پرده بکارت سوراخ‌ نشده چیست، چه علائمی دارد و چطور باید درمان شود؟

0

هایمن سوراخ نشده (imperforate Hymen)

اپیدمیولوژی:

در یک نفر از ۱۰۰۰ نفر ممکن است پرده بکارت (هایمن) سوراخ نشده باشد که به صورت باقی ماندن قسمتی از مامبران اوروژنیتال تظاهر می‌یابد.

علایم بالینی:

هایمن بدون سوراخ معمولا تا زمان بلوغ تشخیص داده نمی‌شود. در زمان بلوغ، دختران دچار آمنوره اولیه به همراه درد‌های سیکلیک لگنی می‌گردند. حتی ممکن است به شکل کمردرد یا بروز مشکل در دفع ادرار و مدفوع بروز نماید. زیرا تجمع خون و‌ترشحات در واژن موجب ایجاد توده با اثر فشاری و بروز اختلال در دفع ادرار و مدفوع می‌شود. در نوزادان تجمع‌ترشحات واژن موجب اتساع واژن و برجسته شدن مامبران هایمن می‌گردد؛ حتی ممکن است توده‌ای ایجاد شود که در دفع ادرار نوزاد اختلال ایجاد کند و یا با تومور‌های شکمی اشتباه شود.

تجمع‌ترشحات واژن در پشت پرده هایمن در نوزادان می‌تواند منجر به بروز Mucocolpus شود؛ در این حالت پرده هایمن ظاهری درخشان پیدا می‌کند و برجسته می‌شود.

تشخیص:

تشخیص در دخترانی مطرح می‌شود که با آمنوره اولیه و درد‌های سیکلیک لگنی مراجعه می‌کنند. در مشاهده، پرده هایمن به رنگ قرمز متمایل به بنفش و متورم و برجسته به خارج دیده می‌شود که به علت تجمع خون قاعدگی در واژن در پشت پرده هایمن می‌باشد (Hematocolpus). خون ممکن است سرتاسرحوزه رحم را پر کند (Hematometra) و حتی از سوراخ‌های فالوپ به داخل پریتوئن بریزد.

ممکن است به دلیل ریزش خون قاعدگی از لوله‌های فالوپ به داخل حفره پریتوئن، این دختران مستعد ابتلا به آندومتریوز و آدنوزیس واژن گردند.

درمان

۱- در نوزادان علامت دار، رزکشن هایمن توصیه می‌شود. می‌توان برای کاهش ناراحتی نوزاد ابتدا از بی‌حسی موضعی استفاده کرد و سپس بخش مرکزی مامبران مسدود‌کننده، برش داده شود. به علت خطر ایجاد عفونت‌های راجعه و صعودی، آسپیراسیون توصیه نمی‌شود.

۲- دختران بدون علامت را می‌توان تا زمان بلوغ پیگیری کرد. بهترین زمان برای جراحی هایمن سوراخ نشده، بلافاصله بعد از بلوغ و شروع قاعدگی می‌باشد.

۳- جراحی معمولا تحت بیهوشی عمومی و در وضعیت لیتوتومی انجام می‌شود. سوند فولی تعبیه می‌گردد تا محل پورترا (پیشابراه) مشخص شود. یک انسیزیون کوچک به شکل هلال در قسمت مرکزی برجستگی مامبران هایمن داده می‌شود. خون قدیمی تجمع یافته تخلیه می‌گردد و سوراخ ایجاد شده قدری بزرگتر می‌گردد چرا که سوراخ کوچک ممکن است مجددا بسته شود.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

کشف خانه‌ای متروکه در فرانسه که پر از عروسک‌های به ظاهر شیطانی است!

برایان سانسیرو می‌نویسد که خانه‌ای متروک در فرانسه کشف کرده که به‌طور کامل توسط درختان انگور پوشانده شده  بود و گویی از دنیا پنهان بود. خود خانه عادی است، اما برخی آن را می‌توانند بدترین کابوس خود بدانند. اتاق‌ها مملو از چیزهای غیرعادی…

جالب و گاهی خنده‌دار: آدم‌هایی که خیلی شبیه تابلو یک آگهی کنارشان هستند!

گاهی شباهت آدم‌ها به هم عجیب به نظر می‌رسند. حالا در نظر بگیرید که کاملا تصادفی اشخاصی در کنار تابلویی یا آگهی دیواری ایستاده باشند و چهره آنها به یکی از شخصیت‌های تابلو یا آگهی شباعت زیادی داشته باشد یا اصلا فرد افزونه‌ای برای مفهوم تبلیغ…

صخره‌های عجیب فنلاندی موسوم به کوماکیوی – هزاران سال تعادل و مبارزه با جاذبه

کوماکیوی Kummakivi یک کلمه فنلاندی است که در انگلیسی به معنی "سنگ عجیب" است. این کلمه اغلب برای توصیف نوعی تشکیل سنگ که شکلی عجیب یا غیرعادی دارد استفاده می‌شود. این نوع سنگ‌ها در سرتاسر فنلاند یافت می‌شوند و به دلیل ظاهر منحصر به فردشان…

سلبریتی‌ها اگر کاری عادی داشتند – پاسخ‌های تصویری میدجرنی

چه می‌شد اگر یک هنرپیشه نامدار در سنی طلایی امکان جذب شدن در رشته بازیگری را پیدا نمی‌کرد یا بحرانی خانوادگی او را وادار به سال‌ها کار عادی می‌کرد. چه می‌شد اگر نخستین کسانی که تست بازیگری از او می‌گرفتند، به کلی مایوس و دلسردش می‌کردند.…

عکس‌های قبل و بعد بی‌نظیر تاریخی: بناها و مناظر در گذر زمان

عکس‌های قبل و بعد همیشه علاقه‌مند زیادی دارند. مدتهاست که در اینترنت عکس‌های قبل و بعد افرادی که رژیم لاغری اختیار می‌کنند یا بدنسازی می‌کنند یا جراحی زیبایی می‌کنند، منتشر می‌شود و محبوبیت زیادی هم دارند.اما در سطحی ژرف‌تر، بیایید…

ژاک شارل: کسی که اولین بالون هیدروژنی تاریخ را به پرواز درآورد

در 4 ژوئن 1783، برادران مون‌گلفیه اولین بار یک بالون هوای گرم را در جنوب فرانسه به نمایش گذاشتند. این بالون که از گونی محکمی پوشیده شده با کاغذ ساخته شده بود و تا نزدیک به 2 کیلومتر بالا رفت و به مدت 10 دقیقه در هوا باقی ماند.خبر موفقیت…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.