پوکی استخوان چیست؟ چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟

0

پوکی استخوان می تواند شما را بیشتر از سن تان پیر کند. پوکی استخوان دزد خاموش سلامت جوانی است چرا که تقریباً بدون نشان دادن هیچ علامتی ظاهر می شود. جز از لحاظ استخوان بندی می توانیم از هر لحاظ جوان باشیم. مدت ها تصور می شد که پوکی استخوان پیامد اجتناب ناپذیر سالخوردگی است ولی با مطالعات جدید، مسلم شد که ورزش و تغذیه، بدون توجه به سن، می تواند استخوان ها را تقویت کرده و ساختار بدنی تان را جوان تر نگه دارد.

• پوکی استخوان چیست

بیماری ای است که به موجب آن تراکم نسج استخوانی کاهش یافته و باعث آسیب پذیری بیشتر اسکلت و استخوان های بدن در مقابل شکستگی می شود. این فرایند به آرامی (استخوان ها را تضعیف و تدریجاً ضعیف می کند) تا جایی که دیگر نمی توانند وزن بدن را تحمل کنند.

• چه کسانی آسیب پذیرترند

خانم ها آسیب پذیرترند چرا که از همان ابتدای تولد تراکم استخوانی کمتری دارند. پوکی استخوان در میان خانم های یائسه رایج تر است. (از هر ۴ نفر خانم بالای ۶۰ سال ۱ نفر مبتلا به پوکی استخوان است.) اگرچه پوکی استخوان در خانم ها و آقایان جوان هم دیده می شود. خانم های یائسه دچار پوکی استخوان می شوند چرا که بعد از دوران قاعدگی (یعنی در دوران یائسگی) تولید هورمون های جنسی بدن آن ها به ویژه استروژن، کاهش می یابد. به نظر می رسد استروژن روند تخریب استخوان را کند می کند.

• از چه هنگامی پوکی استخوان شروع می شود

شکل گیری استخوان ها، حتی تا سن ۲۵ سالگی ادامه دارد. ساختار استخوانی بدن در دوران جوانی با ثبات می ماند. تضعیف واقعی استخوان ها بعد از ۳۵ سالگی آغاز می شود. فرسایش استخوانی در خانم ها نسبت به آقایان زودتر شروع می شود و بعد از دوران قاعدگی تسریع می یابد.

کاهش اولیه توده استخوان و آغاز فرسودگی استخوانی در دوران جوانی، نهایتاً منجر به پوکی استخوان خواهد شد. وقتی استخوان ها نازک تر شوند، نسبت به شکستگی ها، آسیب پذیرترند و روند بهبودی تدریجی است چرا که بدن نمی تواند استخوان  جدیدی تشکیل دهد(استخوان سازی کند.)

• کلسیم، ماده معدنی تقویت کننده استخوان

همچنانکه همه ما می دانیم، ۹۹ درصد از کلسیم بدن در ساختار استخوان ها و دندان ها به کار رفته است. کلسیم عملکردهای حیاتی دیگری دارد: حفظ ریتم قلبی طبیعی، تنظیم هدایت عصبی، کمک در انعقاد خون. برای انجام این فرآیندها، لازم است که سطح کلسیم خون، همیشه ثابت باشد. اگر کلسیم به مقدار کافی از منابع غذایی تامین نشود، کلسیم موجود در ساختار استخوانی خارج شده و به خون می رود تا سطح ثابت طبیعی آن در خون حفظ شود. این خروج کلسیم از استخوان ها به پوکی استخوان منجر می شود. از این امر با گنجاندن مقدار کافی کلسیم در برنامه غذایی، می توان اجتناب کرد. بنابراین مصرف روزانه ۴۰۰ میلی گرم در مردان و زنان در اواخر دهه ۲۰ و اوایل دهه ۳۰، آنها را، از ابتلا به پوکی استخوان حفظ خواهد کرد. فرآورده های لبنی (چرب و بدون چربی) منابع عمده کلسیم هستند. افزون بر این، ماست، پنیر، سبزیجات سبز، دانه کنجد، دانه سویا و موز منابع خوبی از کلسیم هستند. برای افرادی که قادر به مصرف غذاهای حاوی کلسیم نیستند، باید مکمل های کلسیم بعد از مشورت با پزشک در نظر گرفته شود.

