اعتیاد به سیگار و نیکوتین را چطور می‌توان درمان کرد؟

0

وابستگی به نیکوتین Nicotine dependence زمانی رخ می‌دهد که احساس می‌کنید به نیکوتین نیاز دارید و نمی‌توانید مصرف آن را متوقف کنید. نیکوتین ماده شیمیایی موجود در تنباکو است که ترک آن را سخت می‌کند. نیکوتین تأثیرات مطلوبی در مغز ایجاد می‌کند، اما این اثرات موقتی هستند. بنابراین دست به یک سیگار دیگر می‌زنید.

هرچه بیشتر سیگار بکشید، نیکوتین بیشتری برای احساس خوب نیاز دارید. وقتی سعی می‌کنید متوقف شوید، تغییرات ناخوشایند روحی و جسمی را تجربه می‌کنید. این‌ها علائم ترک نیکوتین هستند.

صرف نظر از مدت زمانی که سیگار کشیده‌اید، ترک آن می‌تواند سلامت شما را بهبود بخشد. این آسان نیست اما می‌توانید وابستگی خود به نیکوتین را از بین ببرید. بسیاری از درمان‌های موثر در دسترس است. از پزشک خود کمک بخواهید.

علائم

برای برخی افراد، استفاده از هر مقدار تنباکو می‌تواند به سرعت منجر به وابستگی به نیکوتین شود. نشانه‌هایی که نشان می‌دهد شما معتاد هستید عبارتند از:

  • نمی‌توانید سیگار را ترک کنید. شما یک یا چند تلاش جدی برای متوقف کردن انجام داده‌اید.
  • وقتی سعی می‌کنید متوقف شوید علائم ترک را دارید. تلاش‌های شما برای توقف باعث ایجاد علائم جسمی و خلقی مانند هوس شدید، اضطراب، تحریک‌پذیری، بی‌قراری، مشکل در تمرکز، خلق افسرده، ناامیدی، عصبانیت، افزایش گرسنگی، بی‌خوابی، یبوست یا اسهال شده است.
  • شما با وجود مشکلات سلامتی سیگار را ادامه می‌دهید. حتی با وجود مشکلات سلامتی در ریه‌ها یا قلب، نتوانسته‌اید متوقف شوید.
  • فعالیت‌های اجتماعی را ر‌ها می‌کنید. ممکن است از رفتن به رستوران‌های بدون سیگار یا ارتباط با خانواده یا دوستان خود دست بردارید زیرا در این شرایط نمی‌توانید سیگار بکشید.

زمان مراجعه به پزشک

اگر سعی کرده‌اید سیگار را ترک کنید اما نتوانسته‌اید برای همیشه آن را ترک کنید، تنها نیستید. بسیاری از افراد سیگاری قبل از رسیدن به ترک ثابت و طولانی مدت از سیگار، تلاش زیادی برای ترک سیگار می‌کنند.

اگر از برنامه درمانی که به جنبه‌های فیزیکی و رفتاری وابستگی به نیکوتین می‌پردازد پیروی کنید، احتمالاً برای همیشه متوقف خواهید شد. استفاده از دارو‌ها و همکاری با مشاوری که به طور خاص برای کمک به افراد در ترک سیگار آموزش دیده است (متخصص درمان دخانیات) شانس موفقیت شما را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

از تیم مراقبت‌های بهداشتی خود بخواهید تا به شما در تدوین برنامه درمانی مناسب شما کمک کنند یا به شما توصیه کنند که برای ترک سیگار از کجا کمک بگیرید.

علل

نیکوتین ماده شیمیایی موجود در تنباکو است که باعث می‌شود شما سیگار نکشید. نیکوتین در عرض چند ثانیه پس از کشیدن پف به مغز می‌رسد. در مغز، نیکوتین باعث آزاد شدن مواد شیمیایی مغز به نام انتقال دهنده‌های عصبی می‌شود که به تنظیم خلق و خو و رفتار کمک می‌کند.

دوپامین، یکی از این انتقال دهنده‌های عصبی، در مرکز پاداش مغز آزاد می‌شود و باعث احساس لذت و بهبود خلق و خو می‌شود.

