فیلم لئون/ حرفه‌ای The Professional با بازی عالی ژان رنو در نقش لئون- داستان، نقد و بررسی

0

شاید اگر بروس ویلیس برنامه‌ی کاری خلوت‌تری داشت، این فیلم که یکی از معروف‌ترین فیلم‌های دهه نود است هرگز ساخته نمی‌شد. وقتی که بسون متوجه شد به علت مشغله کاری ویلیس باید پروژه‌ی عنصر پنجم (1997) را عقب بیندازد تصمیم گرفت با تیم تولیدش فیلم دیگری تولید کند تا انرژی خلاقانه‌ی آن‌ها هدر نرود! حاصل این تصمیم نوشتن فیلمنامه‌ای در نود روز به نام لئون بود که حالا به عنوان بهترین فیلم لوک بسون و اولین فیلم یکی از بهترین بازیگران زن دوران ما یعنی ناتالی پورتمن شناخته می‌شود.

ایده‌ی شخصیت لئون از زمان فیلمی قبلی بسون یعنی نیکیتا در ذهن کارگردان بود، در پرده‌ی سوم آن فیلم هم شخصیتی به نام ویکتور تمیزکننده (با بازی ژان رنو) استخدام می‌شود تا کار ناتمام نیکیتا را تمام کند. بسون که احساس می‌کرد این شخصیت پتانسیل بیشتری برای عرضه دارد تصمیم می‌گیرد او را در فیلم لئون دوباره با شمایلی جدید به کار بگیرد. در نتیجه لئون بیشتر شبیه پسرعموی آمریکایی ویکتور فرانسوی است و هر دو تقریبا ظاهر یکسانی دارند.

لئون اگر چه پایه و اساس‌اش را بر اساس اصول زیرژانر «قاتل مزدور» بنا می‌کند، اما با هوشمندی بسون و رنو تقریبا تمام این اصول شکل دیگری پیدا می‌کنند. اینجا قاتل مزدور نه یک مرد زخم دیده که بیشتر یک کودک در کالبد یک مرد بزرگ است، تنها همد‌م‌اش گیاهی بدون ریشه است و تنها چیزی که می‌نوشد شیر! و این نکته حتی با دیالوگی از لئون در مورد لزوم رشد پیدا کردن به جای بزرگ شدن مورد تاکید قرار می‌گیرد.

لئون زندگی حساب‌شده و ساده‌ای دارد که تمام و کمال روی یک امر متمرکز شده: انجام عملیات پاکسازی. ولی وقتی ماتیلدا در اوج استیصال درب خانه او را می‌زند، مسیر زندگی لئون تغییر می‌کند. با ورود ماتیلدا، لئون از پیله‌ی تنهایی خودش بیرون می‌آید و برای اولین بار به انسان دیگری اهمیت می‌دهد. حالا زندگی این قاتل از مسیرهمیشگی‌اش خارج می‌شود و به مانند گیاه‌اش در آخر فیلم شروع به ریشه پیدا کردن می‌کند. رابطه‌ی لئون و ماتیلدا یکی از عجیب‌ترین روابط سینمایی است، رابطه‌ای که هر دو نفر آن‌ها را رشد می‌دهد.

این دو هم مرشد و شاگردند، هم پدر و دختر و هم بالعکس آن یعنی مادر و پسر، و صدالبته عاشق و معشوق. عشقی که تقریبا عاری از بار جنسی و تمام افلاطونی است. ژان رنو هم با هوشمندی بسیار لئون را کمی از لحاظ ذهنی و عاطفی ناتوان نمایش می‌دهد تا معصومیت این شخصیت را بیشتر به نظر ما بیاورد و از این زاویه او دقیقا مقابل شخصیت منفی فیلم نورمن استانسفیلد (با بازی حیرت‌انگیزگری اولدمن) است. یک پلیس مبارزه با مواد مخدر سادیست و کاملا دیوانه که اتفاقا بر خلاف عنوان کاری‌اش یک پخش‌کننده‌ی مواد مخدر است!

اما معصومیت لئون تنها مشخصه‌ی شخصیتی او نیست، در لحظاتی که فیلم اکشن می‌شود و لئون در قالب یک قاتل فرو می‌رود، عملگریی و مهارت او حیرت‌انگیز است. لئون شاید خواندن و نوشتن بلد نباشد اما مشخصا بلد است چطور آدم بکشد. این وجهه به عنوان بعد دوم از شخصیت چند بعدی لئون است. و همین چند بعدی بودن است که او را در ذهن ما ماندگار کرده است. در اصل مثلث سه شخصیت ماتیلدا، لئون و استانسفیلد، کمک می‌کنند که لئون به عنوان یک شخصیت رشد پیدا کند.

ماتیلدا و لئون در معصومیت شخصیت‌هایشان اشتراک دارند و لئون و استانسفیلد در خشونت‌شان، و در نهایت در انتهای فیلم لئون هردوی این خصوصیات شخصیتی را به اوج می‌رساند. از یک طرف به مانند ماتیلدا به بلوغ احساسی رسیده و معنای دوست‌داشتن را می‌فهمد و از طرف دیگر، بعد از کشتن یک گروه کامل از پلیس‌های ضربت؛ خشونت را به حد اعلا رسانده و در نهایت این دو خصوصیت در صحنه‌ی به یادماندنی کلک حلقه به مفهومی جدید می‌رسند: ایثار. حالا لئون به خاطر عشق به شخصی دیگر خودش را هم فدا می‌کند تا خشونتی که ماتیلدا را تهدید می‌کند نابود سازد!

