بیماری ریفلاکس در نوزادان و شیرخواران چه علائمی دارد و شیوه تشخیص و درمان آن

0

ریفلاکس نوزاد، هنگامی که کودک تف می‌کند، هنگامی اتفاق می‌افتد که غذا از معده کودک به عقب برگردد. ریفلاکس در نوزادان سالم چند بار در روز اتفاق می‌افتد. تا زمانی که کودک شما سالم، محتوا و رشد خوبی داشته باشد، ریفلاکس جای نگرانی ندارد.

گاهی اوقات ریفلاکس معده (GER) نامیده می‌شود، این بیماری بندرت جدی است و با بزرگتر شدن کودک شایعتر نمی‌شود. ادامه ریفلاکس نوزاد پس از 18 ماهگی غیرمعمول است.

به ندرت، ریفلاکس نوزاد می‌تواند با علائم نگران‌کننده‌ای مانند عدم رشد و یا کاهش وزن همراه باشد. این‌ها می‌تواند یک مشکل پزشکی مانند آلرژی، انسداد در سیستم گوارش یا ریفلاکس معده (GERD) را نشان دهد.

علائم

ریفلاکس نوزاد به طور کلی جای نگرانی ندارد. وجود اسید کافی در محتویات معده برای تحریک گلو یا مری و ایجاد علائم و نشانه‌هایی غیرمعمول است.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

اگر کودک خود را به پزشک مراجعه کنید:

  • آیا افزایش وزن نیست
  • به طور مداوم به زور تف می‌کند، و باعث می‌شود محتوای معده از دهان او خارج شود (استفراغ پرتابه)
  • مایعات سبز یا زرد را می‌ترکاند
  • خون یا ماده‌ای که شبیه زمین قهوه است را می‌شکافد
  • از غذا امتناع میورزد
  • در مدفوع خون دارد
  • تنفس یا سرفه مزمن دارد
  • تف را در سن 6 ماهگی یا بالاتر شروع می‌کند
  • بعد از خوردن غذا غیرمعمول است

برخی از این علائم می‌توانند شرایط جدی اما قابل درمان مانند GERD یا انسداد دستگاه گوارش را نشان دهند.

علل

در نوزادان، حلقه عضله بین مری و معده – اسفنکتر مری تحتانی (LES) – هنوز کاملاً بالغ نشده است. این اجازه می‌دهد تا محتوای معده به عقب برگردد. سرانجام، LES فقط هنگام بلعیدن کودک باز می‌شود و در مواقع دیگر محکم بسته می‌شود و محتوای معده را در جایی که متعلق است نگه می‌دارد.

عواملی که به ریفلاکس نوزادان کمک می‌کنند در نوزادان شایع است و اغلب نمی‌توان از آن‌ها جلوگیری کرد. این عوامل عبارتند از:

  • بیشتر اوقات صاف دراز کشیدن
  • مصرف رژیم کاملاً مایع
  • متولد شدن زودرس

گاهی اوقات، ریفلاکس نوزاد می‌تواند ناشی از شرایط جدی‌تر باشد، مانند:

  • GERD. ریفلاکس اسید کافی برای تحریک و آسیب رساندن به پوشش مری دارد.
  • تنگی پیلور دریچه‌ای بین معده و روده کوچک باریک شده و از تخلیه محتوای معده در روده کوچک جلوگیری می‌کند.
  • عدم تحمل غذا پروتئین موجود در شیر گاو متداول‌ترین عامل محرک است.
  • ازوفاژیت ائوزینوفیل. نوع خاصی از گلبول‌های سفید خون (ائوزینوفیل) باعث جمع شدن مخاط مری می‌شود.
  • سندرم ساندیفر این امر باعث کج شدن و چرخش غیرطبیعی سر و حرکاتی می‌شود که شبیه تشنج است. این به ندرت نتیجه GERD دیده می‌شود.

عوارض

ریفلاکس نوزاد معمولاً بدون ایجاد مشکل برای کودک شما برطرف می‌شود.

اگر کودک شما وضعیت جدی‌تری مانند GERD داشته باشد، ممکن است رشد ضعیفی داشته باشد. برخی تحقیقات نشان می‌دهد نوزادانی که به طور مکرر دچار تف می‌شوند ممکن است در دوران کودکی به GERD مبتلا شوند.

