نمونه‌هایی تحسین‌برانگیز از ابتکارات خلاقانه‌ای که سرویس‌های بهداشتی را تبدیل به مکان‌های مناسب‌تری می‌کنند! آیا نباید نگرش خود را به مکان‌هایی که همه انسان‌های هر روز بارها گذارشان به آنها می‌افتد، تغییر بدهیم؟!

0

چرا توالت‌ها و سرویس‌های بهداشتی برای ما ایرانی‌ها خاطرات بدی را زنده می‌کنند؟! خاطرات ما می‌گویند که از زمان دبستان تا بزرگسالی، از سرویس‌های شرکت‌ها تا ترمینال‌ها و امکان بین‌راهی، سرویس‌های بهداشتی حس انزجار پنهانی در ما نزده می‌کردند. مکان‌های کثیف و بدبو که تا مورد اورژانس برایمان پیش نمی‌آمد، وارد آنها نمی‌شدیم.

اما مگر همه ما انسان نیستیم و مگر دفع، یک فرایند فیزیولوژیک نیست؟ چرا باید مکان زیست و خوابمان پاکیزه باشیم، اما سرویس‌های بهداشتی ما، مکان‌های حال به هم زن.

چرا نباید طراحی‌های جدید و فناوری‌های جدید، این اماکن را تبدیل به جای آرامشی کنند؟!

از سوی دیگر من مطمئن نیستم که چه تعداد از آدم‌ها از کودکی تا بزرگسالی و به چه میزان دچار عوارض اجتناب از تخلیه به موقع یا انتقال عفونت شده‌اند.

شاید از آن زمانی که فیلم‌های روی وی اچ اس در ایران مرسوم شدند و ما به تصادف صحنه‌هایی از سرویس‌های بهداشتی فرنگی‌ها به چشممان خورد، تازه متوجه شدیم که این اماکن خاص عمومی هم می‌توانند زیبا و استادانه طراحی شوند.

در این پست با هم عکس‌هایی را مرور می‌کنیم که نشان می‌دهند، تا چه میزان ایده‌های خلاقانه می‌توانند وارد طراحی سرویس‌های بهداشتی هم بشوند!


در سرویس بهداشتی این مطب کاغذی به این ترتیب نصب شده تا کسانی که به صورت پنهانی مورد سوء استفاده و خشونت قرار گرفته‌اند یا اصلا قربانی قاچاق انسان هستند، بتوانند راهی برای تماس و نجات پیدا کنند:

صاحب این بار متوجه شده که خیلی‌ها که «دیت» و قرار و مدار عاشقانه می‌گذارند، متوجه می‌شوند که شخص مناسب را پیدا نکرده‌اند و از دستشویی برای گریز از قرار و لحظه‌ای تسکین استفاده می‌کنند، پس این تابلو را نصب کرده تا به آنها آرامش بدهد.

معمولا در جلوی در سرویس‌های بهداشتی، نماد مرد یا زن به صورت ایستاده نصب شده است، اما در اینجا نماد انسان‌های کم‌توان و وابسته به ویلچیر هم نصب شده تا آنها حس نکنند که دیده نمی‌شوند و به هیچ گرفته می‌شوند:

اگر قرار باشد به سرویس بهداشتی بروید و بچه‌تان همراهتان باشد، چه باید بکنید. این ایده بدی نیست، جایی برای اینکه چند دقیقه بچه را ایمن نگه دارد و شاید بشود این را بهتر هم طراحی کرد:

توالت موزه لندن، یک سرویس بهداشتی دارد که روشویی‌هایش به تدریج ارتفاع کمتری پیدا می‌کنند، تا کودکان کوچک‌تر هم بتوانند از آنها استفاده کنند:

دستگاه خودکاری که نوار بهداشتی و پوشک تحویل می‌دهد. چرا باید شرم کرد و چرا نباید چنین وسایلی در سرویس‌های بهداشتی نصب شود؟

گاهی ما از اینکه محفظه مایع دستشویی یک مکان عمومی پر است، خوشحال می‌شویم، اما سرویس بهداشتی این باغ وحش پا را فراتر گذاشته و محفظه‌ای برای تحویل دادن کرم ضد آفتاب دارد!

این سرویس بهداشتی به پدال جریان‌آب را برقرار می‌کند:

در سرویس بهداشتی این شهر، فقط از نور فلورسان‌آبی استفاده می‌شود تا معتادان تزریقی نتوانند از دستشویی‌ها به عنوان مکان برای تزریق استفاده کنند. چون با این نور، پیدا کردن رگ، تقریبا غیرممکن می‌شود:

قفل این سرویس بهداشتی، وقتی در وضعیت بسته قرار می‌گیرد، سطحی برای گذاشتن اکسسوری‌ها فراهم می‌کند. این طوری هیچ کس موقع ترک توالت، چیزی یادش نمی‌رود:

سرویس بهداشتی خالی در این توالت با نوری خاص روی لامپ‌های سقفی نشان داده می‌شود:

شاید خنده‌دار باشد، اما واقعا نیست. توالت رفتن و دفع فرایندی فیزیولوژیک و ناگزیز است، اما خیلی‌ها از صداهایی که ممکن در این زمان برخیزد، شرم دارند. سرویس‌های بهداشتی ژاپنی؛ دکمه‌ای دارند که با پخش صدای آب یا «وایت نویز» می‌تواند صدای  تخلیه را ماسکه کند. این شاید حتی در سرویس‌های خانگی هم لازم باشد، به خصوص وقتی که مهمانانی به خانه می‌آیند!

