چین یک پردازنده کاملا بومی با سرعتی مشابه پردازنده‌های رایزن نسل اول ای‌ام‌دی معرفی کرد

شرکت Loongson روز جمعه پردازنده 3A5000 را با معماری کاملا نوین و کارایی قابل تحسین معرفی کرد

0

چیزی که چین سال‌ها است منتظرش بود: پردازنده مرکزی (CPU) جدید Loongson 3A5000 چهار هسته‌ای با سرعت کلاک حدود ۲.۳ تا ۲.۵ گیگاهرتز!

این پردازنده از ریزمعماری GS464V نسخه ۶۴ بیتی Loongson سود برده و از ویژگی‌هایی مانند چهار ALUs و دو واحد وکتور ۲۵۶ بیتی در هر هسته برخوردار است که باعث توجه بازار می‌شود؛ چون می‌توان این پردازنده را برای سرورها، لپ‌تاپ‌ها، دستگاه‌های صنعتی و کاربردهای خاص استفاده کرد.

شرکت چینی «Loongson»، پردازنده جدید خود را روز جمعه معرفی کرد و می‌گوید Loongson 3A5000 به دو کنترلر حافظه DDR4-3200 و یک ماژول رمزنگاری اختصاصی مجهز شده است.

همچنین، دارای چهار کنترلر HyperTransport 3.0 SMP است که اجازه می‌دهند چندین پردازنده 3A5000 همزمان در داخل یک سیستم مانند اینتل Xeons یا ای‌ام‌دی Epycs نصب شوند.

به گفته شرکت Loongson، آن چیزی که پردازنده 3A5000 را خاص می‌کند؛ مشخصات بالا نیست بلکه استفاده از معماری ISA (سرنام instruction set architecture) به نام LoongArch، مشابه سیستم‌های ARM و x86 است.

معماری LoongArch نزدیک به ۲ هزار دستورالعمل و برنامه اختصاصی برای تبدیلات باینری، وکتور و وکتور پیشرفته محاسباتی و مجازی‌سازی دارد. Loongson این معماری را با MIPS64 سازگار می‌خواند و می‌تواند کدهای نوشته شده برای پردازنده MIPS64 قبلی این شرکت را اجرا کند. معماری LoongArch از لحاظ نظری کاملا با معماری پردازنده‌های پیشین Loongson متفاوت است.

کارایی در حد نمونه‌های خارجی مطرح بازار

به گفته Loongson، معماری LoongArch حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد کارآمدتر از معماری ISA پیشین آن‌ها است و پردازنده 3A5000 نزدیک به ۵۰ درصد سریع‌تر از مدل قبلی، پردازنده 3A4000 است؛ در حالی‌که ۳۰ درصد مصرف انرژی کمتری دارد.

مقایسه پردازنده چینی تازه معرفی شده 3A5000 با نمونه پردازنده‌های خارجی برندهای معروف ایالات متحده مانند اینتل و ای‌ام‌دی، به دلیل تفاوت‌های اساسی در معماری آن‌ها، دشوار است. شرکت لونگسون گفته است پردازنده 3A5000 در تست SPEC CPU2006 امتیازی بیش از ۸۰ دریافت کرده است که نشان می‌دهد سرعت و کارایی مشابه پردازنده‌های نسل اول رایزن AMD دارد و پردازنده‌های سری Core نسل ۶ اینتل دارد.

اگر این کارایی شما را قانع نمی‌کند؛ می‌توانید منتظر عرضه مدل ۱۶ هسته‌ای 3A5000 در اواخر سال جاری میلادی باشید.

نکته بسیار مهمی که باید توجه کرد؛ رشد سریع و به خودکفایی رسیدن صنعت نیمه هادی چین، به ویژه تولید پردازنده‌های مرکزی پر قدرت قابل رقابت با نمونه‌های ایالات متحده است.

چین سال‌ها است به دنبال تولید پردازنده مرکزی بومی و کاملا مستقل از شرکت‌های خارجی برای ابررایانه‌ها، سرورها و دستگاه‌های دسکتاپ مصرف‌کننده نهایی است و اگر پردازنده 3A5000 واقعا کارایی گفته شده را داشته باشد؛ می‌تواند باعث دست بالاتر چین در بازار ماشین‌های محاسباتی شود.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های تصادفی که از شانس خوب عکاس مانند یک تابلو یا یک عکس خیلی حرفه‌ای شده‌اند

عکاس‌های حرفه‌ای گاهی ماه‌ها وقت صرف می‌کنند تا در زمان و مکان مشخصی حاضر باشند و تجهیزاتشان متناسب با نور و سرعت گذر سوژه و فاصله‌شان مناسب باشد تا یک عکس خوب بگیرند.اما گاهی شانس یا فرصت‌طلبی یا آمادگی ذهنی یک عکاس برای کادربندی مناسب…

نحوه تماشای فیلم ها و سریال های تلویزیونی مارول به ترتیب درست – یک فهرست جالب

خب، اول اصلا باید پاسخ بدهیم که چرا ممکن است کسی از فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی مارول لذت ببرد و عاشق‌شان باشد.من خودم اصلا دوست‌دار این فیلم‌ها نیستم. ولی خب مگر من عاشق ژانرهایی از سای فای نیستم و از اینکه بقیه این دنیاها را درک…

خانه‌هایی با طراحی عجیب که باید در مورد فلسفه وجودی‌شان فکر کرد!

سلیقه است دیگر. وقتی که کسی پول کافی داشته باشد و تنها حرف و سلیقه خودش برایش مهم باشد و اعتمایی به مد روز و حرف مردم نکند، ممکن است خانه‌اش را عجیب و غریب طراحی کند.البته گاهی این کاربری‌های متفاوت هستند که باعث ایجاد این خانه‌های عجیب…

موجودات شگفت انگیزی که اکنون منقرض شده‌اند: بقایای باورنکردنی آنها از گذشته‌های طولانی

مادر طبیعت هرگز دست از شگفت زده کردن ما بر نمی‌دارد و در طول میلیون‌ها سال موجودات باورنکردنی، از ظریف گرفته تا خشن زایش کرده است.وقتی تاریخ جانداران را مرور می‌کنیم، حشرات به اندازه یک انسان، خزندگان با ابعاد بزرگ، و جوندگان با شاخ …

تنهاترین درخت جهان در کجاست؟

در جزیره دورأفتاده کمپبل، واقع در بیش از ۶۰۰ کیلومتری جنوب  نیوزلند، صنوبر منفرد سیتکا روییده که به عنوان تنهاترین درخت روی زمین شناخته شده است.نزدیکترین درخت نزدیک به آن آن بیش از ۲۲۰ کیلومتر دورتر، در جزایر اوکلند است، در حالی که…

ربات‌هایی که در دنیای سینما و تخیل دوستشان داشتیم یا در مواردی از آنها می‌ترسیدیم!

انسان‌ها همیشه از تحولات تازه می‌ترسند و از زمانی که تخیل آدم ماشینی ایجاد شد، ترس از این توده‌های آهنی هم ایجاد شد. شخصیت ربات‌ها در ابتدا در داستان‌ها خیلی سطحی و بیشتر هراس‌‌انگیز بود، اما بعدا ربات‌ها دارای شخصیت شدند تا جایی که حتی…
منبع techspot
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5