آیا می‌دانستید آلمان نازی در اواخر جنگ جهانی دوم یک هواپیمای جنگنده شناساگریز یا پنهان‌کار ساخته بود؟

0

در حال حاضر شرکت نورثروپ گرامن، در حال کار روی نسل جدید هواپیمای پنهان‌کار به نام B-21 Raider است تا در آینده جایگزین B-2 Spirit شود.

اما شاید تعجب کنید که تاریخچه هواپیماهای پنهان‌کار به دوره آلمان نازی برسد. در واقع دو برادر آلمانی یک هواپیمای جت پنهان‌کار را طراحی کرده و ساخته بودند.

هواپیماهای پنهان‌کار عموما به شکل یک جفت بال ساخته می‌شوند، یعنی می‌شود آنها را بال پرنده دانست و فاقد دم هستند. سطح مقطع آنها و جنس بدنه‌شان طوری ساخته و انتخاب می‌شود که کمترین بازتاب راداری را داشته باشند.

البته هدف اصلی از ساخت هواپیمایی که برادران آلمانی طراحی کرده بودند، پنهان‌کاری و مخفی شدن از رادارها نبود، هدف اولیه آن بود که هواپیمایی با دامنه پروازی و سرعت زیاد ساخته شود.

در آن زمان والتر هورتن، یک خلبان هواپیماهیا جنگنده لوفت وافه بود که در ماموریت‌های متهورانه خلبان افسانه‌ای آلمان‌ها یعنی آدولف گالاند شرکت داشت. برادر او ریمار نام داشت. کسی که علیرغم نداشتن مدارک آکادمیک، یک طراح هوپیما بود. این دو، در جوانی تعدادی هواپیمای گلایدر، بدون دم طراحی کرده بودند.

سال 1943، رئیس لوفت وافه، یعنی هرمان گورینگ، از طراحان هواپیما خواست که یک هواپیما با ویژگی‌هایی که در عبارت 3 در 1000 خلاصه می‌شد، طراحی کنند. یعنی هواپیمایی که بتواند:

1- هزار کلیومتر را در یک ساعت طی کند

2- هزار کیلوگرم بمب را حمل کند.

3- آنقدر سوخت داشته باشد که بتواند 1000 کیلومتر برگشت راه طی کند و تازه یک سوم سوختش را ذخیره داشته باشد تا اگر نبرد هوایی پیش آمد، سوخت کم نیاورد.

آن زمان آلمان نازی موفق شده که نخستین موتورهای توربوجت دنیا را طراحی کند و توسعه بدهد. با این موتورهای می‌شد هواپیماهایی جنگنده‌ای داشت که هواپیماهای متفقین به گرد پایشان هم نرسند. اما خب، آلمان نازی خیلی دیر به این موتورها رسیده بود.

مشکل این موتورها این بود که سوخت زیادی مصرف می‌کردند و نمی‌توانستند به اهداف دور برسند. حالا برادران هورتن امیدوار بودند که بتوانند یک هواپیما به شکل بال پرنده بسازند که از این موتورها استفاده کند.

البته این طور نبود که آمریکایی‌ها هم در همان زمان ایده ساخت بال پرنده به فکرشان نرسیده باشد. در طی جنگ جهانی دوم، نورثروپ، بمب‌افکنی به شکل بال پرنده به نام XB-35 را طراحی کرده بود، اما این هواپیما پایداری لازم را نداشت و هیچگاه به تولید انبوه نرسید.

از آن سو، برادران هورتن کانسپت هواپیما را نخست به شکل گلایدر بدون موتوری به نام H.IX V1 در آگوست سال 1943 آزمایش کردند.

بعد از این تست، آنها در مارس سال 1944، نمونه اولیه V2 هواپیما را ساختند که دو موتور توربوجت Jumo 004B بر روی خود داشت. این هواپیما حتی صندلی نجات اولیه هم داشت. نخستین پرواز این هواپیما در دوم فوریه سال 1945 انجام شد. هواپیما پایداری آئوردینامیک خوبی هم داشت. گفته می‌شود که این نمونه اولیه حتی از جت جنگنده آلمان‌ها به نام Me 262 را در نبرد رو در رو، برتر بود.

اما روند آزمایش این هواپیما در 18 فوریه، متعاقب آتش گرفتن یکی از موتورها، به تاخیر افتاد. خلبان هواپیما به نام اروین زیلر، چند بار تلاش کرد که موتور را را با مانورهای راه‌‌اندازی مجدد کند، اما موفق نشد و بعد از فرود و آتش‌سوزی در هواپیما، به شدت مجروح شد و درگذشت.

علیرغم اینها گورینگ، قبلا با ساخت 40 فروند از این هواپیماها موافقیت کرده بود و شرکتی به نام Gotha باید آنها را می‌ساخت. قرار بود نام نهایی این هواپیماها Ho 229s یا Go 229s باشد. تصور می‌شد که این نسخه نهایی بتواند مسافت 975 کیلومتر را در طی یک ساعت طی کند.

ساخته شدن 4 نمونه ابتدایی اینها که نام V3 تا V6 داشتند شروع شده بود.

اما دیگر واقعا دیر شده بود. آلمان مغلوب شد و وقتی ارتش آمریکا به کارخانه فردیدرک‌رودای آلمان در آوریل سال 1945 رسید؛ قطعات کابین خلبان هواپیماها و یک جفت بالی که قرار بود روی آنها سوار شود را پیدا کرد.

