بنیاد و تلماسه، شباهت‌ها و نویسنده‌هایی شکست‌ناپذیر

0

فرانک هربرت پنج سال ایده نوشتن یک داستان در یک سیاره بیابانی را داشت و حتی بخشی از تحقیقات خود در یک بیابان انجام داد و یک رمان کوتاه ماجراجویی با نام «سیاره» را در ذهن طراحی کرد، اما این کتاب را برای آنچه که در نهایت تبدیل به تلماسه یا «دون» شد، کنار گذاشت.

او در سال ۱۹۶۳ پیش‌نویس اولیه‌ای را برای کارگزار ادبی خود ارسال کرد و داستان در آن سال به صورت سریالی در مجله جان دبلیو کمپبل منتشر شد. اما این کتاب توسط ناشران بیش از ۲۰ بار رد شد. به او می‌گفتند که داستانش ضعف ملودرام دارد و هیچ خواننده‌ای بیش از 100 صفحه از آن را نخواهند خواند، بدون اینکه گیج و عصبانی شود.

اگر می‌خواست از دید تجاری و بازدهی آنی به سوژه خود نگاه کند، هیچ وقت نباید کتاب را تکمیل می‌کرد، آن هم کتابی که نایزمند آن همه تحقیق بود و آنقدر طولانی بود.

اما الان ما خوشحالیم که او به حرف کسی گوش نداد و کار خودش را کرد.

هم آسیموف در بنیاد که این روزها اقتباسی بد و بی و سر و ته از آن در حال نمایش است و هم فرانک هربرت، چیزهایی فراتر از داستان‌های علمی تخیلی با سفینه‌های فضایی و جنگ با سلاح‌های مدرن و سیاهچاله و پرش‌های فضایی نوشته‌اند. اینها پوسته کارند. هر کدام از آنها یک ایدئولوژی را به تصویر کشیده‌اند که اتفاقا شباهت‌های زیادی به هم دارند.

هر دو اذعان کرده‌اند که دنیای آینده هم مانند دنیای باستان عرصه درگیری تمدن‌ها خواهد بود و همچنانکه دنیای کنونی به انرژی فسیلی همچنان نیاز دارد، دنیای تلماسه به ادویه نیاز دارد. این ادویه ذهن‌گشا و روان‌افزا است. ترجمه کنونی این ادویه شاید چیزی شبیه تسلط بر دنیای اطلاعات باشد و یا هوش مصنوعی و الگوریتم‌های جهان‌گستر تصمیم‌گیر! در بنیاد هم داستان ظهور و سقوط امپراتوری روم، مدرن‌سازی شده و گفته شده گریزی از این تکرار این دور نیست. هر امپراتوری بزرگی زمانی از هم می‌پاشد و یک دوره گذار خونین، پر هرج و مرج و دردناک ایجاد می‌کند.

در هر دو رمان خبری از خوشبینی‌های نیمه قرن بیستم در مورد امکان رسیدن به صلح یا حاکمیت دموکراسی به صورت معجزه‌آسا نیست. در رمان بنیاد شما همچنان امپراتور دارید و در تلماسه خاندان‌های شرور یا مردم‌گرای حاکم بر دنیاها.

در هر دو رمان فقط به یاری برگزیدگان است که می‌شود از دوران تاریک عبور کرد. در یکی شما سلدون را دارید و بنیادهای ضبط کننده دانش و دارای تاثیرات ذهنی را و در دیگری هم برگزیده‌ای را دارید که با آموزش و مرارت تبدیل به فردی تغییردهنده می‌شود.

در هر دو رمان شما به فرقه و خرافه برمی‌خورید. در بنیاد اصلا آسیموف توضیح می‌دهد که چگونه در سیر تاریخ در فاصله کوتاهی نقل سینه به سینه روایات، باعث دگرگونی تدریجی واقعیت می‌شود و در دیگری هم به وضوح گفته می‌شود که فرقه‌ها در نهان به فکر گسترش و سود خود هستند و چگونه می‌توانند عوام را تحت تاثیر قرار دهند.

و دست آخر اینکه هر دو رمان را نویسندگان باپشتکار و لجوجی نوشته‌اند که به کارشان ایمان داشته‌اند و ایده خام رمان را در طول سال‌ها گسترش داده‌اند.

شاید اصلی‌ترین نتیجه‌ای که در پی خواندن این کتاب بگیریم این است که به مانند همین نویسندگان یا شخصیت‌های کلیدی آن باید با ایده‌ها و اهداف خودمان پیش برویم، گرچه در ابتدا غیرممکن به نظر برسد، موتانت خیره‌سر دیوانه‌ای که دنیا را تغییر خواهد داد، شاید خود شما باشید!


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

گالری عکس: طراحی‌های داخلی و خارجی افتضاح و عجیب که با کمی قدرت شبیه‌سازی مغزی رخ نمی‌دادند!

چیزی که من اسمش را می‌گذارم شبیه‌سازی مغزی واقعا چیز لازمی در زندگی و کار است. یعنی اینکه بتوانید قبل از جابجایی و ساختن اجسام در ذهن تجسمش کنید و بعد حین کاربری‌های مختلف تصورش کنید و پیش‌بینی کنید که کجای کار می‌لنگد.فکر کنم از زمان…

وقتی با اشعه ایکس از اشیای عادی عکس بگیرید؛ شگفت‌زده می‌شوید! کاری که آندری دومان کرد

مجموعه عکس‌های اشعه ایکس می‌توانند اشیاء روزمره را به روشی باورنکردنی و منحصر به فرد نشان دهند.آندری دومان، عکاس تجاری، حدود یک سال است که این کار را می‌کند. زمانی که دومان کاری را برای مشتریان انجام نمی‌دهد، دوست دارد پروژه‌های شخصی را…

سرژ ورونوف: پزشکی که بیضه‌های میمون‌ها را به مردها پیوند می‌زد تا آنها را جوان کند!

یکی از پر شورترین ارائه‌ها و سخنرانی‌ها در کنگره بین‌المللی جراحان در لندن در سال 1923 توسط جراح فرانسوی متولد روسیه به نام سرژ ورونوف انجام شد.سه سال پیش‌تر، ورونوف با آزمایش‌های بحث‌برانگیز پیوند غده‌ که به ادعای خودش آدم‌ها را چند…

شوخی با درونگراها (نرنجید! خودم یک درونگرا هستم)

در مورد درونگراها بسیار مطلب نوشته‌ام. یک زمانی درونگرایی در جامعه خیلی تابو بود و هنوز هم مقداری است.خود من به عنوان یک درونگرا زمانی از درونگرایی خود شرمنده بودم. اما بعدا متوجه شدم که درونگرایی یک ویژگی شخصی است. درونگراهایی یک طیف…

قسمت دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده: یک عکس ارزش هزار کلمه را دارد!

شاید این گفتار مشهور فرنگی‌ها که می‌گویند که یک عکس به اندازه هزار کلمه سخن می‌گوید، غلو باشد. گاهی در یک عکس فقط زیبایی می‌بینیم. گاهی هم داخل آن چیزی نیست. بدتر از همه، گاهی چون یک عکس برش محدودی از زمان و مکان است، به نوعی حاوی دروغ است…

تصاویر و لطایفی در مورد زندگی در اروپای شرقی

اروپای شرقی هنوز سنت‌های خاص خود را دارد و هنوز به اندازه بخش غربی مدرن نشده است و فرهنگ خاص خود را داراست.به همین خاطر ممکن است ما برخی از روندهای آنجا احساس نزدیکی کنیم.به تصاویر زیر بنگرید:آکوامن بعد از 2 هفته در بلغارستان…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5