تشخیص

پزشک شما با معاینه بدنی و س questionsالاتی در مورد علائم کودک شما شروع می‌کند. اگر کودک شما سالم است، مطابق انتظار رشد می‌کند و به نظر محتوا می‌رسد، معمولاً آزمایش لازم نیست. در برخی موارد، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

  • سونوگرافی. این آزمایش تصویربرداری می‌تواند تنگی پیلور را تشخیص دهد.
  • تست‌های آزمایشگاهی آزمایش خون و ادرار می‌تواند به شناسایی یا رد علل احتمالی استفراغ مکرر و افزایش وزن کم کمک کند.
  • پایش pH مری. برای اندازه‌گیری میزان اسیدیته در مری کودک شما، پزشک یک لوله نازک را از طریق بینی یا دهان کودک وارد مری می‌کند. این لوله به دستگاهی متصل است که میزان اسیدیته را کنترل می‌کند. کودک شما ممکن است لازم باشد در بیمارستان تحت نظر قرار گیرد.
  • اشعه ایکس این تصاویر می‌توانند ناهنجاری‌های دستگاه گوارش مانند انسداد را تشخیص دهند. قبل از آزمایش ممکن است از بطری مایع حاجب (باریوم) به کودک شما داده شود.
  • آندوسکوپی فوقانی. یک لوله مخصوص مجهز به لنز دوربین و نور (آندوسکوپ) از دهان کودک شما و به مری، معده و قسمت اول روده کوچک منتقل می‌شود. نمونه‌های بافتی ممکن است برای تجزیه و تحلیل گرفته شود. برای نوزادان و کودکان، آندوسکوپی معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود.

درمان

برای بیشتر نوزادان، انجام برخی تنظیمات در تغذیه، ریفلاکس نوزاد را کاهش می‌دهد تا زمانی که خود به خود برطرف شود.

دارو‌ها

دارو‌های ریفلاکس برای کودکان با ریفلاکس بدون عارضه توصیه نمی‌شود. با این حال، یک آزمایش کوتاه مدت داروی مسدود‌کننده اسید – مانند سایمتیدین (Tagamet HB) یا فاموتیدین (Pepcid AC) برای نوزادان سنین 1 ماه تا 1 سال یا امپرازول منیزیم (Prilosec) برای کودکان 1 ساله یا بیشتر – ممکن است اگر کودک شما توصیه می‌شود:

  • افزایش وزن ضعیفی دارد و درمان‌های محافظه کارانه‌ای نتیجه نداده است
  • از غذا دادن امتناع می‌کند
  • شواهدی از مری ملتهب دارد
  • آسم و رفلاکس مزمن دارد

عمل جراحی

به ندرت، اسفنکتر مری تحتانی با جراحی محکم می‌شود تا از جریان مجدد اسید به مری جلوگیری کند. این روش معمولاً فقط در مواردی انجام می‌شود که ریفلاکس به اندازه کافی شدید باشد تا بتواند از رشد جلوگیری کند یا در تنفس کودک شما تداخل ایجاد کند.

شیوه زندگی و درمان‌های خانگی

برای به حداقل رساندن ریفلاکس:

  • کودک خود را در حالت ایستاده تغذیه کنید. همچنین اگر ممکن است کودک خود را پس از تغذیه به مدت 30 دقیقه در حالت نشسته نگه دارید. گرانش می‌تواند به محتویات معده در محلی که متعلق است بماند. مراقب باشید کودک شما تا زمان نشستن غذا، لرزیده و لرز ندهید.
  • تغذیه‌های کوچکتر و مکرر را امتحان کنید. اگر شیر خود را با بطری تغذیه می‌کنید، کمی کمتر از حد معمول به کودک خود غذا دهید یا کمی از زمان شیر دادن او کم کنید.
  • برای آروغ زدن کودک خود وقت بگذارید. آروغ‌های مکرر در حین و بعد از تغذیه می‌توانند هوا را در معده کودک شما جمع نکنند.
  • کودک را به پشت بخوابانید. بیشتر نوزادان باید بخوابند و بخوابند، حتی اگر ریفلاکس داشته باشند.

