بیوپسی سوزنی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

0

بیوپسی سوزنی Needle biopsy روشی برای گرفتن نمونه‌ای از سلول‌ها از بدن شما برای آزمایش آزمایشگاهی است. روش‌های معمول بیوپسی سوزنی شامل آسپیراسیون با سوزن ظریف و بیوپسی با سوزن مرکزی است. بیوپسی سوزنی ممکن است برای نمونه‌برداری بافت یا مایع از ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و سایر اندام‌ها مانند کبد یا ریه‌ها استفاده شود.

چرا بیوپسی سوزنی انجام می‌شود؟

پزشک شما ممکن است بیوپسی سوزنی را برای کمک به تشخیص بیماری یا رد یک بیماری یا شرایط پیشنهاد کند.

نمونه بیوپسی سوزنی شما ممکن است به پزشک کمک کند تا مشخص کند چه چیزی باعث ایجاد آن شده است:

  • یک توده یا توده. بیوپسی سوزنی ممکن است نشان دهد که توده یا توده کیست، عفونت، تومور خوش خیم یا سرطان است.
  • یک عفونت تجزیه و تحلیل از بیوپسی سوزنی می‌تواند به پزشکان کمک کند تا مشخص کنند چه میکروب‌هایی باعث عفونت می‌شوند تا پزشک شما بتواند موثرترین دارو‌ها را انتخاب کند.
  • التهاب. نمونه بیوپسی سوزنی ممکن است نشان دهد که چه چیزی باعث التهاب شده است و چه نوع سلولی درگیر است.

همچنین ممکن است قبل از بیوپسی سوزنی تحت آزمایش‌های تصویربرداری مانند توموگرافی کامپیوتری (CT) یا سونوگرافی قرار بگیرید. گاهی اوقات از این آزمایش‌ها در طول روش بیوپسی سوزنی برای تعیین محل دقیق‌تر ناحیه مورد بیوپسی استفاده می‌شود.

خطرات بیوپسی سوزنی

بیوپسی سوزنی خطر خونریزی و عفونت در محلی که سوزن وارد شده است را به همراه دارد. پس از بیوپسی سوزنی می‌توان مقداری درد خفیف را انتظار داشت، اگرچه معمولاً با مسکن‌های بدون نسخه کنترل می‌شود.

در صورت تجربه با پزشک خود تماس بگیرید:

  • تب
  • درد در محل بیوپسی که بدتر می‌شود یا با دارو‌ها کمک نمی‌شود
  • تورم در محل بیوپسی
  • تخلیه از محل بیوپسی
  • خونریزی که با فشار یا بانداژ قطع نمی‌شود

طرز انجام بیوپسی سوزنی

اکثر روش‌های بیوپسی سوزنی نیازی به هیچ گونه آمادگی از جانب شما ندارند.

با این حال، ممکن است از شما خواسته شود که مصرف دارو‌های رقیق‌کننده خون، مانند وارفارین (جانتوون) یا آسپرین را در روز‌های قبل از بیوپسی متوقف کنید. بسته به اینکه چه قسمتی از بدن شما بیوپسی می‌شود، پزشک ممکن است از شما بخواهد که قبل از عمل چیزی نخورید یا ننوشید.

آماده شدن برای آرامبخشی یا بیهوشی عمومی

در شرایط خاص، ممکن است قبل از بیوپسی سوزنی، آرام بخش‌های داخل وریدی (IV) یا بیهوشی‌های عمومی دریافت کنید. اگر چنین باشد، ممکن است پزشک از شما بخواهد که روز قبل از عمل روزه بگیرید. در مورد دارو‌هایی که مصرف می‌کنید به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا ممکن است لازم باشد قبل از بیهوشی مصرف برخی دارو‌ها را متوقف کنید.

اگر بیوپسی سوزنی شما در طی آرام‌بخشی IV یا بیهوشی عمومی انجام شود، نمی‌توانید فوراً به سر کار بازگردید یا رانندگی کنید. بسته به وظایف خود، ممکن است بتوانید در عرض 24 ساعت به سر کار خود بازگردید. با پزشک خود در مورد زمان ایمن بودن بازگشت به کار صحبت کنید.

ترتیبی دهید یا از دوستان یا خانواده بخواهید:

  • شما را به خانه هدایت کنید
  • 24 ساعت با شما بمانید
  • برای یک یا دو روز در کار‌های خانه کمک کنید

آنچه می‌توانید انتظار داشته باشید

در طول بیوپسی سوزنی

تیم مراقبت‌های بهداشتی شما را به گونه‌ای قرار می‌دهد که دسترسی پزشک به ناحیه‌ای که سوزن در آن قرار می‌گیرد ایمن باشد. ممکن است از شما خواسته شود که روی یک میز دراز بکشید.

