مهم‌ترین اطلاعات درباره تست hpv در آزمایشگاه پاتوبیولوژی

0

رپورتاژ

ویروس پاپیلومای انسانی (hpv) از جمله بیماری‌های مقاربتی است که بیش از 100 نوع مختلف دارد. این در حالی است که انواع خاصی از اچ‌پی‌وی می‌تواند باعث تغییرات غیرطبیعی در سلول‌های دهانه رحم شود. همچنین ممکن است این ویروس سبب تغییرات غیرطبیعی در سلول‌های حفره دهان (دهان)، حلق (گلو)، واژن، فرج، آلت تناسلی یا مقعد شود. تست hpv روشی است که نمونه کوچکی از سلول‌ها را برداشته و آنها را از نظر DNA آزمایش می‌کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد که آزمایش اچ‌پی‌وی در غربالگری سرطان دهانه رحم بسیار مفید است. اما عفونت‌های اچ‌پی‌وی‌ بسیار رایج هستند که هیچ درمانی برای آنها وجود ندارد و معمولاً خود به خود از بین می‌روند. به همین دلایل، تست hpv به طور معمول در برنامه‌های غربالگری سرطان دهانه رحم استفاده نمی‌شود.

چرا آزمایش hpv انجام می‌شود

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیب آزمایش اچ‌پی‌وی با تست پاپ اسمیر ممکن است زمان غربالگری سرطان دهانه رحم را افزایش دهد. آزمایش hpv برای غربالگری سرطان دهانه رحم در زنان 30 سال یا بیشتر مفید است. تست hpv همچنین ممکن است در تصمیم گیری برای پیگیری زنان با نتایج غیرطبیعی تست پاپ مفید باشد. به طور کلی این تست ممکن است برای زنانی استفاده شود که:

  • دارای سلول‌های سنگفرشی آتیپیک با اهمیت نامشخص (ASC-US) و همچنین 30 سال سن یا بیشتر دارند.
  • دارای ضایعات داخل اپیتلیال سنگفرشی با درجه پایین (LSIL) و همچنین 50 سال یا بیشتر دارند.
  • دارای ضایعات داخل اپیتلیال سنگفرشی درجه بالا (HSIL) هستند.

چه کسانی می‌توانند از تست hpv سود ببرند

آزمایش hpv ممکن است برای کمک به شناسایی زنانی که نیاز به آزمایش‌های بعدی یا درمان دارند، استفاده شود. این تست همچنین ممکن است همراه با تست پاپ برای غربالگری سرطان دهانه رحم در زنان 30 ساله یا بالاتر استفاده شود. به طور کلی تست اچ‌پی‌وی به شناسایی زنان دارای انواع hpv پرخطر کمک خواهد کرد چرا که زنان ممکن است به دلایل مختلف در معرض ناهنجاری‌های دهانه رحم یا تغییرات پیش سرطانی باشند که می‌تواند به سرطان دهانه رحم تبدیل شود که در این صورت احتمال درمان به شدت کاهش می‌یابد.

چه کسانی نباید آزمایش hpv انجام دهند؟

همانطور که عرض کردیم تست hpv در حال حاضر به عنوان یک آزمایش غربالگری اولیه برای سرطان دهانه رحم استفاده می‌شود، اما ممکن گروهی از زنان از چنین آزمایشی سودی نبرند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

  •  زنان کمتر از 30 سال

عفونت hpv در زنان زیر 30 سال بسیار شایع است. اما بکارگیری از تست اچ‌پی‌وی‌ برای زنان در این گروه سنی استفاده نمی‌شود زیرا اکثر عفونت‌های hpv منجر به شرایط پیش سرطانی دهانه رحم یا سرطان دهانه رحم نخواهد شد. زنان زیر 30 سال نیز احتمال بیشتری دارد که ظرف چند سال با عفونت hpv مبارزه کنند و از شر آن خلاص شوند. به طور کلی بهترین راه برای غربالگری شرایط پیش سرطانی دهانه رحم یا سرطان دهانه رحم در زنان زیر 30 سال انجام تست پاپ است. زنان در این گروه سنی ممکن است تست hpv را به عنوان آزمایش بعدی پس از درمان HSIL انجام دهند.

