علت سرگیجه ناگهانی چیست و چگونه درمان می شود؟

0

رپورتاژ

سرگیجه ناگهانی به اختلالی گفته می شود که در آن فرد احساس سبکی سر ، حالت خواب آلودگی یا عدم تعادل دارد. سرگیجه می تواند عملکرد اندام هایی همانند چشم و گوش را تحت تاثیر قرار دهد. سرگیجه یک بیماری نیست، بلکه به عنوان نشانه و علائمی از بیماری یا اختلالات دیگری بروز می کند.

سرگیجه بسیار رایج است و به طور معمول نشان دهنده بیماری جدی نیست. با این وجود سرگیجه به ندرت می تواند نشانه یک وضعیت خطرناک باشد. به صورتی که اگر فردی بدون دلیل مشخص و به مدت طولانی دچار سرگیجه شود؛ باید سریعا به پزشک متخصص مراجعه کند.

درمان سرگیجه به علت و علائم بیماری وابسته است. در ادامه این مقاله به موضوع سرگیجه ناگهانی و علل و علائم آن پرداخته شده است. در صورتی که تمایل دارید درباره با درمان این بیماری مطلع شوید؛ در ادامه با ما همراه شوید.

  • علل بروز سرگیجه ناگهانی
  • علائم سرگیجه ناگهانی
  • تشخیص سرگیجه ناگهانی
  • درمان سرگیجه ناگهانی

علل بروز سرگیجه ناگهانی

از دلایل عمده بروز سرگیجه می توان به میگرن ، داروها و الکل اشاره کرد. همچنین سرگیجه می تواند ناشی از اختلالات گوش داخلی ، بیماری حرکتی و اثرات دارویی باشد. گاهی اوقات به دلیل یک بیماری زمینه ای مانند گردش خون ضعیف ، عفونت یا آسیب نیز ایجاد می شود.

نوع سرگیجه ای که احساس می شود و عوامل محرک، نشانه های از دلایل احتمالی بیماری را نشان می دهد. مدت زمان سرگیجه و علائم دیگر نیز به تشخیص علت کمک می کند. در ادامه به برخی از مهم ترین علل ایجاد سرگیجه می پردازیم.

اختلالات گوش داخلی

بدن ما از طریق اندام های حسی موقعیت خود را درک می کند و عکس العمل هایی جهت ایجاد تعادل بروز می دهد. این اندام ها عبارتند از:

چشم ها

چشم ها ، اطلاعاتی از موقعیت فرد به دست می آورند. این اطلاعات باعث می شود تا مغز عکس العمل هایی را در جهت ایجاد تعادل و نحوه حرکت فرد از خود نشان دهد.

گوش ها

گوش داخلی، دارای گیرنده های حسی است که به تشخیص جاذبه و حرکت عقب و جلو کمک می کند.  مراجعه به کلینیک شنوایی سنجی و تعادل برای بررسی گوش داخلی لازم است

اعصاب حسی

این اعصاب اطلاعاتی را در مورد حرکات و وضعیت بدن از چشم و گوش دریافت کرده و به مغز ارسال می کنند.

در صورت وجود اختلالات گوش داخلی، مغز از گوش داخلی سیگنالهایی دریافت می کند که با آنچه چشم و اعصاب حسی شما دریافت می کنند سازگار نیست.

سرگیجه موضعی پاروکسیسم (BPPV)

سرگیجه موضعی پاروکسیسم (BPPV) باعث ایجاد سرگیجه شدید وکوتاه می شود. BPPV جزو شایعترین علت سرگیجه است. این بیماری در اثر تغییر سریع حرکت سر ایجاد می شوند ، مثلاً وقتی می چرخید ، می نشینید یا ضربه ای به سرتان وارد می شود.

نوریت دهلیزی

عفونت ویروسی عصب دهلیزی ، که به عنوان نوریت دهلیزی نیز شناخته می شود؛ می تواند باعث سرگیجه شدید و ثابت شود.

