میتل اشمرز، درد وسط دوره قاعدگی یا درد تخمک‌گذاری چیست و چطور درمان می‌شود؟

0

میتل اشمرز Mittelschmerz درد یک طرفه و پایین شکم است که با تخمک‌گذاری همراه است و یک اصطلاح  آلمانی برای “درد میانی” است. میتل اشمرز در اواسط چرخه قاعدگی رخ می‌دهد – حدود 14 روز قبل از قاعدگی بعدی.

در بیشتر موارد، میتل اشمرز نیازی به مراقبت پزشکی ندارد. برای ناراحتی خفیف میتل اشمرز، مسکن‌های بدون نسخه و دارو‌های خانگی اغلب موثر هستند. اگر درد میتل اشمرز شما دردسرساز است، ممکن است پزشک یک ضد بارداری خوراکی برای متوقف کردن تخمک‌گذاری و جلوگیری از درد میان دوره‌ای تجویز کند.

علائم

درد میتل اشمرز معمولا از چند دقیقه تا چند ساعت طول می‌کشد، اما ممکن است تا یک یا دو روز ادامه یابد. درد ناشی از میتل اشمرز ممکن است:

  • در یک طرف پایین شکم
  • کسل‌کننده و دردناک، شبیه درد‌های قاعدگی
  • تند و ناگهانی
  • همراه با خونریزی یا‌ترشح خفیف واژن
  • به ندرت، شدید

درد میتل اشمرز در سمت تخمدانی رخ می‌دهد که تخمک را آزاد می‌کند (تخمک‌گذاری). درد ممکن است هر ماه یکبار تغییر کند، یا ممکن است چندین ماه در همان سمت درد احساس کنید.

چرخه قاعدگی خود را برای چندین ماه پیگیری کنید و توجه داشته باشید که چه زمانی درد زیر شکم را احساس می‌کنید. اگر در اواسط چرخه رخ دهد و بدون درمان از بین برود، به احتمال زیاد میتل اشمرز است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

میتل اشمرز به ندرت نیاز به مداخله پزشکی دارد. با این حال، اگر درد لگنی جدید شدید شد، اگر همراه با حالت تهوع یا تب باشد، یا اگر ادامه پیدا کرد، با پزشک خود تماس بگیرید – هر یک از این موارد می‌تواند نشان دهنده وجود بیماری جدی‌تر از میتل اشمرز باشد، مانند آپاندیسیت، بیماری التهابی لگن یا حتی بیماری حاملگی خارج رحمی.

علل

میتل اشمرز در طول تخمک‌گذاری رخ می‌دهد، زمانی که فولیکول پاره می‌شود و تخمک خود را آزاد می‌کند. برخی از زنان هر ماه میتل اشمرز دارند. دیگران فقط گاهی اوقات آن را دارند.

علت دقیق میتل اشمرز ناشناخته است، اما دلایل احتمالی درد عبارتند از:

  • درست قبل از اینکه تخمک با تخمک‌گذاری آزاد شود، رشد فولیکول سطح تخمدان شما را کشیده و باعث درد می‌شود.
  • خون یا مایعی که از فولیکول پاره شده آزاد می‌شود، پوشش داخلی شکم (صفاق) را تحریک می‌کند و منجر به درد می‌شود.

درد در هر نقطه دیگری از چرخه قاعدگی شما میتلاشمرز نیست. ممکن است گرفتگی قاعدگی (دیسمنوره) طبیعی باشد، اگر در طول قاعدگی شما رخ دهد، یا ممکن است از سایر مشکلات شکمی یا لگنی باشد. اگر درد شدید دارید به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص

برای تشخیص بیماری میتل اشمرز، پزشک با پرسیدن سوالاتی از شما شروع می‌کند تا ایده روشنی از تاریخچه پزشکی شما، به خصوص در مورد دوره‌های قاعدگی شما داشته باشد. پزشک شما همچنین ممکن است یک معاینه فیزیکی، از جمله معاینه لگن، برای بررسی علائم یک بیماری زمینه‌ای که می‌تواند به درد کمک کند، انجام دهد.

