جراحان آمریکایی با موفقیت کلیه یک خوک را به یک بیمار پیوند زدند

0

برای نخستین بار کلیه یک خوک به انسان پیوند زده شد، آن هم بدون رخ دادن واکنش حاد رد پیوند از سوی سیستم ایمنی بدن بیمار. این یک پیشرفت بزرگ است که می‌تواند جان بیمارانی را که در فهرست پیوند کلیه هستند، اما کلیه اهدایی برایشان پیدا نمی‌شود، نجات بدهد.

این عمل در مرکز پزشکی Langone نیویورک انجام شد. بافت کلیه خوک قبل از عمل طوری تغییر داده شده بود که تهی از مولکول‌های تحریک‌کننده واکنش فوری رد پیوند شود.

گیرنده پیوند البته در گام نخست یک بیمار مرگ مغزی انتخاب شد که علایم نارسایی کلیه را پیدا کرده و خانواده‌اش به انجام این عمل جراحی آزمایشی رضایت داده بودند.

رهبری تیم جراحی را دکتر رابرت مونتگومری بر عهده داشت. کلیه پیوندی الان به درستی ادرار تولید می‌کند و خبری از واکنش رد پیوند نیست. آزمایش کراتینین بیمار که شاخص مهم عملکرد کلیه است، نرمال است.

در آمریکا نزدیک به 107 هزار در انتظار دریافت پیوند هستند که 90 هزار نفر از آنها نیازمند پیوند کلیه هستند. زمان انتظار برای دریافت پیوند کلیه 3 تا 5 سال است و هر سال چند هزار نفر قبل از رسیدن نوبت می‌میرند، آن هم در شرایطی که علائم بسیار بدی پیدا کرده‌اند، روحیه‌شان تنزل پیدا کرده و کیفیت زندگی بسیار پایینی پیدا کرده‌اند. به خاطر همین مسئله، پژوهشگران دهه‌هاست که امکان انتقال اعضای حیوانات به انسان را بررسی می‌کرده‌اند، اما مشخص است که واکنش رد پیوند، سد بسیار محکمی برای این کار بود.

تیم دکتر مونتگومری به این فکر افتادند که اگر خوکی را از نظر ژنتیکی طوری تغییر بدهند که یک شاخص سطحی کربوهیدراتی یا گلایکان به نام الفا گال alpha-gal را نداشته باشد، این مشکل تا جدی زیادی حل می‌شود. این کار انجام شد و نام خوک را به همین خاطر GalSafe گذاشتند.

کار تغییر ژنتیکی خوک را یک شرکت درمانی انجام داد. اسم این شرکت زیست فناوری، United Therapeutics است و 3.2 میلیون دلار برای این کار سرمایه‌گذاری کرد.

برای این کار آنها ژنوم یک تخمک بارور شده را تغییر دادند و داخل رحم یک خوک کاشتند. دسامبر سال 2020 سازمان غذا و داروی آمریکا این فرایند اولیه را تایید کرد. البته گوشت این خوک می‌تواند توسط کسانی که آلرژی به گوشت دارند هم استفاده شود.

به علاوه پیوند کلیه این خوک‌ها تازه آغاز راه است و پژوهشگران دیگر به استفاده از آنها برای تامین دریچه‌های قلب یا پیوندهای پوست هم فکر می‌کنند.

جالب است بدانید که خود دکتر مونتگومری سه سال پیش پیوند قلب شده و بنابراین می‌شود علت حساسیت او برای پیدا کردن راهی برای کمک کردن به بیماران نیازمند به پیوند را درک کرد.

البته فعلا پیوند کلیه خوک صرفا یک راه حال کوتاه مدت محسوب می‌شود و زمانی که کلیه اهدایی انسانی پیدا شد، پیوند دائمی اصلی باید انجام شود.

در آزمایش انجام شده فقط یک کلیه خوک پیوند زده شد و فقط 3 روز در محل باقی ماند. اما همین آزمایش راه را برای استفاده‌های گسترده بعدی در دو سه سال‌ آینده هموار می‌کند و به بیمارانی که کلیه پیوندی برایشان پیدا نمی‌شود و پاسخ خوبی به دیالیز نمی‌دهند، کمک می‌کند.

نکته جالب دیگر این است که غده تیموس خوک هم هم برداشته شد و در کنار کلیه پیوند زده شد. کار غده تیموس ایجاد بلوغ عملکردی گویچه‌های سفید است. پژوهشگران تصور می‌کنند که پیوند زدن غده تیموس، واکنش ایمنی درازمدت را در بدن گیرنده کاهش می‌دهد.

