8 اثر برگزیده و ارزشمند از شاعران معاصر ایرانی

0

رپورتاژ

ادبیات فارسی یکی از عناصر مهم فرهنگ ایرانی است. نویسندگان و شاعران ایرانی نه‌تنها در غرب آسیا بلکه در سراسر جهان موردتوجه هستند. در این میان، شاعران معاصر نقش ویژه‌ای در ارتقا ادبیات ایران دارند و شعرهای بسیار زیبایی سروده‌اند. آشنایی با این شاعران و خواندن آثار آن‌ها برای هر فرد ایرانی می‌تواند یک امر ضروری باشد. بنابراین، اگر تابه‌حال این آثار را نخوانده‌اید پیشنهاد می‌کنیم خواندن اشعار ایرانی را با چند اثری که در ادامه معرفی می‌کنیم آغاز کنید.

1- هشت کتاب

سهراب سپهری، شاعر و نقاش در سال 1307 در کاشان متولد شد. در ارتباط با بیوگرافی سهراب سپهری، او از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران با دریافت مدرک لیسانس هنر فارغ‌التحصیل شد و پس از آن، درعین‌حال که به کار دولتی مشغول بود، به نقاشی و سرودن شعر نیز می‌پرداخت. هشت کتاب، اشعار جمع‌آوری‌شده از این شاعر بزرگ معاصر است که از میان کتاب اشعار او می‌توان به «مرغ معما»، «نیایش»، «پشت دریاها» و «اکنون هبوط رنگ» اشاره کرد. آثار و کتاب های ارزشمند سهراب سپهری به چند زبان زنده دنیا ازجمله انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و ایتالیایی ترجمه شده است. سهراب سپهری در سال 1358 به سرطان خون دچار شد و در سال 1359 درگذشت.

2-دیوان پروین اعتصامی

پروین اعتصامی یکی از بزرگترین شاعران زن معاصر ایرانی است که زیر نظر پدرش در محیطی ادبی و علمی بزرگ شد و خیلی زود به بلوغ فکری رسید. استعداد او در شعر گفتن در حدود هشت‌سالگی شکوفا شد. در اشعار او عمدتا به موضوعات اجتماعی و عرفانی پرداخته شده است که اغلب در مورد استبداد ثروتمندان، حقوق فقرا و مستضعفان و نقش زنان هستند. او در عمر کوتاهی که داشت اشعار بسیار ارزشمندی را سرود و به‌سرعت در میان ایرانیان به شهرت رسید. از میان اشعار او می‌توان به «تاراج روزگار»، «خون دل» و «غرور نیکبختان» اشاره کرد. پروین اعتصامی در اثر بیماری حصبه درگذشت و در قم به خاک سپرده شد.

3-آخر شاهنامه

مهدی اخوان ثالث یکی از سرشناس‌ترین شاعران معاصر ایرانی است پس از ملاقات با نیما یوشیج در تهران، به یکی از مشهورترین شاعران پس از او تبدیل شد. تقریبا همه اشعار این شاعر جنبه سیاسی و اجتماعی دارند. او از طرفداران جدی مصدق بود که اشعاری در مورد امید، شادی و مبارزه با شر و بی‌عدالتی سرود. پس از شکست جبهه ملی، او به دلیل حمایت از مصدق به زندان افتاد که پس از آزادی مجموعه شعر «آخر شاهنامه» را سرود. او کتاب‌های شعر دیگری نیز منتشر کرده است که از میان آن‌ها می‌توان به «زمستان»، «ارغنون» و «دوزخ اما سرد» اشاره کرد.

4- باغ آینه

احمد شاملو شاعر و روزنامه‌نگار ایرانی است که رهبر جنبش ادبی مدرن ایران محسوب می‌شود. او بیش از 17 جلد کتاب شعر سروده است.او که در جوانی فعالی سیاسی بود توسط رژیم شاه به زندان افتاد و بعد از این اتفاقات روزنامه‌نگار شد و سرودن شعر را آغاز کرد. او بر این باور بود که باید به زبان مردم، صدا بخشید و رویاها و رنج‌های آن‌ها را منعکس کرد. کتاب «باغ آینه» یکی از آثار شناخته‌شده این شاعر است که 44 شعر احمد شاملو از سال‌های 1336 تا 1338 را در برمی‌گیرد.

