این جانداران عجیب‌ترین چشم‌ها را دارند و با آن مناظری را می‌بینند که ما نمی‌توانیم حتی تصور کنیم!

0

گاهی ما فراموش می‌کنیم که همه جانداران دید یکسانی ندارند. جدا از ملاحظات فلسفی در مورد تجربه ذهنی از رنگ‌ها، جانداران مختلف طوری تکامل یافته‌اند که جهان را متفاوت ببینند. به این منظور ساختار‌ها و پیکربندی‌های چشمشان برای شرایط خاصشان بهینه شده است.

مردمک‌های افقی علفخواران به آن‌ها منظره‌ای پانوراما از محیط اطراف خود می‌دهند، که هم به دیدن شکارچیان در حال آمدن کمک می‌کند و هم در هنگام فرار، باعث دیدن موانع پیش رو می‌شود. اما شکارچیانی که شب‌های فعال هستند، مردمک‌های عمودی دارند تا دید در شب خود را به حداکثر برسانند.

انواع چشم‌های جانداران در این دنیای باشکوه، وسیع و متنوع، به‌گونه‌ای می‌بینند که ما حتی تصورش را هم نمی‌کنیم. در اینجا برخی از عجیب‌ترین چشم‌ها در قلمرو حیوانات را با هم مرور می‌کنیم.

ماهی مرکب

هیچ حیوان دیگری مردمک چشمی شبیه به ماهی مرکب ندارد. شکل آن مانند W است، ویژگی‌ای که زیست‌شناسان تشخیص داده‌اند که به حیوانات کمک می‌کند تا یک میدان نوری عمودی ناهموار را متعادل کنند، چیزی که در ژرفای آبی که در آن‌ها زندگی می‌کنند رایج است. اما این تازه شروع است.

ماهی مرکب فقط یک نوع گیرنده نوری دارد که به این معنی است که آن‌ها فقط می‌توانند به صورت تک رنگ ببینند. با این حال، مردمک‌های عریض و عجیب ماهی مرکب و دیگر سرپایان می‌توانند روش کاملاً متفاوتی برای دیدن رنگ داشته باشند که مکانیسمی شبیه به عبور نور از منشور و تبدیلش به یک طیف رنگین‌کمانی دارد.

در انسان‌ها، زمانی که لنز‌های چشم ما نتوانند رنگ‌ها را روی یک نقطه متمرکز کنند، یک مشکل بینایی ایجاد می‌شود اما ممکن است ماهی مرکب این مشکل را به یک راه حل تبدیل کرده باشد.

گرچه مردمک پهن آنها تصویر تیره‌ای ایجاد می‌کند، اما همین به ظاهر مشکل می‌تواند راهی برای دیدن رنگ‌ها برای این موجودات ظاهراً کوررنگ باشد. این امکان وجود دارد که آن‌ها بتوانند رنگ‌هایی را ببینند که ما حتی از آن‌ها نمی‌دانیم! این امر ممکن است توضیح دهد که چگونه آن‌ها می‌توانند خود را با محیط خود برای استتار هماهنگ کنند.

برخلاف دیگر سرپایان، چشم‌های ماهی مرکب می‌توانند بچرخند و به آن‌ها اجازه می‌دهند دنیا را به صورت سه بعدی نیز ببینند. اخیراً دانشمندان دریافته‌اند که این چشم‌های چرخان منجر به دید استریوسکوپی می‌شوند و مزیت دیگری در محیط اطرافشان به ماهی‌ها می‌دهد.

پرنده‌ها

پرندگان، با چشمان ریز خود، احتمالاً می‌توانند چیز‌هایی را ببینند که ما نمی‌توانیم.

قبلا اشاره کردیم که سفالوپود‌ها فقط یک نوع گیرنده نوری دارند. انسان‌ها دارای چهار گیرنده هستند، سه نوع گیرنده مخروطی و یک نوع گیرنده استوانه‌ای. یعنی ما در سه طول موج اوج حساسیت به رنگ را داریم، چیزی که ما آن را دید سه رنگی می‌نامیم. ( گیرنده استوانه‌ای برای دیدی در نور کم است. )

پرندگان دارای شش گیرنده هستند. چهار تا برای دید چهار رنگی، یکی برای شرایط نور کم و یک گیرنده مخروطی دوتایی غیرمعمول برای درک حرکت غیررنگی دارند.