هرچه بیشتر سیگار بکشید، نیکوتین بیشتری برای احساس خوب نیاز دارید. نیکوتین به سرعت بخشی از برنامه روزانه شما می‌شود و با عادات و احساسات شما آمیخته می‌شود.

شرایط متداولی که باعث ایجاد سیگار می‌شود عبارتند از:

  • نوشیدن قهوه یا استراحت در محل کار
  • تلفنی صحبت کردن
  • نوشیدن الکل
  • رانندگی با ماشین شما
  • گذراندن وقت با دوستان

برای غلبه بر وابستگی به نیکوتین، باید عوامل محرک خود را بشناسید و برای مقابله با آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

عوامل خطر

هر کسی که سیگار می‌کشد یا از انواع دیگر تنباکو استفاده می‌کند در معرض خطر وابستگی قرار دارد. عوامل م whoثر بر استفاده از دخانیات عبارتند از:

  • سن. اکثر مردم در دوران کودکی یا نوجوانی سیگار می‌کشند. با شروع سیگار کشیدن جوانتر، احتمال معتاد شدن بیشتر می‌شود.
  • ژنتیک احتمال شروع سیگار کشیدن و ادامه سیگار کشیدن ممکن است تا حدی ارثی باشد. عوامل ژنتیکی ممکن است بر نحوه واکنش گیرنده‌های سطح سلول‌های عصبی مغز به دوز‌های بالای نیکوتین که توسط سیگار تحویل می‌شود تأثیر بگذارد.
  • والدین و همسالان. کودکانی که با والدین سیگاری بزرگ می‌شوند بیشتر سیگاری می‌شوند. احتمال دارد کودکانی که دوست دارند سیگار می‌کشند آن را امتحان کنند.
  • افسردگی یا سایر بیماری‌های روانی. بسیاری از مطالعات ارتباط بین افسردگی و سیگار کشیدن را نشان می‌دهند. افرادی که افسردگی، اسکیزوفرنی، اختلال استرس پس از سانحه یا سایر انواع بیماری‌های روانی دارند، بیشتر سیگاری هستند.
  • استفاده از مواد افرادی که از الکل و مواد مخدر غیرقانونی سوء استفاده می‌کنند بیشتر سیگاری هستند.

عوارض

دود تنباکو حاوی بیش از 60 ماده شیمیایی شناخته شده سرطان‌زا و هزاران ماده مضر دیگر است. حتی سیگار‌های “طبیعی” یا گیاهی دارای مواد شیمیایی مضر هستند.

شما قبلاً می‌دانید که افرادی که سیگار می‌کشند بسیار بیشتر از افرادی که سیگار نمی‌کشند به بیماری‌های خاصی مبتلا می‌شوند و می‌میرند. اما ممکن است متوجه نشوید که سیگار کشیدن چقدر مشکلات مختلف سلامتی ایجاد می‌کند:

  • سرطان ریه و بیماری ریوی. سیگار کشیدن عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان ریه است. علاوه بر این، سیگار کشیدن باعث بیماری‌های ریوی مانند آمفیزم و برونشیت مزمن می‌شود. سیگار کشیدن همچنین آسم را بدتر می‌کند.
  • سایر سرطان‌ها سیگار کشیدن خطر ابتلا به انواع مختلفی از سرطان‌ها از جمله سرطان دهان، گلو (حلق)، مری، حنجره، مثانه، لوزالمعده، کلیه، دهانه رحم و برخی انواع سرطان خون را افزایش می‌دهد. به طور کلی سیگار کشیدن باعث 30 درصد از مرگ و میر‌های ناشی از سرطان می‌شود.
  • مشکلات قلبی و سیستم گردش خون. سیگار کشیدن خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی (از جمله حملات قلبی و سکته مغزی) را افزایش می‌دهد. اگر بیماری قلبی یا عروقی مانند نارسایی قلبی دارید، سیگار کشیدن وضعیت شما را بدتر می‌کند.
  • دیابت. سیگار کشیدن باعث افزایش مقاومت به انسولین می‌شود که می‌تواند زمینه را برای دیابت نوع 2 فراهم کند. در صورت ابتلا به دیابت، سیگار کشیدن می‌تواند پیشرفت عوارضی مانند بیماری کلیوی و مشکلات چشمی را تسریع کند.
  • مشکلات چشم. سیگار کشیدن می‌تواند خطر مشکلات جدی چشمی مانند آب مروارید و از دست دادن بینایی ناشی از دژنراسیون ماکولا را افزایش دهد.
  • ناباروری و ناتوانی جنسی. سیگار کشیدن خطر کاهش باروری در زنان و خطر ناتوانی جنسی در مردان را افزایش می‌دهد.
  • عوارض دوران بارداری. مادرانی که در دوران بارداری سیگار می‌کشند با خطر بالاتری برای زایمان زودرس و به دنیا آوردن نوزادانی با وزن کمتر روبرو هستند.
  • سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر بیماری‌ها. افراد سیگاری بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌های تنفسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و برونشیت هستند.
  • بیماری لثه و دندان. سیگار کشیدن با افزایش خطر ابتلا به التهاب لثه و عفونت جدی لثه همراه است که می‌تواند سیستم حمایتی دندان را از بین ببرد (پریودنتیت).