لئون شاید بهترین محصول سینمایی لوک بسون تا به امروز باشد، او که با فیلم نیکیتا بار دیگر سینمای جذاب و عامه‌پسند را با سینمای فرانسه ترکیب کرد، با لئون اوج نبوغ خود را نشان داد، ترکیب کاملا موازنی از اکشن، داستان و شخصیت چیزی که شاید حالا کمتر در تولیدات شرکت فیلمسازی‌اش «یوروپ کورپ» (مانند ترانسپورتر و سری فیلم‌های ربوده شده) دیده می‌شود. فیلمی که در کنار فیلم‌هایی مثل باشگاه مشت‌زنی و روز استقلال به نماد‌های بصری دهه نود تبدیل شدند.

تاثیر لئون را به وضوح می‌توانید در پرسونای بسیاری از قاتلین بعد از این فیلم ببنید. قاتلین ساکت و موثری که با کمترین هزینه کار را تمام می‌کنند به مدد موفقیت و محبوبیت این فیلم دوباره به یکی از تیپ‌های محبوب سینمایی بدل شدند. کافی‌ست به فیلمی مثل کتاب الی با بازی دنزل واشینگتن نگاه کنید تا اثرات لئون را در این اثر مذهبی ببینید.

آهنگ معروف استینگ برای این فیلم یعنی shape of my hearth (نقش قلب من) بخش جالبی دارد که می‌گوید: «او برای شهرت و پول بازی نمی‌کند، او بازی می‌کند که پاسخ را پیدا کند! » دو شخصیت آسیب‌دیده‌ی فیلم (لئون و ماتیلدا) در نهایت آرامش را در کنار یکدیگر پیدا می‌کنند، و شاید همین پاسخ باشد: روح‌های آسیب‌دیده و ضربه‌خورده تنها نیستند، فقط کافی‌ست یکدیگر را پیدا کنند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مجموعه‌ای از تصاویر هراس‌آور، عجیب با به اصطلاح نفرین‌شده!

برای قسمتی از شگفتی یا ترس خودمان از پیرامون یا عکس‌ها نمی‌شود توضیح صریح ارائه کرد. احتمالا منشا این ترس‌ها به تدریج در سیناپس‌های مغزی ما از هزاران سال پیش یه یادگار گذاشته شده.آدم فکر می‌کند اگر قرار باشد برنامه هوش مصنوعی ایجاد شود…

خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی- قسمت دوم

در قسمت دوم خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف ما باز غذاهای لذیذ و گاه عجیبی از کشورهای مختلف می‌بینیم. این تصاویر توسط میدجرنی با اطلاعاتی که به آن داده‌اند، بازسازی شده‌اند.قسمت اول این پست را در اینجا ببینید.شیلیبلژیک:…

چرا غذاها در کتاب‌های مصور و انیمیشن‌ها اینقدر اشتها برانگیزند؟!

دوران کودکی خودم را که به یاد می‌آورم، یاد کتاب‌های داستان مصور می‌افتم که در بعضی از صفحات آن عکس میزهای پر از غذا درج شده بود. نقاشی‌های آنقد آنقدر خوب بودند که تصور می‌کردم میوه‌ها و مرغ و بوقلمون و سوسیس فرنگی‌ها مسلما باید کیفیت…

عکس‌های بی‌نظیر از آبشارهای رنگارنگ دریاچه‌های پلیتویس در کرواسی و مقایسه آنها با فصل یخ‌زده

نوشته: تاماس دومبورا توثمن چهار سال پیش در فصل زمستان از دریاچه‌های پلیتویس بازدید کردم و از دنیای زیبا و یخ زده آنها با آبشارهای یخی و مناظر سفید عکس گرفتم.اخیراً دوباره به این دریاچه‌ها بازگشته‌ام تا از همان منظره خیره‌کننده عکس…

خانه‌هایی با طراحی عجیب که باید در مورد فلسفه وجودی‌شان فکر کرد!

سلیقه است دیگر. وقتی که کسی پول کافی داشته باشد و تنها حرف و سلیقه خودش برایش مهم باشد و اعتمایی به مد روز و حرف مردم نکند، ممکن است خانه‌اش را عجیب و غریب طراحی کند.البته گاهی این کاربری‌های متفاوت هستند که باعث ایجاد این خانه‌های عجیب…

آخرین «نمونه» مقاوم – هر یک از اینها، آخرین چیزهای سالم به جا مانده در طول تاریخ هستند

از برخی جنبه‌های تاریخی چیزهای قالب توجهی به جا مانده، مثلا هزاران سکه از یک دوره تاریخ یا ده‌ها زره یا شمشیر یا کتاب‌های پوستی فراوان. اما برخی چیزها هم آنقدر نادر از بلایایی طبیعی و فساد و آتش‌سوزی‌های در امان مانده‌اند که تبدیل به آخرین…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5