درمان

درمان‌های ممکن برای میتل اشمرز عبارتند از:

  • مسکن‌ها. برای تسکین ناراحتی ناشی از میتل اشمرز، دارو‌های بدون نسخه مانند استامینوفن (Tylenol، دیگران)، آسپرین، ایبوپروفن (Advil، Motrin IB، دیگران) یا ناپروکسن سدیم (Aleve) را امتحان کنید.
  • قرص‌های ضد بارداری (قرص‌های ضد بارداری خوراکی). اگر میتل اشمرز برای شما ناراحتی زیادی ایجاد می‌کند یا ماهانه رخ می‌دهد، از پزشک خود در مورد مصرف قرص‌های ضد بارداری سوال کنید. برخی از انواع قرص‌های ضدبارداری تخمک‌گذاری را سرکوب می‌کنند، که می‌تواند به کاهش درد تخمک‌گذاری در حین مصرف آن‌ها کمک کند.

شیوه زندگی و درمان‌های خانگی

برای کاهش ناراحتی میتل اشمرز که بیش از چند دقیقه طول می‌کشد، برخی از درمان‌های خانگی را امتحان کنید. از آنجایی که گرما جریان خون را افزایش می‌دهد، ماهیچه‌های منقبض را شل می‌کند و گرفتگی را کاهش می‌دهد، ممکن است بخواهید:

  • در حمام آب گرم خیس کنید
  • در جایی که درد وجود دارد از پد گرم‌کننده استفاده کنید

در بیشتر موارد، برای بیماری میتل اشمرز نیازی به مراجعه به پزشک ندارید. با این حال، اگر درد شما به‌ویژه آزاردهنده است، می‌توانید برای تأیید تشخیص میتل‌اشمرز یا بررسی گزینه‌های درمانی وقت بگیرید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

وقتی هم عاشق کارت باشی و هم خلاق، نتیجه‌اش می‌شود این عکس‌هایی که می‌بینید

تا حالا عاشق شده‌اید؟ همه چیز دنیا را زیبا می‌بینید، احساس گرما و سرمای زیاد در تابستان یا زمستان نمی‌کنید و مشتقل از زمان، در زمان سیر می‌کنید.حالا اگر این عشق به کارتان باشد و از خلاقیت بهره خوبی برده باشید، نتایج کارتان زیبا می‌شود.…

سفری در شهرهای باستانی دنیا به یاری تخیل میدجرنی

از شهرهای باستانی دنیا بقایایی مانده و بر اساس همین یقایا و توصیف‌ها و تحلیل مورخان، برخی‌ها اقدام به بازسازی رایانه‌ای شهرهای قدیمی کرده‌اند تا شکوه و عظمت آنها را به ما بنمایانند.اما میدجرنی هم راهی آسان برای این تصور بدون نیاز به…

۲۰ برنده عکاسی از طبیعت در سال ۲۰۲۲ در مسابقه عکاسی IPA

جوایز بین المللی عکاسی (IPA) در سال 2022 بار دیگر از مجموعه‌ای خیره کننده از عکس های طبیعت پرده‌برداری کرد که قلب و ذهن بینندگان در سراسر جهان را تسخیر کرده است. این تصاویر برنده استثنایی ما را به قلمروهای مسحورکننده طبیعت منتقل می‌کنند،…

کسانی که توهم خاص و عجیبی دارند: ما از ستاره‌های دیگر آمده‌ایم و فرازمینی هستیم! پدیده Starseed

ممکن است خیلی احمقانه به نظر برسد. اما افرادی هستند که معتقدند از سایر سیارات به زمین آمده‌اند تا به شفای سیاره زمین کمک کنند و بشریت را به «عصر طلایی» هدایت کنند و به دوره‌ای از خوشبختی، شکوفایی و موفقیت برسانند!جستجوی اینترنتی این…

چهره و شکل و شمایل یک شهروند کشورهای اسکاندیناوی یا منطقه نوردیک به چه صورت است؟

کشور‌های اسکاندیناوی که به عنوان کشورهای شمال اروپا یا منطقه نوردیک نیز شناخته می‌شوند، به گروهی از کشور‌های شمال اروپا اطلاق می‌شود. واژه نوردیک اغلب برای توصیف دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد که اعضای اصلی شورای شمال اروپا هستند،…

نوستالژی: سیر در لوازم التحریر قدیمی

لوازم التحریر زمان کودکی ما نه کیفیت لازم را داشتند (به جز استثنائاتی) و نه تنوع کافی را. خوبی‌اش این بود که ما اصلا نمی‌دانستیم که لوازم التحریر با کیفیت عالی‌تری هم وجود دارد و فاصله فقیر و غنی در مدارس آنقدرها هم زیاد نبود. یعنی تقریبا…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5