سیگار کشیدن همچنین خطرات سلامتی را برای اطرافیان شما به همراه دارد. همسران غیر سیگاری و شرکای افراد سیگاری در مقایسه با افرادی که با افراد سیگاری زندگی نمی‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ریه و بیماری قلبی هستند. کودکانی که والدین آن‌ها سیگار می‌کشند بیشتر مستعد تشدید آسم، عفونت گوش و سرماخوردگی هستند.

پیشگیری

بهترین راه برای جلوگیری از وابستگی به نیکوتین عدم استفاده از تنباکو در وهله اول است.

بهترین راه برای جلوگیری از سیگار کشیدن کودکان این است که خودتان سیگار نکشید. تحقیقات نشان داده کودکانی که والدین آن‌ها سیگار نمی‌کشند یا با موفقیت سیگار را ترک کرده‌اند، کمتر سیگار می‌کشند.

تشخیص

ممکن است پزشک از شما سوالاتی بپرسد یا پرسشنامه‌ای را پر کنید تا ببینید چقدر به نیکوتین وابسته هستید. دانستن میزان وابستگی شما به پزشک کمک می‌کند تا برنامه درمانی مناسب را برای شما تعیین کند. هر چه سیگار‌های بیشتری در روز بکشید و پس از بیدار شدن زودتر سیگار بکشید، وابستگی بیشتری خواهید داشت.

درمان

شما نیز مانند بسیاری از افراد سیگاری حداقل یک تلاش جدی برای ترک آن انجام داده‌اید. اما به ندرت می‌توان در اولین تلاش خود سیگار را ترک کرد – مخصوصاً اگر سعی کنید این کار را بدون کمک انجام دهید. در صورت استفاده از دارو‌ها و مشاوره، که هر دو موثر بوده‌اند، به ویژه در ترکیب، می‌توانید سیگار را ترک کنید.

دارو‌ها

برخی از محصولات ترک سیگار به عنوان درمان جایگزینی نیکوتین شناخته می‌شوند زیرا حاوی مقادیر متفاوتی از نیکوتین هستند. برخی از این درمان‌های جایگزین نیکوتین نیاز به نسخه دارند، اما برخی دیگر این کار را نمی‌کنند. دو داروی مجاز برای ترک سیگار وجود دارد که نیکوتین ندارند و هر دو فقط با نسخه پزشک در دسترس هستند.

هر یک از این محصولات می‌تواند به کاهش میل به نیکوتین و علائم ترک کمک کند – به این ترتیب احتمال ترک سیگار برای همیشه بیشتر می‌شود. استفاده از بیش از یک ممکن است به نتایج بهتر شما کمک کند.

اگرچه می‌توانید برخی محصولات ترک سیگار را بدون نسخه خریداری کنید، اما بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. با هم می‌توانید بررسی کنید که چه محصولاتی برای شما مناسب است، چه موقع مصرف آن‌ها و عوارض جانبی احتمالی را شروع کنید.

