کتاب اولمپیاس مادر اسکندر مقدونی، نوشته الیزابت کارنی

0

برای ما ایرانی‌ها نام اسکندر یادآور شکست و اندوه است. اما فارغ از خاطرات تلخ تاریخی، اسکندر بخشی از واقعیت تاریخی ما بوده است.

مادر او، اولمپیاس، اولین زنی که نقشی مهم در تاریخ سیاسی یونان ایفا کرد، در کتابی جالب سوژه تحقیق قرار گرفته است.

الیزابت کارنی، در کتاب پژوهشی و دقیق خود به زندگی اولمپیاس و بافت تاریخی و فرهنگی حاکم بر رفتار‌ها و نقش او در تاریخ سیاسی یونان توجه کرده است.

« اولمپیاس از نظر معاصرانش زنی خارق العاده بود، و برای قرن‌ها، همچنان باقی ماند. هدف از نگارش این زندگی نامه بررسی اولمپیاس در بافت فرهنگی و تاریخی خودش و تا حد امکان، پی بردن به دلایل اقدامات و رفتار‌های اوست. قصد من نشان دادن زندگی طبیعی اوست.»

اولمپیاس که در دوره حکمرانی همسرش، فیلیپ مقدونی در سایه و ابهام قرار داشت با قدرت گرفتن فرزندش، اسکندر به وزنه سیاسی مهم و قدرتمندی در شبه جزیره یونان تبدیل شد و در فراز‌های تاریخی و تصمیمات مهم حضوری تعیین‌کننده داشت. کارنی با نگاهی نقادانه به منابع و اسناد تلاش کرده است، زندگی و تصمیمات او را در بستر بافت فرهنگی و سیاسی زمانه خود درک کند و روایتی نزدیک به واقعیت به دست دهد.

کارنی در مراجعه به منابع یونان باستان با کلیشه‌های جنسیتی حاکم بر تاریخ‌نگاری مواجه شده است که روایت‌های تاریخی را در مورد شخصیت‌های زن و مرد دچار دوگانگی کرده است. کلیشه جنسیتی که به صورت نانوشته و ناگفته موضع‌گیری در مورد اقدامات زنان را در معرض داوری اخلاقی قرار می‌دهد، حال آنکه ظالمانه‌ترین اقدامات مردان فارغ از جنبه‌های اخلاقی روایت می‌شوند. خشونت ورزی مردان در سایه سیاست ورزی تلقی می‌شود حال آنکه در پس خشونت‌های زنانه نوعی احساسات زنانه را ردیابی می‌کنند.

کارنی در غبارزدایی از چهره اولمپیاس، زنی جنجالی که در کسانی که او را می‌شناختند یا با او در ارتباط بودند نوعی واکنش افراطی ایجاد می‌کرد، با این کلیشه‌های جنسیتی و مشکل دستیابی به منابع دقیق مواجه بوده است. اما این همه‌ی داستان نیست؛ «جدال و تبعیض جنسیتی تنها عوامل بغرنج ساز شناخت زندگی اولمپیاس نیستند. اکثر نویسندگان معاصر او، مثلا یونانیان جنوبی، با جامعه و فرهنگ سرزمین‌های مولوسیا و مقدونیه در شمال یونان ناآشنا بودند و با آن خصومت داشتند؛ آن‌ها را مردمانی بربر، بی‌شعور و مرموز می‌دانستند. خود رژیم سلطنتی، به جز پدیده‌های بیگانه‌تری مانند چندهمسری شاهان مقدونی یا فعالیت سیاسی زنان سلطنتی، نوعی ناشناخته مانده یا به غلط برداشت شده است.»

در چنین شرایطی است که کارنی تلاش می‌کند منابع را غربال کرده و با خواندن سطور وناگفته‌ها وتوجه به بافت فرهنگی زمانه تصویری نزدیک به واقعیت از این چهره به دست دهد.

