‌رسند. اینها دسته از سکونت‌گاه‌ها طیف گسترده‌ای دارند:- آنهایی که سایه روشن شب ترسناک‌شان می‌کند و هنگام روز یک ساختمان تقریبا عادی هستند.- آنهایی که مدت‌ها متروک مانده‌اند و…

سازه‌های و کارهای مهندسی کارا، زیبا و شگفت‌آور از سراسر دنیا

ساختن سازه مهندسی مسلما فقط به معنی ساختن چیزی کارا نیست. بلکه باید زیبایی سازه و تباین آن با محیط اطراف و ابعاد انسانی و فرهنگی آن در نظر گرفته شود. در ضمن امکان توسعه آن در آینده مد نظر قرار گیرد و همچنین چه بهتر که دوست‌دار محیط زیست…

محصولات باورنکردنی که اپل در آینده عرضه خواهد کرد (شوخی با اپل – گالری عکس)

رونمایی از اپل ویژن پرو با قیمت و پیچیدگی‌های خاص خودش باعث شد که دست طنزپردازان در شوخی با اپل بازتر شود.به راستی اگر اپل سال‌های بعد بخواهد در زمینه‌های متفاوت فعالیت کند آنها را چطور رونمایی خواهد کرد. چه توصیف‌هایی برای آنها ردیف…

خاطره‌بازی‌ با هم‌خوابگاهی‌ها و هم‌خانه‌های کثیف زمان دانشجویی!

الان را نمی‌دانم، اما داشتیم هم‌خوابگاه‌هایی و هم‌اتاقی‌هایی که نظم و بهداشت برایشان اولویت نبود. شاید یک جور لج و لجبازی برای نامرتب بودن و نشان دادن بی‌حالی و غم فلسفی هم در کار بود.ظرف‌های نشسته که دست کم مواد غذایی داخلشان تخلیه…

خرابی چون‌ که از حد بگذرد آباد می‌گردد! – گالری عکس‌های قبل و بعد این مکان‌های زشت یا مخروبه

تماشای مراحل ساخت هنرهای دستی یا دکوراسیون داخلی و خارجی منزل برای بسیاری جالب و لذت‌بخش است. حتی اگر فعلا یارای تجمل باز اقتصادی خرید و بهسازی و نوسازی منزل نداشته باشند یا عملا در کار هنری نباشند.دست‌کم ایده‌ای در ذهنشان می‌ماند که از…
منبع Pcmag
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.