پردازنده اینتل نسل ۱۲ در برابر رایزن سری ۶۰۰۰: کدام‌یک بهتر است؟

آیا پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل می‌توانند از رشد ای‌ام‌دی رایزن ۶۰۰۰ جلوگیری کنند؟

0

در نمایشگاه CES 2022 تعداد زیادی لپ‌تاپ جدید معرفی شد که برخی از آن‌ها جزو بهترین محصولات نمایشگاه بودند و موفق به دریافت جایزه شدند. بخش بزرگی از هیجان معرفی این لپ‌تاپ‌ها به تراشه‌های نسل ۱۲ اینتل و ای‌ام‌دی رایزن ۶۰۰۰ برمی‌گشت که روی آن‌ها سوار بود.

شرکت AMD با عرضه سری رایزن ۴۰۰۰ موفق شد در بازار لپ‌تاپ‌ها خودنمایی کرد و مایه دردسر اینتل شود؛ چون این تراشه‌ها روی لپ‌تاپ‌ها کارایی خوب و عمر باتری بیشتری ارائه می‌کردند و باعث توجه کاربران شدند. ای‌ام‌دی می‌گوید امسال نزدیک به ۲۰۰ مدل لپ‌تاپ با پلتفرم این شرکت وارد بازار خواهد شد.

با این حال، اینتل همچنان در بازار لپ‌تاپ پیشرو است و تراشه‌های Alder Lake این شرکت در آستانه ثبت یک نقطه عطف در برابر رقیب تازه‌وارد هستند؛ چون از یک به‌روزرسانی معماری بزرگ سود می‌برند.

در سال ۲۰۲۲، تقریبا در هر دسته از لپ‌تاپ‌ها می‌توانید پردازنده‌های اینتل نسل ۱۲ و ای‌ام‌دی رایزن ۶۰۰۰ را مشاهده کنید. به همین دلیل، می‌خواهیم در این مقاله نگاهی دقیق‌تر به این دو سری پردازنده داشته باشیم و بررسی کنیم واقعا کدام‌یک بهتر و از هر نظر ارزشمندتر است؟

اینتل نسل ۱۲ در برابر ای‌ام‌دی رایزن ۶۰۰۰: کارایی

این تراشه‌ها بالاترین کارایی را ارائه می‌دهند ولی باز همیشه این سوال در ذهن کاربران نقش می‌بندد که کارایی کدام‌یک بهتر است. در حالی‌که باید منتظر ورود لپ‌تاپ‌های مجهز به این پردازنده‌ها به بازار باشیم تا تست‌های واقعی نشان بدهند کدام‌یک کارایی بالاتری دارد ولی فعلا می‌توانیم به ادعاهای اینتل و ای‌ام‌دی درباره آن‌ها بسنده کنیم.

پردازنده مرکزی Core i9-12900HK چالش بزرگی برای AMD در سال جاری خواهد بود. چون این پردازنده ۱۴ هسته‌ای (۶ هسته با کارایی بالا و ۸ هسته با کارایی موثر) است در حالی‌که پردازنده مرکزی پرچم‌دار ای‌ام‌دی، Ryzen 9 6980HX فقط ۸ هسته‌ای است. از نقطه نظر مشخصات فنی روی کاغذ، بدون شک یک پیروزی بزرگ برای اینتل است ولی باید در عمل هم دید تفاوت کارایی آن‌ها چقدر است.

AMD می‌گوید پردازنده Ryzen 6000 در بازی‌های 1080p کارایی دو برابر و در رندرینگ 3D بهبودی ۱۲۵ درصدی نسبت به Ryzen 7 5800U ارائه می‌دهد. اینتل نیز گفته تراشه‌های جدید ۴۹ درصد سریع‌تر از Ryzen 5000 در گیمینگ هستند. به‌زودی می‌توانیم این ادعاها را از نزدیک بررسی کنیم.