5-سه دفتر

در خلاصه زندگینامه مشیری آمده است که او سرودن شعر را از سنین نوجوانی آغاز کرد و از سال 1334 تا سال 1384 دفترهای شعر متعددی را به چاپ رساند. قطعات موسیقی مختلفی نیز با آثار او ساخته شده‌اند. او به زبانی ساده و فصیح شعر می‌سرود و سبک عامه‌پسندی که در آثار خود داشت موجب شد که اشعارش موردتوجه بسیاری از مردم قرار گیرد. مضامین اشعار معروف و برجسته فریدون مشیری اغلب مضامین اجتماعی، عاشقانه و اخلاقی و سیاسی هستند. «سه دفتر» یکی از کتاب‌های شعر اوست که شامل مجموعه شعرهای «ابر و کوچه»، «گناه دریا» و «بهار را باور کن» است.

6-تولدی دیگر

فروغ فرخزاد یکی از شاعران زن معاصر ایرانی است که علاوه بر سرودن شعر، مستند نیز می‌ساخت. او پنج دفتر شعر را منتشر کرد و یکی از مهم‌ترین مضامین اشعار او، فمینیسم بود که درباره این مفهوم در این مطلب بیشتر گفته شده است. یکی از آرزوهای او آزادی زنان ایرانی و برابر بودن حقوق آن‌ها با مردان بود. او در سن 32 سالگی و در اثر یک تصادف رانندگی درگذشت. یکی از مهم‌ترین آثار فروغ فرخزاد، «تولدی دیگر» نام دارد که در سال 1341 سروده شده و شامل 35 شعر است. پیشنهاد می‌کنیم خواندن این دفتر شعر را از دست ندهید.

7-آبی، خاکستری، سیاه

حمید مصدق یکی دیگر از شاعران معاصر برجسته ایرانی است که برخلاف استعدادی که داشت در رشته حقوق تحصیل کرد. او درعین‌حال که به تدریس حقوق و وکالت می‌پرداخت، اشعار زیادی را نیز سرود. آثار او سرشار از صمیمیت و سادگی است و این امر موجب می‌شود که همه افراد با هر سلیقه و از هر قشری مشتاق خواندن اشعار او باشند. مضامین آثار او عمدتا اجتماعی است. یکی از بهترین کتاب‌های شعر حمید مصدق، «آبی، خاکستری، سیاه» نام دارد که در سال 1343 منتشر شد و به‌سرعت مورد استقبال خوانندگان قرار گرفت.

8-من و نازی

حسین پناهی، شاعر، نویسنده، بازیگر و کارگردان ایرانی‌ای بود که شعر معاصر را در کنار شاعران معاصر دیگر گسترش داد. مهم‌ترین مضامین اشعار او شامل ناامیدی، حیرت، مرگ، آرزوی بازگشت به روستا و دوره کودکی هستند. او بیشتر از اینکه به آرایه‌ها و ادبی بودن اشعار اهمیت بدهد به درون‌مایه و محتوای آثار خود توجه کرد. اولین کتاب شعر او «من و نازی» در سال 1376 منتشر شد و پس از آن به‌شدت مورد استقبال مردم قرار گرفت و بارها تجدید چاپ شد. حسین پناهی در سال 1383 و در سن 48 سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.

درنهایت، ادبیات معاصر ایرانی سرشار از آثار بی‌نظیر و فوق‌العاده‌اند که خواندن آن‌ها توسط هر فرد ایرانی ضروری است. اگر شما نیز علاقه‌مندید با ادبیات و فرهنگ معاصر ایران بیشتر آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم این کار را با خواندن آثاری که در این مقاله معرفی کردیم شروع کنید.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5