علاوه بر این، یک پروتئینی در چشمان آن‌ها می‌تواند به آن‌ها امکان دیدن میدان‌های مغناطیسی را بدهد. پرندگان مهاجر می‌توانند به خوبی حرکت کنند و برای مدت طولانی دقیقاً مشخص نبود که چگونه چنین چیزی ممکن است. اخیراً دانشمندان دست کم بخشی از این توانایی را به دسته‌ای از پروتئین‌ها به نام کریپتوکروم که به نور آبی حساس هستند، مربوط کرده‌اند.

این احتمال متمایز وجود دارد که این فیلتر مغناطیسی برای رنگ آبی نتیجه یک ابهام کوانتومی باشد. مطالعات آزمایشگاهی اخیر نشان داده‌اند که چگونه یک میدان مغناطیسی بر خاصیت کوانتومی کریپتوکروم‌ها تأثیر می‌گذارد.

چشمان عجیب ماهی چهارچشم Anableps anableps

این هیولای جذاب در واقع چهار چشم ندارد – اما دو چشم آن تکاملی باورنکردنی ایجاد کرده‌اند. محل زیست غالب آنها سطح آب است، جایی که اکثر وقت خود را در آنجا می‌گذرانند و حشراتی را شکار می‌کنند که در اطراف اکوسیستم‌های آبی شناور هستند.

بخشی از چشم آنها برای دیدن حشرات در سطح نزدیک به آب ویژگی پیدا کرده و بخشی از آنها برای دیدن سطح زیر آب. در واقع هر مردمک به دو نیمه تقسیم می‌شود و این امکان را فراهم می‌آورد.

به این ترتیب، ماهی می‌تواند به طور همزمان بالا و پایین آب را ببیند. ضخامت عدسی نیز متفاوت است، تا با ضرایب انکساری مختلف محیط‌های هوایی و آبی و همچنین ضخامت اپیتلیوم قرنیه سازگاری داشته باشد.

حتی پروتئین‌های موجود در سلول‌های گیرنده نور شبکیه نیز کمی متفاوت هستند – شبکیه پشتی به نور سبز حساس‌تر است و شبکیه شکمی به نور زرد.

میگوی آخوندکی

از بین تمام چشم‌های موجود در قلمرو حیوانات، پیچیده‌ترین چشم‌هایی که می‌شناسیم متعلق به سخت‌پوستان دریایی است که در حفره‌های سنگ‌ها و کف دریا زندگی می‌کنند.

انسان‌ها چهار نوع گیرنده نوری دارند. پرندگان هم شش عدد دارند اما میگو‌های آخوندکی از راسته Stomatopoda، شانزده نوع گیرنده دارند.

ما نمی‌دانیم که چرا میگو‌های آخوندکی به چنین اندام‌های بصری پیچیده‌ای نیاز دارند. تا حد زیادی درک آنچه آن‌ها می‌بینند برای ما بسیار دشوار است. آن‌ها دارای گیرنده‌های نوری رنگی معمول و همچنین گیرنده‌های نوری حساس به نور ماوراء بنفش هستند. البته داشتن چنین گیرنده‌ای منحصر به فرد نیست. برخی از حشرات، پرندگان و حتی گوزن‌های شمالی می‌توانند نور فرابنفش را ببینند. اما میگوی آخوندکی می‌توانند پنج باند فرکانس مختلف فرابنفش را ببینند.

علاوه بر این، میگو‌های آخوندکی می‌توانند نور قطبی شده را ببینند. یعنی جهت نوسانات موج انتشار نور را. بسیاری از جانوران می‌توانند نور قطبی شده خطی را ببینند اما میگو‌های آخوندکی تنها حیواناتی هستند که می‌توانند نور قطبی دایره‌ای را ببینند.

هر چشم آنها بر روی یک پایه قرار گرفته و می‌تواند به طور مستقل حرکت کند. هر چشمی توانایی درک عمق را دارد. انسان‌ها برای درک عمق به دید دوچشمی متکی هستند. میگو‌های آخوندکی فقط به یک چشم نیاز دارند.