در حالی‌که کارایی پردازنده‌های پرچم‌دار در این میدان نبرد هیجان‌انگیز است؛ ممکن است پردازنده‌های سطح متوسط داستان جذاب‌تری داشته باشند. پردازنده‌های برند جدید سری P اینتل مصرف انرژی ۲۸ واتی در مقایسه با ۹ وات یا ۱۵ وات در سری U دارند که می‌توانند به لپ‌تاپ‌های سبک و نازه، قدرت بیشتری بدهند. بزرگ‌ترین پردازنده AMD برای رقابت با آن‌ها، پردازنده‌های گرافیکی RDNA 2 هستند که بعدا درباره‌شان صحبت می‌کنیم.

اینتل نسل ۱۲ در برابر ای‌ام‌دی رایزن ۶۰۰۰: عمر باتری

باز هم آزمایش‌های واقعی می‌تواند برنده نهایی را مشخص کند ولی AMD به دلیل بهبود فرآیند تولید ۶ نانومتری خود در برابر ۱۰ نانومتری اینتل، احتمالا باز هم عملکرد بهتری داشته باشد. این یک مانع بزرگ برای اینتل است که با وجود معماری جدید و بهبود یافته خود، باز هم نمی‌تواند در بحث عمر باتری بر AMD غلبه کند.

AMD مدعی است یک لپ‌تاپ رایزن ۶۰۰۰ تا ۲۴ ساعت پخش ویدئو می‌دهد. این شرکت سال گذشته نیز ادعا کرده بود که لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده رایزن ۵۰۰۰ نزدیک به ۲۱ ساعت پخش ویدئو می‌دهند. این مقایسه نشان می‌دهد سری رایزن ۶۰۰۰ در عمر باتری حدود ۱۴ درصد رشد کردند.

در عوض، اینتل درباره عمر باتری پردازنده‌های خود سکوت کرده است که حداقل می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که هیچ دستاورد بزرگی نداشته است. یک استثنا می‌تواند لپ‌تاپ‌های نازک و سبکی باشد که در گذشته پلتفرم سری H را انتخاب کردند و اکنون در سال ۲۰۲۲ با پردازنده‌ای سری P وارد بازار می‌شوند و از نظر عملکرد عمر باتری بهتر شدند.

اینتل نسل ۱۲ در برابر ای‌ام‌دی رایزن ۶۰۰۰: گرافیک مجتمع

گیمرها به این‌زودی‌ها حاضر نیستند لپ‌تاپ‌هایی با کارت گرافیک یکپارچه خریداری کنند ولی اینتل و ای ام دی در این زمینه پیشرفت‌های قابل توجهی داشتند و حداقل می‌توانیم بگوییم بازی‌های ویدئویی معمولی را لپ‌تاپ‌های بدون کارت گرافیک مجزا، با کارایی خوبی اجرا می‌کنند.

گرافیک یکپارچه Xe اینتل در سال گذشته، یک جهش بزرگ رو به جلو بود؛ اگر هنوز برای بیشتر عناوین بازی AAA کافی نیست. ای ام دی هم ممکن است بازی‌های 1080p را با پردازنده‌های رایزن ۶۰۰۰ خوب اجرا کند و در این زمینه شاخص باشد. این شرکت مدعی است هسته‌های گرافیکی نسل جدید RDNA 2 می‌توانند ۳۰۳ درصد کارایی بهتری نسبت به Xe اینتل ارائه کنند.

این ممکن است برای به چالش کشیدن پردازنده‌های گرافیکی رده پایین اینتل مانند انویدیا MX کافی باشد. اگر فقط برخی اوقات سراغ بازی‌های ویدئویی می‌روید؛ شاید این نکته برایتان اهمیت زیادی داشته باشد.

در حالی‌که هسته‌های گرافیکی بیشتر روی بازی تمرکز دارند ولی در بحث رندرهای سه بعدی نیز مفید بوده و تاثیرگذاری بالایی دارند. به ادعای ای ام دی، نسل جدید هسته‌های گرافیکی این شرکت نسبت به قبل در رندر 3D نزدیک به ۲.۳ برابر پیشرفت کرده و از سوی دیگر، اینتل نشان می‌دهد کاربران باید انتظار افزایش ۴۳ درصدی را داشته باشند.