در سرویس بهداشتی این فرودگاه، شاسی‌هایی روی کف نصب شده تا اگر احیانا کسی حالش بد شد و سقوط کرد، بتواند دکمه هشدار را به صدا دربیاورد و کسی به کمکش برود:

توالت برای حیوانات در فرودگاه بوربانک:

نگهداری از نوزاد برای مردها واقعا دشوار است، در این سرویس بهداشتی مردانه، دستگاه توزیع خودکار پوشک نوزاد نصب شده تا به آنها کمک کند:

اما این سالن سینما، کار خلاقانه و عجیبی کرده. اگر کسی وسط یک فیلم نیاز به توالت پیدا کرد، دیگر نیازی نیست که تا آخر فیلم خودش را نگه دارد یا صحنه‌هایی از فیلم را از دست بدهد، چون در مانیتور نصب شده روی کف، همان فیلم در حین پخش، نمایش داده می‌شود!

در روی آینه فرودگاه تالین، تصاویر شماتیک آموزش گره زدن کراوات کشیده شده:

سینک‌های دستشویی این بار، در بیرون محوطه توالت‌ها نصب شده، تا اگر دست نشویید، همه متوجه شوند!

سرویس بهداشتی این دبیرستان دستگاه توزیع نوار و تامپون بهداشتی دارد:

فلش تانک این سرویس بهداشتی ژاپنی با آب حاصل از شستن دست پر می‌شود:

و آب این سرویس بهداشتی با جمع‌آوری آب باران تامین می‌شود:

در سرویس بهداشتی اغذیه‌فروشی مک‌دونالد این استیکر نصب شده تا افرادی که به آینه نگاه می‌کنند، به خاطر تصور زشت‌رویی به سبب ناهمخوانی با معیارهای اجتماعی زیبایی، عذاب نکشند!

این رستوران سوشی، دو نوع صابون برای دست شستن دارد، یکی برای قبل خوردن سوشی و دیگری برای بعدش!

این هم آرزوی خیلی از ماهاست، اینکه در توالت‌ها با پدال پایی باز شود!

در این یکی اصلا با تکان دست باز می‌شود!

این هم یکی از مشکلات مزمن ما  به خصوص در هتل‌ها و راه حلش: فریم آینه این سرویس بهداشتی، یک هیتر دارد تا بخار گرفتنش حین استفاده از حمام پیشگیری کند.

این آسانسور، برای خودش یک توالت برای مواقع اضطراری دارد!


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

آیا می‌توانید در این عکس شیر کوهی را در حال تعقیب الک (گوزن شمالی) ببینید؟

یک دوربین خودکار راه‌اندازی شده توسط سرویس حیات وحش ایالات متحده، عکس‌هایی از یک شیر کوهی را در حال تعقیب یک گوزن شمالی ثبت کرد. از این عکس‌ها مشخص است که این شکارچی بسیار دشوار است.پس اگر گوزن بزرگ شکار شده باشد و متوجه خطر نشده باشد،…

مورد عجیب بیمار M: مردی که گلوله‌ای به سرش خورد و بعد همه چیز را وارونه می‌دید!

بر اساس گزارش موردی که به تازگی منتشر شده است، یکی از منحصر به فردترین و عجیب‌ترین موارد آسیب مغزی در تاریخ شرح داده شده: این مورد با نام مستعار بیمار M، نامیده می‌شود که در سال ۱۹۳۸ در جریان جنگ داخلی اسپانیا به سرش گلوله خورد و بعد آن…

سلاح‌های مخفی و شگفت‌انگیز آلمان نازی در طی جنگ جهانی دوم

در طول جنگ جهانی دوم، آلمان نازی سرمایه گذاری زیادی در تحقیق و توسعه تسلیحات مخفی انجام داد تا بتواند بر دشمنان خود برتری یابد. برخی از برجسته ترین سلاح های مخفی که توسط آلمانی ها ساخته شده اند عبارتند از:موشک V-2: V-2 اولین موشک…

شوخی با مجسمه‌ها – وقتی حال مردم خوش است!

شوخی و طنز هم حال و هوای خاص خودش را می‌طلبد. مردم اگر از نظر پیشبینی شرایط اقتصادی آینده و وضعیت رفاه اکنون، آرامش و اطمینان خاطر لازم را داشته باشند و اگر بتوانند خود مقوله فرهنگ و اخلاق و دانش خود را ارتقا بدهند، شرایظ ظاهری و باطنی دیگر…

روجلدهای قدیمی مجله‌های کیهان بچه‌ها

کیهان بچه‌ها مجله‌ای بود که در دوران کودکی می‌خریدیم. برای من کیهان بچه‌ها بوی نان می‌دهد! چون پدرم همیشه بعد از رفتن نانوایی؛ نان‌ها را لای مجله می‌گذاشت و وقتی به خانه می‌آمد من دوان دوان می‌رفتم و مجله را از او می‌گرفتم.منابع…

10 عکس بسیار زیبا از درخت – انتخاب شده از عکاسان خلاق

درخت‌ها زندگی‌بخش زمین و مایه زیبایی آن هستند. انسان‌ها هزاران سال است که آنها بهره می‌برند و تا توانسته‌اند پهنه زمین برخوردار از زیبایی‌شان را کمتر و کمتر کرده‌اند. درختان متنوع با شکل و آرایش متفاوت ریشه، تنه، شاخه‌ها و برگ‌ها، چشم‌نواز…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.