کامل ترین نسخه این هواپیماها به آمریکا فرستاده شد تا روی آن مطالعه انجام شود که الان بعد از ترمیم در موزه هوا-فضای آمریکا در چنتیلی در ویرجینیا، به نمایش گذاشته شده است.

حالا سؤال اصلی این است که آیا واقعا این هواپیمای Ho 229 پنهان‌کار بود؟

از دهه 1940 مدرک قوری برای پنهان‌کار بودن این هواپیما بر جا نمانده. اما خود هورتن‌ها می‌گویند که هدف فرعی ساخت این هواپیماها این بود که مقطع راداری کمی داشته باشند.

رایمر هورتن 30 سال بعد در ایجاد ویژگی‌های پنهان‌کاری هواپیمایش، تعهد داشته و حتی از یک ترکیب کربن جاذب اشعه راداری که ترکیبی از خاک اره و چسب چوب بود، بدون اطلاع به مقامات مافوقش می‌خواست در این هواپیما استفاده کند.  حتی دو آزمایش هم برای تعیین میزان مخفی‌کاری هواپیما انجام شده بود که یکی از آنها موفق بود.

اما در این میان برخی مورخین اشکال وارد کرده‌اند که مخفی‌کاری یک هدف جانبی بوده.

در سال 2008، کارخانه نورثروپ گرومان، با همکاری کانال نشنال جئوگرافیک، یک ماکت هواپیمای Ho 229 را ساختند تا بازتاب راداری آن را آزمایش کنند. معلوم شد که بازتاب راداری این هواپیما 80 درصد یک جنگنده استاندارد Bf. 109 بوده. به عبارتی میزان پنهان‌کاری اندک بوده، اما اگر همین میزان 20 درصدی پنهان‌کاری را در کنار سرعت بالای این هواپیما بگذاریم، می‌بینیم که سامانه دفاعی آن زمان انگلیس، واقعا در مقابل آنها به مشکل برمی‌خورد.

اما این هواپیما قطعا در بخش سرعت بر هواپیماهای جنگنده متفقین برتری داشت. طوری که 33 درصد از سریع‌ترین هواپیمای متفقین هم سریع‌تر بود.

البته در آن زمان واقعا پنهان‌کاری هم به کمک این جنگنده نمی‌آمد؛ چون در نور روز جنگنده‌های متفقین روی خاک آلمان، بدون راداری هواپیماهای آلمان را رهگیری می‌کردند.

کسی چه می‌داند اگر ترکیبی از موتورهای جت و هواپیماهای با طراحی جدید، دو سه سالی زودتر آماده می‌شدند، سرنوشت جنگ جهانی دوم چه می‌شد!

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌هایی از طراحی‌های داخلی و خارجی بسیار زیبا و بی‌نظیر

طراحی‌های داخلی و خارجی هم این روزها بسیار تکراری شده‌اند و فاکتورهایی مانند هزینه مواد، هزینه طراح و تخیل او و انتظارات سطح پایین کارفرماها از نظر کاربرد یا زیبایی‌شناسی آنها باعث می‌شوند که شاهد طراحی‌های تقریبا همسان در مجموع باشیم.…

سلبریتی‌ها اگر کاری عادی داشتند – پاسخ‌های تصویری میدجرنی

چه می‌شد اگر یک هنرپیشه نامدار در سنی طلایی امکان جذب شدن در رشته بازیگری را پیدا نمی‌کرد یا بحرانی خانوادگی او را وادار به سال‌ها کار عادی می‌کرد. چه می‌شد اگر نخستین کسانی که تست بازیگری از او می‌گرفتند، به کلی مایوس و دلسردش می‌کردند.…

سلاح‌های مخفی و شگفت‌انگیز آلمان نازی در طی جنگ جهانی دوم

در طول جنگ جهانی دوم، آلمان نازی سرمایه گذاری زیادی در تحقیق و توسعه تسلیحات مخفی انجام داد تا بتواند بر دشمنان خود برتری یابد. برخی از برجسته ترین سلاح های مخفی که توسط آلمانی ها ساخته شده اند عبارتند از:موشک V-2: V-2 اولین موشک…

۸ خودروی جذاب تاریخی که توسط طراحان ایتالیایی بازطراحی و جاودانه شدند

ایتالیا خانه‌های طراحی معروفی دارد. Pininfarina ،Bertone ،Touring ،Giugiaro و Vignale برخی از مهم‌ترین نام‌های طراحی خودرو هستند.در این خانه‌های طراحی، همه‌چیز از جمله خودرو طراحی می‌شود. چه خودروهایی که تجاری و قابل تولید باشند؛ چه…

برای جبران خطرات سلامتی ناشی از نشستن در طول روز وجود باید تحرک متناوب انجام بدهید. اما هر چند دقیقه…

برای کاهش اثرات مضر نشستن بر سلامتی، هر نیم ساعت یکبار 5 دقیقه پیاده روی سبک داشته باشید. این یافته کلیدی مطالعه جدیدی است که در مجله Medicine & Science in Sports & Exercise منتشر شده است.محققان نوشته‌اند:«ما از 11 فرد سالم…

نمونه‌هایی از بازسازی و دکوراسیون جدید خانه که می‌توانند الگویی برای ما باشند

به سبب نوع معماری، خانه‌های ما معمولا خیلی زود دمده یا به اصطلاح کلنگی می‌شوند. شرکت‌‌های بازسازی خانه مدتی است بسیار زیاد شده‌اند.اما شک و تردید زیادی در مورد میزان کارایی بسیاری از آنها وجود دارد. برخی از آنها اصلا به تقویم کاری متعهد…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.