اینتل نسل ۱۲ در برابر ای‌ام‌دی رایزن ۶۰۰۰: حافظه و ذخیره‌سازی

در حالی که بقیه بخش‌های گفته شده با این تراشه‌ها کاملا متجمع و یکپارچه شده است ولی اینتل و AMD پشتیبانی کمی از حافظه و ذخیره‌سازی ارائه می‌دهند.

پردازنده‌های رایزن ۶۰۰۰ به حافظه رم DDR5-4800 و LPDDR5-6400 محدود شده است و اینتل نسل ۱۲ به شما اجازه استفاده از DDR5-4800 و LPDDR5-5200 و DDR4-3200 و LPDDR4x-4267 را می‌دهد. احتمالا، این پشتیبانی برای لپ‌تاپ بعدی شما نخواهد بود ولی به طور کلی، شرکت‌های سازنده از گزینه‌های بیشتر استقبال می‌کنند؛ به‌ویژه با توجه به کمبود مکرر قطعات در دنیا!

به نظر می‌رسد فضای ذخیره‌سازی نیز اندکی به نفع اینتل کاهش یافته است. هر دو شرکت از یک اتصال x8 PCIe 4.0 و یک جفت اتصال x4 NVMe SSD پشتیبانی می‌کنند. AMD از یک اتصال x4 NVMe ثانویه برای پوشش یک اتصال SATA نیز استفاده می‌کند؛ در حالی‌که اینتل یک اتصال SATA متمایز دارد.

اینتل نسل ۱۲ در برابر ای‌ام‌دی رایزن ۶۰۰۰: درگاه‌ها

نکته مهم، عدم پشتیبانی ای ام دی از اتصالات تاندربولت ۴ است. رایزن ۶۰۰۰ از USB 4 پشتیبانی می‌کند که یک تجربه بسیار مشابهی با پهنای‌باند ۴۰ گیگابیت در ثانیه ارائه می‌دهد. اگر خواستید یک لپ‌تاپ با پردازنده AMD Ryzen 6000 استفاده کنید؛ برای انتخاب یک هاب USB Type-C کمی محتاط باشید تا مطمئن شوید که از USB 4 پشتیبانی می‌کند.

از سوی دیگر، اینتل هم یک کاستی بزرگ دارد و آن پشتیبانی بومی از HDMI 2.1 است که در رایزن ۶۰۰۰ داریم. ممکن است اینتل این مورد را غیرضروری بداند؛ چون لپ‌تاپ‌های گیمینگ و لپ‌تاپ‌های متمرکز بر سازندگان، همچنان این مورد را با پردازنده‌های گرافیکی سری Nvidia GeForce RTX 30 ارائه می‌کنند و از HDMI 2.1 پشتیبانی می‌کنند.

چشم‌انداز

باید لپ‌تاپ‌های مجهز به این دو سری پردازنده وارد بازار شوند و از نزدیک مورد بررسی و محک‌زنی قرار بگیرند تا مشخص شود هر کدام در بخش‌های مختلف چه امتیازی می‌گیرند اما هر کدام برای خود برتری‌های قانع‌کننده‌ای دارند.

ای ام دی روی عمر باتری مانور می‌دهد و اینتل هنوز سری U با مصرف توان ۹ وات و ۱۵ وات را پیشنهاد می‌دهد. ضمن اینکه اینتل، پردازنده‌های سری P نسل جدید را با مصرف توان ۲۸ وات برای لپ‌تاپ‌های سبک و نازک ارائه داده است که در برابر پردازنده‌های ۶ نانومتری AMD قرار می‌گیرند.

کارایی بالا در گیمینگ با جدیدترین پردازنده‌های گرافیکی انویدیا برای اینتل یک مزیت بزرگ است؛ اگرچه هنوز به طور قطعی نمی‌توان نظر داد. گیمرهای معمولی که نمی‌خواهند یک هزینه زیاد برای خرید یک لپ‌تاپ گیمینگ واقعی با پردازنده گرافیکی مجزا و اختصاصی بدهند؛ امسال ای ام دی گزینه‌های بهتری دارد.

