آیا سرانجام مجلس تکلیف بیت‌کوین در ایران را مشخص می‌کند و به این رفتار هوشمندانه و محتاطانه پایان می‌دهد؟

3

بیت‌کوین در ایران هست و خرید فروش می‌شود. قیمت هر بیت‌کوین ۷۹ تا ۸۱ میلیون تومان است.

چند صرافی محدود و انبوهی سایت در ایران اقدام به خرید و فروش بیت‌کوین می‌کنند. حتا یک سایت مرکزی ایجاد شده است که نرخ روزانه و ساعتی بیت‌کوین را اعلام و سایت‌های مجاز و موجود بیت‌کوین در ایران را به کاربران معرفی می‌کند.

سایت جهانی بیت‌کوین نیز نام کشور ایران را جزو کشورهای دارنده بیت‌کوین و اصطلاحا «Local Bitcoin» اعلام کرده است. بیت‌کوین در بیش از ۲۶۰ کشور جهان خرید و فروش می‌شود.

اما آیا بیت‌کوین در ایران قانونی است؟ معامله و تجارت با آن جرم محسوب نمی‌شود؟ هیچ‌کس نمی‌داند!

سکوت قانون

در واقع، در ایران هیچ قانونی برای تجارت یا معامله بیت‌کوین وجود ندارد و قانون «ساکت» است. شاید بتوان گفت بیت‌کوین هم مانند «وی‌پی‌ان» است. قانونی هنوز درباره بیت‌کوین در هیچ نهاد یا مرجع رسمی و دولتی به تصویب نرسیده است. نمی‌توانیم بگوییم بیت‌کوین در ایران قانونی است و از آن سو معلوم هم نیست که غیرقانونی باشد. فعلا که بیت‌کوین در ایران هست و معامله می‌شود.

در حال حاضر، بانک مرکزی نه بیت‌کوین را تایید می‌کند و نه رد. آن را به رسمیت نمی‌شناسد ولی جلوی آن را هم نمی‌گیرد.

حکیمی معاون فناوری بانک مرکزی می‌گوید: «تا زمانی که بانک مرکزی به عنوان سیاست‌گذار در رابطه با آن هنوز سیاست خود را جمع‌بندی و اعلام نکرده است، فقط می‌تواند نسبت به آن هشدار دهد.»

حدود یک ماه پیش؛ سعید مهدیون، معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی از تهیه سناریوهای مواجه با ارزهای دیجیتالی و بیت‌کوین در ایران خبر داد. وی گفت قرار است «شورای عالی فضای مجازی» موضوع بیت‌کوین را به طور جدی بررسی کند. وی تاکید کرد: «روح کلی این سناریوها مواجهه و برخورد قانونمند با این پدیده برای استفاده از مزایای آن در کشور است.»

ورود مجلس به بیت‌کوین

حالا، دیروز رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز خبر بررسی وضعیت بیت‌کوین در ایران با حضور مسئولان بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان بورس را اعلام کرد.

به گفته محمدرضا پورابراهیمی، قرار است هفته آینده نشستی میان نهادهای بالا پیرامون بیت‌کوین برگزار شود. پورابراهیمی در گفت‌وگوی خود با خبرنگاران از معضلات و موانع بیت‌کوین در ایران صحبت کرده است: «قراردادهایی که از طریق بیت‌کوین منعقد می‌شود، به هیچ وجه مطابق با اصول اسلامی و اقتصادی نیست که باید نظارت‌های لازم از سوی دستگاه‌های مربوطه، به‌ خصوص بانک مرکزی روی این قراردادها صورت گیرد.»

آیا مجلس رای به غیرقانونی بودن بیت‌کوین می‌دهد؟ هنوز معلوم نیست. مواضع مسئولان بانک مرکزی ایران و نمایندگان مجلس به این ارز دیجتالی تا حدودی منفی است که تا حدودی هوشمندانه ارزیابی می‌شود.

بیت‌کوین برای همه کشورها یک چالش است. روسیه به دنبال ممنوعیت کامل آن و ساختن ارز دیجیتالی خودش است. چین این پول دیجیتالی را ممنوع و با دارندگان و معامله‌کنندگان آن، به‌خصوص سرورهای استخراج بیت‌کوین به شدت مقابله می‌کند. بخش قابل توجهی از پول‌شویی در چین توسط بیت‌کوین انجام می‌شود.

بانک مرکزی اروپا نیز با بیت‌کوین مخالف است. این بانک در حال سیاست‌گذاری و اعمال قوانین سخت‌گیرانه و محدودکننده برای بیت‌کوین است. این وضعیت در حالی است که خبرهایی از نصب دستگاه‌های پرداخت با بیت‌کوین در فروشگاه‌هایی مانند آمازون شنیده می‌شود.

امریکا و ژاپن جزو کشورهایی هستند که با روی باز به استقبال بیت‌کوین رفتند. امریکا ۲۵ درصد و ژاپن ۵۰ درصد بازار بیت‌کوین جهان را در اختیار دارند. امریکا بیت‌کوین را یک «کالا» می‌داند و ژاپن آن را یک «ارز رسمی» می‌شناسد.