لابیرنتیت

اگر فرد علاوه بر سرگیجه های طولانی مدت و شدید دچار ناشنوایی موقت شود، ممکن است به لابیرنتیت مبتلا باشد.

بیماری منییر

تجمع بیش از حد مایعات در گوش داخلی را بیماری منییر می گویند. این بیماری ممکن است باعث بروز سرگیجه های ناگهانی شود. همچنین فرد ممکن است دچار نوسان افت شنوایی ، زنگ زدن در گوش و احساس گرفتگی گوش شود.

میگرن

افرادی که میگرن را تجربه می کنند ممکن است دچار سرگیجه نیز شوند. حتی در مواردی این سرگیجه ها بدون بروز علائم سردرد نیز ایجاد می شود. سرگیجه دربیماری میگرن می تواند چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد و ممکن است با سردرد و همچنین حساسیت به نور و صدا همراه باشد.

اختلالات گردش خون

اگر قلب خون کافی به مغز پمپاژ نکند ، ممکن است فرد احساس سرگیجه ، ضعف یا عدم تعادل داشته باشد. در ادامه برخی از علل اختلالات گردش خون را بیان خواهیم کرد.

افت فشار خون

افت چشمگیر فشار خون سیستولیک، که بیشترین میزان فشار خون را داراست ، ممکن است منجر به سرگیجه های ناگهانی یا احساس ضعف شود. افت فشار خون ممکن است پس از نشستن یا ایستادن خیلی سریع اتفاق بیافتد. به این وضعیت، افت فشار خون ارتواستاتیک نیز گفته می شود.

گردش خون ضعیف می تواند باعث ایجاد بیماری های دیگری همانند کاردیومیوپاتی ، حمله قلبی ، آریتمی قلب و حمله ایسکمیک گذرا شود. همه این بیماری ها می تواند باعث بروز سرگیجه شوند. کاهش حجم خون ممکن است باعث جریان ناکافی خون در مغز یا گوش داخلی شود. در این شرایط گوش اطلاعات را به درستی به مغز نمی رساند.

اختلالات عصبی

برخی از اختلالات عصبی مانند بیماری پارکینسون و مولتیپل اسکلروزیس می تواند منجر به کاهش تدریجی تعادل شود.

داروها

سرگیجه می تواند ناشی از عوارض جانبی برخی از داروهایی همانند داروهای ضد تشنج ، داروهای ضد افسردگی، آرام بخش ها، مسکن ها و به ویژه، داروهای کاهش فشار خون باشند.

اختلالات اضطرابی

برخی از اختلالات اضطرابی ممکن است باعث گیجی یا احساس سردرگمی شود که اغلب به عنوان سرگیجه شناخته می شود. این موارد شامل حملات پانیک، ترس از ترک خانه یا قرار گرفتن در فضاهای باز و بزرگ (آگورافوبیا) است.

سطح آهن پایین (کم خونی)

در صورت کم خونی ممکن است علاوه بر خستگی ، ضعف و رنگ پریدگی پوست ، سرگیجه نیز ایجاد شود.

قند خون پایین (هیپوگلیسمی)

هیپوگلیسمی به طور کلی در افراد دیابتی که از انسولین استفاده می کنند، رخ می دهد. در بیماری قند خون پایین (هیپوگلیسمی) سرگیجه ممکن است همراه با تعریق و اضطراب باشد.

مسمومیت با مونوکسید کربن

علائم مسمومیت با مونوکسیدکربن اغلب مانند آنفولانزا است و شامل سردرد ، سرگیجه ، ضعف ، ناراحتی معده ، استفراغ ، درد قفسه سینه و گیجی است.

گرم شدن بیش از حد و کمبود آب بدن

اگر فردی در هوای گرم فعالیت داشته باشد یا مایعات کافی ننوشد، ممکن است به علت گرمای بیش از حد (هایفوتراپی) یا کم آبی بدن دچار سرگیجه شود. این امر به ویژه در صورت استفاده از داروهای قلبی خاص بیشتر دیده می شود.

