استاتوس اپی لپتیکوس چیست و چطور درمان می‌شود؟

0

به حمله صرع طولانی یا مواردی که بیمار به طور مکرر دچار حمله تشنج می‌شود و در فواصل حملات، هوشیاری کامل خود را باز نمی‌یابد، استاتوس اپی لپتیکوس اطلاق می‌گردد.

انواع

۱- استاتوس تشنج‌های ژنرالیزه: از همه خطرناک‌تر است. تشنج‌های ژنرالیزه اگر به صورت پایدار و استاتوس درآیند، علاوه بر عوارض مغزی موجب عوارض سیستمیک مانند اسیدوز، هیپوتانسیون، آریتمی، میوگلوبینوری و آسیب کلیوی و ریوی می‌گردند.

۲- استاتوس اسانس: از همه کم خطرتر می‌باشد. ۳- استاتوس سایکوموتور: موجب فراموشی و اختلالات شناختی می‌گردد.

اتیولوژی

1- قطع یا مصرف نامنظم دارو‌های ضدتشنج، شایعترین علت استاتوس اپی لپتیکوس است.

۲- علل عفونی، سیستمیک و مغزی

٣- اختلالات الکترولیتی: هیپوکلسمی، هیپوناترمی، هیپرناترمی و هیپوگلیسمی یا هیپرگلیسمی

۴- ترومای مغزی

۵- اختلالات ساختمانی مغز مثل هماتوم مغزی، تومور مغزی و خونریزی ساب آراکنوئید

برخورد اولیه با استاتوس اپیلیتیکوس

1- بیمار باید بر روی سطح صاف و نرم قرار داده شود. بیمار باید به پهلو خوابانده شود تا احتمال آسپیراسیون محتویات معده و‌ترشحات مجاری تنفسی کم شود.

۲- باید از باز بودن راه هوایی مطمئن گردید.

٣- باید به دقت علائم حیاتی بیمار را چک نمود.

الف) در ابتدای استاتوس اپیلپتیکوس، فشارخون بالا می‌رود ولی در ادامه فشارخون کاهش می‌یابد. اگر فشارخون کاهش یابد، سریعا باید درمان انجام شود.

ب) درجه حرارت در ابتدا بالا می‌رود ولی در صورت ادامه یافتن استاتوس اپی لپتیکوس، دمای بدن کاهش می‌یابد.

ج) ممکن است آریتمی قلبی رخ دهد.

سریعا باید برای بیمار رگ گرفته شود و درمان آغاز شود.

۴- در مواردی که پاسخ آزمایش قند خون سریع آماده نمی‌شود و یا به انسفالوپاتی ورنیکه مشکوک هستیم، باید تجویز تیامین و دکستروز وریدی آغاز شود.

۵- ابتدا باید دارو‌های ضدتشنج سریع الاثر مثل لورازپام یا دیازپام تجویز نمود. اگردیازپام تجویز شود باید بلافاصله فنی توئین وریدی تزریق گردد. فنی توئین نباید در محلول قندی انفوزیون شود، چرا که رسوب می‌نماید.

۶- باید نمونه خون وریدی جهت سنجش گلوکز، کلسیم، الکترولیت‌های سرم، تست‌های عملکردی کبد و کلیه و شمارش گلبول‌های خون به آزمایشگاه فرستاده شود.

۷- اگر کماکان تشنج ادامه یابد، بیمار باید به بخش ICU منتقل شود و دارو‌های فنوباربیتال یا می‌دازولام تجویز گردد. این دارو‌ها می‌توانند سبب وقفه تنفسی شوند، لذا لازم است برای حمایت تنفسی آماده بود.

۸- اگر باز هم تشنج کنترل نگردید از پروپوفول یا پنتوباربیتال استفاده می‌شود.

9- اگر باز هم تشنج کنترل نشد، دارو‌های بلوک‌کننده عصبی – عضلانی به کار برده می‌شود.