خوب یا بد؟

ایران هنوز موضع واضحی و رسمی درباره بیت‌کوین نداشته است و رفتاری محتاطانه دارد. از آن‌جایی که بیت‌کوین یک ارز و پول قابل کنترل برای کشورها نیست و در نتیجه مورد تحریم واقع نمی‌شود؛ به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بازار می‌تواند یک فرصت برای ایران باشد.

ایران تنها کشوری نیست که در حال بررسی دقیق و موشکافانه وضعیت بیت‌کوین در بازار و جهان است. بسیاری از کشورهای جهان چنین وضعیتی دارند و هنوز به جمع‌بندی نرسیدند که این پول دیجیتالی را ممنوع کرده یا خودشان نیز به این بازار بپیوندند.

به رسمیت نشناختن بیت‌کوین منجر به بازار سیاه می‌شود و می‌تواند مانند کشور چین به ابزاری برای پول‌شویی یا خروج ارز از کشور منتهی شود. از آن سو؛ بیت‌کوین در بسیاری از بازارها همانند شرط‌بندی است و هیچ نهاد مرکزی روی آن کنترل و مدیریت ندارد. پشت پرده آن مشخص نیست و فقط افراد ریسک‌پذیر به سراغ‌اش می‌روند.

بیت‌کوین این روزها به داغ‌ترین پول دیجیتالی دنیا رسیده است و افزایش ارزش بی‌سابقه‌ای را در مقابل دلار و یورو تجربه می‌کند. اکنون، هر بیت‌کوین به حدود ۱۹ هزار دلار نزدیک شده است.

با جمع‌بندی اظهارنظرهای مدیران و مسئولان کشور درباره بیت‌کوین؛ می‌توان گفت نهایتا تا نیمه اول سال آینده درباره این پول دیجیتالی تصمیم‌گیری خواهد شد و به صورت قانون و سیاست‌گذاری درمی‌آید!


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

۲۰ برنده عکاسی از طبیعت در سال ۲۰۲۲ در مسابقه عکاسی IPA

جوایز بین المللی عکاسی (IPA) در سال 2022 بار دیگر از مجموعه‌ای خیره کننده از عکس های طبیعت پرده‌برداری کرد که قلب و ذهن بینندگان در سراسر جهان را تسخیر کرده است. این تصاویر برنده استثنایی ما را به قلمروهای مسحورکننده طبیعت منتقل می‌کنند،…

تنهاترین درخت جهان در کجاست؟

در جزیره دورأفتاده کمپبل، واقع در بیش از ۶۰۰ کیلومتری جنوب  نیوزلند، صنوبر منفرد سیتکا روییده که به عنوان تنهاترین درخت روی زمین شناخته شده است.نزدیکترین درخت نزدیک به آن آن بیش از ۲۲۰ کیلومتر دورتر، در جزایر اوکلند است، در حالی که…

اگر سیمپسون‌ها در دنیا وستروس بودند! گالری عکس

وستروس یک سرزمین یا قاره تخیلی و یکی از مکان‌های اصلی مجموعه رمان‌های فانتزی «آواز یخ و آتش» نوشته جورج آر آر مارتین است. انکاتی در مورد وستروسجغرافیا: وستروس در غرب قاره اسوس قرار دارد و با دریای باریکی که به نام دریای باریک شناخته…

روسای جمهوری آمریکا به صورت تصاویر خیالی شبیه گیم‌های رل پلیینگ ژاپنی!

توجه: تصاویر را میدجرنی ساخته و سازنده ظاهرا فارغ از سمت و سوی سیاسی و فقط یک نوع بیان هنری دست به این کار زده است.جو بایدن:دونالد ترامپ:باراک اوباما:جورج دبلیو بوش:بیل کلینتون:جورج بوش پدر:…

داستان پسر دو سر بنگال، آن هم به صورتی تقریبا دیده نشده!

در ماه مه 1783، در روستای کوچکی به نام Mundul Gaut، در بنگال هند، یک کودک عجیب به دنیا آمد. او دو سر داشت.مامایی که به زایمان کمک می کرد از ظاهر کودک چنان وحشت زده شد که سعی کرد با انداختن او به داخل آتش این هیولا را بکشد. خوشبختانه…

سلبریتی‌ها اگر کاری عادی داشتند – پاسخ‌های تصویری میدجرنی

چه می‌شد اگر یک هنرپیشه نامدار در سنی طلایی امکان جذب شدن در رشته بازیگری را پیدا نمی‌کرد یا بحرانی خانوادگی او را وادار به سال‌ها کار عادی می‌کرد. چه می‌شد اگر نخستین کسانی که تست بازیگری از او می‌گرفتند، به کلی مایوس و دلسردش می‌کردند.…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
3 نظرات
  1. رامین می گوید

    واقعا مجلس باید تکلیفش با این ملکه بیت ها مشخص کنه .. ??
    هر چند که هر تصمیمی بگیره بیت کوین مسیر خودش میره و تحت تاثیر مجلس و قانون های آبکیش قرار نمی گیره .

  2. مسعود می گوید

    سکه. بیتی
    نه ملکه بیتی
    coin not quine

  3. sohrab می گوید

    من خودم استفاده میکنم.نمیشه جلوی تغییر رو گرفت فقط باید باهاش کنار اومد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5