آزمایش میکروب یا عفونت معده یا هلیکوباکتر پیلوری یا H. Pylori – تفسیر و چرایی درخواست

0

نام آزمایش:

Helicobacter Pylori Test

نام‌های دیگر آزمایش با نام‌های اختصاری:

H. Pylori

چرا و چه موقع درخواست می‌شود؟

جهت بررسی وجود آلودگی با Helicobacter Pylori که باعث ایجاد زخم‌های گوارشی می‌شود پزشک این آزمایش را درخواست می‌نماید.

نمونه مورد نیاز: نمونه خون وریدی، مدفوع، نمونه بافت معده یا انجام آزمایش از طریق بازدم.

 آمادگی قبل از انجام آزمایش: براساس روش‌هایی که پزشک درخواست می‌نماید یا آزمایشگاه انجام می‌دهد ممکن است آمادگی‌های خاصی مانند پرهیز از مصرف بعضی از مواد غذایی یا دارو‌ها نیاز باشد و همچنین احتمال دارد آمادگی خاصی احتیاج نباشد. قبل از انجام آزمایش با پزشک خود و یا با تکنسین آزمایشگاه مشورت نمایید.

H. Pylori دلیل اصلی زخم‌های شایع گوارشی می‌باشد. این باکتری در کشور‌های در حال توسعه شیوع بیشتری دارد. آلودگی به این باکتری باعث کاهش توان معده در تولید موکوس می‌شود و معده را در برابر اسید ضعیف می‌نماید. هلیکو همچنین می‌تواند باعث ایجاد سرطان معده شود.

محیط اسیدی معده توان از بین بردن بسیاری از مواد و بافت‌ها را دارد ولی این باکتری به وسیله آنزیم خاصی که دارد (اوره آز، Urease) می‌تواند در محیط اسیدی معده زندگی کند. درمان این باکتری به وسیله ترکیبی از آنتی بیوتیک‌ها و دارو‌های دیگر صورت می‌گیرد.

بعضی از نشانه‌های این بیماری عبارتند از: درد ناحیه شکمی که همیشگی نیست، از دست دادن وزن، عدم هضم کامل غذا، نفخ، تهوع و آروغ زدن. در صورتی که نشانه‌هایی از جمله درد شدید و ناگهانی معده و مدفوع حاوی خون یا سیاه رنگ مشاهده شد و یا هنگام استفراغ دفع خون نیز رخ داد باید به سرعت به پزشک مراجعه کرد.

بعضی از روش‌های تشخیص هلیکوباکتر: H. Pylori Antibody: بعد از ورود هر عامل زنده خارجی به بدن، ذراتی به نام آنتی بادی تولید می‌شود این آزمایش با سنجش آنتی بادی‌هایی که بر علیه این باکتری در بدن ساخته می‌شوند، نتیجه می‌گیرد که باکتری در بدن وجود دارد یا خیر.

از فواید این آزمایش این است که نیاز به آمادگی خاصی ندارد و بعد از مصرف دارو‌ها نشان می‌دهد که در دراز مدت دارو‌ها مؤثر بوده‌اند یا خیر و از معایب آن عدم تشخیص سریع باکتری بعد از ورود به بدن می‌باشد (در حالت طبیعی حداقل ۱۰ روز طول می‌کشد تا بعد از ورود باکتری میزان آنتی بادی‌های تولید شده توسط بدن به حد قابل اندازه‌گیری توسط آزمایش برسند)

H. Pylori Stool Antigen: زمانی که باکتری در معده و یا دستگاه گوارش وجود داشته باشد از طریق مدفوع دفع می‌شود از این رو در آزمایش بررسی H. Pylori، باکتری مربوطه‌ی در مدفوع افت می‌شود.

Tissue Biopsy: این روش نیازمند انجام آندوسکوپی می‌باشد. در این روش لوله بسیار باریکی که نوک آن دارای دوربینی کوچک است از طریق دهان و مری وارد معده شده بعد از تصویر‌برداری از نقاط مختلف و در صورت وجود نقاط آسیب دیده معده، قسمتی از لایه آستری معده را برداشت می‌نماید. این قسمت از بافت معده جهت بررسی به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده می‌شود که با روش‌های مختلف وجود و یا عدم وجود باکتری در بافت معده مشخص می‌شود.

