مقایسه انواع دستکش‌های پزشکی و انتخاب نوع دستکش

0

رپورتاژ

دستکش‌های پزشکی در انواع مختلفی به بازار ارائه می‌شوند. هر کدام از انواع این دستکش‌های پزشکی استفاده‌ی مخصوص به خود را دارند. برای انجام بعضی از کار‌ها می‌توان از چند نوع از دستکش‌ استفاده کرد. برخی از امور‌ پزشکی نیز تنها با‌یک نوع خاص از دستکش انجام می‌شوند. در این مطلب قصد معرفی انواع دستکش پزشکی و کاربرد‌های آن‌ را داریم.

انواع دستکش‌های پزشکی

  • دستکش وینیل
  • دستکش لاتکس پودری
  • دستکش لاتکس بدون پودر
  • دستکش نیتریل
  • دستکش جراحی بدون پودر
  • دستکش جراحی پودری

در ادامه توضیحاتی درباره‌ی انواع دستکش‌ها و کاربرد آن‌هارا می‌خوانید.

دستکش وینیل

این نوع دستکش،‌یک دستکش پلاستیکی است که در برابر الکل‌ها، اسید‌ها و باز‌ها مقاومت بسیار زیادی دارد. در ساخت این دستکش‌ها از مواد ضد حساسیت استفاده می‌شود تا باعث بروز هیچ گونه مشکل برای افراد نشوند. دستکش وینیل قدرت چسبندگی زیادی ندارد. این دستکش سطح چسبندگی پایینی دارد و اگر نیاز داشته باشید که از دستکشی استفاده کنید که کاملا به دست شما بچسبد، این نوع دستکش انتخاب خوبی به حساب نمی‌آید. برای مثال اگر می‌خواهید قسمت‌های ظریفی از دهان را معاینه و لمس نمایید، دستکش وینیل مانع از انجام درست و راحت کار می‌شود. مورد استفاده‌ی اصلی دستکش‌های وینیل جلوگیری از پخش شدن عفونت است. از دستکش‌های وینیل برای تمیز ماندن دست‌ها هنگام کار با انواع ابزار‌یا حتی تمیز کردن ابزار‌ها استفاده می‌شود.

دستکش لاتکس پودری

دستکش‌های لاتکس دستکش‌های ناز هستند و بر خلاف دستکش‌های وینیل، کاملا به دست می‌چسبند. دستکش‌های لاتکس پودری معمولا در رنگ‌های سفید و شیری به بازار عرضه می‌شوند. به دلیل خاصیت چسبندگی بالای آن‌ها است که برای راحت تر پوشیدنشان کمی‌پودر به آن‌ها اضافه می‌کنند. پیش از این، از پودر‌های کربنات کلسیم و پودر لیکا پدیم  به عنوان پودر ضدتعریق در ساخت این دستکش‌ها استفاده می‌شد. ولی به تدریج پس از مشاهده اثرات حساسیت‌زایی که این پودر‌ها در مصرف کنندگان ایجاد می‌کرد. دندان پزشکان و پزشکان حساسیت زیادی به این دستکش نشان می‌دادند. علت این حجم از بروز حساسیت در پزشکان در مدت زمانی طولانی استفاده از دستکش بود. هر پزشک مدت طولانی دستکش را در دست داشت و تعریق دست درون دستکش باعث تشدید حساسیت می‌شد.

بعد از‌یافتن علت این حساسیت، درحال حاضر از پودر مخصوصی در ساخت این دستکش‌ها استفاده می‌شود که از آرد ذرت ساخته شده است. خاصیت این پودر این است که جذب پوست نمی‌شود تا باعث بروز حساسیت گردد. همچنین به دلیل عدم جذب توسط پوست، در صورتی که دستکش در مدت زمان طولانی در دست پزشکان باقی بماند، مواد آن باعث تحریک سلول‌های پوست نمی‌شوند. باید گفت که در کل از دست کش‌های لاتکس برای کار‌هایی استفاده می‌شود که نیاز به ظرافت دارند. به علت چسبندگی دستکش لاتکس به دست، از آن برای انواع جراحی‌ها و همچنین معاینات ظریف استفاده می‌شود. علت استفاده از این دستکش برای کار‌های ذکر شده این است که به علت چسبندگی بسیار بالای آن، قدرت حرکت و مانور انگشتان افزایش می‌یاید و افراد قادر به انجام کار‌های بیشتری هستند.

