تاریخچه ساعت‌های مچی دیجیتال و رقابت صنعتی و فناورانه بین آمریکا و ژاپن

1

در دهه 1970 یک نبرد مهندسی جذاب بین آمریکا و ژاپن برای کنترل آینده اتفاق افتاد. این رقابت در نهایت، برای همه سودمند از آب درآمد و جایزه آن جهانی است که الان در آن زندگی می‌کنیم.

اما یکی از نبرد‌های کلیدی این دو غول صنعت، روی مچ دست رخ داد!

دیجیتال” یک کلمه بازاریابی جادویی است. مانند “لیزر” یا “توربو” نشان دهنده پیشرفت، تسلط و آینده است. مردم این ایده‌ها را دوست دارند. آن‌ها آنقدر آن‌ها را دوست دارند که پول زیادی را برای محصولاتی که دارای آن‌ها هستند خرج می‌کنند، به خصوص اگر اگر تولید‌کننده‌ها بتوانند به عنوان «اولین» این شاخص‌های فناورانه را به محصولات خود اضافه کنند.

و در مورد ساعت مچی هم همینطور بود. ساعت‌های کوارتز الکترونیکی قبلاً در دهه 1960 وجود داشتند: یک سیگنال آنالوگ که توسط یک تشدیدگر کریستال کوارتز هدایت می‌شد و توسط یک باتری دکمه‌ای کوچک تغذیه می‌شد.

اما یک شرکت آمریکایی در حال شروع یک اودیسه جدید زمان‌سنجی بود…

شرکت ساعت‌های همیلتون قبلاً با استنلی کوبریک برای توسعه ساعت‌های دیجیتال و ساعت‌های آینده‌نگر برای 2001: A Space Odyssey همکاری کرده بود. در حالی که ساعت‌های فیلم آنالوگ بودند، وقتی کار فیلم تمام شده، با استفاده از ایده طراحی آنها، ساعت‌های دیجیتالی درست شد.

همیلتون این ایده را اجرا کرد و در ماه مه 1970، در برنامه The Tonight Show با جانی کارسون، آن‌ها از آینده نمایش زمان پرده‌برداری کردند: یعنی ساعت همیلتون Pulsar Time Computer را.

در آن زمان آمریکا به تازگی روی ماه فرود آمده بود. اکنون این امید وجود داشت که آینده دیجیتال را هم تسخیر کند.

ساعت پولسار همیلتون از دیود‌های ساطع نور (LED) برای نمایش زمان استفاده می‌کرد، درست مانند بسیاری از ماشین حساب‌ها در اوایل دهه 1970. این یک فناوری جا افتاده و امتحان پس داده در آن زمان بود، برخلاف رقیب جدیدترش، نمایشگر کریستال مایع (LCD).

این تصمیم بعداً سرنوشت ساز خواهد بود …

در سال 1972، Pulsar Time با استقبال شگفت‌انگیزی راه‌اندازی شد: بسیار آینده نگرانه بود! یک سیگنال پایه زمانی کوارتز مجموعه‌ای از تراشه‌های شمارنده سیگنال را تغذیه می‌کرد که پنج LED را کنترل می‌کردند که ردیفی از نمایشگر‌های هفت بخشی را روشن می‌کردند. مثل این بود که کنترل ماموریت آپولو را روی بازوی خود داشته باشید!

اما… ال ای دی‌ها آنقدر انرژی مصرف می‌کردند که صفحه‌شان را نمی‌توانستند همیشه روشن نگه دارند و کاربر آنها فقط با فشار دادن یک دکمه می‌توانست زمان را ببینید و صفحه فقط در این مواقع محدود روشن می‌شد.

همچنین قیمت آن بیشتر از ساعت رولکس بود: 2100 دلار! و باید آن را از تیفانی می‌خریدید. ریچارد نیکسون این ساعت را داشت، جیمز باند هم همینطور. این بدان معناست که پالسار نماد وضعیت جدید بود.

اینجا رئیس جمهور فورد را با ساعت پالسار می‌بینید:

به زودی Commodore، Hewlett-Packard، موتورولا و اینتل همگی به پالسار در زمینه ساعت‌های LED پیوستند. در سال 1975 آمریکا بر دنیای ساعت‌های دیجیتال تسلط داشت و قیمت‌ها نیز کاهش می‌یافت. همه خوشحال بودند!

در همین حال در ژاپن …

سیکو از پیشگامان زمان‌سنجی کنترل‌شده کوارتز بود: ساعت‌های کوارتز آن‌ها در المپیک 1964 توکیو استفاده شد. اما آن‌ها مطمئن بودند که LED فناوری اشتباهی برای نمایشگر ساعت است.

