فیلم گلادیاتور ،ساخته ریدلی اسکات، معرفی و نقد و تحلیل – Gladiator 2000

0

گلادیاتور، داستان افسری مغرور و رومی است که به عنوان برده فروخته می‌شود و باید برای کسب آزادی مجدد خود بجنگد، فیلم به خوبی نشان می‌دهد که می‌شود فیلمی دربارهٔ مسابقات لیگ فوتبال ساخت و آن را طوری فیلمبرداری کرد که انگار در حال ساختن آگهی تلویزیونی برای عطر شانل است!

در واقع رایدلی اسکات کارگردان فیلم پیش از این آگهی تبلیغ عطر ساخته است: بخش اعظم تیزرهای به یاد ماندنی شانل کار اوست. در گلادیاتور سبک شیک و غیرانسانی آقای اسکات هم غریب و هم موجز است. به نظر می‌رسد که داستان گلادیاتور در مکانی رمزآلود و افسانه‌ای رخ می‌دهد، زیرا ابعاد استادیوم عظیم رومی‌ها تقریبا به اندازه ستاره مرگ در فیلم جنگ ستارگان است. البته این نکته را باید مرهون جادوی گرافیک کامپیوتری دانست. هریک از صحنه‌های فیلم طوری ترکیب‌بندی شده که با نمایش کشتار بی‌وقفه، بیننده را سر کیف بیاورد. فیلم از یک سو به هر ترتیب که شده می‌خواهد رضایت بیننده را جلب کند و از سوی دیگر متمایز باشد. پس مانند سلاحی است که به زیبایی طراحی شده: نمی‌توانید چشم از آن بردارید، باوجوداین‌که شاید حتی نیّت ساختن آن منزجرتان کند.

بخش عمده‌ای از گلادیاتور با الهام از فیلمهای دیگر ساخته شده است. این وضعیت چنان در فیلم حاد می‌نماید که شک می‌کنید آیا قرار است فیلم به اسلاف خود ادای دین کند یا باید آن را مورد پیگرد قانونی قرار داد. دلبستگی آقای اسکات نسبت به نشان دادن فساد و زوال تمدن اروپایی در این‌جا نیز موج می‌زند. همین دغدغه بود که او را وادشت تا در بلید رانر لس‌آنجلس را تبدیل به نمونه‌ای آینده‌نگرانه از جمهوری وایمار کند. در گلادیاتور سربازان به شکلی حرکت می‌کنند که یادآور فیلم پیروزی اراده ساخته مشهور لنی رایفنشتال است.

فیلم می‌خواهد از جمعیت تشنهٔ خشونت انتفاد کند، با وجود این ابایی ندارد که گلادیاتورها را در حال کشتی گرفتن با ببر نمایش دهد. کمودوس، سزار فاسد، دیوانه‌وار می‌گوید «قدرت آن است که آدم بتواند این اراذل و اوباش را سرگرم کند.» این تنها نوع قدرتی است که گلادیاتور شوق رسیدن به آن را دارد.

اولین نبردی که در فیلم تصویر می‌شود و طی آن ماکسیموس سربازانش را علیه بربرهای ژرمانیا فرماندهی می‌کند، مملو از تصویرپردازی به شیوه نقاشی‌های بروگل 1 است. تیرهای شعله‌ور در آسمان به پرواز در می‌آیند و شبیه گلوله‌های رسامی هستند که در فیلمهای مربوط به جنگ جهانی دوم با آن آشناییم. شمشیری در تنه درختی دیده می‌شود از قطرات خون گرمی که از تیغهٔ شمشیر می‌ریزد، بخار بلند می‌شود. پس از نبرد خاکسترها مانند دانه‌های برف از آسمان نازل می‌شوند و تمام این ماجراها طی ده دقیقه اول فیلم رخ می‌دهد.

راسل کرو در نقش ماکسیموس یکی از ژنرال‌های ارتش امپراتور مارکوس اورلیوس (ریچارد هریس)، همان علاقه و خشم فروخورده‌ای را نشان می‌دهد که چنین سربازی باید در مقابل پرچم کشورش داشته باشد و در عین حال خشم یک ستاره سینما که تحملش را برای اجرای بازی احمقانه از دست داده است. گزارش‌های متعدد حاکی از آن هستند که آقای کرو سر صحنه فیلم بد رفتاری کرده و گلادیاتور را به صورت نسخه مورد علاقه خود از فیلم زوال امپراتوری رم درآورده است. البته خلق و خوی او کانونی برای توجه در فیلم پدیده آورده است: به ‌ نظر می‌آید که ماکسیموس هزاران فکر در سرش دارد و بیشتر آن‌ها افکار ناخوشایندی هستند.