علائم سرگیجه ناگهانی

هر فردی ممکن است  سرگیجه را با احساسات مختلفی توصیف کنند. همانند:

  • حس حرکت یا چرخش کاذب (سرگیجه)
  • سبکی سر یا احساس ضعف
  • عدم ثبات یا از دست دادن تعادل
  • احساس شناور بودن ، شل شدن یا سنگینی سر

این احساسات ممکن است با راه رفتن ، ایستادن یا حرکت دادن سر تحریک شده یا بدتر شوند. سرگیجه ممکن است همراه با علائم دیگری مانند حالت تهوع همراه باشد یا آنقدر ناگهانی و شدید باشد که نیاز به نشستن یا دراز کشیدن داشته باشد.

تشخیص سرگیجه ناگهانی

بیشتر افرادی که به دلیل سرگیجه به پزشک مراجعه می کنند. در صورت مراجعه پزشک ابتدا در مورد علائم و داروهای مصرفی سوالاتی از بیمار خواهد شد و سپس معاینه فیزیکی انجام می شود. در طی این معاینات، پزشک نحوه راه رفتن و حفظ تعادل و عملکرد اعصاب اصلی سیستم عصبی مرکزی را بررسی می کند.

همچنین ممکن است برای بررسی های بیشتر به تست شنوایی و آزمایش تعادل نیاز باشد. در ادامه به برخی از تست ها شنوایی و نحوه آنجام آن پرداخته شده است.

آزمایش حرکت چشم

هنگام ردیابی یک جسم در حال حرکت ، پزشک ممکن است مسیر چشم شما را بررسی کند. ممکن است به شما آزمایش حرکتی چشم داده شود که در آن آب یا هوا در کانال گوش شما قرار گیرد.

تست حرکت سر

اگر پزشک مشکوک به سرگیجه موضعی پاروکسیسم باشد ، ممکن است یک آزمایش ساده حرکت سر به نام مانور Dix-Hallpike را برای تأیید تشخیص انجام دهد.

پوستروگرافی

این آزمایش به پزشک اطلاعاتی را درباره با سیستم تعادلی می دهد. در این تست بیمار روی سکو می ایستد و سعی می کند در شرایط مختلف تعادل خود را حفظ کند.

تست صندلی چرخشی

در طول این آزمون فرد روی یک صندلی کنترل شده توسط کامپیوتر می نشیند که در دایره ای کاملاً آرام حرکت می کند همچنین با سرعت بیشتر ، در یک قوس بسیار کوچک به عقب و جلو حرکت می کند.

علاوه بر این ، ممکن است آزمایش خون برای بررسی عفونت و سایر آزمایشات برای بررسی سلامت قلب و رگ های خونی انجام شود.

درمان سرگیجه ناگهانی

درمان سرگیجه به علت ایجاد آن وابسته است. در بیشتر موارد ، درمان های خانگی و دارویی می توانند علت سرگیجه را کنترل کنند. در طی دو هفته ، بدن معمولاً با هر آنچه باعث سرگیجه می شود سازگار می شود. بنابراین سرگیجه اغلب بدون درمان بهتر می شود.

در صورتی که سرگیجه ها به صورت مکرر و در طولانی مدت درمان نشود، بهتر است به پزشک مراجعه شود. درمان سرگیجه ممکن است شامل داروها و تمرینات تعادلی باشد. حتی اگر هیچ علتی یافت نشود یا سرگیجه همچنان ادامه داشته باشد ، داروهای تجویز شده و سایر روش های درمانی ممکن است علائم را کنترل کنند.

درمان دارویی

دارو هایی برای کنترل سرگیجه وجود دارد. این دارو ها عبارتند از:

قرص ادرار آور

اگرفرد به بیماری منیر مبتلا باشد، پزشک ممکن است یک قرص ادرار آور تجویز کند. مصرف این قرص به همراه یک رژیم غذایی کم نمک ممکن است به بیمار در کاهش دوره های سرگیجه کمک کند.