ویتامین D همراه با کلسیم به تقویت استخوان ها کمک می کند. ویتامین D از ۲ راه به ذخیره کلسیم کمک می کند: ۱-افزایش جذب کلسیم در روده ۲- افزایش بازجذب کلسیم از کلیه ها و کمک به حفظ سطح طبیعی آن در خون.

با قرار گرفتن در معرض نور آفتاب جذب کلسیم را افزایش دهید چرا که ویتامین D توسط اشعه ماوراء بنفش در زیر پوستتان تولید می شود. علاوه بر نور خورشید، مقادیر محدودی از کلسیم در غذاهایی مثل تخم مرغ، شیر و ماهی موجودند. مصرف مکمل ها خالی از اشکال نیست چرا که این ویتامین محلول در چربی می تواند در بدنتان ذخیره شود. به جای آن و پس از مشورت با پزشک تان، می توان روغن طبیعی ماهی را در نظر گرفت.

• ورزش

ورزش به تقویت استخوان ها کمک می کند. تمریناتی که کشیدگی متعادل در تاندون ها ایجاد می کند، ساخت استخوان را تحریک می کند. بی تحرکی می تواند باعث از دست دادن ساختمان استخوان های بدن شود.

خوابیدن یا نشستن طولانی مدت می تواند مواد معدنی استخوان ها را کاهش دهد. شما با ورزش کردن تراکم استخوانی را افزایش خواهید داد. پیاده روی، آهسته دویدن، دوچرخه سواری، طناب بازی ورزش های هوازی خوب هستند چرا که به استخوان ها کمک می کنند تا وزن بدن را تحمل کنند، البته در صورتی که با قدرت انجام گیرند. در صورتی که روزانه ۳۰ دقیقه از هرکدام از این تمرینات بالا را انجام دهید، به تقویت ساختار استخوانی بدنتان کمک بسیاری خواهید کرد.

• محافظت در مقابل کاهش تراکم استخوان

تغذیه و ورزش تاثیر بسیار اندکی در موارد زیر دارند:

۱- اگزالات: این ها ترکیباتی هستند که در سبزیجاتی همچون اسفناج، برگ های پخته، برگ های درخت، تمبر هندی، ساقه نیلوفر آبی و… یافت می شوند. اگزالات ترکیبات غیر محلول با کلسیم در روده تشکیل می دهد که مانع از جذب کلسیم می شود. اگرچه این ها غذاهای خوبی هستند، اما اگر از پوکی استخوان رنج می برید سعی کنید در مصرف این سبزیجات حد اعتدال را رعایت کنید.

۲- فیبر: در حالی که فیبر بخش مهمی از تغذیه است ولی باید در مصرف آن احتیاط کرد. به جای افزودن فیبر به وعده های غذایی، می توان آن را از طریق سبزیجات تازه، میوه ها و کلیه غلات تامین کرد.

۳- قهوه: به نظر می رسد قهوه از طریق تاثیر بر خروج کلسیم از استخوان در کاهش سطح کلسیم استخوانی نقش بسزایی داشته باشد. پس خوردن قهوه را محدود کنید.

۴- آنتی اسیدها: آلومینیوم حاوی آنتی اسیدهای بلوک کننده جذب کلیسم است در مورد استفاده از آن حتماً با پزشک تان مشورت کنید.

۵- استرس: آز آنجایی که استرس بر کلیه سیستم های بدن تاثیرگذار است لذا بر استخوان ها نیز موثر است.

۶- سیگار مسلماً از دست دادن کلسیم موجود در استخوان ها را تشدید می کند و خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد.

• راه های افزودن کلسیم به برنامه غذایی

همیشه مواظب افزایش مصرف کلسیم غذایتان باشید. شما می توانید این روش ها را برای گنجاندن کلسیم بیشتر در رژیمتان به کار برید:

۱- تهیه سوپ مخلفات (سبزیجات، حبوبات و غلات)، سالادها یا سبزیجات با پنیر رنده شده (سویا غنی از کلسیم است.)