با این همه کار او در فیلم منحصر به فرد چشم غره رفتن نمی‌شود، گرچه او از زمان ساختن فیلم کم اهمیت مدرک (Proof) در اوایل دهه 1990 لبخند نزده است، وقتی احساس ناراحتی می‌کند نوعی بغض دارد و در چشمانش حسی از غم دیده می‌شود. او در مواجه با تحقیر روزگار سعی دارد تا وقارش را حفظ کند. این خصوصیت در اغلب شخصیت‌های اصلی فیلم‌های اسکات دیده می‌شود. از هاروی کاتیل در دوئل‌کنندگان گرفته تا دمی مور در سرباز جین. در ادامه ماکسیموس که خود قبلا گلادیاتور بوده، اکنون افرادش را به میدان مسابقه می‌فرستد.

به نظر می‌رسد که ایفای نقش مرشد شخصیتی که اگر رید جوانتر بود خودش نقش او را بازی می‌کرد، برای الیور رید دلچسب بوده است. او نگاهی حاکی از رضایت و زمزمه‌های زننده‌ای بر لب دارد و به نظر می‌رسد هم‌چنان می‌تواند شر به پا کند. (او قبل از پایان (تصویرتصویر) فیلم در گذشت).

گفته می‌شود که در اصل قرار بوده مل گیبسون نقش ماکسیموس را بازی کند ولی کرو (که آرایش موی سزارگونه‌اش جنبه اشراقی‌تری به چهره‌اش بخشیده) ظرافت بیشتری در نشان دادن خشمی نهفته یا آشکار به خرج می‌دهد.

در گلادیاتور راسل کرو صحنه‌های پر تحرک فراوانی دارد و تعداد بازیگران انگلیسی زبان که قادر باشند با تکیه بر توانایی‌های جسمانی‌شان تا این حد جذابیت و هیجان ایجاد کنند، اندک است. او با شمشیر مانند جینجر راجرز رفتار می‌کند، آن را استادانه می‌چرخاند و موقعی که سوار بر اسب است در هوا آن را می‌قاپد. این نوعی مهارت در اکشن است که متأثر از فیلم‌های هنگ‌کنگی است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

کلاژهای کاغذی زیبای مینیمال از شخصیت‌های سینمایی مشهور

اینکه بتوانی به صورت خلاصه و مختصر و مفید با هنر خودت، مفهومی را برسانی، هر بسیار جالبی است. حالا تصور کنید که با برش چند کاغذ رنگی و کنار هم نهادت انها، یغنی کلاژ کاغذی بشود، شخصیت‌های مهم سینمایی را بازسازی کرد.این کاری است که مارگارت…

عکس‌های جالبی از ساخت و سازها و اقدامات معماری نافرجام

مجموعه زیر به ظاهر مفرح یا حتی خنده‌دار است اما هر یک گویای نبود نقشه، مغز طراح یا ذهنی است که به صورت ساده کار را در ذهن شبیه‌‌سازی کند.مشابه این جمله مشهور را که عیب برنامه، در حین انجام آن بیرون می‌آید را در عمرمان زیاد شنیده‌ایم و…

مرگبارترین روز در تاریخ، چه روزی بود و چطور رخ داد؟

انسان‌های راه‌های زیادی برای کشتن هم در طول تاریخ ابداع کرده‌اند: سلاح‌های هسته‌ای و زیستی ، بمب‌های آتش‌زا، گلوله‌ها، سرنیزه‌ها، ایجاد قحطی عمدی و ...کاملا قطعی نیست، اما طبق بسیاری از روایت‌ها مرگبارترین روز در تاریخ بشر در واقع نتیجه…

خانه‌های با مبلمان‌هایی از غذاهای خوشمزه

هانسل و گرتل، نام داستانی شاه‌پریانی با منشأ آلمانی است که برادران گریم آن را ثبت کرده‌اند. این داستان ماجرای یک برادر و خواهر کوچک به نام‌های هانسل و گرتل را روایت می‌کند که پس از رها شدن در جنگل به خانه‌ای که از کیک و آب‌نبات ساخته شده…

این دانشجوی 18 ساله با هوش مصنوعی 19 شخصیت سیمپسون‌ها را به صورت شخصیت‌های واقعی درآورد!

برودی هالبروک دست به کار جالبی زده و جان تازه‌ای به شخصیت‌های محبوب سریال سیمپسون‌ها داده است. او در این مورد نوشته:«من از Midjourney برای تبدیل شخصیت‌های مورد علاقه‌‌ان از انیمیشن‌ها به قالب انسان استفاده کردم. البته برخی از اعضای…

این معماری‌های بسیار عجیب و در مواردی هراس‌انگیز دوران سوسیالیسم در روسیه و کشورهای اقماری آن

شوروی و سوسیالیست‌ها هم برای خود سبک معماری خاصی داشتند. در مواردی باشکوه، در مواردی خشن و در معدودی موارد مفهومی و زیبا.چیز جالب در آنها هدف ساخت آنها بود: بزرگداشت مبارزات میهنی و پیشرفت‌هایی که در سایه دولت‌های چپ به دست آمده بودند.…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5