سونوگرافی غربالگری چیست و چند مرحله است؟

0

رپورتاژ

سونوگرافی غربالگری چیست؟ این نوع سونوگرافی از هفته 11 تا 13 بارداری به منظور بررسی سلامت جنین انجام می‌شود.سونوگرافی غربالگری زمانی انجام می‌شود که اندام‌های جنین تا حدودی تشکیل شده باشد. در این روش تشخیصی، هر گونه نقص ژنتیکی و یا اختلالات جسمی در جنین به راحتی دیده می‌شود. حتی در مورد زوجینی که سابقه مشکلات ژنتیکی ندارند، رادیولوژیست می‌تواند با کمک سونوگرافی غربالگری مشکلات احتمالی را مشاهده کند. بنابراین انجام این روش تشخیصی برای تمامی زنان باردار ضرورت دارد.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

هدف از انجام سونوگرافی غربالگری چیست؟

سونوگرافی غربالگری چند مرحله دارد؟

سونوگرافی غربالگری اول چیست؟

غربالگری سه ماهه دوم بارداری

سونوگرافی غربالگری چند بعدی است؟

سونوگرافی غربالگری چقدر طول میکشد؟

دلیل انجام سونوگرافی غربالگری چیست؟

هدف از انجام سونوگرافی غربالگری چیست؟

سونوگرافی غربالگری برای بررسی سلامت جنین انجام می‌شود. البته در کنار سونوگرافی، مادر باید یک آزمایش خون هم انجام شود. در این سونوگرافی مشکلاتی از سندروم داون و یا بررسی برخی دیگر از ناهنجاری‌ها مشخص می‌شود. البته هدف از انجام سونوگرافی فقط تشخیص مشکلات نیست. بلکه حتی تشخیص تعداد جنین در رحم مادر هم مشخص می‌شود. اطلاعات بیشتر در مورد این روش تصویربرداری را می‌توانید در مقاله‌ای تحت عنوان «تفسیر نتایج سونوگرافی بارداری» در سایت مرکز رادیولوژی و سونوگرافی دکتر وهاب آقایی بخوانید.

سونوگرافی غربالگری چند مرحله دارد؟

این سونوگرافی دو مرحله دارد که باید در اواخر سه ماهه اول و سه ماهه دوم بارداری انجام شود. سونوگرافی که در سه ماهه اول بارداری انجام می‌شود برای بررسی مشکلات و ناهنجاری‌های جنین است. اما هر یک از مراحل سونوگرافی غربالگری با هدف خاصی انجام می‌شود. در مرحله نهایی نیز سونوگرافی توسط پزشک بررسی می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد نتایج، مقاله‌ای با عنوان «سونوگرافی چیست» در وبسایت مرکز رادیولوژی دکتر وهاب اقایی می‌تواند به شما کمک کند.

سونوگرافی غربالگری اول چیست؟

سونوگرافی که در سه ماهه اول انجام می‌شود همان غربالگری اول است. این سونوگرافی را باید در هفته 11 تا 13 بارداری انجام دهید. در این زمان اندازه جنین به 45 تا 89 میلی‌متر رسیده است و بنابراین پزشک در تصاویر سونوگرافی قادر به تشخیص ناهنجاری‌های احتمالی است.

این مرحله از سونوگرافی غربالگری با بررسی اختلالات و یا ناهنجاری‌هایی مثل سندرم داون، تریزومی 13 و 18 انجام می‌شود. همچنین رادیولوژیست با کمک این سونوگرافی قادر به تشخیص مشکلات دیگری نیز هست.

سونوگرافی غربالگری مرحله اول بعد از آزمایش خون غربالگری انجام می‌شود. سپس در تصاویری که از سونوگرافی غربالگری بدست می‌آید، می‌توان با اندازه‌گیری ضخامت چین پشت گردن جنین و استخوان بینی سلامت او را تایید یا رد کرد.

غربالگری سه ماهه دوم بارداری

در سونوگرافی غربالگری مرحله دوم که در هفته 18 تا 23 بارداری انجام می‌شود، اندام و ساختار بدنی جنین بررسی می‌شود. در این مرحله هرگونه ناهنجاری در اندام‌های جنین از جمله رشد نکردن و یا غیرعادی رشد کردن اندام‌ها قابل بررسی خواهد بود. رادیولوژیست برای انجام سونوگرافی غربالگری سه ماهه دوم بارداری، از روش آنومالی اسکن استفاده می‌کند.

البته در این مرحله از سونوگرافی، مادر باید یک آزمایش خون غربالگری را هم انجام دهد تا بتوان مارکرهای بیوشیمیایی خون مادر را اندازه‌گیری کرد.

سونوگرافی غربالگری مرحله دوم زمانی انجام می‌شود که تمامی اندام‌ها و اجزای بدن جنین از جمله قلب، مغز و کلیه‌ها شکل گرفته باشند. بنابراین هرگونه نقص مادرزادی در جنین به راحتی مشاهده می‌شود.

سونوگرافی غربالگری چند بعدی است؟

سونوگرافی انواع و کاربرد مختلفی دارد از سونوگرافی برای تشخیص سرطان پستان تا سونوگرافی های تشخیصی جنینی و به دو نوع دو بعدی و سه بعدی انجام می شود تا اندام‌های داخلی بدن جنین به طور کامل قابل مشاهده شود. در سونوگرافی‌های چهار بعدی تصاویر و فیلم‌هایی از قسمت بیرونی بدن جنین تهیه می‌شود. البته این نوع سونوگرافی بیشتر برای تشخیص جنسیت جنین کاربرد دارد.

سونوگرافی غربالگری چقدر طول میکشد؟

انجام سونوگرافی غربالگری مانند سایر سونوگرافی‌هاست و به زمان زیادی نیاز ندارد. به طور کلی این سونوگرافی طی حداکثر 30 دقیقه انجام می‌شود. در طی انجام این روش تشخیصی، رادیولوژیست باید بتواند به راحتی اندام‌های داخلی و سایر اجزا بدن جنین را مشاهده کند. در نهایت با کمک روش سونوگرافی غربالگری می‌توان مشکلاتی از قبیل بارداری خارج از رحم (اکتوپیک)، بارداری چند قلویی، بررسی سطح مایع آمنیوتیک، وضعیت رشد نوزاد و علت خونریزی‌های واژن را مشاهده کرد.

دلیل انجام سونوگرافی غربالگری چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم هدف اصلی از انجام چنین روشی مشخص کردن ناهنجاری‌ها و مشکلات احتمالی در جنین است. سونوگرافی غربالگری که همراه با آزمایش غربالگری انجام می‌شود، هرگونه مشکل جسمی جنین را قبل از رشد کامل مشخص می‌کند.

جلوگیری از تولد نوزادان ناقص با ناهنجاری‌های کروموزومی و یا مشکلات جسمی یکی از مزیت‌های انجام سونوگرافی غربالگری است. بنابراین این روش تشخیصی والدین را از نقص‌ها و ناهنجاری فرزند خود قبل از رشد جنین آگاه می‌کند. کلینیک تصویربرداری دکتر وهاب آقایی با تجهیزات پیشرفته اماده ارائه خدمات تشخیصی و تصویربرداری پزشکی با کیفیت به مراجعه کنندگان عزیز می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت زمان مراجعه، می‌توانید به سایت مرکز رادیولوژِی، سونوگرافی و ماموگرافی دکتر  وهاب آقایی مراجعه کنید.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.