تشنج‌های کانونی یا پارشیل چیستند؟ علائم بالینی، تشخیص و درمان

0

طبقه‌بندی: تشنج‌های کانونی یا پارشیل براساس وضعیت هوشیاری بیمار به دو گروه زیر تقسیم می‌گردند:

1- تشنج پارشیل ساده: هوشیاری به طور کامل حفظ گردیده است.

۲- تشنج پارشیل کمپلکس: با اختلال هوشیاری همراه است.

تشنج پارشیل یا کانونی ساده

این تشنج‌ها موجب اختلال حرکتی، حسی، روانی یا اتونوم بدون اختلال هوشیاری می‌گردند.

EEG: نوار مغز، امواج غیرطبیعی در ناحیه محدودی از کورتکس را نشان می‌دهد.

تظاهرات بالینی

۱- در بعضی از بیماران تشنج‌های کانونی در منطقه بسیار محدودی مثل انگشتان دست آغاز شده و سپس به مناطق دیگر اندام گسترش می‌یابد به این وضعیت Jacksonian Marsh گفته می‌شود.

۲- سایر تظاهر تشنج‌های پارشیل ساده به قرار زیر هستند:

الف) تغییر در حس سوماتیک: پارستزی

ب) اختلالات بینایی: مشاهده نور یا توهم بینایی

ج) اختلالات تعادلی: احساس سقوط یا سرگیجه

د) اختلالات سیستم اتونوم: تپش قلب، سیخ شدن مو‌ها

۳- در حملاتی که منشاء آن‌ها لوب فرونتال یا تمپورال است ممکن است اختلال حافظه حین حمله با آفازی بعد از حمله وجود داشته باشد.

تشنج پارشیل یا کانونی کمپلکس

منشاء: تشنج‌های پارشیل یا کانونی کمپلکس از بخش تحتانی و داخلی لوب تمپورال و یا مناطق مجاوران در لوب فرونتال منشاء می‌یابند.

تظاهرات بالینی: تغییر محتوای هوشیاری مهمترین علامت این نوع تشنج می‌باشد. بیمار از اتفاقاتی که حین حمله رخ داده است هیچ خاطره‌ای ندارد ولی علائم ساده‌ای که در شروع تشنج ایجاد شده را ممکن است به یاد داشته باشد؛ به عنوان مثال ممکن است در شروع حمله، توهم بویایی داشته باشد و آنرا به خاطر بیاورد؛ به این علامت در شروع حمله تشنجی که فرد آن را به یاد می‌آورد؛ اورا گفته می‌شود.

اورا: به بخشی از حملات تشنجی که قبل از اختلال هوشیاری، رخ می‌دهند و بیمار بعد از بهبودی آنرا به یاد می‌آورد، او را گفته می‌شود. او را در حقیقت پیش درآمد حمله صرعی است که چندثانیه تا چند دقیقه طول می‌کشد.

اتوماتیسم: حرکات هماهنگ غیرارادی هستند که حین حمله صرع یا بلافاصله پس از آن ایجاد می‌شود و بیمار آن‌ها را به خاطر نمی‌آورد. این حرکات عبارتند از:

1- خاراندن ۲- ضربه زدن آرام به دست‌ها

۳- جویدن، قورت دادن، ملچ ملچ کردن لب‌ها و زیرلب حرف زدن

اتوماتیسم معمولا در حملات صرع لوب تمپورال رخ می‌دهد.

EEG: EEG در بین حملات تشنج پارشیل کمپلکس، طبیعی است یا ممکن است امواج غیرطبیعی سوزنی شکل یا امواج نوک تیز را نشان دهد.

چون حملات تشنج پارشیل کمپلکس از س طح داخلی لوب تمپورال یا قسمت تحتانی لوب فرونتال منشاء می‌گیرند و این مناطق دور از نقاط ثبت EEG هستند، لذا در حین حملات هم ممکن است EEG طبیعی باشد.

حملات تشنج پارشیل با انتشار ثانویه:

حملات پارشیل (کانونی) ممکن است به هر دو نیمکره مغز انتشار یافته و موجب حملات ژنرالیزه شوند. این حملات، تونیک – کلونیک هستند. انتشار ثانویه معمولا بعد از یک حمله پارشیل ساده به ویژه با منشاء لوب فرونتال رخ می‌دهد.

درمان:

کاربامازپین یا فنی توئین دارو‌های انتخابی برای تشنج‌های پارشیل و تشنج‌های پارشیلی هستند که به صورت ثانویه ژنرالیزه می‌گردند. این دو دارو به یک اندازه مؤثر می‌باشند ولی از نظر فارماکوکینتیک و اثرات توکسیک با هم فرق دارند.