ای ام دی در مسیر تولید پردازنده‌های لپ‌تاپ قرار گرفته است و امسال هم مدل‌های بیشتری با تراشه‌های این شرکت روانه بازار می‌شود.  این موضوع می‌تواند سازندگان را تحت تاثیر قرار دهد تا مدل‌های جدیدتر و پیشرفته‌تری بسازند. با این حال، همان‌طور که نسل ۱۲ اینتل در دسکتاپ توانست همه را غافل‌گیر کند؛ شاید امسال هم اینتل با نسل ۱۲ لپ‌تاپ، دوباره این کار را انجام دهد.

در حالی‌که نمی‌توانیم یک برنده قاطع و پیروز نهایی در این مقایسه داشته باشیم؛ چیزی که هیجان‌انگیز است؛ ورود لپ‌تاپ‌های نسل ۱۲ اینتل و رایزن ۶۰۰۰ ای ام دی و رقابت آن‌ها با لپ‌تاپ‌های اپل است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

برای جبران خطرات سلامتی ناشی از نشستن در طول روز وجود باید تحرک متناوب انجام بدهید. اما هر چند دقیقه…

برای کاهش اثرات مضر نشستن بر سلامتی، هر نیم ساعت یکبار 5 دقیقه پیاده روی سبک داشته باشید. این یافته کلیدی مطالعه جدیدی است که در مجله Medicine & Science in Sports & Exercise منتشر شده است.محققان نوشته‌اند:«ما از 11 فرد سالم…

خانه کوچک هم می‌تواند محل زندگی شادی باشد، اگر چیدمان هوشمند و به‌روز در آن استفاده شده باشد

کسانی که در کودکی در خانه‌های بزرگ زندگی کرده‌اند، چندان میانه‌ای با خانه‌های آپارتمانی ۵۰ - ۶۰ متری که این روزها آنها را هم به سختی می‌شود خرید، ندارند. اما تصور کنید که ساخت و سازها متفاوت بودند و کسی به فکر مصرف‌کننده جوان کم‌درآمد بود و…

چرا بعضی‌ها وقتی پا به سن می‌گذارند جذاب می‌شوند یا دست‌کم کمتر زشت به نظر می‌رسند؟ عکس‌های قدیمی…

خب، این هم بحثی است که نمی‌دانم شما تا حالا در موردش با کسی صحبت کرده‌اید یا خیر. برخی در جوانی واقعا چهره یا قامت غیرقابل تحملی دارند. مثلا زیاد زمخت هستند، بینی یا فک یا گوش‌های بزرگ دارند. تناسب چهره ندارند. کلا جزو زیباروها به حساب…

جوزف ساموئل: مردی که نمی‌توانست به دار آویخته شود!

جوزف ساموئل یک جنایتکار بزرگ بود نبود، فقط از منازل سرقت می‌کرد. در وهله اول،هیچ چیز قابل توجهی دیگری در مورد زندگی او جالب نبود. با این حال، وقتی قرار شد او را اعدام کنند، همه چیز عجیب و غریب شد.جوزف ساموئل در سن چهارده سالگی در سال…

۱۱ رخدادی که تاریخ دنیا را تغییر دادند به روایت میدجرنی

گرچه از اکثر این وقایع تاریخی عکسها و فیلم‌های زیادی وجود دارد، اما می‌خواهیم با میدجرنی آنها را بازسازی کنیم. شاید تمرینی شود برای بازافرینی رخدادهایی که از آنها عکسی گرفته نشده یا عکاسی در زمان آنها اصلا اختراع نشده بود.شروع جنگ جهانی…

یادآوری داستان تصویر تولیدشده زنی که در اینترنت وحشت آفرید و تفسیر کنونی آن ماجرا در عصر انفجار…

او در جایی بیرون است و در جهان موازی احتمالا به کمین شما نشسته. تنها کاری که باید انجام دهید تا او را به وجود بیاورید این است که دستور درست را در یک تولید‌کننده تصویر هوش مصنوعی تایپ کنید!مانند یک طلسم دیجیتالی، کلمات شما مانند یک «ورد…
منبع laptopmag
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5