یک متخصص مغز و اعصاب پاسخ می‌دهد: چرا ساعت ۳ صبح از خواب بیدار می‌شویم و چگونه دوباره به خواب برویم؟

کدام عادت‌های خواب کمک می‌کنند خواب بهتری داشته باشیم

0

وقتی کمبود خواب دارید؛ هیچ‌چیزی ناامیدکننده‌تر از بیدار شدن زودتر از زمانی که ساعت را تنظیم کردید؛ نیست. شما تنها نیستید و بیش از ۳۰ درصد شهروندان امریکایی مشکل بی‌خوابی مزمن دارند.

بهتر است به جای داشتن استرس درباره بیدار شدن زودتر از موعد خواب، سراغ صحبت‌ها و مشاوره‌های یک متخصص اعصاب و روان برویم تا بفهمیم چرا زودتر بیدار می‌شویم و چگونه می‌توانیم دوباره بخوابیم و چگونه باید عادت‌های خواب بهتری در خودمان ایجاد کنیم. «صنم حافظ» یک متخصص مغز و اعصاب مشهور در شهر نیویورک است که می‌خواهیم سوالات خود را از او بپرسیم:

چرا زود بیدار می‌شویم؟

وقتی درباره کار، خانواده، رویدادهای زندگی و چیزهای دیگر استرس دارید؛ به احتمال زیاد زودتر از زنگ هشدار ساعت خود، از خواب بیدار می‌شوید.

دکتر «حافظ» می‌گوید هورمون‌های استرس شما بیش از حد فعال هستند. حتی اگر برای کار روز بعد بیش از حد هیجان‌زده هستید و احساس خوشحالی می‌کنید و انگیزه بالایی برای بیدار شدن به موقع و آمادگی برای آن دارید؛ به احتمال زیاد باز هم زود بیدار می‌شوید.

یک پروتئین خاص در بیدار شدن زودهنگام شما نقش دارد. یک ساعت پیش از بیدار شدن، ترشح پروتئینی به نام Period circadian protein، که عامل اصلی ساعت بیولوژیکی ما است؛ افزایش پیدا می‌کند. این پروتئین به بدن شما سیگنال می‌دهد که زمان بیدار شدن است و خواب شما سبک‌تر می‌شود. به همین دلیل، قبل از زنگ هشدار ساعت، از خواب بیدار می‌شوید.

چگونه دوباره به خواب برویم؟

وقتی ساعت ۳ صبح بیدار می‌شوید؛ بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که روی تنفس خود تمرکز کنید. دکتر «حافظ» یک روش ساده را توصیه می‌کند: از طریق بینی نفس بکشید و هوا را از طریق دهان خود بیرون دهید. وقتی ذهن شما نفس‌گیری می‌کند؛ تمرکز خود را دوباره به دست آورده و برای خواب آماده می‌شوید.

پس از چند دقیقه، اگر این کار به خواب رفتن شما کمکی نمی‌کند؛ می‌توانید استرس‌ها یا احساساتی را که شما را بیدار نگه می‌دارند را بنویسید. مهم این است که ناامیدی از بیدار ماندن خود را کنترل کنید و تمام تلاش خود را برای آرام ماندن و بازگشت به خواب انجام دهید.

در زیر یک نور کم، سعی کنید استرس‌ها و نگرانی‌های خود را بنویسید. نوشتن این نگرانی‌ها کمک می‌کند استرس را از خود دور کرده و بتوانید دوباره به خواب بروید. با نوشتن، مغز خود را خالی کردید و احساس سبکی خواهید کرد.

اگر از طرفداران برنامه‌های مدیتیشن یا شنیدن داستان‌های پیش از خواب هستید؛ می‌توانید برای رفتن به خواب دوباره از آن‌ها استفاده کنید.

برای خواب دوباره از این ۳ کار اجتناب کنید

اگر قصد دارید دوباره بخوابید؛ از این سه کار به شدت اجتناب کنید؛ اسکرول گوشی، کار و تلویزیون.