1- فنی توئین: فنی توئین نیمه عمر طولانی‌تری دارد و این مزیت را دارد که یکبار در روز مصرف می‌شود. استفاده درازمدت از فنی توئین موجب عوارض ناخواسته زیبایی مثل رویش موی اضافی، خشن شدن چهره و هیپرتروفی لثه | می‌شود. به همین دلیل در بیماران جوانی که قرار است چند سال دارو مصرف نمایند از تجویز آن اجتناب می‌شود. نیمه عمرفنی توئین ۱۲ تا ۳۶ ساعت، دوز شروع آن ۲۰۰mg و دوزنگهدارنده آن ۳۰۰-۴۰۰mg در روز است که ۱ تا ۲ باردر روز مصرف می‌شود. سطح درمانی آن ۲۰-۱۰ میکروگرم در میلی لیتر می‌باشد.

٢- کاربامازپین: کاربامازپین باید ۲ تا ۳ بار در روز تجویز شود. یک مزیت کاربامازپین این است که رابطه بین دوز دارو و سطوح سرمی و توکسیک آن یک رابطه خطی است؛ در حالی که فنی توئین کینتیک اشباعی دارد به طوری که افزایش اندکی دردوز فنی توئین می‌تواند موجب عوارض شدید و مسمومیت شود.

لکوپنی، آنمی آپلاستیک یاهپاتوتوکسیسیته از عوارض جانبی کاربامازپین می‌باشند، لذا در بیماران مستعد به این عوارض باید از تجویزان اجتناب نمود.

٣- سایر دارو‌ها: لاموتریژین، گاباپنتین، توپیرامات، تیاگابین و فنوباربیتال هم برای تشنج‌های پارشیلی به کار برده می‌شوند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

هوش مصنوعی کودکی بازیگران سریال فرندز Friends را بازسازی کرد!

هوش مصنوعی این روزها کارهای عجیب و غریبی می‌کند و حالا به یاری آن چهره کودکی بازیگران سریال فرندز Friends بازسازی شده است. این فناوری عجیب و غریب، نسخه‌های کودکی شش بازیگر معروف را ایجاد کرده.صفحه فیس بوک the_ai_dreams این کار را کرده،…

خارج از کادرهای عکس‌های مشهور چه گذشته؟ حالا کاربران می‌خواهد با هوش مصنوعی Generative Fill فتوشاپ…

هوش مصنوعی به سرعت در حال توسعه است و هر روز می بینیم که چقدر توسعه پیدا می‌کند. یکی از پیشرفت‌های تازهاخیراً ابزار جدید AI Generative Fill فتوشاپ بوده است.با کمک آن می‌توان بسیار ساده چیز ناخواسته‌ای را حذف کرد یا اشیایی را اضافه کرد…

عکس‌های قبل و بعد بی‌نظیر تاریخی: بناها و مناظر در گذر زمان

عکس‌های قبل و بعد همیشه علاقه‌مند زیادی دارند. مدتهاست که در اینترنت عکس‌های قبل و بعد افرادی که رژیم لاغری اختیار می‌کنند یا بدنسازی می‌کنند یا جراحی زیبایی می‌کنند، منتشر می‌شود و محبوبیت زیادی هم دارند.اما در سطحی ژرف‌تر، بیایید…

۲۰ برنده عکاسی از طبیعت در سال ۲۰۲۲ در مسابقه عکاسی IPA

جوایز بین المللی عکاسی (IPA) در سال 2022 بار دیگر از مجموعه‌ای خیره کننده از عکس های طبیعت پرده‌برداری کرد که قلب و ذهن بینندگان در سراسر جهان را تسخیر کرده است. این تصاویر برنده استثنایی ما را به قلمروهای مسحورکننده طبیعت منتقل می‌کنند،…

عکس های رنگی مردم «عادی» در دوران استالین که توسط یک دیپلمات آمریکایی که به دلیل جاسوسی اخراج شد،…

زندگی مردم عادی چیزی است که آنچنان که باید و شاید ثبت نمی‌شود. مورخی را تصور کنید که پنج دهه بعد بخواهد در مورد تاریخ الان ایران تحقیق کند. او احتمالا انبوهی از روزنامه‌های و مجلات و کتاب‌ها و مصاحبه‌های شفاهی و آمارها یا اطلاعات سایت‌ها را…

ابر تورم آلمان در سال 1923 چه بر سر مردم آورد؟

به زمانی می‌رویم که یک آلمانی طبقه متوسط، ​​میلیاردها مارک در جیب خود حمل می‌کرد اما هنوز نمی‌توانست چیزی بخرد. یک قرص نان 200 میلیارد مارک قیمت داشت.با حقوق بازنشستگی یک هفته‌ای حتی یک فنجان قهوه را نمی‌شد خرید. سقوط آزاد ادامه داشت و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5