آیا سیگار الکترونیکی ایمن‌تر و سالم‌تر از سیگار معمولی است؟

0

در انگلستان، هم‌زمان با مبارزه با سیگار کشیدن جوانان، سیگارهای الکترونیکی به عنوان بخشی از تلاش‌های دولت برای کمک به مردم برای ترک سیگار تبلیغ می‌شوند. ما به اینکه چرا در مورد این دستگاه‌ها دو نظر بسیار متفاوت وجود دارد، نگاهی می‌اندازیم.

سیگار الکترونیکی چیست؟

به گزارش گاردین، انواع سیگارهای الکترونیکی یا وایپ‌ها که در بریتانیا به فروش می‌رسند، معمولا به روشی مشابه عمل می‌کنند: حرارت دادن نوعی مایع برای تولید بخاری که می‌توان آن را استنشاق کرد. این مایع معمولا حاوی نیکوتین و مواد شیمیایی از جمله پروپیلن گلیکول، گلیسیرین گیاهی و طعم‌دهنده‌ است.

استفاده از وایپ در حال افزایش است. اکثر بزرگسالانی که در بریتانیا سیگار الکتریکی می‌کشند، اکنون یا قبلا سیگاری بوده‌اند. با این حال در مورد استفاده کودکان از آن‌ها نگرانی‌هایی وجود دارد. بر اساس یک نظرسنجی در یوگاو در سال ۲۰۲۲ که برای خیریه جنبش دخانیات و سلامت انجام شد، تقریبا ۱۶ درصد افراد ۱۱ تا ۱۷ ساله سیگار الکتریکی را امتحان کرده بودند، در حالی که این میزان در سال ۲۰۲۱ کمی بیش از ۱۱ درصد و در سال ۲۰۲۰ تقریبا ۱۴ درصد بود.

آیا وایپ‌ها بی‌خطرند؟

این موضوع کمی به شرایط بستگی دارد. سیگار الکترونیکی در بریتانیا تحت مقرراتی بسیار دقیق‌تر از ایالات متحده است؛ جایی که در مورد بیماری‌های ریوی و مرگ‌ومیر ناشی از مایعات مورداستفاده در وایپ‌های خاص نگرانی‌هایی وجود دارد.

اما این بدان معنا نیست که تفاوت مختصری وجود ندارد.

اهمیت سیگارهای الکترونیکی در کمک به ترک سیگار در ایمنی نسبی آن‌ها در مقایسه با سیگارهای سنتی، نهفته است. استعمال دخانیات عامل اصلی بیماری و مرگ‌ومیر قابل پیشگیری در انگلستان است. دود سیگار به مرگ حدود ۶۵ هزار نفر در سال منجر می‌شود.

سیگارهای الکترونیکی اغلب حاوی نیکوتین‌اند، اما مانند سیگارهای سنتی، قطران یا مونوکسید کربن که ممکن است باعث بیماری ریه و سرطان شود، تولید نمی‌کنند.

جنبش دخانیات و سلامت همچنین خاطرنشان می‌کند که وایپ‌ها نسبت به آدامس‌ها یا چسب‌های نیکوتینی، برای کمک به ترک سیگار موثرترند. در نتیجه سیگارهای الکترونیکی تا سال ۲۰۳۰ در تلاش‌های دولت برای کاهش میزان مصرف سیگار در انگلستان به پنج درصد یا کمتر نقشی کلیدی ایفا می‌کنند. ارقام به‌تازگی مشخص کرده‌اند که در انگلستان، حدود پنج میلیون و چهار هزار نفر، معادل  ۱۳ درصد جمعیت، در حال حاضر دخانیات مصرف می‌کنند.

با این حال، این بدان معنا نیست که سیگارهای الکترونیکی برای همه مناسب‌اند. بسیاری از جمله جنبش دخانیات و سلامت می‌گویند این دستگاه‌ها برای کودکان و افراد غیرسیگاری توصیه نمی‌شوند؛ زیرا سیگارهای الکترونیکی کاملا بی‌خطر نیستند. همان‌طور که سازمان خدمات ملی سلامت بریتانیا، ان‌اچ‌اس (NHS) اشاره می‌کند: «این مایع و بخار حاوی بعضی از مواد شیمیایی احتمالا مضری‌اند که در دود سیگار نیز یافت می‌شوند اما در سطح‌ بسیار پایین‌تری قرار دارند.»

همچنین نگرانی‌هایی وجود دارد که جوانان و افراد غیرسیگاری از طریق اعتیاد به نیکوتین، به این دستگاه‌ها معتاد شوند.

دولت بریتانیا قصد دارد استفاده از سیگارهای الکترونیکی را در میان سیگاری‌ها افزایش و در همین حال مصرف آن را در بین کودکان کاهش دهد.

یکی از اعلامیه‌ها این است که در طرح «تبادل برای توقف» در انگلستان به حدود یک میلیون سیگاری یک بسته اولیه سیگار الکترونیکی رایگان ارائه می‌شود. دولت برای آن بودجه می‌دهد و این طرح به صورت متمرکز سازماندهی خواهد شد؛ اما مقام‌های محلی قادر خواهند بود ابتکارعمل را با نیازهای خود تنظیم و نحوه اولویت‌بندی جمعیت را کنترل کنند.

دولت همچنین اعلام کرده است که تا پایان سال آینده، به همه زنان باردار سیگاری کوپن‌ها و حمایت‌های رفتاری ارائه می‌کند. در پی این اقدام، امید می‌رود خطر سقط جنین و مرده‌زایی کاهش یابد و تعداد نوزادان دارای مشکلات سلامتی کم شود.

در همین حال، سه میلیون پوند نیز برای تشکیل یک «گروه کارشناسی برای مقابله با وایپ‌های غیرقانونی» تامین خواهد شد. این واحد که زیر نظر معیارهای تجاری (Trading Standards) اداره می‌شود، وظیفه مقابله با فروش وایپ‌های ممنوعه و فروش آن به افراد زیر سن قانونی را به عهده خواهد داشت.

نظر کارشناسان در مورد طرح‌های جدید چیست؟

خیریه‌ها و دانشمندان به طور کلی از این اطلاعیه‌ها حمایت کرده‌اند و به نظر می‌رسد حمایتشان بر اساس برخی و نه همه پیشنهادهای صادق خان، شهردار لندن، درباره منسوخ کردن سیگار است که سال گذشته منتشر شد.

پروفسور پیتر‌هاجک، مدیر واحد تحقیقات اعتیاد به دخانیات دانشگاه کویین مری لندن، از عرضه این دستگاه‌ها برای کمک به افراد برای ترک سیگار استقبال کرد. او گفت: «این احتمال وجود دارد که سیگار‌های الکترونیکی و سایر محصولات کم‌خطر دارای نیکوتین مرگ و بیماری‌های ناشی از سیگار کشیدن را ریشه‌کن کنند. این گام جدید یک ابتکار معقول، عملی و مبتنی بر علم و یک خبر خوب برای سلامت عمومی است.»

او همچنین گفت در حالی که جوانان غیرسیگاری سیگارهای الکترونیکی را امتحان می‌کردند، تعداد بسیار کمی از آن‌ها به مصرف روزانه آن روی می‌آوردند و این نشان می‌دهد احتمال اعتیادآوری سیگار الکترونیکی نسبت به سیگار بسیار کمتر است.

آلن بوبیس، پروفسور بازنشسته سم‌شناسی در امپریال کالج لندن، نیز تاکید کرد که سیگارهای الکترونیکی به طور قابل‌توجهی ایمن‌تر از سیگارهای معمولی‌اند، اما اقدام‌هایی نیاز است تا جوانان را از مصرف آن بازدارند. او گفت: «جدیدترین مطالعات بر نقش سیگار الکترونیکی در کمک به ترک سیگار تاکید می‌کنند؛ از این رو فکر می‌کنم ابتکار دولت به عنوان بخشی از طیف وسیع‌تری از اقدام‌ها برای کاهش بار بیماری‌های ناشی از سیگار ایده خوبی است.»


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

سرژ ورونوف: پزشکی که بیضه‌های میمون‌ها را به مردها پیوند می‌زد تا آنها را جوان کند!

یکی از پر شورترین ارائه‌ها و سخنرانی‌ها در کنگره بین‌المللی جراحان در لندن در سال 1923 توسط جراح فرانسوی متولد روسیه به نام سرژ ورونوف انجام شد.سه سال پیش‌تر، ورونوف با آزمایش‌های بحث‌برانگیز پیوند غده‌ که به ادعای خودش آدم‌ها را چند…

فهرست چیزهایی که تا همین 20 – 30 سال پیش در ایران و جهان معمولی بودند، اما الان کارها و خریدها…

اوضاع اقتصادی کلی دنیا خوب نیست. از یک سو میل و اشتیاق همه به کمتر کار کردن و بیشتر داشتن و به خصوص سخت گرفتن به هم بیشتر شده و از سوی دیگر، درآمدها آنچنان افزایش نیفتاده‌اند. در این میان برخی کشورها با تورم‌های باورنکردنی دست به گریبان…

عکس‌های قدیمی از یخ‌فروش‌های آمریکایی

یخ‌فروش‌ها در دوران قدیم اهمیت زیادی داشتند. قبل از رواج یخچال‌های مدرن، زندگی بدون آنها مختل می‌شد.عکس‌های این نوشته نگاهی اجمالی به دوران گذشته می‌اندازند، زمانی که صدای یخ‌فروش‌ها و شکستن بلوک‌های یخی در خیابان‌ها طنین‌انداز می‌شد.…

سلبریتی‌ها از کودکی تا پیری در این ویدئوهای جالب – از ویل اسمیت تا کیانو ریوز

چطور می‌شود که ما پیر می‌شویم. این تغییر بسیار تدریجی رخ می‌دهد، اما قطعی است. با کارهایی می‌شود کندش کرد اما مسلما نمی‌توان به کی جلوی آن را گرفت.پیری یک فرآیند زیستی پیچیده است که در موجودات زنده از جمله انسان اتفاق می‌افتد. در حالی…

ریز علی خواجوی فرنگی‌ها: چگونه کیت شلی یک قطار را نجات داد؟

در سال 1901، راه آهن شیکاگو و شمال غربی، پل جدیدی را بر روی رودخانه Des Moines در بون، آیووا، در آمریکا افتتاح کرد. این پل رسماً پل راه‌ بون نام گرفت، اما اما مردم محلی به سرعت به آن لقب پل‌های بالای کیت شلی را دادند، به یادبود بانوی قهرمان…

چیزهای کوچکی که مایه دلخوشی، سرگرمی یا تعجب یا تفریح می‌شوند – گالری عکس

دلخوشی‌ها در زندگی بسیارند. دلخوشی می‌تواند خانه بزرگ، ماشین لوکس، شغلی دلخواه، تماشای فیلم در آخر روز خسته‌کنندهt یک کتاب تازه، معاشرتی روح‌افزا باشد یا حتی چیزهایی کوچک‌تر مانند دیدن زمین یخ‌زده در اول صبح زمستان و شکسته شدن لایه نازک یخ…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.