کیتون‌ها

چشم‌ها از چه چیزی ساخته شده‌اند؟ خب، بافت، یعنی ساختاری ساخته شده از سلول‌ها. اما یک نوع نرم تن دریایی به نام کیتون،داستان متفاوتی دارد.

این موجودات کوچک از خود با صفحات ضخیمی از زره‌های به هم پیوسته محافظت می‌کنند. انها دارای چشمان خاصی هستندکه می‌تواند با آن اطراف لبه‌های پوسته خود را ببینند تا قادر به دیدن شکارچیان و چرخه روز و شب باشند.

چشم کیتون‌ها در زره آنها جاسازی شده و از مواد معدنی ساخته شده‌اند! یعنی نوعی کربنات کلسیم به نام آراگونیت.

چشم‌های ساده کیتون‌ها، از یک عدسی آراگونیتی پوشیده شده توسط قرنیه و نوعی شبکیه تشکیل شده‌اند. در کمال تعجب دانشمندان، این اندام‌های کوچک اولیه می‌توانند تصاویر را حس کنند.

چیزی که ما نمی‌دانیم این است که چگونه این اطلاعات بصری توسط مغز آنها پردازش می‌شود.

اما آن‌ها می‌توانند به ما در درک بهتر برخی از مسیر‌های ناشناخته که تکامل در گذشته طی کرده است کمک کنند. به عنوان مثال، ‌تریلوبیت‌ها دارای چشم‌های معدنی با عدسی‌های ساخته شده از کلسیت بودند. این موجودات منقرض شده اولین چشمان واقعا پیچیده‌ای را در زیست کره ما داشتند.

منبع: ساینس الرت


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

شوخی با بناهای معروف و عجائب معماری دنیا یا میدجرنی – گمشده در ترجمه!

کاریکاتور شخصیت‌های مشهور را بسیار کشیده‌اند و دیده‌ایم، اما کشیدن کاریکاتور بناهای معروف زحمت بیشتری دارد. اما میدجرنی می‌تواند این زحمت را بسیار کمتر کند.کاربر شبکه اجتماعی دریت به نام mossymayn به تازگی این کار را کرده است:دروازه…

سری جدیدی از عکس‌های جذاب مقایسه‌ای زمان قدیم و جدید مکان‌ها و شهرها

عکس‌های «قبل و بعد» یا عکس‌های یک مکان بعد از گذشت زمان مدید، به چند دلیل جالب از آب درمی‌آیند:دگرگونی دیداری: انسان‌ها به طور طبیعی به سمت تغییرات و دگرگونی‌های بصری گرایش دارند. عکس‌های قبل و بعد تصویری واضح و قابل توجه از پیشرفت،…

اگر این سلبریتی‌ها به همان سبک و سیاق و بزرگسالی کوچک می‌شدند

البته سلبریتی‌ها مسلما عکس‌های اصلی دوران کودکی دارند. هر چند در مورد برخی ممکن است این عکس‌های کودکی اندک یا کم‌کیفیت باشند.اما تصور کنید برای بازتاب دادن وجود همان عوالم بزرگسالانه در دنیای کودکی یا همان اجزای مهم چهره، چهره بزرگسالان…

ابر تورم آلمان در سال 1923 چه بر سر مردم آورد؟

به زمانی می‌رویم که یک آلمانی طبقه متوسط، ​​میلیاردها مارک در جیب خود حمل می‌کرد اما هنوز نمی‌توانست چیزی بخرد. یک قرص نان 200 میلیارد مارک قیمت داشت.با حقوق بازنشستگی یک هفته‌ای حتی یک فنجان قهوه را نمی‌شد خرید. سقوط آزاد ادامه داشت و…

چرا بعضی‌ها وقتی پا به سن می‌گذارند جذاب می‌شوند یا دست‌کم کمتر زشت به نظر می‌رسند؟ عکس‌های قدیمی…

خب، این هم بحثی است که نمی‌دانم شما تا حالا در موردش با کسی صحبت کرده‌اید یا خیر. برخی در جوانی واقعا چهره یا قامت غیرقابل تحملی دارند. مثلا زیاد زمخت هستند، بینی یا فک یا گوش‌های بزرگ دارند. تناسب چهره ندارند. کلا جزو زیباروها به حساب…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.