چگونه هواپیمای «آب نبات‌» افکن، در آلمان دوره جنگ سرد، میراث ماندگار و خاطره شیرینی ایجاد کرد؟

1

از خلبان سابق جنگ جهانی دوم، گیل اس. هالورسن، هنوز هم به عنوان یک آمریکایی که در طول عملیات رساندن آذوقه به صورت هوایی به برلین، برای کودکان آلمانی شیرینی می‌فرستاد، یاد می‌شود.

او در 16 فوریه سال میلادی جاری در سن 101 سالگی درگذشت. درگذشت او پس از تحمل یک دوره بیماری کوتاه رخ داد. او در ایالت زادگاه خود در یوتا درگذشت.

هالوورسن که در آلمان به نام Der Schokoladen Flieger، شکلات فلایر، یاد می‌شود، برای اولین بار به عنوان خلبان نیروی هوایی ارتش در جنگ جهانی دوم، پروازهای ترابری در انگلستان، ایتالیا و شمال آفریقا را انجام می‌داد.

پس از جنگ جهانی دوم، زمانی که ژوزف استالین، رهبر اتحاد جماهیر شوروی، قسمتی از برلین را در سال 1948 اشغال کرد، هالورسن در حمل و نقل اذوقه به صورت هوای به برلین شرکت داشت. این یک تلاش نظامی مشترک بین آمریکا و بریتانیا برای رساندن غذا و کمک به شهر آلمانی بود.

در ابتدا، هالورسن از فکر کمک به کشوری که آمریکا اخیرا با آن درگیر جنگ شده بود، خوشش نمی‌آمد و به شهروندانی فکر می‌کرد که در جریان همین جنگ توسط آلمانی‌ها کشته شده بودند.

او در وب‌سایت بنیاد خود در این مورد نوشته بود که چند نفر از دوستانش هرگز نتوانسته بودند، تولد کودک خود را ببینند و در جنگ کشته شده بودند.

با این حال، مواجهه با گروهی از کودکان آلمانی که سربازان متفقین را از خارج پایگاه هوایی تمپلهوف تماشا می‌کردند و از ورای سیم خاردارها با آنها صحبت می‌کردند، نظر او را تغییر داد.

این بچه‌ها بمی‌گفتند: «ما را ر‌ها نکن.  اگر آزادی خود را از دست بدهیم، هرگز نمی‌توانیم آن را بازپس بگیریم.»

خلبان سپس دو بسته آدامس به بچه‌ها داد و به آن‌ها وعده داد که روز بعد ماموریت هوایی ریختن اذوقه برای برلینی‌ها را دارد و می‌خواهد شیرینی‌هایی را هم برای کودکان تهیه کند و از هواپیما به پایین بریزد. او به آنها گفت که اگر هواپیمایی دیدند که بال‌هایش را تکان می‌هد، خود اوست.

هالوورسن به قول خود عمل کرد و از خلبانان دیگر خواست که جیره آب نبات خود را اهدا کنند و از مهندس پرواز خود خواست در حین کاهش ارتفاع هواپیما، بال‌ها را تکان دهد.

از این زمان همه چیز تغییر کرد، کودکان بیشتر و بیشتری برای گرفتن بسته‌ها انتظار می‌کشیدند و تازه او نامه‌هایی هم از همین کودکان دریافت می‌کرد.  مانور عجیب تکان دادن بال باعث شده بود که کودکان آلمانی به او لقبی بدهند: “عمو ویگلی وینگ“.

پس از اینکه روزنامه‌ها متوجه این ماجرا شدند، مافوق هالوورسن متوجه شد که او چه کار می‌کند و این کار فرصت ایجاد وجهه و روابط عمومی خوبی به ارتش آمریکا می‌دهد.

کمک‌های مالی با شکلات و آب نبات از ایالات متحده شروع به سرازیر شدن کرد. اگرچه خود هالوورسن توسط ارتش برای یک تور تبلیغاتی فراخوانده شد، اما او تلاشی بین المللی را برای رساندن آب نبات به کودکان برلین غربی آغاز کرده بود.

برای ماه‌ها، خلبان نیروی هوایی به این مأموریت – با نام مستعار “عملیات کوچولو‌ها ” ادامه می‌داد – با پرتاب بیش از 21 تن آب نبات با 250 هزار چتر کوچک. ده‌ها خلبان دیگر از او الگو گرفتند و برای بچه‌ها آب نبات و شیرینی و تنقلات ریختند.

در طول حمل و نقل هوایی آذوقه، هواپیما‌های متفقین حامل تجهیزات هر 45 ثانیه در فرودگاه تمپلهوف برلین فرود می‌آمدند.

از ژوئن 1948، خلبانان 2.3 میلیون تن غذا، زغال سنگ، دارو و سایر ملزومات را با 278 هزار پرواز تا پایان محاصره شوروی در ماه مه 1949 تحویل دادند.

هالوورسن پس از جنگ در ارتش باقی ماند و در سال 1974 به عنوان سرهنگ از نیروی هوایی بازنشسته شد. او به یوتا بازگشت و دستیار رئیس دانشجویی در دانشگاه بریگام یانگ در پروو شد.