آن‌ها نمایشگر‌های کریستال مایع را ترجیح می‌دادند، پیچیده‌تر اما به طور بالقوه، کاراتر.

کریستال مایع نور ساطع نمی‌کند اما می‌تواند آن را مسدود کند. آن را بین دو فیلتر پلاریزه قرار دهید و جریانی اعمال کنید و کریستال مایع می‌تواند اشکالی ایجاد کند که قسمت‌هایی از نور پس زمینه را مسدود کند و اشکالی مانند اعداد یا حروف را نمایش دهید.

سیکو اولین ساعت LCD خود را با نام 06LC در سال 1973 روانه بازار کرد. این ساعت یک صفحه نمایش کریستال مایع با اثر میدانی شش رقمی زمان را به طور مداوم نشان می‌داد، نیازی به فشار دادن دکمه‌ای نبود. شاید صفحه نمایش به اندازه یک ساعت LED روشن نبود، اما به گرانی آن هم نبود.

و در سال 1974 کاسیو با ساعت موسوم کاسیوترون به جنبش ساعت‌های دیجیتال پیوست. کاسیوترون با استفاده از ال سی دی‌های جدید که از ماشین حساب خود به عاریه گرفته بود و یک طراحی زیبا،و منظم که شبیه یک ساعت مچی سنتی به نظر می‌رسید، دل همه را ربود. همچنین یک ویژگی منحصر به فرد داشت: یک تقویم دیجیتال!

در سال 1975 سیکو 0634 را روانه بازار کرد، اولین ساعت کوارتز دیجیتال با کرونوگراف که می‌توانست یک دهم ثانیه را اندازه‌گیری کند.

در این زمان سیکو و کاسیو در زمینه ساعت‌های دیجیتال، چیزی که دهه‌ها بعد موسوم به گجت‌های دیجیتالی هوشمند شد، خیلی پیشرفت کرده بودند.

اما ایالات متحده با نوآوری پاسخ محکمی به ژاپنی‌ها داد : آمریکایی‌ها ساعت‌های دیجیتال با ماشین حساب ساختند. Pulsar

پولسار و اچ پی مدل‌هایی با صفحه‌کلید‌های آنقدر کوچک منتشر کردند که برای کار با آن‌ها نیاز به قلم بود. در مقابل ساعت 1975 اورانوس ماشین حساب صفحه کلید خود را بر روی حاشیه یا bezel قرار داد.

در سال 1976 صنعت آمریکا به اوج ساعت LED رسیده بود: بیش از 70 سازنده ساعت‌های دیجیتال را در طیف گسترده‌ای از طرح‌ها ارائه می‌داد. برخی خوب بودند، برخی نه چندان عالی.

اما خیلی زود حباب LED ترکید و قیمت محصولات همان سوزان ترکاننده بود.

در سال 1977 تگزاس اینسترومنتز که اخیرا وارد بازار شده بود، قیمت ساعت‌های LED را به کمتر از 10 دلار کاهش داد. اما دیگر رقبا نمی‌توانستند قیمت ساعت‌ها را اینقدر پایین بیاورند و هنوز با حاشیه سود جزئی، سر پا باقی بمانند.

بازار ساعت‌های LED شروع به فروپاشی کرد…

در مقایسه، سیکو تولید ساعت خود را کاملاً خودکار کرده بود، به تنوع ساعت‌های آنالوگ کوارتز و همچنین دیجیتال ال سی دی تنوع بخشیده بود و با ویژگی‌های جدید، به نوآوری خود ادامه می‌داد. در سال 1979 برند منقرض شده پولسار را خرید. ال سی دی پادشاه بود!

در طول دهه 1980 هر دو شرکت کاسیو و سیکو به هوشمندتر کردن ساعت‌های LCD ادامه دادند. در سال 1980 کاسیو Game-10 را راه‌اندازی کرد که به شما امکان می‌داد بازی مهاجمان فضایی را انجام دهید، و همچنین C-80 – یک ساعت ماشین حساب با صفحه کلیدی که واقعاً می‌توانید از آن می‌شد استفاده کرد، ساخت.

در سال 1982 سیکو ساعت تلویزیونی باورنکردنی T001 را روانه بازار کرد – تلویزیونی روی مچ دست شما! جیمز باند یکی از آنها را داشت، و هر کاربر عادی دیگری! اگرچه عملا برای کار با آن باید به یک گیرنده قابل حمل به اندازه واکمن متصل می‌شد!

در طول سال‌ها، تولیدکنندگان سعی کردند هر چیزی را که می‌توانند در یک ساعت دیجیتال جمع کنند: رادیو، بازی‌های ویدیویی، رایانه، GPS، پایش‌کننده‌های سلامت.