۱۰- ABG باید انجام شود.  ۱۱- ECG جهت بررسی آریتمی‌ها و ایسکمی قلبی باید اخذ گردد. ۱۲- به منظور بررسی برونده ادراری، سوند فولی کارگذاری می‌شود.

۱۳- بعد از Stable شدن علائم حیاتی و کنترل تشنج تمام بیماران باید تحت CT-Scan قرار گیرند؛ مگر اینکه علت استاتوس اپیلپتیکوس کاملا مشخص باشد؛ به عنوان مثال ضایعه مغزی وجود نداشته باشد و بیمار داروی ضد صرع خود را به صورت ناگهانی قطع کرده باشد.

آسیب برگشت ناپذیر مغزی در صورت کنترل نشدن استاتوس اپی لپتیکوس در همان ساعت اول آغاز می‌گردد؛ لذا بعد از ۲ ساعت از شروع استاتوس اپیلپتیکوس اگر تشنج با دارو‌های اولیه کنترل نگردید، بیهوشی عمومی باید انجام شود.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

بهترین سریال های هندی | 49 سریال هندی تماشایی به همراه توضیحات

محتوای شرقی به صورت عام و فیلم‌ها و سریال‌های هندی به صورت خاص طرفداران خاص خودشان را دارند. به خصوص با توجه به کم‌مایه شدن سینما و تلویزیون آمریکا روز به روز افراد بیشتری رو به سریال‌های کره‌ای یا سینمای مستقل‌تر کشورهایی مثل اسپانیا و…

کشف خانه‌ای متروکه در فرانسه که پر از عروسک‌های به ظاهر شیطانی است!

برایان سانسیرو می‌نویسد که خانه‌ای متروک در فرانسه کشف کرده که به‌طور کامل توسط درختان انگور پوشانده شده  بود و گویی از دنیا پنهان بود. خود خانه عادی است، اما برخی آن را می‌توانند بدترین کابوس خود بدانند. اتاق‌ها مملو از چیزهای غیرعادی…

10 عکس بسیار زیبا از درخت – انتخاب شده از عکاسان خلاق

درخت‌ها زندگی‌بخش زمین و مایه زیبایی آن هستند. انسان‌ها هزاران سال است که آنها بهره می‌برند و تا توانسته‌اند پهنه زمین برخوردار از زیبایی‌شان را کمتر و کمتر کرده‌اند. درختان متنوع با شکل و آرایش متفاوت ریشه، تنه، شاخه‌ها و برگ‌ها، چشم‌نواز…

تبدیل شخصیت‌های انیمیشن‌های و کارتون‌ها به نمونه‌های انسانی شبیه به آنها

در انیمیشن‌ها ما حیوانات را دارای شخصیت انسانی می‌کنیم، رخت و لباس به تنشان می‌کنیم، آنها را صاحب جامعه و شهر می‌کنیم و رفتارهای انسانی را به آنها منتسب می‌کنیم.اما تصور کنید که در کاری معکوس، این شخصیت‌های کارتونی را می‌توانستیم به…

آینه‌ها در فیلم‌ها: فیلمسازها چگونه دوربین‌ها را موقع فیلمبرداری از آینه‌ها ناپدید می‌کنند؟!

هنگام تماشای فیلم، برخی از بینندگان دوست دارند به دنبال خطا‌هایی باشند، مانند یافتن شواهدی از دوربین‌ها و پرسنل ضبط فیلم یا بوم صدابرداری مشخص در یک صحنه و امثال آن. یکی از موقعیت‌های دشوار برای فیلمسازهای، زمانی است که یک صحنه شامل آینه‌ها…

چگونه ترانه Careless Whisper جورج مایکل موفق‌ترین موسیقی دوره حرفه‌ای او شد

برای پنجمین سال متوالی، ترانه‌ای که جورج مایکل در سال 1984 خوانده بود به عنوان آهنگ مورد علاقه بریتانیا انتخاب شد. این رتبه بندی بر اساس نظرسنجی Smooth Radio به دست آمد که بر اساس آن این ترانه 32000 رای به دست آورد. ترانه این سوپراستار فقید…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.