  • زنانی که هیسترکتومی کامل انجام داده‌اند

زنانی که هیسترکتومی کامل (برداشتن رحم) انجام داده‌اند دیگر دهانه رحم ندارند. اگر زنی به بیماری پیش سرطانی دهانه رحم یا سرطان دهانه رحم مبتلا نشده باشد، انجام آزمایش hpv فایده‌ای ندارد زیرا او دیگر در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم نیست.

چگونه آزمایش HPV انجام می‌شود

در صورتی که پزشک معالج از تست پاپ مایع استفاده کند، ممکن است نمونه تست پاپ گرفته شده برای اچ‌پی‌وی آزمایش شود. در واقع تست hpv نیز ممکن است بر روی نمونه جمع آوری شده جداگانه انجام شود که به روش مشابه تست پاپ خواهد بود. آزمایش نیز فقط چند دقیقه طول می‌کشد. ممکن است در حین عمل مقداری ناراحتی، فشار یا گرفتگی وجود داشته باشد، اما معمولاً دردناک نیست.

برای انجام آزمایش hpv، پزشک یا پرستار به آرامی اسپکولوم را در واژن قرار می‌دهد. اسپکولوم یک وسیله پلاستیکی یا فلزی شفاف است که دیواره‌های واژن را جدا می‌کند تا پزشک یا پرستار بتواند قسمت بالایی واژن و دهانه رحم را ببیند.

همچنین پزشک یا پرستار از یک چوب کوچک یا کاردک استفاده خواهد کرد تا به آرامی سطح قسمت پایین دهانه رحم را بتراشد تا سلول ها را جمع کند. در برخی موارد، از یک برس مخصوص (به نام سیتوبراش یا سیتوبروم) برای جمع آوری سلول‌ها از قسمت داخلی دهانه رحم استفاده می‌شود.

پس از جمع آوری سلول‌ها، پزشک یا پرستار آنها را در ظرفی قرار می‌دهد. سلول‌ها با محلول خاصی به نام فیکساتور نگهداری می‌شوند که ظاهر سلول‌ها را حفظ می کند. این همان محلول مورد استفاده در تست پاپ تست مایع است. نهایتاً نمونه به آزمایشگاه فرستاده می‌شود و در آنجا آزمایش می‌شود تا بررسی شو که آیا حاوی DNA انواع پرخطر hpv است یا خیر. ناگفته نماند که ممکن است به مدت 1 تا 2 روز پس از تست hpv مقداری خونریزی واژینال خفیف داشته باشید.

نتایج آزمایش hpv

آزمایش hpv به صورت منفی یا مثبت ظاهر می‌شود که نتیجه منفی hpv به این معنی است که شما هیچ نوعی از hpv ندارید که با تغییرات پیش سرطانی در دهانه رحم یا سرطان دهانه رحم مرتبط باشد. نتیجه مثبت تست نیز به این معنی است که شما دارای نوعی از اچ‌پی‌وی هستید که با تغییرات پیش سرطانی در دهانه رحم یا سرطان دهانه رحم مرتبط است. البته این بدان معنا نیست که شما به طور قطع سرطان دارید، اما ممکن است نیاز به آزمایشات بیشتری داشته باشید. همچنین اگر تست hpv مثبت باشد، پزشک تصمیم خواهد گرفت که آیا به آزمایشات بیشتری مانند کولپوسکوپی نیاز دارید یا خیر.

انجام آزمایش hpv در آزمایشگاه پاتوبیولوژی عماد

حال با توجه به موارد عنوان شده در این مقاله چنانچه نیاز به انجام آزمایش hpv دارید، کافی است که به یک آزمایشگاه معتبر مراجعه کنید. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که از آزمایشگاه پاتوبیولوژی عماد بهره ببرید چرا که این مرکز با دارای بودن تجهیزات پیشرفته به خوبی می‌تواند شما را در انجام تست hpv کمک کند. بنابراین برای آگاهی از شرایط انجام تست اچ‌پی‌وی کافی است که با استفاده از راه‌های قرار داده شده با مدیران این مجموعه تماس بگیرید تا شما را به بهترین نحو ممکن راهنمایی کنند.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.