در همان سال، هالوورسن نشان صلیب بزرگ، نشان شایستگی جمهوری فدرال آلمان را به خاطر تلاش‌هایش به‌عنوان «بمب‌افکن آب نبات»،  دریافت کرد.

بنای یادبود هالوورسن در برلین :

در سال 1980، او به راه‌اندازی Airlift of Understanding، به یک برنامه تبادل برای دانشجویان در برلین و یوتا کمک کرد. در طول سالیان، او حدود 35 سفر حسن نیت به برلین انجام داد و تجربیات خود را در کتاب بمب افکن آب نبات برلین نوشت.

در سال 2016، او بنیاد گیل اس. هالورسن را تأسیس کرد تا میراث خدمات خلبانی خود را به اشتراک بگذارد.

اقدامات هالورسن هنوز از خاطره مردم آلمان نرفته، آن‌ها خلبان جوانی را که در هنگامه ناامیدی بمباران شهر و گرسنگی مردم، آرد، روغن و کره ریخته بود، با علاقه به یاد می‌آورند. وی در آخرین بازدید از برلین در سال 2019 در جشن هفتادمین سالگرد پایان محاصره شوروی مورد تقدیر قرار گرفت.

فرانزیسکا گیفی، شهردار برلین در بیانیه‌ای گفت: «عمل عمیقا انسانی هالوورسن هرگز فراموش نشده است.

در مراسم چهلمین سالگرد پروازهای کمک‌رسانی برلین او به سی‌ان‌ان گفت: «عملیات رساندن آذوقه هوایی به من یادآوری کرد که تنها راه رسیدن به رضایتمندی در زندگی، خدمت‌‌رسانی به دیگران است. این را در جوانی در کلیسا به من آموختند، و وقتی شبانه روز برای خدمت به دشمن سابق پرواز می‌کردم، دریافتم که احساس رضایت و ارزشمندی من قوی‌ترین احساسی بوده که داشته‌ام. »

منبع: مجله اسمیتسونین


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

داستان قهرمانانه خواهران میرابال، فعالان دومینیکنی که به سرنگونی یک دیکتاتور کمک کردند

خواهران میرابال: پاتریا، مینروا و ماریا ترزا که در خانواده‌ای کشاورز از طبقه متوسط به دنیا آمدند، در جمهوری دومینیکن زندگی نسبتاً راحتی داشتند.اما با به قدرت رسیدن رافائل تروخیو، دیکتاتور خشن، در سال ۱۹۳۰، زنجیره‌ای از حوادث به راه…

هوش مصنوعی میدجرنی Midjourney تصور می‌کند که اساتید رشته‌های مختلف باید چه ظاهری داشته باشند؟ گالری…

کودک و نوجوان که بودم برای خودم یک پا Midjourney  بودم. کتاب‌ها را که می‌خواندم از روی توصیف چهره‌ها و مکان‌ها و اشیا تصور می‌کردم که مثلا کاپیتان نمو یا ربات آر دانیل الیواو باید چطوری باشد، فضاها را تصور می‌کردم و آب و رنگ به آنها در ذهن…

250 فیلم برتر imdb به همراه معرفی و خلاصه و بررسی آنها + 23 فیلمی که حیف بود در این فهرست نباشند

مسلم است که آرای IMDB به خصوص از دید فیلم‌بین‌های حرفه‌ای فقط چیزی نسبی برای پی بردن به محبوبیت نسبی فیلم‌ها هستند. چه بسیارند فیلم‌هایی که نمره بالای 7 دارند، اما ارزش واقعی‌شان خیلی کمتر است و چه بسیارند فیلم‌هایی که آدم درمی‌ماند چرا…

هلند کشور لاله‌ها – توضیحات + گالری عکس زیبا

هلند به خاطر مزارع خیره‌کننده لاله‌ که گردشگران را از سرتاسر جهان جذب می‌کند، مشهور است. این مزارع به ویژه در فصل بهار، معمولاً از اواخر مارس تا اوایل اردیبهشت، سرزنده و زیبا هستند.مزارع لاله عمدتاً در منطقه‌ای به نام "Bollenstreek"…

مجموعه عکس‌های پرتره زیبا هیلاری گولد از افراد مسن سندرم داون، پیش‌فرض‌های ذهنی ما را به چالش می‌کشد

یک مجموعه عکس با معنا و زیبا گرفته شده توسط هیلاری گولد، با عنوان «من اینجا هستم» این تصور نادرست مردم را به چالش می کشد که افراد مبتلا به سندرم داون تا سنین پیری نمی‌توانند زندگی گنند.برای مثال هیلاری گولد، عکس پرتره جوآن، زنی 84 ساله…

عجیب ولی واقعی: چشم‌های این زن در این عکس آبی نیست! + ویدئو

در یک خطای دیداری بسیار جالب که به تازگی دین جکسون در تیک تاک منتشر شده، چهره عادی زنی را می‌بینیم که برخلاف ظاهر امر، چشمان او آبی نیست و در واقع حاکستری است.دین جکسون در زمینه ایجاد خطاهای دیداری، یک حرفه‌ای محسوب می‌شود. ویدئوی او در…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. شناس می گوید

    مسلمون واقعی اینا هستن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5