حالا دیگر هوش مصنوعی می‌تواند چیزهایی را تصور و تخیل کند که تا پیش این هیچ نمونه‌ای از آنها را ندیده بود

0

هوش مصنوعی تا حالا هم خیلی پیشرفت کرده. هر روز اخبار جالبی در مورد آن می‌خوانیم، مثا اینکه می‌تواند چهره‌های انسانی خلق کند، چهره‌هایی که وجود خارجی ندارند. یا اینکه می‌تواند در بازی پوکر برنده شود.

اما هنوز هم هوش مصنوعی در یک جایی پای لنگی دارد و آن تخیل است.

اگر فیلم Blade Runner 2049 را دیده باشید، در سکانسی می‌بینید که یکی از کاراکترهای انسانی، کارش همین تخیل و تصور منظره‌هاست، کاری از عهده بقیه برنمی‌آید.

اما آیا واقعا هوش مصنوعی را نمی‌توان آموزش داد که تخیل کند؟

وقتی یک انسان کلمه گربه را می‌شنود، می‌تواند در ذهنش گربه‌هایی با نژادهای مختلف، در موقعیت‌های مختلف و با رنگ‌های متنوع تصور کند که در محیطهای متنوعی قرار گرفته‌اند.

اما همین کار برای هوش مصنوعی محتاج تمرین است. درست به همین خاطر بود که مدتی است دانشمندان در پی تقویت ویژگی تخیل هوش مصنوعی برآمده‌اند تا بتواند اشیایی را در نزد خود خلق کند که پیش از این عکسی از آن را دریافت نکرده.

«یونهائو گی» از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، یکی از پژوهشگرانی است که در این مورد کار می‌کند.

مثل همیشه برای این کار باید به هوش مصنوعی بانکی بزرگ از اطلاعات برای تمرین داد و بعد کاری کرد که از قالب روتین و تکراری شناسایی الگوها در این دیتاها بیرون بیاید و بتواند طیف وسیع‌تری از ویژگی‌ها را درک کند.

کاری که پژوهشگران درگیر در این طرح کردند، موسوم به controllable disentangled representation learning است. چه عبارت طولانی‌ای!

تا حدی این کار شبیه فناوری جعل ژرف یا همان ساختن عکس‌ها و ویدئوهای دیپ فیک است. به زبان ساده هوش مصنوعی باید بتواند ویژگی‌های اشیا را از هم جدا کند. مثلا اگر یک خودروی آبی و یک دوچرخه سرخ ببیند، باید بتواند به سادگی خودروی سرخ و دوچرخه آبی را هم تصور کند.

حالا این را اگر تعمیم بدهیم این می‌شود که بتواند زن عصبانی سرخ مویی که چمدانی در دستش است و به سمت یک پارکنیگ می‌دود را هم تصور کند. در صورتی که مثلا در بانک اطلاعاتی‌اش صحنه‌های خشم چند مرد بوده یا چمدان به صورت جدا وارد بانکش شده یا دویدن را تنها در چند عکس ورزشی دیده!

یکی از خلاقیت‌های این پژوهش، پردازش گروه‌بندی شده نمونه‌ها و ساختن لینک‌های معنایی بین آنها است. این طوری هوش مصنوعی تفاوت‌ها و شباهت‌ها را در نمونه‌های تحلیل می‌کند.

کاربرد اولیه این ارتقای هوش مصنوعی در پزشکی و خودروهای خودران خواهد بود. این طوری برای مثال هوش مصنوعی می‌تواند سناریوهای رانندگی جاده‌ای را حل کند که پیش از این برایش آموزش دیده نبود.

اما خودم وقتی به ارتقای تخیل هوش مصنوعی فکر می‌کنم به آینده‌ای فکر می‌کنم که بتوانی یک رمان به هوش مصنوعی بدهی تا برایت یک فیلم اقتباسی از آن بر اساس توصیفاتش سر هم کند. چنین چیزی الان خیلی علمی تخیلی است!

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته به ویلایی لوکس در «بالی» تبدیل شد

یک بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته که بر روی صخره‌ای در بالی قرار گرفته، به ویلایی لوکس تبدیل شده است. شرکت Hanging Gardens قرار است در‌ آوریل این ویلا را افتتاح کند. ایده این کار زاییده فکر کارآفرینی به نام فلیکس دنیم است. دنیم در حال حاضر هتل‌های…

یادآوری داستان تصویر تولیدشده زنی که در اینترنت وحشت آفرید و تفسیر کنونی آن ماجرا در عصر انفجار…

او در جایی بیرون است و در جهان موازی احتمالا به کمین شما نشسته. تنها کاری که باید انجام دهید تا او را به وجود بیاورید این است که دستور درست را در یک تولید‌کننده تصویر هوش مصنوعی تایپ کنید!مانند یک طلسم دیجیتالی، کلمات شما مانند یک «ورد…

خانه‌هایی با طراحی عجیب که باید در مورد فلسفه وجودی‌شان فکر کرد!

سلیقه است دیگر. وقتی که کسی پول کافی داشته باشد و تنها حرف و سلیقه خودش برایش مهم باشد و اعتمایی به مد روز و حرف مردم نکند، ممکن است خانه‌اش را عجیب و غریب طراحی کند.البته گاهی این کاربری‌های متفاوت هستند که باعث ایجاد این خانه‌های عجیب…

پرتره‌های بیماران از بیمارستان روان‌پزشکی بدنامی در بریتانیا در قرن نوزدهم

‌ این عکس‌ها چهره بیمارانی را نشان میدهد که در بیمارستان سلطنتی بیتلم در لندن - که یکی از بدنام‌ترین بیمارستان روانپزشکی بریتانیا در قرن نوزدهم به شمار می‌رفت- تحت درمان قرار گرفتند.عکاسی به نام هنری هیرینگ از تعداد زیادی از بیماران…

عکس‌هایی از حوادث ناگوار که با کمی «احتیاط» و عقل قابل پیشگیری‌اند

گاهی ما در کارهایمان به اصطلاح از خلاقیت استفاده می‌کنیم یا سعی می‌کنیم کاری را بدون اینکه وسایل لازمش را داشته باشیم با چیزهای بی‌ربط، در زمان کم، تمام کنیم. خب راستش گاهی شانس می‌آوریم و پز می‌دهیم که خلاقیت داشته‌ایم، اما خیلی وقت‌ها…

منتخبی از تصاویر تاریخی کمتر دیده شده

با اینکه دسترسی به مستندهای خوب این روزها خیلی زیاد شده و به سبب وجود اینترنت (یا شبحی از اینترنت!) ما عکس تاریخی بسیار زیاد می‌بینیم (و می‌توانیم حدس بزنیم که که کئام عکس‌های معاصر روزی تبدیل به عکس تاریخی خواهند شد)، اما باز هم حجم…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5