مشاوره

دارو‌ها با کاهش علائم ترک و میل شدید به شما کمک می‌کنند، در حالی که درمان‌های رفتاری به شما کمک می‌کند مهارت‌هایی را ایجاد کنید که برای ترک سیگار برای همیشه نیاز دارید. هرچه زمان بیشتری را با یک مشاور بگذرانید، نتایج درمانی شما بهتر خواهد بود.

در طول مشاوره فردی یا گروهی، تکنیک‌هایی را یاد می‌گیرید که می‌توانید از آن‌ها برای ترک سیگار استفاده کنید. بسیاری از بیمارستان‌ها، برنامه‌های مراقبت‌های بهداشتی، ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و کارفرمایان برنامه‌های درمانی را ارائه می‌دهند. برخی از مراکز درمانی برنامه‌های درمانی مسکونی را ارائه می‌دهند – شدیدترین درمان موجود.

روش‌های اجتناب

سیگار‌های الکترونیکی (سیگار‌های الکترونیکی) بی‌خطر نبوده و نه در کمک به ترک سیگار در افراد کمتر از دارو‌های جایگزین نیکوتین هستند. در حقیقت، بسیاری از افرادی که از سیگار‌های الکترونیکی برای ترک سیگار استفاده می‌کنند، بیشتر از ترک، هر دو محصول استفاده می‌کنند.

جایگزینی سیگار کشیدن با انواع دیگر تنباکو ایده خوبی نیست. دخانیات به هر شکل ایمن نیستند. از این محصولات خودداری کنید:

  • محصولات دخانی محلول
  • توتون بدون دود
  • آبنبات چرب نیکوتین و مرهم
  • سیگار و لوله
  • قلیان

مقابله و پشتیبانی

حمایت اجتماعی کلید دستیابی به یک زندگی پایدار و محکم و بدون دود است. از خانواده، دوستان و همکاران خود درخواست حمایت و تشویق کنید. مستقیم باشید و به آن‌ها اطلاع دهید که چه چیزی بیشتر به شما کمک می‌کند.

همچنین سعی کنید این منابع را امتحان کنید:

  • گروه‌های حمایتی گروه‌های حمایتی که اغلب با هزینه اندک یا بدون هیچ هزینه‌ای در دسترس هستند، مربیگری و حمایت متقابل دیگران را که قصد ترک آن را دارند ارائه می‌دهند. گروه‌های نیکوتین ناشناس در بسیاری از مکان‌ها موجود است.
  • مشاوره تلفنی. خطوط ترک دسترسی راحت را به مشاوران آموزش دیده ارائه می‌دهد. در ایالات متحده، با 800-QUIT-NOW ( 800-784-8669 ) تماس بگیرید تا مستقیماً به خط خروج ایالت خود متصل شوید.
  • پیام‌های متنی و برنامه‌های تلفن همراه. خدمات متعددی برای دریافت یادآوری‌ها و نکات ارائه شده به تلفن همراه شما در دسترس است.
  • برنامه‌های تحت وب سایت‌هایی مانند BecomeAnEX پشتیبانی شخصی رایگان، راهنما‌ها و ابزار‌های تعاملی و گروه‌های بحثی را برای ترک شما ارائه می‌دهند.

آماده شدن برای ویزیت پزشکی

شما به احتمال زیاد با مراجعه به پزشک مراقبت‌های اولیه خود شروع می‌کنید. در اینجا اطلاعاتی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا آماده شوید و از پزشک خود چه انتظاری دارید.

آنچه شما می‌توانید انجام دهید

برای آمادگی برای قرار ملاقات:

  • عوامل سیگار کشیدن خود را در نظر بگیرید. مواردی را ذکر کنید که به احتمال زیاد به دنبال سیگار هستید. در چه شرایطی سیگار کشیدن به یک آیین تبدیل شده است؟
  • علائم احتمالی مربوط به سیگار کشیدن را یادداشت کنید. شامل مدت زمانی است که هر کدام را داشته‌اید.
  • لیستی از دارو‌های خود تهیه کنید. شامل هر گونه ویتامین، گیاهان دارویی یا مکمل‌های دیگر باشید.
  • یکی از اعضای خانواده یا دوست خود را به همراه دعوت کنید. گاهی اوقات به سختی می‌توان تمام اطلاعات ارائه شده در طول یک ملاقات را دریافت کرد.