بسیاری از مردم گوشی تلفن همراه خود را در کنار رخت‌خواب قرار داده؛ چون از آن به عنوان یک ساعت بیدارباش استفاده می‌کنند. بعد هنگامی که نیمه شب بی‌خواب می‌شوند؛ وسوسه شده و سراغ آن می‌روند. دکتر حافظ می‌گوید مشاهده صفحه‌نمایش می‌تواند دوباره خوابیدن را سخت‌تر کند.

نور آبی کامپیوترها یا تلفن‌های همراه همان نور طبیعی خورشید را تقلید می‌کند و به ذهن می‌گوید زمان بیدار شدن فرا رسیده است. نور آبی می‌تواند ترشح هورمون ملاتونین در بدن را افزایش دهد. برای خواب هورمون ملاتونین بسیار مهم است و باعث کاهش تولید کورتیزول برای هوشیاری می‌شود.

چراغ‌های اضافه را خاموش کنید

مشابه نور آبی صفحه‌نمایش‌ها، چراغ‌های بالای سر بدن نیز می‌توانند سیگنال‌های صبح و زمان بیدار شدن را بدهند. حتی اگر ناامید از خواب دوباره هستید؛ بهتر است در تاریکی تلاش کنید دوباره به خواب بروید تا اینکه چراغ‌های خانه را روشن کنید و در روشنایی بنشینید.

دکتر حافظ تاکید می‌کند که روشن کردن چراغ‌ها می‌تواند پروسه خوابیدن را دشوارتر کند. چون روشنایی می‌تواند ساعت بدن را هوشیار و بیدار کند و روی تولید ملاتونین تاثیرگذار است.

از یخچال فاصله بگیرید

در نهایت، نباید نصف شب بی‌خواب شدید؛ سراغ آشپزخانه و یخچال بروید. یک میان وعده نیمه شب می‌تواند پیام اشتباهی به بدن شما بدهد.

دکتر متخصص مغز و اعصاب می‌گوید وعده‌های غذایی اشتباه می‌توانند کیفیت خواب شما را تحت تاثیر قرار دهند. وقتی ما شب غذا می‌خوریم؛ ماهیچه‌های هضم غذا شروع به فعالیت می‌کنند که کاملا در تضاد با زمان استراحت بدن است. این می‌تواند بر توانایی شما در به خواب رفتن تاثیر بگذارد و مانع استراحت عمیق شما شود.

آیا فصل‌ها بر بی‌خوابی تاثیرگذار هستند؟

همان‌طور که پیدا است؛ اکثر مردم در فصل زمستان سخت‌تر می‌خوابند. ترکیبی از استرس و تعطیلات و بالا بردن دمای محیط باعث می‌شود که بی‌خواب شویم.

دکتر حافظ می‌گوید وقتی اتاق خواب خود را گرم می‌کنید و پتوهای سنگین می‌گذارید؛ بدن شما باید بیشتر کار کند تا خنک شود. این وضعیت خواب شما را مختل کرده و در طول روز احساس خستگی بیشتری می‌کنید.

چگونه بهتر بخوابیم؟

قبل از هر چیز، استرس و اضطراب خود را کنترل کنید. هیچ‌کدام از ما در برابر عوامل استرس‌زای موجود در زندگی مصون نیستیم و ممکن است آرامش خود را هنگام خواب از دست بدهیم.

ابتدا، چند فعالیت شامل خواندن، نوشتن، مدیتیشن، روزنامه‌نگاری و گوش دادن به موسیقی در پیش از خواب می‌تواند آرامش‌بخش باشد.

دوم، مدتی را صرف تنظیم روال خواب خود کنید. اگر می‌توانید هر روز در ساعت مشخص و مشابهی بخوابید و از خواب بیدار شوید. دکتر حافظ می‌گوید تعداد ساعت‌های بی‌وقفه خواب شما مهم است نه لزوما زمانی که از خواب بیدار می‌شوید.

این پزشک اعصاب و روان می‌گوید اگر هر روز سر ساعت مشخصی به رخت‌خواب بروید، چرخه خواب و بیداری بدن خود را تقویت کردید و احتمالا بعد از ۷ الی ۸ ساعت خواب در ساعتی مشابه در روز بیدار می‌شوید.

