فیلم به جای او بودن – نقد، بررسی و خلاصه داستان – In Her Shoes 2005

فیلم سه کاراکتر مونث دارد که محوریت قصهٔ فیلم را تشکیل می‌دهند. هر کدام از این سه کاراکتر نوع خاصی از زن امروزی را نمایندگی می‌کنند. و فیلم قصهٔ ((نحول)) این زن‌هاست؛ قصهٔ دگرگون شدن تدریجی آن‌ها و قرار گرفتن شان در مسیرهای تازه.

مگی فلر ‌(کامرون دیاز) دختر سطحی اما جذابی است که جز خوشگذرانی، عیاشی و تن پروری کار دیگری بلد نیست، مگی خواهری به اسم رز ‌(تونی کولت) دارد که صد و هشتاد درجه با او متفاوت است. رز یک وکیل موفق و منطقی است که در شهر فیلادلفیا کار و فعالیت می‌کند. مادر این دو دختر دار فانی را وداع کرده است. مایکل ‌(کندهاوارد) پدر دخترها، در حال حاضر با همسر جدیدش که سیدل ‌(کندیس آزارا) نام دارد، زندگی می‌کند. مگی برای این که پول اجاره خانه ندهد، ترجیح داده که در خانهٔ پدرش زندگی کند.

اما سیدل، که زن بابای مگی است به اطلاع وی می‌رساند که باید هر چه زودتر جل و پلاس خود را جمع کند و اتاق را تخلیه کند زیرا این اتاق را برای دختر خودش نیاز دارد. مگی در پی اخراج از خانهٔ پدری، به خانهٔ خواهرش رز نقل مکان می‌کند. رز در تلاش است تا مگی را به مدرسه بفرستد و سر و سامانی به زندگی وی بدهد اما مگی بی سواد علاقه‌ای به سواد آموزی ندارد. مگی در عوض این که تغییری در زندگی خود بدهد شروع می‌کند به خرابکاری کردن در زندگی خواهرش (دزدیدن پول‌های رز و برقراری ارتباط با دوست پسر رز و…)‌، رز نهایتا چاره‌ای پیدا نمی‌کند جز این که مگی را از خانه اش بیرون کند. مگی این بار در کمال نومیدی پی می‌برد که یک مادربزرگ در ایالت فلوریدا دارد؛ مادربزرگی به اسم الا ‌(شرلی مک‌لین)‌.

مگر تصمیم می‌گیرد برای زندگی نزد الا برود. الا پیرزنی است باهوش اما بسیار متفاوت از دیگر پیرزن‌های هم سن و سال خود. الا به روش خود، مکی را در مسیر صحیح قرار می‌دهد و کاری برای وی پیدا می‌کند. مگی در این شغل تازه با آدم‌های جالبی مثل لفکو ویتر ‌(فرانسین بیزر) و پراف ‌(نورمین لوید) آشنا می‌شود، او تدریجا درمی‌یابد که می‌تواند به آدمی مسئول و قابل احترام تبدیل شود. از سوی دیگر الا و رز هم از همجواری شان با مگی چیزهای تازه‌ای می‌آموزند که سبب تغییر در نوع نگاهشان به زندگی می‌شود.

یکی از پیام‌های بسیار ارزشمند فیلم این است که: هیچ وقت برای آموختن و فراگیری دیر نیست. به جای او بودن اساسا فیلم مثبت و آموزنده ای است. آدم‌های قصه در ابتدا همچون تیپ‌هایی آشنا جلوه می‌کنند اما آنها این قابلیت را دارند که در برابر افق‌های نو و تازه ایستادگی نکنند. آنها در پایان قصه عملا تبدیل به موجودات تازه ای می‌شوند یا به عبارت دیگر ((تیپ‌های)) اولیه به ‌((کاراکترهای)) پایانی تبدیل می‌شوند.

فیلمنامهٔ به جای او بودن توسط سوزانا گرانت از روی نوولی به قلم جنیفر وینر اقتباس شده است. کارگردانی فیلم را نیز کرتیس هنسان انجام داده است. هنسان اولین فیلم خود را تحت عنوان قتل شیرین در سال ۱۹۷۱ کارگردانی کرد. در کارنامهٔ حرفه‌ای هنسان فیلم‌های ارزشمند بسیاری به چشم می‌خورد: پنجرهٔ اتاق خواب ‌(۱۹۸۶‌)‌، دستی که گهواره را می‌جنباند ‌(۱۹۹۲‌)‌، رودخانهٔ وحشی ‌(۱۹۹۲‌)‌، محرمانهٔ لس آنجلس ‌(۱۹۹۷‌)‌، پسرهای عجیب ‌(۲۰۰۰‌) و ۸ مایل ‌(۲۰۰۲‌)‌.

اما این مطلب را بدون اشاره به بازی فوق العاده عالی تونی کولت نمی‌توان به پایان برد. کولت بازی بسیار تحسین برانگیزی در نقش رز ایفا کرده؛ افسوس که حضور کاراکتر رز در طول فیلم چندان زیاد نیست. کامرون دیاز هم بازی متقاعدکننده‌ای ارایه کرده اما شرلی مکلین زحمت زیادی در ایفای نقش ‌((پیرزن معمول)) این سال‌هایش به خرج نداده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا