مولوسکوم کونتاژیوزوم چه نوع عفونت پوستی‌ای است و چطور درمان می‌شود؟

0

مولوسکوم کونتاژیوزوم Molluscum contagiosum یک عفونت ویروسی نسبتاً شایع پوست است که منجر به برآمدگی‌های گرد، سفت و بدون درد می‌شود که اندازه آن‌ها از سر سوزن گرفته تا اندازه پاک کن مداد متغیر است.

اگر برجستگی‌ها خراشیده یا زخمی شوند، عفونت می‌تواند به پوست اطراف سرایت کند. مولوسکوم کونتاژیوزوم همچنین از طریق تماس فرد به فرد و تماس با اشیاء آلوده گسترش می‌یابد.

مولوسکوم کونتاژیوزوم اگرچه در کودکان شایع‌تر است، می‌تواند بزرگسالان را نیز تحت تأثیر قرار دهد – به ویژه آن‌هایی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

در بزرگسالانی که سیستم ایمنی طبیعی دارند، مولوسکوم کونتاژیوزوم که دستگاه تناسلی را درگیر می‌کند، یک عفونت مقاربتی محسوب می‌شود.

برجستگی‌های مرتبط با مولوسکوم کونتاژیوزوم معمولاً در عرض یک سال بدون درمان ناپدید می‌شوند، اما می‌توان آنها را برداشت.

علائم

علائم و نشانه‌های مولوسکوم کونتاژیوزوم شامل برجستگی‌های روی پوست است که:

  • برآمده، گرد و گوشتی رنگ هستند
  • کوچک هستند – معمولاً کوچکتر از 6 میلی متر قطر دارند
  • مشخصاً دارای یک فرورفتگی کوچک (ناف) یا نقطه در بالا نزدیک به مرکز است
  • می‌توانند قرمز و ملتهب شود
  • ممکن است خارش داشته باشند
  • به راحتی با خراشیدن یا مالش برداشته می‌شوند که می‌توانند ویروس را به پوست مجاور منتقل کند
  • معمولا در صورت، گردن، زیر بغل، بازو‌ها و بالای دست‌ها در کودکان ظاهر می‌شوند
  • اگر عفونت از راه جنسی منتقل شده باشد، ممکن است در ناحیه تناسلی، پایین شکم و قسمت داخلی بالای ران بزرگسالان دیده شود.

علل

ویروسی که باعث ایجاد مولوسکوم سرایتی می‌شود به راحتی از طریق:

  • تماس پوست به پوست
  • تماس با اشیاء آلوده مانند حوله
  • تماس جنسی با شریک آسیب دیده
  • خاراندن یا مالیدن برجستگی‌ها، که ویروس را به پوست مجاور منتقل می‌کند

مشخص نیست که آیا ویروس مولوسکوم می‌تواند در آب کلردار موجود در استخر‌های شنا پخش شود یا خیر. کارشناسان گمان می‌کنند که احتمال انتقال ویروس توسط شناگران از طریق استفاده مشترک از حوله، تجهیزات یا تماس پوستی زیاد است.

عوامل خطر

عفونت‌های مسری مولوسکوم گسترده‌تر ممکن است در افرادی با سیستم ایمنی ضعیف رخ دهد.

عوارض

برجستگی‌ها و پوست اطراف آن‌ها ممکن است قرمز و ملتهب شوند. تصور می‌شود که این یک پاسخ ایمنی به عفونت باشد. در صورت خراشیدگی، این برجستگی‌ها می‌توانند عفونی شوند. اگر ضایعات روی پلک‌ها ظاهر شوند، می‌توانند ملتحمه چشم را درگیر کنند.

جلوگیری

برای کمک به جلوگیری از انتشار ویروس:

  • دست‌هایتان را بشویید. تمیز نگه داشتن دست‌ها می‌تواند به جلوگیری از انتشار ویروس کمک کند.
  • از دست زدن به برجستگی‌ها خودداری کنید. تراشیدن روی نواحی آلوده نیز می‌تواند باعث انتشار ویروس شود.
  • وسایل شخصی را به اشتراک نگذارید این شامل لباس، حوله، برس مو یا سایر وسایل شخصی است. از قرض گرفتن این اقلام از دیگران نیز خودداری کنید.
  • از تماس جنسی خودداری کنید. اگر مولوسکوم سرایتی در ناحیه تناسلی خود یا نزدیک آن دارید، تا زمانی که برآمدگی‌ها درمان نشده و کاملاً ناپدید شده‌اند، رابطه جنسی نداشته باشید.
  • برجستگی‌ها را بپوشانید. برای جلوگیری از تماس مستقیم، برجستگی‌ها را با لباس بپوشانید. هنگام شنا، برجستگی‌ها را با یک باند ضد آب بپوشانید.

تشخیص

پزشک شما معمولاً می‌تواند تنها با نگاه کردن به آن مولوسکوم سرایتی را تشخیص دهد. اگر شکی وجود داشته باشد، ممکن است تراشه‌های پوستی از ناحیه عفونی گرفته شود و آن‌ها را زیر میکروسکوپ ببیند.

درمان

مولوسکوم کونتاژیوزوم معمولاً بدون درمان در عرض 6 تا 12 ماه بهبود می‌یابد. با این حال، می‌توان تا پنج سال به ایجاد برآمدگی‌ها ادامه داد. وقتی همه برآمدگی‌های شما از بین رفت، دیگر مسری نیستید.

پزشکان ممکن است توصیه کنند که ضایعات قبل از اینکه خود به خود ناپدید شوند، برداشته شوند، به خصوص در بزرگسالان، زیرا آن‌ها بسیار مسری هستند. درمان‌های مولوسکوم کونتاژیوزوم می‌تواند دردناک باشد، بنابراین برای کاهش ناراحتی ممکن است از قبل یک بی‌حس‌کننده استفاده شود. گاهی اوقات ممکن است ترکیبی از درمان‌ها استفاده شود.

گزینه‌ها عبارتند از:

  • خراش دادن
  • انجماد (کرایوتراپی)
  • دارویی که باعث ایجاد تاول (کانتاریدین) می‌شود که برجستگی‌ها را از بین می‌برد

اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خانه‌هایی با طراحی عجیب که باید در مورد فلسفه وجودی‌شان فکر کرد!

سلیقه است دیگر. وقتی که کسی پول کافی داشته باشد و تنها حرف و سلیقه خودش برایش مهم باشد و اعتمایی به مد روز و حرف مردم نکند، ممکن است خانه‌اش را عجیب و غریب طراحی کند.البته گاهی این کاربری‌های متفاوت هستند که باعث ایجاد این خانه‌های عجیب…

داستان تکامل اتاق خواب‌ها از دوران انسان‌های اولیه تا اتاق‌ خواب‌های هوشمند + گالری عکس

تکامل اتاق خواب‌ها تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تغییرات فرهنگی، فناوری و اجتماعی قرار گرفته است. با گذشت زمان، اتاق خواب‌ها از فضا‌های خواب ساده به پناهگاه‌ها و آسایشگاه‌های چند منظوره و شخصی تبدیل شده‌اند.مروزی کوتاه بر تکامل آنها:…

مجموعه‌ای از عکس‌های تاریخی که برخی از آنها کمتر دیده شده‌اند و ما را به اندیشه در مورد تاریخ…

عکس‌های تاریخی خلاصه عجیب یک دوران هستند. همه چیز از کیفیت عکس، کادربندی، لباس، ساختمان‌های پیرامون، غذایی که صرف می‌شود، حالت چهره، برشی از یک زمان و مکان است که برای بینندگان بعدی نکته‌های دارند.برخی ازعکس‌های این مجموعه را قبلا…

شوخی با بناهای معروف و عجائب معماری دنیا یا میدجرنی – گمشده در ترجمه!

کاریکاتور شخصیت‌های مشهور را بسیار کشیده‌اند و دیده‌ایم، اما کشیدن کاریکاتور بناهای معروف زحمت بیشتری دارد. اما میدجرنی می‌تواند این زحمت را بسیار کمتر کند.کاربر شبکه اجتماعی دریت به نام mossymayn به تازگی این کار را کرده است:دروازه…

سلبریتی‌ها اگر کاری عادی داشتند – پاسخ‌های تصویری میدجرنی

چه می‌شد اگر یک هنرپیشه نامدار در سنی طلایی امکان جذب شدن در رشته بازیگری را پیدا نمی‌کرد یا بحرانی خانوادگی او را وادار به سال‌ها کار عادی می‌کرد. چه می‌شد اگر نخستین کسانی که تست بازیگری از او می‌گرفتند، به کلی مایوس و دلسردش می‌کردند.…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5