به یاد داشته باشید، ریفلاکس نوزادان معمولاً دلیل کمی برای نگرانی است. کافی است پارچه‌های آروغنی را هنگام بیرون آمدن از آن استفاده کنید.

آماده شدن برای ویزیت

اگر ریفلاکس بعد از اولین تولد فرزندتان ادامه داشته باشد، یا اگر کودک شما علائمی مانند عدم افزایش وزن و مشکلات تنفسی دارد، ممکن است شما به پزشکی متخصص بیماری‌های گوارشی کودکان (متخصص گوارش کودکان) مراجعه کنید.

آنچه شما می‌توانید انجام دهید

  • علائم کودک خود را، از جمله دفعات پاشیدن کودک و میزان مایعات‌ترش شده، بنویسید.
  • اطلاعات مهم پزشکی، از جمله تعداد دفعات تغذیه کودک، مدت زمان تغذیه و مارک فرمول مورد استفاده خود را بنویسید.
  • سوالاتی را برای پرسیدن از پزشک خود بنویسید.

سوالاتی که می‌توانید از پزشک خود بپرسید

  • به احتمال زیاد علت علائم کودک من چیست؟
  • آیا کودک من نیاز به آزمایش دارد؟
  • چه روش‌های درمانی موجود است؟
  • آیا باید در نحوه تغذیه و تغذیه نوزادم تغییری ایجاد کنم؟

اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

بازسازی چهره شاعران ایرانی به کمک هوش مصنوعی Midjourney (میدجرنی)

چه کسی می‌داند مولدهای متن به عکس هوش مصنوعی در آینده به کدام سمت خواهند رفت. به نظر من روز به روز پیشرفته‌تر و متنوع‌تر می‌شوند.امروز داشتم فکر می‌کردم گاهی لازم می‌شود که شما باری تصویرسازی بهتر به جای توصیف متنی، ترکیبی از توصیف متنی…

شوخی با درونگراها (نرنجید! خودم یک درونگرا هستم)

در مورد درونگراها بسیار مطلب نوشته‌ام. یک زمانی درونگرایی در جامعه خیلی تابو بود و هنوز هم مقداری است.خود من به عنوان یک درونگرا زمانی از درونگرایی خود شرمنده بودم. اما بعدا متوجه شدم که درونگرایی یک ویژگی شخصی است. درونگراهایی یک طیف…

دستمال‌های پارچه‌ای برای پنهان کردن نقشه فرار در زمان جنگ جهانی دوم

جورجینا کنیوندر جنگ جهانی دوم، نقشه‌های سرّی روی دستمال‌های جیبی چاپ می‌شد تا نیروهای متّفقین در پشت خطوط دشمن بتوانند از آنها استفاده کنند. گرامی داشتن دستمال‌های پارچه‌ای کهنه پدر ‌همسرم شاید به نظر کاری ناخوشایند باشد اما در دل آنها…

کهن‌ترین درختان جهان

" بث مون " عکاسی است که در سانفرانسیسکو زندگی می کند و بیش از 14 سال از عمرش را صرف شناسایی و عکاسی از قدیمی ترین درختان جهان کرده است. او به کشورها و سرزمین های دورافتاده سفر می کند تا از درختان قطور قدیمی تصاویر زیبایی را ثبت کند. او می…

آیا تا حالا عکس‌های باکیفیت از فضای داخلی پنهان سازهای موسیقی مختلف دیده بودید؟!

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که داخل سازها و آلات موسیقی چگونه است؟در کودکی و نوجوانی بسیار پیش آمده بود که وسایل الکترونیکی را باز کرده باشیم. اما خب آنها پیج داشتند و ما خودمان را متقاعد می‌کردیم که دوباره می‌توانیم سر هم‌شان…

هنرمندی با این تصاویر جالب پیش چشم ما مجسم کرده که اگر 10 بنای تاریخی و اسطوره‌ای معروف، سالم و…

یکی از جالب‌ترین چیز‌ها در مورد مطالعه تاریخ، یادگیری چیز‌های شگفت‌انگیزی است که نیاکان ما ایجاد کرده‌اند. اما برخی از یادگارهای آنها از بین رفته‌اند و فقط ویرانه‌های آنها باقی هستند و در مواردی همین ویرانه‌ها هم نیستند و فقط توصیف‌های متنی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.