در آزمایشگاه‌ها و به منظور انجام امور آزمایشگاهی هم از دستکش لاتکس نوع پودری استفاده می‌شود. نکته‌ی جالب توجه این است که با وجود بهینه سازی پودر داخل دستکش‌ها، هنوز برخی افراد هنگام استفاده از آن‌ها دچار حساسیت می‌شوند. برای این که مشکل بروز حساسیت به طور کلی برطرف بشود، دستکش‌های لاتکس بدون پودر تولید و روانه‌ی بازار شدند.

دستکش لاتکس بدون پودر

این دستکش‌ها برای جلوگیری کردن از حساسیت‌هایی که دستکش‌های لاتکس پودری باعث آن‌ها می‌شدند تولید شدند. کاربرد دستکش‌ها لاتکس بدون پودر با نمونه‌ی پودری آن‌ها‌یکسان است و تفاوتی ندارد. مواد اولیه‌ی مورد استفاده در ساخت هر دو نوع دستکش‌های لاتکس نیز تقریبا ‌یکسان است و تفاوت کیفیتی مشهودی در آن‌ها دیده نمی‌شود. همانطور که اشار شد نمونه‌ی پودری دستکش‌های لاتکس برای سهولت در استفاده و پوشیدنشان تولید و به پودر آغشته شده بودند. حال با توجه به این که دستکش‌های لاتکس بدون پودر فاقد تسهیل کننده برای کمک به پوشیدنشان هستند، فرآیند استفاده از آن‌ها کمی‌سخت تر از دیگر مدل دستکش لاتکس خواهد بود. اما در افراد با حساسیت پوستی بالا، به دلیل جلوگیری از بروز انواع حساسیت، استفاده از دستکش‌های لاتکس بدون پودر رواج بیشتری نسبت به لاتکس‌های پودری دارد.

دستکش نیتریل

دستکش‌های نیتریل دارای بافتی بسیار محکم هستند این نوع دستکش‌ها در برابر ساییدگی و پارگی مقاومت بسیار زیادی دارند. همچنین دستکش نیتریل در شرایط گرما و سرما نیز شکل خودرا حفظ کرده و تغییر شکل نمی‌دهد. مواد اصلی تشکیل دهنده‌ی دستکش‌های نیتریل، کتان و پلی‌استر هستند. از این دستکش‌ها در آزمایشگاه‌ها و سالن‌های آرایشی نیز استفاده می‌شود. علت استفاده از این نوع دستکش در محیط‌های ذکر شده، مقاومت بی نظیری است که این دستکش‌ نیتریل به مواد شیمیایی نشان می‌دهند. به دلیل عدم وجود مواد حساسیت زا درون این دستکش‌ها، گزینه‌ی مناسبی برای افراد مستعد حساسیت هستند.

دستکش‌های نیتریل دارای رنگ‌های مختلف و متنوعی هستند. رنگ‌های آبی، سبز، صورتی، مشکی و بنفش رنگ‌هایی هستند که معمولا در ساخت دستکش‌های نیتریل استفاده می‌شوند. همواره بیشتر تقاضای بازار برای رنگ‌های آبی و مشکی این دستکش‌ها بوده است. از رنگ‌های روشن تر این دستکش در پزشکی و معاینات مربوط به آن استفاده می‌شود ولی از رنگ‌های تیره کمتر در امور پزشکی استفاده می‌شود. این دستکش‌ها برای استفاده‌های طولانی مدت بسیار مناسب هستند. بیشترین میزان استفاده از این دستکش‌ها هنگامی‌است که افراد با مواد شیمیایی خطرناک و‌ یا با مواد عفونی سر و کار دارند.

دستکش جراحی بدون پودر

وقتی از دستکش‌های جراحی صحبت می‌کنیم اولین چیزی که به ذهنمان می‌رسد استریل بودن آن‌ها است. نکته‌ی مهم بعدی نیز مقاومت این دستکش‌ها است. هنگام انجام عمل جراحی دست جراح با بدن بیمار تماس کامل دارد و از طرفی ‌یک عمل جراحی ممکن است ساعت‌ها به طول بیانجامد. به همین دلیل سازندگان دستکش‌های جراحی مطمئن شده‌اند تا این دستکش‌ها مقاومت و استریل لازم را دارا باشند. نوع بدون پودر این دستکش‌ها هم از بروز حساسیت برای پزشک جلوگیری می‌کند و هم چون سطح آن دستکش عاری از هرگونه پودر است، حساسیتی متوجه بدن و اندام‌ها مورد جراحی بیمار نیز نخواهد شد. بنابراین هم پزشک و هم بیمار با استفاده از‌ یک دستکش مناسب متحمل حساسیت و عوارض ناشی از آن نمی‌شوند.