پژوهشگران قبل از آزمایش موفق اخیر با کارشناسان اخلاق پزشکی، کارشناسان حقوقی و حتی مذهبی مشورت کردند تا مشکلی ایجاد نشود.

(البته در سال 1984 پزشک جراح دیگری به نام دکتر لئونارد بایلی هم تلاش کرده بوده بود بر سد پیوند بافت از حیوانات به انسان فائق آید. او در مرکز پزشکی لوما لیندای کلیفرنیا، قلب یک میمون را به یک کودک 12 روزه که ناهنجاری قلبی شدید داشت پیوند زد. اما این نوزاد دختر 21 روز بعد درگذشت. البته همین پزشک سال بعد پیوند قلب انسان به انسان را در یک کودک شیرخوار انجام داد. این پزشک سال 2019 درگذشت، در حال که بسیاری از بیمارانش با قلب‌هایی که او برایشان پیوند زده بود، هنوز زنده‌اند.)

پژوهش و آزمایش در مورد پیوند بافت از یک جاندار به جاندار دیگر و نهایتا به انسان که به انگلیسی به آن xenotransplantation  ادامه دارد. مثلا چند وقت پیش پژوهشگران آلمانی توانستند که چند میمون را شش ماه بعد از پیوند زدن قلب خوک به آنها زنده نگه دارند.

منبع: CNN و usatoday


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تصاویر و لطایفی در مورد زندگی در اروپای شرقی

اروپای شرقی هنوز سنت‌های خاص خود را دارد و هنوز به اندازه بخش غربی مدرن نشده است و فرهنگ خاص خود را داراست.به همین خاطر ممکن است ما برخی از روندهای آنجا احساس نزدیکی کنیم.به تصاویر زیر بنگرید:آکوامن بعد از 2 هفته در بلغارستان…

اگر قرار بود در طراحی بدنه و اجزای داخلی خودروها، فرهنگ و هنر هر کشور در نظر گرفته می‌شد

طراحی خودرو فرآیند پیچیده ای است که شامل عوامل مختلفی است تا اطمینان حاصل شود که محصول نهایی& ایمن، کارآمد , زیباست و نیازها و خواسته های مصرف کنندگان را برآورده می کند. فاکتورهای زیر برای مثال موثرند:ایمنی: ایمنی در طراحی خودرو از…

فهرست چیزهایی که تا همین 20 – 30 سال پیش در ایران و جهان معمولی بودند، اما الان کارها و خریدها…

اوضاع اقتصادی کلی دنیا خوب نیست. از یک سو میل و اشتیاق همه به کمتر کار کردن و بیشتر داشتن و به خصوص سخت گرفتن به هم بیشتر شده و از سوی دیگر، درآمدها آنچنان افزایش نیفتاده‌اند. در این میان برخی کشورها با تورم‌های باورنکردنی دست به گریبان…

چرا بعضی‌ها وقتی پا به سن می‌گذارند جذاب می‌شوند یا دست‌کم کمتر زشت به نظر می‌رسند؟ عکس‌های قدیمی…

خب، این هم بحثی است که نمی‌دانم شما تا حالا در موردش با کسی صحبت کرده‌اید یا خیر. برخی در جوانی واقعا چهره یا قامت غیرقابل تحملی دارند. مثلا زیاد زمخت هستند، بینی یا فک یا گوش‌های بزرگ دارند. تناسب چهره ندارند. کلا جزو زیباروها به حساب…

بهترین کتاب های علمی تخیلی برای پرورش تخیل شما |۶۴ اثر خواندنی

تهیه فهرستی از آثار علمی تخیلی که در ایران ترجمه و منتشر شده باشند و محبوب باشند، دشوار است. کلا وقتی فهرست می‌کنیم هدف ما ترغیب خواننده به بیشتر خواندن است و نه اینکه ادعا کنیم چیز کاملی درست کرده‌ایم.پس این شما و شماری از محبوب‌ترین…

تصور واقعیت دگرگون به کمک میدجرنی – گالری عکس

تاریخ دگرگون یک ژانر جذاب است که به بررسی چگونگی تغییر مسیر تاریخ در صورت رخ دادن برخی رویداد‌های کلیدی به گونه‌ای متفاوت می‌پردازد.یک تغییر جزئی یا یک واگرایی عمده می‌تواند تخیل ما را به کار بیندازد تا آینده‌ای کاملا متفاوت که الان جزو…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5