طبیعتا برای درک پیشینه فکری و فرهنگی اولمپیاس، توجه به هویت خاندان او و سنتی که از آن برخاسته است، اهمیت دارد. کارنی با ارائهی تصویری نسبتأ جامع از هویت اسطور‌های و تاریخی اولمپیاس بر این امر تأکید دارد که اسکندر علی رغم ماهیت مردسالارانه و پدرنسبی جامعه مقدونیه و دنیای هلنی به طور کلی هویت ملی مادر را برگزید. زندگی خود اولمپیاس را هم در سایه‌ی این هویت اسطوره‌ای که نوعی الگوسازی فراتر از مایه مباهات و برتری در میان رقبا برای او بوده است، ترسیم می‌کند.

اولمپیاس با وارد شدن به مقدونیه، جایی که هر چند به عنوان بانوی اول حضور داشت اما در فقدان منصب ملکه، نوعی بلاتکلیفی بر اقتدار او سایه افکنده بود، نقش خود را به عنوان حامی پسرش تعریف کرد. کارنی برای درک حضور و نقش اولمپیاس به مناسبات قدرت، رقابت‌های سیاسی درون خاندانی و برون مرزی توجه می‌کند.

نویسنده با بررسی دقیق و موشکافانه روایت‌های کلاسیک از زندگی و نقش اولمپیاس همچون کار پلوتارک، تلاش می‌کند غفلت‌ها و انکار‌های آن‌ها را برجسته کند و زاویه‌هایی که با روایت واقعی پیدا کرده‌اند، نشان دهد.

در یکی از مهم‌ترین فراز‌های زندگی اولمپیاس و اسکندر که ریشه‌های اختلاف فیلیپ و اسکندر را که به دعوای علنی و تبعید خودخواستهی اسکندر و مادرش منجر می‌شود، بررسی می‌کند و روایت پلوتارک را می‌آورد.

در این ماجرا، اولمپیاس نقشی تعیین‌کننده داشت. او با انتقال ارزش‌ها و جهان بینی‌های خاندان خود به اسکندر به او به گونه‌ای تلقین کرده بود که همچون آشیل حتی کوچکترین توهین و بی‌احترامی به شرافت خود، اینجا مشروعیت او برای جانشینی فیلیپ، را تاب نیاورد. خروج آن‌ها از مقدونیه هم به سبب نگرانی از امنیت جانی و عدم تحمل زیر سؤال بردن قابلیت حکمرانی اسکندر بود و هم در نهایت فیلیپ را ناگزیر از دلجویی در ملأعام و گرفتن ژست‌های علنی برای تأیید مجدد جانشنی اسکندر کرد.

قتل فیلیپ در عروسی دخترش کلئوپاترا در نزد مورخان گمانه زنی‌هایی را در مورد نقش اسکندر و اولمپیاس در این توطئه، با توجه به اختلافات موجود، موجب شد. نویسنده اما این داوری‌ها را به قطعیت نمی‌پذیرد. او معتقد است نمی‌توان هیچ سند قطعی بر بی‌گناهی یا گناهکاری اسکندر و مادرش ارائه داد. هر چند توانایی آن‌ها برای خشونت وانتقام جویی علنی جای انکار ندارد و فیلیپ، شاید ناخواسته، زمینه بی‌اعتمادی آن‌ها به آینده و بیم از جانشان را فراهم کرده بود و با آنکه مادر و پسر هر دو از مرگ او سود می‌بردند، اما دلایل چندی برای عدم دخالت آن‌ها در این ماجرا می‌توان به دست داد.

نقش اولمپیاس در دوران حکومت اسکندر پیچیدگی‌های بسیار دارد. غیبت اسکندر، شفاف نبودن جایگاه فیزیکی و مقام، قدرت و اختیارات او در مقابل دخترش و همچنین آنتیپاتر – فرمانده اسکندر – این موقعیت راحتی پیچیده‌تر می‌کرد.