دارو های ضد تهوع و سرگیجه

پزشک ممکن است برای تسکین فوری سرگیجه و حالت تهوع داروهایی از جمله داروهای ضد هیستامین و داروهای ضد کولینرژیک تجویز کند. بسیاری از این داروها باعث خواب آلودگی می شوند.

داروهای ضد اضطراب

برای درمان اختلالات اضطراب ممکن است پزشک مصرف دارو های ضد اضطراب را توصیه کند. دیازپام (والیوم) و آلپرازولام (زاناکس) در گروهی از داروها به نام بنزودیازپین ها هستند که برای درمان و کنترل سرگیجه ناشی از اضطراب توصیه می شوند.

داروی جلوگیری از میگرن

برخی از داروها ممکن است به جلوگیری از حملات میگرن کمک کنند.

تمرینات تعادلی

انجام برخی از تمرینات و مانور ها در کاهش شدت سرگیجه کمک به سزایی می کند.

مانورهای موقعیت سر

مانور جابجایی کانال (یا مانور Epley) معمولاً به بیمار کمک می کند تا سرگیجه ناشی از سرگیجه موضعی پاروکسیسم خوش خیم را رفع کند.

تعادل درمانی

در تعادل درمانی بیمار حرکات و تمریناتی را یاد خواهد گرفت که سیستم تعادل نسبت به حرکت کمتر حساس شود. این روش فیزیوتراپی توانبخشی دهلیزی نام دارد. این روش درمانی برای افرادی که دارای سرگیجه ناگهانی که ناشی از  بیماری گوش داخلی مانند نوریت دهلیز هستند، توصیه می شود.

روان درمانی

روان درمانی ممکن است به افرادی که سرگیجه ناشی از اختلالات اضطرابی دارند؛ کمک کند.

روشهای جراحی یا روشهای دیگر

تزریق

پزشک ممکن است آنتی بیوتیک جنتامایسین را در گوش داخلی تزریق کند تا عملکرد تعادل را از بین ببرد.

برداشتن اندام حسی گوش داخلی

این روش، روشی است که به ندرت استفاده می شود. این روش با نام لابیرنتکتومی شناخته می شود. لابیرنت سیستم دهلیزی را در گوش آسیب دیده از کار می اندازد. گوش دیگر عملکرد تعادل را بر عهده می گیرد. پزشکان تیم کلینیک گوش تهران با سابقه طولانی بیست ساله جراحی های گوش می توانند مشاوره خوبی برای درمان بیمارهای گوش شما باشند.

در انتها

در بیشتر موارد سرگیجه پس از درمان علت اصلی ، رفع می شود. در موارد نادر ، سرگیجه می تواند نشانه یک مشکل جدی تر باشد.

سرگیجه ممکن است منجر به عوارضی همانند غش یا از بین رفتن تعادل شود. این عوارض به ویژه هنگامی که شخصی در حال رانندگی یا کار با ماشین آلات سنگین است می تواند خطرناک باشد.

اگر احساس می کنید دچار سرگیجه شده اید، بلافاصله رانندگی را متوقف کنید یا مکانی امن برای ایستادن پیدا کنید. در صورت تداوم سرگیجه ها بهتر است هر چه سریع تر به پزشک متخصص مراجعه شود.

 کلینیک گوش تهران با داشتن بهترین متخصصان گوش و حلق و بینی بهترین خدمات را به بیماران ارائه می دهد. اگر شما علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی کلینیک گوش تهران و تیم حاذق این کلینیک هستید؛ با کلینیک گوش تهران تماس بگیرید.

کلیه محتوای سایت کلینیک گوش تهران توسط متخصصان ماهر این تیم ازجمله دکتر نسرین یزدانی، دکتررضا زاده ،دکتر احدی و دکتر ساسان دبیری به تایید رسیده است.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.