۲- گنجاندن سبزیجات برگدار در رژیم تان. از کاهو، اسفناج، برگ تربچه، برگ پیاز بهاری و کرفس استفاده کنید.

۳- اگر شما از میوه ها و سبزیجات ترشی درست می کنید، (در آب نمک می خوابانید)، به جای استفاده از کلراید سدیم (نمک خوراکی) از کلراید کلسیم استفاده کنید.

۴- در تغذیه روزانه تان از شیر خشک بدون چربی استفاده کنید. می توانید از آن جهت غلیظ کردن سوپ، در سس گوشت و سایر سس ها استفاده کنید. تنها یک قاشق چایخوری حاوی ۶۰-۵۰ میلی گرم کلسیم بدون چربی است. پودر شیر بدون چربی می تواند، همچنین به آرد در حین تهیه نان، بیسکویت، کیک اضافه شود.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

۱۰ واقعیت جذاب درباره جی رابرت اوپنهایمر -پدر بمب اتمی و سوژه فیلم جدید کریستوفر نولان

جولیوس رابرت اوپنهایمر بیشتر به عنوان فیزیکدانی شناخته می‌شود که به ساخت اولین بمب اتمی کمک کرد. اما سنگ‌ها و کانی‌ها عشق اول او بودند و او همچنین شاعرمسلک بود.اوپنهایمر آزمایشگاهی را رهبری کرد که اولین بمب اتمی را ساخت و با موفقیت…

تصور کنید اگر این مکان‌های مشهور اصلا ساخته نمی‌شدند، منظره پیرامونی آنها چطور می‌شد؟

ساختمان‌های مشهور و بناهای زیبا یا کاربردی عظیم، شهرتی برای منطقه خود به ارمغان می‌آورند و سیل گردشگران را سرازیر می‌کنند و حتی پایشان به کرات به دنیای ادبیات و سینما هم باز می‌شود و باز بر شهرت مکان می‌افزایند.به همین خاطر است که ساختن…

هوش مصنوعی میدجرنی Midjourney تصور می‌کند که اساتید رشته‌های مختلف باید چه ظاهری داشته باشند؟ گالری…

کودک و نوجوان که بودم برای خودم یک پا Midjourney  بودم. کتاب‌ها را که می‌خواندم از روی توصیف چهره‌ها و مکان‌ها و اشیا تصور می‌کردم که مثلا کاپیتان نمو یا ربات آر دانیل الیواو باید چطوری باشد، فضاها را تصور می‌کردم و آب و رنگ به آنها در ذهن…

اگر نسخه پنجابی سریال بریکینگ بد ساخته می‌شد!

بریکینگ بد یک سریال تلویزیونی درام تلویزیونی بسیار محبوب آمریکایی است که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ از شبکه AMC پخش می‌شد. این سریال توسط وینس گیلیگان ساخته شد و برایان کرانستون در نقش والتر وایت، معلم شیمی دبیرستانی که به سرطان ریه مبتلا است و…

رهبران شرکت‌ها و کشورها در قالب افراد بی‌خانمان- چه کسی می‌داند اگر جبر جغرافیایی و اکوسیستم نبود،…

اگر پدر زیستی استیو جابز او را در یک سناریویی تخیلی به سوریه می‌برد، استیو جابز چه سرنوشتی پیدا می‌کرد؟ یک کارمند؟ یک مدیر رده میانی؟ یکی از انبوه کشته‌های جنگ داخلی این کشور؟بدیهی است که اکوسیستم مناسب و شرایط اقتصادی و یک آبشار…

هلند کشور لاله‌ها – توضیحات + گالری عکس زیبا

هلند به خاطر مزارع خیره‌کننده لاله‌ که گردشگران را از سرتاسر جهان جذب می‌کند، مشهور است. این مزارع به ویژه در فصل بهار، معمولاً از اواخر مارس تا اوایل اردیبهشت، سرزنده و زیبا هستند.مزارع لاله عمدتاً در منطقه‌ای به نام "Bollenstreek"…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.