با مرگ غیرمنتظره اسکندر، امپراتوری او دچار بحران سیاسی و جنگ‌های جانشینی طولانی شد و اولمپیاس نه تنها از فقدان فرزند در رنج بود که در مبارزه برای جانشینی خاندان و اقتدار خود را در خطر می‌دید. او سال‌ها برای حفظ قدرت در خاندان خود جنگید. اوضاع مقدونیه نه در زمان زندگی اولمپیاس که سال‌ها پس از او به سامان رسید. اما او هر چند در اهداف سیاسی خود شکست خورد و خود و نوه‌اش، وارث نام و تاج خاندان، توسط دشمنانش به قتل رسید اما توانست در این دوران پرآشوب هفت سال در رویداد‌های مهم نقش آفرینی کند. این بار نه زیر سایه همسر و پسر و به اعتبار مردان که به اعتبار توانمندی‌ها و سیاست ورزی خود.

خواندن زندگی اولمپیاس نه فقط در درک افق تاریخی آن دوران که در فهم چگونگی نقش آفرینی زنی در جامعه‌ای مردسالار اهمیت دارد.

معرفی از مریم گنجی


کتاب اولمپیاس مادر اسکندر مقدونی
نویسنده: الیزابت کارنی
مترجم: هاجر هوشمندی
بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه

 


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

سلاح‌های مخفی و شگفت‌انگیز آلمان نازی در طی جنگ جهانی دوم

در طول جنگ جهانی دوم، آلمان نازی سرمایه گذاری زیادی در تحقیق و توسعه تسلیحات مخفی انجام داد تا بتواند بر دشمنان خود برتری یابد. برخی از برجسته ترین سلاح های مخفی که توسط آلمانی ها ساخته شده اند عبارتند از:موشک V-2: V-2 اولین موشک…

چهره و شکل و شمایل یک شهروند کشورهای اسکاندیناوی یا منطقه نوردیک به چه صورت است؟

کشور‌های اسکاندیناوی که به عنوان کشورهای شمال اروپا یا منطقه نوردیک نیز شناخته می‌شوند، به گروهی از کشور‌های شمال اروپا اطلاق می‌شود. واژه نوردیک اغلب برای توصیف دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد که اعضای اصلی شورای شمال اروپا هستند،…

واکسن گارداسیل چیست؟ چه وقت و چه کسانی باید آن را تزریق کنند؟

گارداسیل واکسنی است که به محافظت در برابر انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) کمک می‌کند، که یک عفونت شایع مقاربتی است که می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مختلف از جمله زگیل تناسلی و برخی از انواع سرطان شود. این واکسن برای جلوگیری از…

این عکس‌ها را ببینید تا تصدیق کنید که افسوس‌ها (حسادت‌های) اینستاگرامی ما بسیار اوقات درست نیستند!

هر کسی ممکن است طور خاصی از اینستاگرام استفاده کند. یکی صفحات خبری را دنبال می‌کند، دیگری بیشتر صفحات کاری یا سرگرمی را. یکی به اخبار و عادات سلبریتی‌ها علاقه دارد و برخی‌ها هم همه آشنایان و اعضای خانواده و دوستان قدیم و جدید را دنبال…

منتخبی از تصاویر تاریخی کمتر دیده شده

با اینکه دسترسی به مستندهای خوب این روزها خیلی زیاد شده و به سبب وجود اینترنت (یا شبحی از اینترنت!) ما عکس تاریخی بسیار زیاد می‌بینیم (و می‌توانیم حدس بزنیم که که کئام عکس‌های معاصر روزی تبدیل به عکس تاریخی خواهند شد)، اما باز هم حجم…

ایده‌های خوب و خلاقانه برای دکوراسیون و منظره‌سازی فضای بیرونی خانه‌های و مجتمع‌های مسکونی و اداری

آیا تا به حال به دنبال الهام گرفتن برای دکوراسیون و منظره‌سازی فضاهای بیرونی منزل خود بوده‌اید. آیا دوست داشته‌اید بتوانید به نوعی طبیعت را در فضاهای کوچک حیاط آپارتمان یا خانه ییلاقی خود ادغام کنید.در این صورت مجموعه این پست می‌تواند…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.