Urea Breath Test: در این روش ابتدا به فرد، مایعی حاوی کرین رادیواکتیو داده می‌شود (در بعضی از آزمایشگاه‌ها کپسولی حاوی کربن رادیواکتیو همراه آب مصرف می‌شود. در صورتی که باکتری وجود داشته باشد این کربن رادیواکتیو را تبدیل به دی اکسید کربن رادیو اکتیو می‌نماید. سپس به بیمار کارتی داده می‌شود که می‌باید درون آن بازدم نماید.

موادی در این کارت وجود دارد که دی اکسید کربن رادیواکتیو را جذب می‌نماید و براساس آن میزان تولید گاز. CO و میزان تراکم باکتری را نیز می‌توان گزارش کرد. در بعضی روش‌ها ابتدا کارتی را به عنوان شاهد به بیمار می‌دهند که در آن می‌دهد سپس کربن رادیواکتیو را مصرف می‌کند و دوباره در کارت دیگری می‌دهد. پس از مقایسه نتایج، نتیجه آزمایش گزارش می‌شود. این آزمایش محدودیت‌های زیادی از جمله محدودیت‌های غذایی و دارویی دارد ولی آزمایشی قابل اتکا است و نتایجی دقیق دارد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

نه! ژاپن واقعا شبیه هیچ کشور دیگری نیست – عکس‌هایی که این را ثابت می‌کنند

هر کشوری ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی و حکمرانی و اقلیمی متفاوتی از کشور دیگری دارد. اما تفاوت برخی از کشورها با دیگران، چشم‌گیرتر است. ژاپن را یک اقیانوس از دنیاهای دیگر جدا نکرده، اما اگر شما هم این عکس‌ها را با من مرور می‌کنید، می‌بینید که…

طراحی‌ها و معماری‌های نبوغ‌آمیز و عالی که باید تحسین‌شان کرد

همان طور که در برخی پست‌های قبلی از طراحی‌ها و معماری بد گفتیم (در اینجا و اینجا برای مثال) سوی مخالف آنها هم وحود دارد. یعنی طراح یا معماری صنعتی به کاربرد و جنبه زیباشناختی اماکن و اشیا دقیقا فکر کرده و چیزی دلخواه و هماهنگ با محیط پدید…

شوخی‌های تصویری دانشگاهی – دوران عزیز پرمخاطره و گاه پرمشقت با بازدهی‌های نامعلوم

دوره دانشگاه و سختی تطابق‌های دانشجوهایی از طبقات مختلف اجتماعی و نواحی مختلف کشور و آمیزه جالب کنار هم قرار گرفتن آنها هر فعالیت عادی دیگر اجتماعی می‌شود مانند نگاه کردن به فوتبال و هر امتحان یا حتی کلاسی خاطره‌انگیز می‌شود.در اینجا…

شوخی با مجسمه‌ها – وقتی حال مردم خوش است!

شوخی و طنز هم حال و هوای خاص خودش را می‌طلبد. مردم اگر از نظر پیشبینی شرایط اقتصادی آینده و وضعیت رفاه اکنون، آرامش و اطمینان خاطر لازم را داشته باشند و اگر بتوانند خود مقوله فرهنگ و اخلاق و دانش خود را ارتقا بدهند، شرایظ ظاهری و باطنی دیگر…

داستان پسر دو سر بنگال، آن هم به صورتی تقریبا دیده نشده!

در ماه مه 1783، در روستای کوچکی به نام Mundul Gaut، در بنگال هند، یک کودک عجیب به دنیا آمد. او دو سر داشت.مامایی که به زایمان کمک می کرد از ظاهر کودک چنان وحشت زده شد که سعی کرد با انداختن او به داخل آتش این هیولا را بکشد. خوشبختانه…

محصولات باورنکردنی که اپل در آینده عرضه خواهد کرد (شوخی با اپل – گالری عکس)

رونمایی از اپل ویژن پرو با قیمت و پیچیدگی‌های خاص خودش باعث شد که دست طنزپردازان در شوخی با اپل بازتر شود.به راستی اگر اپل سال‌های بعد بخواهد در زمینه‌های متفاوت فعالیت کند آنها را چطور رونمایی خواهد کرد. چه توصیف‌هایی برای آنها ردیف…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5