شما ممکن است تحت روش‌های تصویربرداری مانند سی تی اسکن یا سونوگرافی قرار بگیرید. این‌ها به پزشک شما اجازه می‌دهد تا ناحیه مورد نظر را ببیند و بهترین راه را برای ادامه برنامه‌ریزی کند. روش‌های تصویربرداری گاهی قبل از بیوپسی سوزنی انجام می‌شود و گاهی در طول بیوپسی انجام می‌شود. نوع تصویربرداری شما، در صورت وجود، بستگی به قسمتی از بدن شما دارد که بیوپسی می‌شود.

تیم مراقبت‌های بهداشتی شما ناحیه‌ای از بدن شما را که در آن سوزن وارد می‌شود تمیز می‌کند. ممکن است یک ماده بی‌حس‌کننده به پوست اطراف ناحیه تزریق شود تا آن را بی‌حس کند. در برخی موارد، شما یک آرام بخش IV یا سایر دارو‌ها را دریافت می‌کنید تا در طول عمل آرام شوید. گاهی اوقات از بیهوشی عمومی در طول بیوپسی سوزنی استفاده می‌شود. در این صورت، دارو‌هایی را از طریق رگ بازوی خود دریافت خواهید کرد که به شما آرامش می‌دهد و شما را در حالت خواب قرار می‌دهد.

در طول بیوپسی سوزنی، پزشک یک سوزن را از طریق پوست شما و به ناحیه مورد نظر هدایت می‌کند. نمونه‌ای از سلول‌ها جمع‌آوری می‌شود و سوزن خارج می‌شود. این فرآیند ممکن است چندین بار تکرار شود تا زمانی که سلول‌های کافی جمع‌آوری شود.

انواع متداول تکنیک‌های بیوپسی سوزنی عبارتند از:

  • آسپیراسیون با سوزن ظریف این نوع بیوپسی سوزنی از یک سوزن نازک و توخالی برای کشیدن سلول‌ها از بدن شما استفاده می‌کند.
  • بیوپسی با سوزن مرکزی این نوع بیوپسی سوزنی از سوزن پهن‌تری نسبت به آسپیراسیون با سوزن ظریف استفاده می‌کند. سوزنی که در طول بیوپسی سوزنی هسته استفاده می‌شود، یک لوله توخالی است که به پزشک اجازه می‌دهد نمونه‌ای از بافت را برای آزمایش استخراج کند.

ممکن است در طول بیوپسی سوزنی، ناراحتی خفیفی مانند احساس فشار در ناحیه را تجربه کنید. اگر احساس ناراحتی می‌کنید به تیم مراقبت‌های بهداشتی خود بگویید.

بعد از بیوپسی سوزنی

هنگامی که پزشک شما سلول‌ها یا بافت‌های کافی را برای تجزیه و تحلیل جمع‌آوری کرد، روش بیوپسی سوزنی شما کامل می‌شود. نمونه بیوپسی شما برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. نتایج ممکن است ظرف چند روز در دسترس باشند، اگرچه آزمایش‌های فنی بیشتر ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشد. از پزشک خود بپرسید که چه مدت می‌توانید منتظر بمانید.

تیم مراقبت بهداشتی شما ممکن است یک بانداژ را روی ناحیه‌ای که سوزن وارد شده است بگذارند. ممکن است از شما خواسته شود که چند دقیقه به بانداژ فشار بیاورید تا از حداقل خونریزی اطمینان حاصل کنید.

در بیشتر موارد، زمانی که روش بیوپسی سوزنی شما کامل شد، می‌توانید آنجا را ترک کنید. اینکه آیا می‌توانید فوراً آنجا را ترک کنید یا اینکه باید برای مشاهده بمانید، بستگی به این دارد که چه قسمتی از بدن شما بیوپسی شده است. در برخی موارد، تیم مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است بخواهد چند ساعت شما را تحت نظر داشته باشد تا مطمئن شود که از بیوپسی خود عوارضی نخواهید داشت. اگر یک آرام بخش IV یا بیهوشی عمومی دریافت کرده‌اید، در زمانی که دارو از بین می‌رود، شما را به مکانی راحت می‌برند تا استراحت کنید.

برنامه‌ریزی کنید تا برای بقیه روز راحت باشید. با نگه داشتن پانسمان تا زمانی که دستور داده شده است، از ناحیه‌ای که بیوپسی سوزنی را دریافت کرده‌اید، محافظت کنید. ممکن است کمی درد یا ناراحتی خفیف در ناحیه احساس کنید، اما این درد باید ظرف یک یا دو روز برطرف شود.

نتایج

پزشکانی که در مطالعه سلول‌ها و نمونه‌های بافت برای نشانه‌های بیماری تخصص دارند (پاتولوژیست‌ها) نمونه بیوپسی را در آزمایشگاه مطالعه کرده و تشخیص می‌دهند. این پزشکان یک گزارش آسیب‌شناسی برای پزشک شما ایجاد می‌کنند. هنگامی که پزشک گزارش را دریافت کرد، با شما در مورد نتایج تماس خواهد گرفت.