دستکش جراحی پودری

در واقع استفاده از این نوع دستکش برای جراحی اصلا توصیه نمی‌شود. همانطور که در مورد نوع بدون پودر این دستکش هم به آن اشارا کردیم، پودر موجود در دستکش، حین عمل جراحی امکان بروز حساسیت در دستان پزشکان و عوامل اتاق عمل را بالا‌ی برد. از طرفی بدن بیمار نیز ممکن است به این پودر واکنش نشان دهد و آلرژی بعد از عمل نیز به مشکلات بیمار اضافه شود. نام گذاری این دستکش به عنوان دستکش جراحی پودری در واقع‌یک طبقه بندی عمومی‌است. از این نام ممکن است برای دستکش‌های لاتکس نیز استفاده شود. با این که در ساخت این دستکش‌ها از نشاسته‌ی ذرت برای جلوگیری از بروز حساسیت استفاده می‌شود ولی باز هم نمی‌توان از به صفر رسیدن آلرژی زایی آن‌ها اطمی‌نان کسب کرد. لازم به ذکر است که دستکش‌های جراحی پودری نسبت به دستکش‌های جراحی ساده قیمت کمتری نیز دارند که این هم به دلیل همان ریسک بروز آلرژی در افراد است. در آخر باید اشاره کرد که برای خرید انواع دستکش با استاندارد پزشکی باید از فروشگاه‌های دارای مجوز تجهیزات پزشکی کل کشور مانند فروشگاه هلثیوم که بزرگترین فروشگاه آنلاین تجهیزات مصرفی پزشکی است اقدام کرد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

وقتی به رویدادهای تاریخی مهم و مکان‌های مشهور از زاویه دید متفاوتی بنگریم (گالری عکس)

همیشه زاویه دید خیلی مهم است. ما در مورد برخی از رخدادهای مهم تاریخ، همیشه یک یا چند عکس شاخص در ذهنمان است، در صورتی که همان عکس‌ها پشت صحنه‌های جالبی داشته‌اند که از آنها غافل شده‌ایم.به صورت مشابهی روتین‌ترین عکس‌های از بناهای مشهور،…

قسمت دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده‌اند و نگرش جدیدی نسبت به تاریخ در ما ایجاد می‌کنند

عکس‌های تاریخی بسیار هستند. برخی از آنها از فرط تکرارِ دیگر روتین می‌شوند و نکته جدیدی به ما نمی‌افزایند. متاسفانه برخی از آنها در بایگانی‌های فراموش می‌شوندو کسی متوجه نکته‌شان نمی‌شود و به تدریج نابود می‌شوند و برخی هم کمتر از بقیه بها…

عکس های هوایی تام هگن از باغ های زیتون اسپانیا – الگوهای زیبای مواج و سنت‌های قدیمی

به مدت هزاران سال، اسپانیا به دلیل آب و هوای مدیترانه‌ای، تابستان‌های طولانی و گرم و دمای معتدل زمستانی، در تولید زیتون پیشرو بوده است. میوه‌های زیتون که در آب نمک نگهداری می‌شوند و یا آسیاب می‌شوند تا روغن‌های طبیعی از آنها استخراج شوند،…

محصولات رادیواکتیوی که در قرن بیستم در قالب کالاهای مصرفی عادی به مردم فروخته می‌شدند

پیش از درک خطراتی که قرار گرفتن در معرض تابش‌های رادیواکتیو برای انسان به همراه دارد، مردم و حتی دانشمندان می‌پنداشتند که مواد رادیواکتیو ترکیبات جالبی برای درخشان و نورانی کردن اشیا هستند. در ادامه چند مورد از عجیب‌ترین کاربردهای مواد…

اگر مجموعه ارباب حلقه‌ها را پیکسار بازسازی کند …

مجموعه فیلم ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون و بر اساس رمان فانتزی حماسی نوشته جی. آر. آر. تالکین، دارای شخصیت‌های متنوعی بود. برخی از آنها اینها هستند:فرودو بگینز (با بازی الیجا وود): قهرمان داستان، فرودو، هابیتی است که تبدیل به…

عکس‌های ساده‌ای که به خاطر پرسپکتیو و زاویه دید، گیج‌کننده و تفکربرانگیز شده‌اند!

زاویه دید خیلی مهم است. این موضوع در زندگی هم صادق است. ما گاهی عادت نگاه کردن از یک زاویه دید خاص و گسترده نکردن نگاه خود را پیدا می‌کنیم و در نتیجه برداشت خیلی عجیبی از چیزهای ساده می‌کنیم. این طوری می‌شود که کارهایمان اشتباه از آب…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.