چه انتظاری از پزشک خود داشته باشید

آماده بودن برای پاسخگویی به سوالات پزشک شما ممکن است از وقت خود برای گذراندن هر نکته‌ای که می‌خواهید زمان بیشتری را صرف آن کنید بخواهد. برخی از سوالاتی که ممکن است پزشک شما بپرسد عبارتند از:

  • روزانه چند نخ سیگار می‌کشید؟ چند وقت بعد از بیدار شدن سیگار می‌کشید؟
  • آیا قبلا سعی کرده‌اید سیگار را ترک کنید؟ اگر چنین است، چه اتفاقی افتاده است؟ چه کار کرد؟ چی کار نکرد؟
  • انگیزه شما از ترک سیگار در حال حاضر چیست؟
  • آیا از نظر سلامت جسمی، مانند بیماری قلبی یا دیابت، مشکوک به سیگار کشیدن دارید؟
  • آیا سیگار کشیدن مشکلی در محل کار یا روابط شما ایجاد کرده است؟

اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

انگار این شخصیت‌های تاریخی و اسطوره‌ای همین الان عکس گرفته‌اند! استفاده از هوش مصنوعی برای بازسازی…

ما بسیاری از شخصیت‌های تاریخی را تنها به صورت طراحی‌های محو و مجسمه‌ها و سردیس‌ها را دیده‌ایم. حالا تصور کنید که این شخصیت‌ها دوباره زنده می‌شدند و با آرایش صورت و مو و ریش امروزی و لباس‌های مدرن به عکاسخانه می‌رفتند.این کاری است که یک…

گالری عکس: طراحی‌های داخلی و خارجی افتضاح و عجیب که با کمی قدرت شبیه‌سازی مغزی رخ نمی‌دادند!

چیزی که من اسمش را می‌گذارم شبیه‌سازی مغزی واقعا چیز لازمی در زندگی و کار است. یعنی اینکه بتوانید قبل از جابجایی و ساختن اجسام در ذهن تجسمش کنید و بعد حین کاربری‌های مختلف تصورش کنید و پیش‌بینی کنید که کجای کار می‌لنگد.فکر کنم از زمان…

روسای جمهوری آمریکا به صورت تصاویر خیالی شبیه گیم‌های رل پلیینگ ژاپنی!

توجه: تصاویر را میدجرنی ساخته و سازنده ظاهرا فارغ از سمت و سوی سیاسی و فقط یک نوع بیان هنری دست به این کار زده است.جو بایدن:دونالد ترامپ:باراک اوباما:جورج دبلیو بوش:بیل کلینتون:جورج بوش پدر:…

تراژدی ایگناتس زملوایس: پزشکی که پیشگام شستن دست ها بود

نزدیک به ۱۵۰ سال از اقدامات پیشگامانه لوئی پاستور و رابرت کخ می‌گذرد که به پایه‌گذاری نظریه میکروب بیماری کمک کرده است. با این حال، متقاعد کردن ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی برای جدی گرفتن شستن دست‌ها هنوز یک چالش است. مراکز کنترل و…

تجدید خاطره‌ای با وبلاگستان – اسکرین شات‌هایی از برخی از وبلاگ‌های قدیمی خوب

شبکه‌های اجتماعی وبلاگ‌ها را فرونرخیتند. دلایل فروریختن آنها بسیار بیشتر از محبوب شدن شبکه‌های اجتماعی بود:1- بسته شدن ابزارهای رایگان‌های وبلاگ‌نویسی2- نوع نوشتن وبلاگ‌نویس‌ها که هم بسیار انرژی‌بر و وقت‌گیر بود و هم به خاطر…

اگر مجموعه ارباب حلقه‌ها را پیکسار بازسازی کند …

مجموعه فیلم ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون و بر اساس رمان فانتزی حماسی نوشته جی. آر. آر. تالکین، دارای شخصیت‌های متنوعی بود. برخی از آنها اینها هستند:فرودو بگینز (با بازی الیجا وود): قهرمان داستان، فرودو، هابیتی است که تبدیل به…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.