می‌توانید یک نسخه از گزارش پاتولوژی خود را از پزشک خود درخواست کنید. گزارش‌های پاتولوژی معمولاً با اصطلاحات فنی پر می‌شوند، بنابراین ممکن است برای شما مفید باشد که پزشک خود گزارش را با شما مرور کند.

گزارش آسیب‌شناسی شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • شرح نمونه بیوپسی این بخش از گزارش پاتولوژی که گاهی اوقات توصیف ناخالص نامیده می‌شود، نمونه بیوپسی را به طور کلی توصیف می‌کند. به عنوان مثال، ممکن است رنگ و قوام بافت‌ها یا مایع جمع‌آوری شده توسط روش بیوپسی سوزنی را توصیف کند. یا ممکن است بگوید چند اسلاید برای تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی ارسال شده است.
  • شرح سلول‌ها این بخش از گزارش آسیب‌شناسی چگونگی ظاهر شدن سلول‌ها در زیر میکروسکوپ را توضیح می‌دهد. ممکن است شامل چند سلول و نوع سلولی باشد که دیده شده است. اطلاعات مربوط به رنگ‌های ویژه‌ای که برای مطالعه سلول‌ها استفاده می‌شوند ممکن است گنجانده شود.
  • تشخیص پاتولوژیست این بخش از گزارش پاتولوژی، تشخیص پاتولوژیست را فهرست می‌کند. همچنین ممکن است شامل نظراتی باشد، مانند اینکه آیا آزمایش‌های دیگری توصیه می‌شود یا خیر.

نتایج بیوپسی سوزنی شما مراحل بعدی مراقبت پزشکی شما را مشخص می‌کند. با پزشک خود در مورد اینکه نتایج شما برای شما معنی دارد صحبت کنید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

چگونه از نشخوار فکری یعنی زیاد فکر کردن به چیزی تنش‌زا، رهایی پیدا کنیم؟

بعضی‌ها درگیر یک نوع نشخوار فکری می‌شوند. مثلا خاطرات بد گذشته، از دوران کودکی یا رابطه بد با شریک زندگی سابقشان را مرتب ناخواسته به هر بهانه‌ای مرور می‌کنند یا در مورد یک کار جزئی که می‌دانند انجام دادنش سخت نیست و از عهده‌اش برمی‌آیند،…

خوشمزه‌ترین غذاها در کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی

ذائقه مردم کشورهای مخالف متناسب با فرهنگ و مواد غذایی اولیه در دسترس به میزان زیادی با هم متفاوت است تا آن حد که گاه باعث شگفتی ما می‌شود که چطور به خوردن این غذاها می‌شود فکر کرد. اما به صورت متناسب ممکن است برخی غذاهای ما هم برای شهروندان…

چرا بعضی‌ها وقتی پا به سن می‌گذارند جذاب می‌شوند یا دست‌کم کمتر زشت به نظر می‌رسند؟ عکس‌های قدیمی…

خب، این هم بحثی است که نمی‌دانم شما تا حالا در موردش با کسی صحبت کرده‌اید یا خیر. برخی در جوانی واقعا چهره یا قامت غیرقابل تحملی دارند. مثلا زیاد زمخت هستند، بینی یا فک یا گوش‌های بزرگ دارند. تناسب چهره ندارند. کلا جزو زیباروها به حساب…

مجموعه دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده را با هم مرور کنیم

هر چقدر عکس‌های تاریخی را با هم مرور کنیم، کم است. همان طور که قبلا هم نوشته بودم احتمالا بیشتر این عکس‌ها اگر در دوره خود در نشریه‌ای منتشر می‌شدند، خیلی عادی به نظر می‌رسیدند، اما حالا بعد از گذشت دهه‌ها یا حدود یک قرن، برای ما عجیب و…

روجلدهای قدیمی مجله‌های کیهان بچه‌ها

کیهان بچه‌ها مجله‌ای بود که در دوران کودکی می‌خریدیم. برای من کیهان بچه‌ها بوی نان می‌دهد! چون پدرم همیشه بعد از رفتن نانوایی؛ نان‌ها را لای مجله می‌گذاشت و وقتی به خانه می‌آمد من دوان دوان می‌رفتم و مجله را از او می‌گرفتم.منابع…

روش‌های بد نشستن روی صندلی و شیوه نشستن سالم روی صندلی در محیط کار

در موقعیت‌های مختلف یا در هنگام خستگی، روش‌های مختلفی برای نشستن روی صندلی از سوی ما استفاده می‌شود که برای بدن مفید نیستند. برخی از این موارد عبارتند از:خم شدن روی صندلی: وقتی روی صندلی خمیده می‌شوید، ستون فقرات شما به درستی حمایت…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.