توجه به این نکته ضروری است که اکثر بزرگ‌سالان ۷ الی ۹ ساعت خواب نیاز دارند. اگر این افراد به اندازه کافی خوب خوابیده باشند؛ بیدار شدن از خواب آن‌ها پیش از به صدا درآمدن زنگ هشدار ساعت می‌تواند خوب و مفید هم باشد.

سوم، سعی کنید در طول روز هیچ چیز الکلی یا کافئین‌دار مصرف نکنید یا بسیار کم مصرف کنید؛ چون متابولیسم آن‌ها ساعت‌ها طول می‌کشد.

و در آخر اینکه کمی ورزش کنید اما نباید ورزش آخرین کاری باشد که در طول شب انجام می‌دهید تا بتوانید روال خواب خود را حفظ کنید.

دکتر حافظ می‌گوید ورزش برای بسیاری از افراد، روال خواب‌شان را بهبود می‌دهد و به کاهش زمان مورد نیاز برای به خواب رفتن کمک می‌کند. شما باید سعی کنید فعالیت بدنی را در برنامه روزانه خود قرار دهید ولی حداقل یک ساعت پیش از خواب، از فعالیت شدید بدنی خودداری کنید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

رهبران شرکت‌ها و کشورها در قالب افراد بی‌خانمان- چه کسی می‌داند اگر جبر جغرافیایی و اکوسیستم نبود،…

اگر پدر زیستی استیو جابز او را در یک سناریویی تخیلی به سوریه می‌برد، استیو جابز چه سرنوشتی پیدا می‌کرد؟ یک کارمند؟ یک مدیر رده میانی؟ یکی از انبوه کشته‌های جنگ داخلی این کشور؟بدیهی است که اکوسیستم مناسب و شرایط اقتصادی و یک آبشار…

تصور کنید که در یک دنیای تخیلی، هری پاتر را استودیو جیبلی می‌ساخت

استودیو جیبلی یک استودیوی مشهور انیمیشن‌سازی ژاپنی است که به دلیل سبک هنری متمایز، داستان‌سرایی پر از تخیل و انیمیشن‌های هیجان‌انگیزش مشهور است. استودیو جیبلی که توسط هایائو میازاکی و ایسائو تاکاهاتا تأسیس شد، تعدادی از محبوب‌ترین فیلم‌های…

۱۱ رخدادی که تاریخ دنیا را تغییر دادند به روایت میدجرنی

گرچه از اکثر این وقایع تاریخی عکسها و فیلم‌های زیادی وجود دارد، اما می‌خواهیم با میدجرنی آنها را بازسازی کنیم. شاید تمرینی شود برای بازافرینی رخدادهایی که از آنها عکسی گرفته نشده یا عکاسی در زمان آنها اصلا اختراع نشده بود.شروع جنگ جهانی…

تصور واقعیت دگرگون به کمک میدجرنی – گالری عکس

تاریخ دگرگون یک ژانر جذاب است که به بررسی چگونگی تغییر مسیر تاریخ در صورت رخ دادن برخی رویداد‌های کلیدی به گونه‌ای متفاوت می‌پردازد.یک تغییر جزئی یا یک واگرایی عمده می‌تواند تخیل ما را به کار بیندازد تا آینده‌ای کاملا متفاوت که الان جزو…

سلبریتی‌ها اگر کاری عادی داشتند – پاسخ‌های تصویری میدجرنی

چه می‌شد اگر یک هنرپیشه نامدار در سنی طلایی امکان جذب شدن در رشته بازیگری را پیدا نمی‌کرد یا بحرانی خانوادگی او را وادار به سال‌ها کار عادی می‌کرد. چه می‌شد اگر نخستین کسانی که تست بازیگری از او می‌گرفتند، به کلی مایوس و دلسردش می‌کردند.…

اگر سیمپسون‌ها در دنیا وستروس بودند! گالری عکس

وستروس یک سرزمین یا قاره تخیلی و یکی از مکان‌های اصلی مجموعه رمان‌های فانتزی «آواز یخ و آتش» نوشته جورج آر آر مارتین است. انکاتی در مورد وستروسجغرافیا: وستروس در غرب قاره اسوس قرار دارد و با دریای باریکی که به نام دریای باریک شناخته…
منبع theladders
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.