راه رفتنی را باید رفت! سلامت الکترونیک، ضرورت قرن جدید

0

اجباری شدن نسخه الکترونیک و عدم صدور دفترچه‌های بیمه کاغذی، این روزها موضوعِ داغ رسانه‌های تخصصیِ سلامت است. بسیاری از فعالانِ بخش بهداشت و درمان، معتقدند که در روند کنونی الکترونیکی شدن سلامت، مشکلاتی وجود دارد که نیازمند بازنگری و انجام اصلاحات است. در همین راستا، دکتر «سعید طاهری» در گفت‌وگویی زنده با «رادیو سلامت»، از کند بودن سامانه‌های دولتی ثبت نسخ الکترونیک انتقاد کرد و از مسئولین خواست تا زیرساخت‌ها را برای فعالیت آزادانه‌ترِ بخش خصوصی فراهم کنند.

دکتر طاهری، داروساز و PhD اقتصاد و مدیریت دارو، در این برنامه با اشاره به گلایه‌های پزشکان از هدر رفتن وقت هنگام ثبت نسخه الکترونیک، توضیح داد: سامانه‌های بیمه روی موبایل و تبلت کاربری مناسبی ندارند و پزشک را مجبور به استفاده از رایانه و لپ‌تاپ می‌کنند. به علاوه، تجربه کاربری در این سامانه‌ها راحت و سریع نیست و زمان باارزش پزشکان را هدر می‌دهد. وی افزود: وقت پزشک باید صرف معاینه دقیق تر بیمار و گرفتن شرح حال کامل از بیمار شود، اما سرعت پایین سامانه‌های ثبت نسخه دولتی زمان زیادی می‌گیرد و پزشک و بیمار را خسته می‌کند.

به گفته طاهری، بخش خصوصی بسیاری از مشکلات و نقاط ضعف سامانه‌های دولتی را برطرف کرده‌اند و سریع‌تر، راحت‌تر و هوشمند‌تر از سامانه‌های ثبت نسخه دولتی عمل می‌کنند. مدیرعاملِ سامانه پزشکی «دکترنکست»، با اشاره به وجود فناوریِ تبدیل صدا به متن  و «OCR» برای تسریع و راحت‌تر شدن نوشتن نسخه و تشکیل پرونده الکترونیک، اضافه کرد: برخی از سامانه‌های خصوصی ثبت نسخه الکترونیک، هم به فناوری‌های پیش‌رفته و هوشمند مجهز هستند و هم امکان تشکیل پرونده الکترونیک و مدیریت الکترونیکی نوبت‌ها را برای پزشکان فراهم کرده‌اند.

این دکتر داروساز تاکید کرد: بعضی از این سامانه‌ها، به مراکز عکس‌برداری و آزمایشگاه‌ها متصل هستند و پزشک می‌تواند عکس و آزمایش بیمار را به راحتی به پرونده الکترونیک بیمار ضمیمه کند. به علاوه، ثبت نسخه و تشکیل پرونده با چنین سامانه‌هایی، در کاستن از تداخل دارویی و تداخل دارو با وضعیت بیمار (شیردهی، بارداری و…) موثر است. بنابراین، بهتر است که پزشکان به جای هدر دادن وقت با سامانه‌های محدود و ناکارآمد دولتی، از سامانه‌های خصوصی برای نوشتن نسخه و تشکیل پرونده استفاده کنند.

موسسِ دکترنکست، از آمریکا، استرالیا و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس به عنوان پیشگامانِ الکترونیکی کردن سلامت نام برد و افزود: الکترونیکی شدن سلامت، مسیری است که همه شهروندان عصر فناوری تجربه خواهند کرد. نسخه الکترونیک، سرآغاز این مسیر است و در ادامه‌ی راه به پرونده الکترونیک خواهیم رسید. هر قدر که این تغییر اجتناب‌ناپذیر را به تعویق بیندازیم، انجام آن برایمان سخت‌تر خواهد شد.

طاهری افزود: پرونده‌های الکترونیک به پزشکان کمک می‌کنند تا اطلاعات بیماران (مثلا واکنش بیماران به یک درمان یا داروی خاص) را تحلیل کنند و نسبت به میزان رضایت بیماران اِشراف بیش‌تری داشته باشند. بنابراین، این پرونده‌ها در پیش‌برد دانش پزشکی و بهبود ارتباط بیمار و پزشک موثر خواهند بود.

مدیرعامل دکترنکست، با تکیه بر ماهیتِ شفاف فضای آنلاین، از مسئولین خواست که فضا را برای رقابت بخش خصوصی فراهم کنند، تا پزشکان و بیماران ایرانی بتوانند بهترین و پیش‌رفته‌ترین پلتفرم را انتخاب کنند. وی در انتها خاطرنشان کرد که فهرست سامانه‌های خصوصیِ دارای مجوزهای لازم برای ثبت نسخه الکترونیک، در صفحه بیمه سلامت به نشانی https://eservices.ihio.gov.ir/erx  قابل مشاهده است.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5