در سال 1983 ، وقتی ساعت طراحی به نام کیکو آیبه که یک ساعت کاسیو G-Shock DW-5000C بود از دستش افتاد و شکست، دلش هم شکست، بنابراین تصمیم گرفت ساعتی بسازد که مقاوم باشد.

در باقی تاریخ دیگر بسیاری از ما بچه‌های دهه شصتی حضور داشتیم. ساعت‌های دیجیتال سیکو و کاسیو را دیگر شمار قابل توجهی از بچه مدرسه‌ای‌های ایرانی داشتند و هر کدام با داشتن یک ویژگی در آن مانند زنگ‌های متنوع یا کرونومتر می‌نازیدند.

چیزی که شاید دیگر تصورش را نمی‌کردیم این بود که بعد از دست به در کردن این ساعت‌های ظاهرا بچگانه و ارزان که دیگر در شان یک آدم بالغ نبودند و خریدن ساعت‌های کلاسیک، دوباره تب ساعت‌های هوشمند همه جا را بگیرد و الان ما و دوستانمان به سه گروه در حال بحث و جدل تقسیم شده‌ایم، آنهایی که کلا ساعت بستن را کاری قدیمی می‌دانند، آنهایی که به ساعت‌های کلاسیک تعصب دارند و آنهایی که بیشتر وقت‌ها ساعت هوشمند به دست می‌کنند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

بال‌های پرنده نورثروپ: کاوشی در هواپیمای XB-۳۵ افسانه‌ای با عکس‌های کمتر دیده شده

نورتروپ XB-۳۵ گواهی‌ای بر روح پرشهامت نوآوری در صنعت هوانوردی در اوایل دهه ۱۹۴۰ بود.XB-۳۵ که توسط شرکت نورتروپ Northrop با همکاری نیروی هوایی ارتش ایالات متحده توسعه یافت، یک هواپیمای آزمایشی بود که مرز‌های مهندسی هوانوردی را جابجا کرد.…

عکس‌هایی از حوادث ناگوار که با کمی «احتیاط» و عقل قابل پیشگیری‌اند

گاهی ما در کارهایمان به اصطلاح از خلاقیت استفاده می‌کنیم یا سعی می‌کنیم کاری را بدون اینکه وسایل لازمش را داشته باشیم با چیزهای بی‌ربط، در زمان کم، تمام کنیم. خب راستش گاهی شانس می‌آوریم و پز می‌دهیم که خلاقیت داشته‌ایم، اما خیلی وقت‌ها…

عکس‌هایی از طراحی‌های داخلی و خارجی بسیار زیبا و بی‌نظیر

طراحی‌های داخلی و خارجی هم این روزها بسیار تکراری شده‌اند و فاکتورهایی مانند هزینه مواد، هزینه طراح و تخیل او و انتظارات سطح پایین کارفرماها از نظر کاربرد یا زیبایی‌شناسی آنها باعث می‌شوند که شاهد طراحی‌های تقریبا همسان در مجموع باشیم.…

یادآوری داستان تصویر تولیدشده زنی که در اینترنت وحشت آفرید و تفسیر کنونی آن ماجرا در عصر انفجار…

او در جایی بیرون است و در جهان موازی احتمالا به کمین شما نشسته. تنها کاری که باید انجام دهید تا او را به وجود بیاورید این است که دستور درست را در یک تولید‌کننده تصویر هوش مصنوعی تایپ کنید!مانند یک طلسم دیجیتالی، کلمات شما مانند یک «ورد…

بهترین کتاب های علمی تخیلی برای پرورش تخیل شما |۶۴ اثر خواندنی

تهیه فهرستی از آثار علمی تخیلی که در ایران ترجمه و منتشر شده باشند و محبوب باشند، دشوار است. کلا وقتی فهرست می‌کنیم هدف ما ترغیب خواننده به بیشتر خواندن است و نه اینکه ادعا کنیم چیز کاملی درست کرده‌ایم.پس این شما و شماری از محبوب‌ترین…

اگر نسخه پنجابی سریال بریکینگ بد ساخته می‌شد!

بریکینگ بد یک سریال تلویزیونی درام تلویزیونی بسیار محبوب آمریکایی است که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ از شبکه AMC پخش می‌شد. این سریال توسط وینس گیلیگان ساخته شد و برایان کرانستون در نقش والتر وایت، معلم شیمی دبیرستانی که به سرطان ریه مبتلا است و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. ف می گوید

    لذت بردم. تاریخچه جالبی بود. راستش به غیر از قدم شمار ، تا به حال نتونستم با ساعتهای هوشمند ارتباط برقرار کنم. ساعت انالوگ رو ترجیح میدم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.