مرور پژوهش‌های پزشکی 3 راه موثر ترک سیگار را شناسایی کرده

0

یک پژوهش و بررسی بزرگ، اثربخشی روش‌های ترک سیگار را با هم مقایسه کرده و 3 تا از بهترین آنها را مشخص کرده است.

دارو‌های وارنیکلین و سیتیزین و همچنین سیگار‌های الکترونیکی نیکوتین در میان مداخلات ترک سیگار که توسط یک تیم بریتانیایی بررسی شده، موفق‌ترین دارو‌ها بودند.

در مجموع 157179 سیگاری که در 319 کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده (RCTs)، موفقیت در ترک سیگار به مدت حداقل شش ماه شده بودند در این پژوهش مروری وارد شدند.

سیگار عامل اصلی بیماری‌های قابل پیشگیری و مرگ و میر در سراسر جهان است و اگرچه بسیاری از مردم می‌خواهند سیگار را ترک کنند، انجام این کار دشوار است.

ماده اصلی اعتیاد‌آور، نیکوتین، یکی از پرمصرف‌ترین مواد و سومین ماده اعتیاد‌آور است که تأثیر قدرتمندی بر مغز دارد. داده‌ها نشان داده که بدون کمک، تنها حدود 6 نفر از هر 100 نفر شانس ترک موفقیت‌آمیز دارند.

وارنیکلین و سیتیزین با فعال کردن گیرنده‌های نیکوتین مغز – که در صورت فعال شدن توسط نیکوتین دوپامین آزاد می‌کنند – باعث می‌شوند همان اثر به اصطلاح نشاط زای نیکوتین بدون اثرات مخرب ایجاد شود و شخص نیازی به مصرف نیکوتین واقعی نداشته باشد.

تفاوت معنی داری در اثربخشی سیتیزین (با نام تجاری Tabex) و وارنیکلین (نام تجاری شانتیکس و شامپیکس) و سیگار‌های الکترونیکی نیکوتین وجود نداشت. بر اساس یافته‌ها، حدود 14 درصد از سیگاری‌هایی که سعی در ترک سیگار با کمک این روش‌ها دارند، برای شش ماه یا بیشتر موفق خواهند بود.

استراتژی موثر بعدی ترکیب دو نوع درمان جایگزین نیکوتین (NRT)، مانند چسب‌های نیکوتینی و آدامس یا قرص‌ها بود.

مشخص شد که استفاده از یک شکل واحد از NRT، مانند چسب یا آدامس به تنهایی، منجر به ترک‌های اضافی کمتری می‌شود.

حدود 12 نفر از هر 100 نفر که از دو نوع NRT با هم استفاده می‌کنند، با موفقیت ترک می‌کنند، در حالی که حدود 9 نفر از هر 100 نفر فقط از یک نوع استفاده کی‌کردند، موفق می‌شدند.

داده‌ها نشان داد کاهش تدریجی نیکوتین ممکن است کمی موثرتر از ترک ناگهانی باشد. این که آیا فردی درمان نیکوتین را قبل یا بعد از ترک شروع کند و دوز مصرفی آن تاثیری بر اثربخشی ندارد.

داروی دیگری به نام بوپروپیون (با نام تجاری Wellbutrin) در 9 درصد افرادی که سیگار را ترک کردند اثربخشی نشان داد.

داده‌های مربوط به ایمنی نشان داد که بوپروپیون ممکن است، عوارض جانبی جدی در موارد اندکی داشته داشته باشد. به طور کلی، درمان‌های مورد مطالعه بی‌خطر بودند، با عوارض جانبی شدید در موارد انگشت‌شماری ظاهر شد.

پس این متاآنالیز شبکه نشان می‌دهد که سیگار‌های الکترونیکی، وارنیکلین و سیتیزین همگی کمک‌های موثری برای ترک سیگار هستند و در مقایسه با شرایط کنترل یعنی آنهایی که ترک سیگار را بدون استفاده از این شیوه‌های می‌خواستند انجام بدهند، دو برابر بیشتر موفق می‌شدند.

البته این مطالعه در کشوری با سطح درآمد سرانه بالا انجام شد و وضعیت اجتماعی- اقتصادی کشورهای فقیرتر هم باید بررسی شود.

این مطالعه در Cochrane Database of Systematic Reviews منتشر شده.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

کشف خانه‌ای متروکه در فرانسه که پر از عروسک‌های به ظاهر شیطانی است!

برایان سانسیرو می‌نویسد که خانه‌ای متروک در فرانسه کشف کرده که به‌طور کامل توسط درختان انگور پوشانده شده  بود و گویی از دنیا پنهان بود. خود خانه عادی است، اما برخی آن را می‌توانند بدترین کابوس خود بدانند. اتاق‌ها مملو از چیزهای غیرعادی…

داستان تکامل اتاق خواب‌ها از دوران انسان‌های اولیه تا اتاق‌ خواب‌های هوشمند + گالری عکس

تکامل اتاق خواب‌ها تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تغییرات فرهنگی، فناوری و اجتماعی قرار گرفته است. با گذشت زمان، اتاق خواب‌ها از فضا‌های خواب ساده به پناهگاه‌ها و آسایشگاه‌های چند منظوره و شخصی تبدیل شده‌اند.مروزی کوتاه بر تکامل آنها:…

محصولات باورنکردنی که اپل در آینده عرضه خواهد کرد (شوخی با اپل – گالری عکس)

رونمایی از اپل ویژن پرو با قیمت و پیچیدگی‌های خاص خودش باعث شد که دست طنزپردازان در شوخی با اپل بازتر شود.به راستی اگر اپل سال‌های بعد بخواهد در زمینه‌های متفاوت فعالیت کند آنها را چطور رونمایی خواهد کرد. چه توصیف‌هایی برای آنها ردیف…

جشن ۷۵۰ سالگی برلین در آلمان شرقی و رژه رایانه‌های قابل حمل

در سال ۱۹۸۷، برلین ۷۵۰مین سالگرد تأسیس خود را جشن گرفت و شهر پر از هیجان بود. دولت کمونیستی آلمان شرقی، که در آن زمان بر نیمه شرقی شهر حکومت می‌کرد، می‌خواست این مناسبت را با رژه بزرگی که دستاورد‌های کشور را به نمایش می‌گذاشت، جشن بگیرد.…

۲۵ صدای نوستالژیک فناورانه قدیمی که کودکان امروزی به صورت معمول هرگز نمی‌شنوند!

یک ستاره سینمای کلاسیک را در نظر بگیرید مثلا همفری بوگارت را. تلفن را با یک دست در دست می‌گیرد، سیگاری به لب دارد و بعد با افه خاصی شماره‌گیر را می‌چرخاند و با صدای بم مردانه‌اش می‌گوید که نلفنچی فلانجا را برایم بگیر!چنین منظره‌ای دیگر…

عکس‌هایی از زیباترین کتابخانه‌های دنیا

کتابخانه‌ها باید مظهر فرهنگ و هنر هر کشوری باشند. ساختمان ایمن و بزرگ، منظره تالار کتابخوانی، نوع چینش کتاب‌ها و تحویل آنها به کتابخوان‌ها، داشتن اینترنت آزاد و پرسرعت، حفاظت از نسخه‌های خطی و اسناد باارزش، آزاد بودن کتابخانه در حد امکان…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.